سریال خسوف

آتیه ناصح در سریال خسوف که اعتراضات دانشجویی را نسبت به کیفیت غذای دانشگاه رهبری می‌کند، فرزند مبارز سیاسی سابقی است که همچنان قرص سیانور خود را نگاه داشته است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با تقویت پلت‌فرم‌ها و اوج گرفتن فعالیت‌هایشان، به تدریج فضای نظارتی دچار دوگانگی شد و در یک بازه زمانی فرصتی فراهم شد تا در بحران نظارت مجموعه‌های نمایشی خاصی در شبکه نمایش خانگی عرضه شوند که هدفشان صرفا سرگرمی نبود و زمینه یک آشوب اجتماعی آینده‌نگرانه را تشدید می‌کرد.

در واقع بخشی از ریشه برانگیختن و تهییج عمومی واعتراضات اخیر را باید در محتواهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی جستجو کرد. این مجموعه‌های نمایشی ساخته و عرضه شده در شبکه نمایش خانگی از یک الگوریتم واحد پیروی می‌کنند. هر کدام از محتواهای تولید شده هدفگذاری خاصی دارند، اما همه آنان از همان الگوی واحدی پیروی می‌کنند تا زمینه نارضایتی‌های سیاسی – اجتماعی را تشدید کنند.

«خسوف» نماوا، راهنمایی ساماندهی آشوب‌ها در دانشگاه‌ها/ فرزندان سازمان‌ نفاق چگونه میراث آشوب‌طلبی پدران در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌کنند؟


پیش از این در گزارش‌های مختلفی به سریال‌ «شبکه‌ مخفی‌زنان» اشاره شد، (اینجا) شعار سمبلیک اغتشاشات اخیر را با قرائت دیگری در پس زمینه روایتش گنجاند و پخش این سریال ۲ ماه قبل از آشوب‌ها آغاز شد. طبق همان الگوریتم واحد برای تولید محتوا در شبکه نمایش خانگی و همانطور که بدان اشاره شد سریال «قورباغه» ضمن تسریع روند القاء خشونت زمینه عادی سازی پلیسی کشی را فراهم آورد. (اینجا)

در آشوب‌های سازمان‌دهی شده اخیر، دانشگاه کارکرد استمراری در افزایش دامنه تنش‌ها داشته است. در واقع تشدید تنش «درون دانشگاهی» یک پیش‌غذا برای طبخ آشوب‌های گسترده در بسترهای اجتماعی بیرون از دانشگاه است.

«خسوف» نماوا، راهنمایی ساماندهی آشوب‌ها در دانشگاه‌ها/ فرزندان سازمان‌ نفاق چگونه میراث آشوب‌طلبی پدران در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌کنند؟
تصاویری از اعتراض و روایتی داستانی از آشوب‌های درون دانشگاهی در سریال خسوف

بیشتر بخوانید:

بازی دوگانه همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری با سینمای ایران

فرمول عادی سازی آشوب در دانشگاه و تعمیم به محیط بیرون را به وضوح می‌توان در سریال «خسوف» برادران «میری – اسعدیان» جستجو کرد. یکی از نکات قابل تاملی که از درونمایه این سریال می‌توان استنتاج کرد، شیوه سازماندهی شده اعتراضات درون دانشگاهی و رویکردی تطبیقی با آشوب‌های اخیر است. مقدمه‌ نمایشی سریال «خسوف» با آشوب از درون رستوران دانشگاه آغاز می‌شود.

۱- این همانی اعتراض‌های دانشگاهی در سریال خسوف و تشابه آن با ویدئوهای اعتراضی دانشجویان در دوران آشوب‌های اخیر


آغاز «آشوب» یا به تعبیر سریال «اعتراض از درون سلف» آغاز می‌شود و تهدید به برخورد قاطع دانشجویان با مدیران، تحریم کلاسها، اعتراض‌های سازماندهی شده درون دانشگاهی با پخش اعلامیه پتانسیل کارکرد شیوع هرج و مرج طلبی‌ در دانشگاه را تحت عنوان اعتراض به نمایش می‌گذارد. البته بهانه این شورش‌ها ظاهرا به پیمانکار طبخ غذای سلف دانشگاه است.

