کد خبر 1439711
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۶
باتری که روی کاغذ بدرد می‌خورد!

محققان سنگاپوری راهی جدید برای بازیافت کاغذهای باطله پیدا کرده‌اند، آن‌ها قصد دارند از هرنوع کاغذ بدون استفاده در تولید باتری‌های لیتیوم یونی استفاده کنند

به گزارش مشرق، محققان دانشگاه صنعتی نآنیانگ با کمک روش کربن سازی ابتدا کاغذهای باطله را به کربن خالص تبدیل کردند و سپس از آن برای ساخت الکترود استفاده کردند. این الکترود می تواند به باتری های قابل شارژ تبدیل کرد که در بسیاری از دستگاه ها نظیر تلفن همراه، تجهیزات پزشکی و وسایل نقلیه الکتریکی کاربرد دارد.

این محققان پیش از این نیز تلاش داشتند تا با کمک ورق کاغذ سلولزی یک باتری انعطاف پذیر بسازند. این کاغذ به عنوان جدا کننده آند و کاتد عمل می‌کرد که در دو طرف آن چاپ شده بود. جوهر رسانای مورد استفاده برای چاپ نیز شامل روی و کربن سیاه بود.

پروژه جدید این محققان استفاده از دمای بالا برای کربن سازی کاغذ بود. در این فرایند کاغذ به کربن خالص، بخار آب و روغن تبدیل می کند.

در روش کربن سازی بدون حضور اکسیژن، میزان دی اکسید کربن بسیار اندک است و این موضوع باعث می‌شود تا این روش نسبت به روش های کنونی دفع کاغذ جایگزینی سبز محسوب شود. آندهای ساخته شده نیز بسیار انعطاف پذیر و کارآمد هستند. آزمایش های انجام شده روی آند جدید نیز نشان داد این ماده می تواند تا ۱۲۰۰ بار شارژ و دشارژ شود که نسبت به آندهای باتری های کنونی دو برابر عمر بیشتر خواهد داشت. با توجه با این که در ساخت آن از مواد ضایعاتی کم هزینه استفاده میشود در نهایت باعث کاهش هزینه های ساخت باتری خواهد شد.

از طرفی استفاده از کاغذهای باطله به عنوان منبع ساخت آند باعث میشود تا دیگر به منابع کنونی مانند فیلر های کربنی نیاز نباشد. این فیلرها برای استفاده پس از استخراج به ترکیب با مواد شیمیایی و پردازش با ماشین آلات خشن نیاز دارد.

منبع: برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 1
    چقدر خوبه ما هم تو ایران از این کار ها بکنیم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 0
      خب برو انجام بده شایدبه نون ونوائی رسیدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس