کد خبر 1443064
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
چرا صهیونیست ها در جوامع غربی نیز منفور هستند؟

علت نفرت مردم اروپا و آمریکا از رژیم صهیونیستی به تجربه آنها از آلمان هیتلری برمی گردد که معتقدند یهودیان نیز مانند نازی ها یک نظام آپارتاید هستند که در صدد نسل کشی فلسطینی ها برآمده اند.

به گزارش مشرق، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیاری از واقعیت‌ها را برخلاف جوسازی رسانه‌ای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها برملا کرد. از جمله این وقایع، تمسخر، تحقیر و توهین به روزنامه نگاران و خبرنگاران صهیونیست حاضر در قطر از سوی عرب‌ها و مسلمانان جهان بود.

بعد از مخابره شده این پیام صریح از سوی مسلمانان جهان در قطر، روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب نوشت: «در واقع، عرب‌های حاضر در جام جهانی با این طرز برخورد خود می‌خواهند به صهیونیست‌ها این پیام را برسانند که شما دشمن جنایتکار هستید و از نظر ارتکاب جنایات جنگیِ مستند شده در سطح بین المللی دارای پرونده سیاه و سنگینی هستید و ما از شما متنفریم و با شما به عنوان دشمن برخورد می‌کنیم و حضورتان را در یک کشور عربی برنمی تابیم.»

حال این پرسش می‌رسد که «آیا تنها مسلمانان و عرب‌ها از جنایت‌های رژیم صهیونیستی به ستوه آمده و به آن واکنش نشان می‌دهند یا اینکه مردم اروپا و آمریکا هم از صهیونیست‌ها تنفر دارند؟»

صهیونیسم در مسیر نازیسم از منظر اروپا

به رغم حمایت نظام‌های سیاسی غرب از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و جوسازی رسانه‌ای آنها اما این رژیم نزد افکار عمومی اروپایی‌ها جایگاهی ندارد.

چندی پیش اندیشکده «بگین – سادات» با نام اختصاری بسا «BESA» در گزارشی به قلم دکتر «مانفرد گرتستنفلد» از محققان این اندیشکده و رئیس سابق کمیته راهبری اندیشکده «مرکز امور عمومی اورشلیم» نوشت: ده‌ها میلیون نفر از شهروندان اروپایی، دیدگاهی منفی نسبت به رژیم صهیونیستی دارند. این مسئله خود را به شیوه‌های مختلفی نشان می‌دهد که جدی‌ترین آن، مقایسه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، با اقدامات نازی‌های آلمان است.

نظرسنجی‌های متعددی که طی یک دهه اخیر انجام گرفته از محبوبیت بسیار پایین صهیونیست‌ها حکایت دارد. گزارشی در سال ۲۰۱۱ توسط دانشگاه «بیلفلد» به نمایندگی از بنیاد سوسیال دموکرات آلمانی «فردریش اوبرت»، منتشر شد که نشان می‌داد در هفت کشور اروپایی، مردم نگاه مثبتی به صهیونیست‌ها ندارند.

بر پایه این گزارش، مصاحبه‌کنندگان در هر کشور ۱۰۰۰ نفر از افراد بالای ۱۶ سال را افکارسنجی کردند.

یکی از پرسش‌های این نظرسنجی این بود که آیا افراد با این گزاره موافق هستند که «رژیم صهیونیستی در حال انجام یک جنگ نسل‌کشی علیه فلسطین است یا خیر؟»، کمترین درصد افرادی که با این گزاره موافق بودند، در ایتالیا و هلند به ترتیب با ۳۸ و ۳۹ درصد مشاهده شد. سایر ارقام به این شکل بود: مجارستان ۴۱، بریتانیا ۴۲، آلمان ۴۸ و پرتغال ۴۹ درصد بودند اما این رقم در لهستان با ۶۳ درصد بسیار متفاوت و حیرت انگیز بود.

افزون بر آن، در گزارشی که بنیاد «برتلسمان استیفتونگ» به عنوان شرکت رسانه‌های گروهی و مطبوعاتی واقع در شهر گوترزلوه آلمان در سال ۲۰۱۳ انتشار داد، مشخص شد که ۴۱ درصد از جمعیت آلمانی‌ها موافق این عبارت هستند که رفتار رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها مشابه نازی‌هاست. در سال ۲۰۰۷، این رقم ۳۰ درصد بود.

نگرش ضدصهیونیسم در آمریکا به رغم نفوذ «ایپک»

نگرش آمریکایی‌ها در قبال رژیم صهیونیستی همانند دیدگاهی است که در قاره سبز وجود دارد. حدود دو ماه پیش (مهرماه) گزارشی مبنی بر گسترش نفرت از رژیم و صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا منتشر شد؛ موضوعی که صهیونیست‌