«خسوف» نماوا، راهنمایی ساماندهی آشوب‌ها در دانشگاه‌ها/ فرزندان سازمان‌ نفاق چگونه میراث آشوب‌طلبی پدران در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌کنند؟
تصاویری از اعتراض و روایتی داستانی از آشوب‌های درون دانشگاهی در سریال خسوف


کاراکتر اصلی سریال «آتیه ناصح» به کیفیت غذای سلف اعتراض دارد و این اعتراض فردی کیفیت جمعی پیدا می‌کند. او یکی از دانشجویان بی‌قرار و همواره معترض است که بر اساس داده‌های سریال به هر رخدادی حتی امور غیرضروری دانشگاه اعتراض دارد. کاملا مشخص است که مسئله کیفیت غذا در یک محیط دانشگاهی، برای دانشجویی که در تهران زندگی می‌کند و پدرش یک تولیدی دارد، کاملا بهانه است.

«خسوف» نماوا، راهنمایی ساماندهی آشوب‌ها در دانشگاه‌ها/ فرزندان سازمان‌ نفاق چگونه میراث آشوب‌طلبی پدران در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌کنند؟
تصاویری از اعتراض و روایت داستانی از آشوب‌های درون دانشگاهی در سریال خسوف

مسئولان رسیدگی به اعتراضات که «آتیه ناصح» قصد سازماندهی آن را در دانشگاه دارد، فردی به نام «قیاسی» است. قیاسی ظاهری شبیه تیپیکال‌مدیران سال‌های اخیر را دارد با رفتاری طراحی شده که عمدتا در مقابل یک اعتراض دانشجویی ساده برای تغییر پیمانکار سلف، روش برخورد سخت با دانشجویان را انتخاب می‌کند و چندین بار تصمیم تعلیق ناصح را داشته است.

۲- چگونه اعتراضات ساده دانشجویی‌ می‌توانند منجر به تنشی بزرگ شوند

در این سریال سرشاخه اعتراضات یک زن و سایر دانشجویان دختر او را همراهی می‌کنند و بازوی مانع این اعتراضات مردان هستند. هیچکدام از شخصیت‌های مرد این سریال در چرخه اعتراضی روایت حضور ندارد و «آتیه» است که هدایت آشوب‌های درون دانشگاهی را برعهده دارد. نام نمادین «آتیه» نیز تمثیلی از شیوه جهت دهی اعتراضات منجر به آشوب در آینده‌ای است که سریال پیش‌بینی می‌کند.

نمایش اعتراض در ابتدای سریال با برش‌های آشوب‌های اخیر در محیط‌های دانشگاهی این همانی فوق العاده مشابهی دارد.

در همان سکانس نخست وقتی قیاسی ناصح را فرامی‌خواند او یادآوری می‌کند من کاری نکردم و چون او نخبه است قیاسی اذعان می‌کند که برخوردهای اولیه توام با مدارا بوده است.

قیاسی در نخستین برخورد نمایشی سریال از او می‌پرسد :"خانوم ناصح (آتیه) کی به شما گفته صلاحیت دارید در هر موضوعی اظهارنظر کنید؟ خودتان می‌برید و می‌دوزید و حکمش را صادر می‌کنید.

۳-اعتراضات دانشگاهی چگونه دوقطبی و تشنج‌ ها را تشدید می‌کند؟

ناصح در پاسخ می‌گوید: شما بفرمائید من در چه موضوعی اظهار نظر کردم که صلاحیتش را نداشتم. من از حق خودم و بقیه دانشجویان دفاع کردم.

قیاسی در ادامه می‌گوید: نه شما و نه دو نفری که بیرون ایستادند نماینده دانشجویان نیستند.

ناصح پاسخ می‌دهد: شما نگذاشتید من نماینده دانشجویان باشم.

قیاسی اشاره می‌کند: این راه و رسم اعتراض نیست اگر از کیفیت غذا رضایت ندارید نامه بنویسید همه زیر آنرا امضاء کنند و دفتر بررسی کنند.

ناصح پاسخ می‌دهد : من را به دنبال نخود سیاه نفرستید. چند تا نامه اعتراضی در کشور شما دارد خاک می‌خورد.

قیاسی می‌گوید: این نامه‌ها مشکلشان درباره غذا نیست، سیاسی هستند.

ناصح پاسخ می‌دهد: مشکل این است که هر موضوعی را سیاسی می کند.

قیاسی در ادامه می‌گوید: حرف غذا را پیش می کشید و آنرا سیاسی می کنید. این دفعه اگر بحث تعلیق مطرح شود از من انتظار کمک نداشته باش.

«خسوف» سریالی عاشقانه است که بر اساس روایت‌های فرعی اعتراضی ساخته شد، با اینکه عنصر ملودرام، موتور محرک قصه است اما خرده روایت‌ها حتی سکانس‌های فرعی سریال اشاره‌های پررنگی به شیوه‌های برخورد در آشوب‌های اخیر دارد.

۴-یکی از شیوه‌های آموزشی مبارزه در سریال خسوف، هک کردن برای انتخاب روش برخورد با مسئولان دانشگاه است

روش مبارزه در آشوب‌های اخیر با روش مبارزه در خسوف چگونه همخوانی دارد؟

آغاز روایت با یک حرکت اعتراضی آغاز می‌شود و قیاسی آتیه را تهدید به تعلیق می‌کند. او و همراهانش برای تقابل با قیاسی مشغول سرقت اطلاعات مربوط به او از طریق هک سرور دانشگاه هستند. روش اول مبارزه برای این گروه دانشجویی دسترسی به اطلاعات از طریق هک است. آنچه که به وضوح در دوران آشوب‌ها از سوی گروه‌های هکری ناشناس به شدت افزایش یافته است.

پس از برخورد قیاسی و ناصح، همراهان آتیه برای پی بردن به تصمیمات مدیران دانشگاه اقدام به هک وب سایت و بخش گردشکار مرسلات اداری می‌کنند.

اما قبل از این اقدام برای عقب‌نشینی قیاسی همراهان آتیه روی نقطه ضعف اساسی قیاسی انگشت می‌گذارد. شیوه مبارزه جدید برای آنچه تمامیت‌خواهی تحت عنوان قرارداد با پیمانکار طبخ غذای دانشگاه مطرح می‌شود این است که انگشت روی افشا یا تهدید به افشای زندگی خصوصی افراد می‌گذارند.

یکی از شیوه‌هایی که در ایام آشوب‌ها در شیوه‌ انتقام‌گیری چهره‌های سیاسی و انتشار عکس‌های خانوادگی آنان است که در شیوه برخورد آتیه و همراهانش با قیاسی نمود پیدا می‌کند.

اما روش انتقام‌گیری محدود به هک، افشای زندگی خصوصی افراد نمی‌شود و «رگ‌زنی» و ترور با سلاح سرد بخش قابل تاملی است که در مواجه با قیاسی اجرا و منجر به مرگ او می‌شود.

۵-ترور به شیوه آشوب‌های اخیر

در حالیکه، امیر، آتیه، علیرضا و... و. تصمیم می‌گیرند به ملاقات قیاسی رفته و با او گفت‌وگو کنند، در همین حال دو موتورسوار بدون هیچ قصد دیگری به غیر از ترور با سلاح سرد اقدام به بریدن گلوی او می‌کنند و او با همان شیوه‌ای ترور می‌شود که پلیس سریال قورباغه ترور شد و این روش برخورد شباهت عجیبی به ترورهای سید روح الله عجمیان، دانیال رضا زاده و حسین زینال زاده(حافظان امنیت) دارد. با اینکه بعدها این دو ضارب در سریال سارق تلفن همراه معرفی می‌شوند اما در همان سکانس ترور قیاسی هیچ خبری از خفت‌گیری یا سرقت تلفن همراه نیست و ضاربان بدون طلب کردن موبایل یا اظهار به سرقت قیاسی را ترور می‌کنند.

از این حیث سریال خسوف تحصن دانشجویی، تقابل با روسای دانشگاه (تمثیلی سیاسی)، هک و دستیابی به اطلاعات افرادی که با آنان مواجه دارد و ترور با سلاح سرد را (به صورت غیر مستقیم) به صورت نمایشی تئوریزه می‌کند.

۶- برشی از سریال خسوف که نشان می‌دهد پدر آتیه، معترض جریان دانشجویی عضو گروه‌های سیاسی بوده که همچنان قرص سیانور خود را به عنوان یادگار دوران مبارزاتی‌اش همچنان همراه خود دارد

معارض، راه معاند را ادامه می‌دهد؟

«آتیه ناصح» دچار سندورم اعتراض بی‌قرار است و این موضوع را از زبان رضی (علی عمرانی) در بخشی از سریال مطرح می‌شود و در ادامه سریال ریشه‌ این رفتارها را باید در گذشته خانوادگی او جستجو کرد. در قسمت یازدهم سریال، اسفندیار پدرِ آتیه (مسعود کرامتی) می‌خواهد فرزندش را نصیحت کند، تا مسیر صحیح زندگی را انتخاب کند. او یک قوطی کبریت را به فرزندش نشان می‌دهد که درون آن حاوی قرص سیانور است و گذشته مبارزاتی خود را به فرزندش یادآوری می‌کند.

«خسوف» نماوا، راهنمایی ساماندهی آشوب‌ها در دانشگاه‌ها/ فرزندان سازمان‌ نفاق چگونه میراث آشوب‌طلبی پدران در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌کنند؟

پیش و پس از انقلاب دو گروه سیاسی سازمان چریک‌های فداییان خلق و مجاهدین خلق از سیانور استفاده می‌کردند، اما این قرص کشنده بیشتر به عنوان سمبل مبارزه رجوییست‌ها شناخته می‌شود.

با اینکه تهیه‌کننده سریال با انتشار متنی به این مسئله اشاره می‌کند که استفاده از این قرص الزاما اشاره به فرقه رجوی ارتباطی ندارد اما مخاطب سریال سیانور را سمبلی از سازمان منافقین می‌داند. روزنامه شرق در گزارشی در ۱۲ آذر ۱۳۸۰ با نقل خاطره ای از بهزاد نبوی این قرص را نماد فرقه رجوی معرفی می‌کند.

با این حال شیوه کنش‌گری آتیه ناصح در زنده نگاه داشتن آشوب‌های درون دانشگاهی بخشی از شیوه و متدی است که از پدرش آموخته است.

حال باید این پرسش را مطرح کرد که حتی اگر منظور سازندگان تبلیغ آرمانی افراد منتسب به این سازمان نباشد اما فرقه‌های معاند تا سال‌های طولانی پس از انقلاب از این قرص استفاده می‌کردند و سریال این خط را القاء می‌کند که فرزندان اعضای فرقه‌های معاند هستند که خط ملتهب کردن فضای سیاسی کشور را حفط کنند و آتیه، آینده پدرش اسفندیار است که متدهای مبارزاتی او را دنبال می‌کند.

۷-القاء فساد سیستماتیک و حمایت شرکت‌های مشکوک برای ورود کاراکتر سمیرا به شورای شهر برای ساخت و سازهای غیرقانونی

القاء فساد سیستماتیک برای ناامیدی مخاطبان از حاکمیت

یکی از تم‌های روایی که در تولیدات سال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی به ادامه آن اصراری جدی وجود داشته، القاء مکرر مسئله فساد درون سیستمی است.

در سریال خسوف سمیرا(پریا مجللی) یک دانشجوی مطلقه، نقش یک پادوی مطبوعاتی را دارد. او وارد شرکت مهراب و رضی می‌شود. اغلب فعالیت‌های این شرکت حضور در فعالیت‌های غیرقانونی و زد و بندهای کلان است. سمیرا با اینکه با علیرضا (پوریا رحیمی سام) ازدواج کرده اما روابط کثیف خود را با رضی حفظ کرده است و با حمایت این شرکت می‌تواند به عضویت شورای شهر درآید. در ادامه شاهد هستیم دلالانی چون رضی تخلفات خود را در حوزه ساخت وساز غیرقانونی با حمایت سمیرا در شورای شهر پیش می‌برند.

القاء این روند که در سریال‌های فراوان دیگری تکرار شده است، موجی از نارضایتی‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت که در خلاء نظارتی مدیران پیشین وزارت ارشاد و ساترا چنین مفاهیمی به مخاطبان سریال‌های شبکه نمایش خانگی القاء شده است.

۸- برشی از سریال با اشاره به تیراندازی پلیس که هیچ ارتباطی به خط اصلی روایت ندارد

سکانس پربحث از تیراندازی بدون دلیل پلیس

پلیس به عنوان نماینده قانون برای حفظ امنیت شیوه قاطعانه‌ای را باید در پیش گیرد. در سریال خسوف در سکانس‌های غیرمرتبط صحنه‌های تیراندازی پلیس گنجانده شده که هیچ ارتباطی به روایت اصلی ندارد. این سکانس‌ها شاید در زمان ساخت سریال برای مخاطب اهمیت چندانی نداشت اما تاکید مستقیم شلیک پلیس در آشوب‌های اخیر معنایی چندان مثبت نخواهد داشت.

۹-القاء ناامنی شهر در سکانسی غیر مرتبط

در حالیکه امیر در یک ایست بازرسی توقف کرده، خودرویی از محل ایست بازرسی می‌گریزد و پلیس بی وقفه به او شلیک می‌کند. این اتفاق در حالی می‌افتد که وضعیت امنیتی شهر در سریال در پس زمینه بسیار نا امن جلوه داده می‌شود. کنار هم قرار گرفتن این دو سکانس زمینه القاء مفاهیم متفاوتی را فراهم می‌کند.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    31 53
    منکر نشو که فساد سیستماتیک در ممملکت هست ما هیچ جایی نداریم که فساد درش نباشه ازکوچکترین جا که مردم وارد میشن کارهای عادی که امروز و فردا میشود با یک رشوه یا پارتی طرف چند دقیقه انجام میشود
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      29 15
      در مملکت فساد سیستماتیک نداریم دروغگو وگرنه این همه برخورد با فساد بصورت علنی صورت نمیگرفت و مسئولین فاسد بجای عزل و محاکمه ارتقاء می گرفتند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      20 7
      همین خودت که فساد فساد میکنی موقعیت گیر بیاری میشی یکی از طبری و... بدتر
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      6 5
      چرا اینقدر بهتون برخورد. چوب را برداری، گربه دزده خودش میفهمه. فساد هست، چه آقایونا خوششون بیاد چه نیاد. ماشاالله بانک‌ها که قهرمان مبارزه با فساد هستند. حالا هی فحش بده..... میخواستم بگم این سریال به سفارش اینتیلیجنت سرویس MI6 ساخته شده.
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      9 5
      اگر در ایران فساد سیستماتیک وجود داشت، دشمن به راحتی می توانست با استفاده از آن ایران را سرنگون کنه نه این که 40 سال تحقیر بشه. فقط برای فهم کافیه وضعیت اسف بار پلیس و قضات ایالات متحده رو (در واقیت و نه در فیلم های هالیوودی) ببینی
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      5 2
      بیشعورفسادباندی هست
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      3 1
      اصلا معنای فساد سیستماتیک رو هم نمیدونی. فساد سیستماتیک یعنی فساد مورد تأیید و دنبال‌شونده توسط سیستم، در حالی که فساد و ناکارآمدی‌ها ما تماما ناشی از حضور افراد بی‌دین و مخالف انقلاب نفوذ کرده در دستگاه‌هاست. ضمنا اینا ربطی به غلطایی که در خیابونا میکنید نداره منافقای آشوب‌گر
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      1 1
      ابلهانی که نمیخوان بپذیرن فسا دتو مملکت ما اونم از نوع درشتش نیست با بد دهنی و فحاشی به معترضین فساد میتازن با خوارج فرقی ندارن و باعث میشن مفسدین کله گنده با خیال راحت مثل این چنددهه ادامه بدن
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    31 12
    امروز هر بدبختی میکشیم زیر سر اون جهرمی ..... هست خیانتی که این بشر کرد هیچ کسی نکرد
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    8 3
    قرص سیانورش چه تاریخ مصرف طولانی هم داشته خدایی اینقدر بی شعور فرض کردن مخاطب در شبکه نمایش خانگی روا نیست
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      6 0
      احتمالا منظور استعاره است
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      3 1
      رجوی الان نگران غذای سلف شده که فراخوان مسلح شدن وخونریزی میده یامیزمسخواست که بهش بخاطردیوونه بازیهابهش ندادن
  • mohtashem.a IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    8 3
    من اعتقاد دارم در خیلی از موارد بیشتر از اینکه فیلم ها و سریال ها الهام بخش مردم باشند خودشون از شرایط حاکم و اتفاقات واقعی الهام میگیرند . من ورودی سال 79 دانشگاه بودم و اعتراضاتی که الان ادعا میشه از سریال ها الگو برداری شده رو به چشم خودم دیدم، قبل از اینکه پخش خانگی وجود داشته باشه ، فقط متاسفانه به نظر من رسانه های ما بجای اینکه مثل شبکه های اجتماعی واقعیت های جامعه رو به نمایش بزارن فکر میکنند با سانسور و وارونه جلوه دادن حقیقت میشه مشکلات رو حل کرد، رسانه باید آینه جامعه باشه و شکستن آینه باعث نمیشه حقیقتی که مقابل آینه ایستاده تغییری بکنه
  • نیما IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    6 5
    مشرق شما رسانه های انقلابی کم نیستید. چرا با کمک اوج خودتون یک vod اختصاصی نمیسازید و بالا نمیاریدش؟!
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    11 5
    چند ساله داریم داد می‌زنیم فیلیمو و نماوا از خط قرمز عبور کرده اند ولی مسئولین عزیز پولشون رو می‌گیرند، صبر کنید ببینید کی از اینجا ضربه می خوریم، این کامنت هم بماند یادگاری برای منافقین داخلی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    7 1
    فرزند کو ندارد نشان از پدر
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 2
    ایا فرزندان نفاق یا دشمن خارجی مدیران 40 سال را از فقر به اشراف تبدیل نموده است؟
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    8 2
    تا کی جامعه ما باید تاوان این دوزاری های رو بده که با ۲ زار اضافی وطنشان رو به وهابی سلبریتی کش میفروشن ایندفعه باید به پا خیزیم برای قیام علیه این بی،شرفها و یک بار برای همیشه این دوزاری های بی حیا رو بنشانیم سرجاشون
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    8 3
    همه اغتشاشاتی ها دختران کافی شاپی هستند. هم در دنیای فیلم هم در دنیای واقعی.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 0
    با این وضعیت اقتصادی به نظرتون چنددرصد مردم، این سریالها را در این شبکه ها را تماشا میکنند.1
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      0 0
      آفرین بر شما.. بنده اصلا نمیدونم اینا چی چی هستن. یه تلویزیون ایران میدونم چیه و یه ماهواره. اونایی که پولی اند، من گدا گشنه نمیدوم چیست.
  • مرادی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 2
    ارشاد کجاست؟
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 4
    خاتمی خراب نکنه بگیرینش
  • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    گقتن این چیزها برای خیلی ها اظهر و من الشمس باید پرسید چرا به وقتش جلوی این چیزها گرفته نشد اگر می‌دانستند وکوتاهی کردن مقصرند اگر نمی دانستند که باید گفت فاجعه اید که نمی دانستید در کشور چه خبر است مسئولین محترم رو می گم هان
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعًا ۖ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ ۗ وَسَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ پیش از آنان نیز کسانی طرحها و نقشه‌ها کشیدند؛ ولی تمام طرحها و نقشه‌ها از آن خداست! او از کار هر کس آگاه است؛ و بزودی کفّار می‌دانند سرانجام (نیک و بد) در سرای دیگر از آن کیست! وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ و در پیش روی آنان سدّی قرار دادیم، و در پشت سرشان سدّی؛ و چشمانشان را پوشانده‌ایم، لذا نمی‌بینند!
  • هادی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 0
    1. متاسفم برای نویسنده این متن! 2. فرصت پلتفرم‌ها برای ترویج هر باور و اندیشه‌ای یکسان است، هر اندیشه‌ای فلسفه داشته باشد (و کمی فکر و هنر) می‌تواند از فرصت سینما استفاده کند. 3. سریال «آقازاده» مگر در راستای اندیشه‌های نویسنده متن نبود؟ زمان پخش آن سریال کسی اعتراض کرد که چرا این سریال با فساد اقتصادی آقازاده‌ها مبارزه می‌کند و در جامعه این فرهنگ را عمومی می‌کند! 4. لطفا درباره مبانی این سبک از تحلیل توضیح دهید. و ...
  • DE ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 0
    دست پخت مازیار میری و همایون اسعدیان سازندگان این سریال:این اثر"خسوف" ترویج تروریسم و رجویسم و خشونت گرایی داعشی است. دستاورد شما دو تا خانه سینمایی موازی خط صهیونیسم و M16 سرویس انگلیس برای انجام عملیات ومقاصد تروریستی داعشی در ایران فیلم ساختید نه برای پیروزی وسربلندی مردم ایران. ننگ ابدی برشما.
  • SE ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 1
    حاج مشرق سانسورزاده و صد البته کودن! ما فکر کرده بودیم تئوری توطئه دیگه کاربردشو در مشرق از دست داده ولی انگار اشتباه کردیم!
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    همین روش تو چند تا از فیلم های انقلابی هم بود ، بعدش هم این سریال مال ۱۱ ماه پیشه
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    2 0
    نیروهای سازمان و ساواک تحت مجاهدین انقلاب اسلامی و اصلاح طلب ها هر بلایی سر مردم خواستن آوردن
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 0
    مسئولین وزارت ارشاد کاملا در خواب غفلت هستند چون کار مهمتری مثلا تجارت در دوران کوتاه وزارت دارند که باید به آن برسند البته منظور همه دست اندرکاران این وزارتخانه نیست بلکه متولیان امور سینمایی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس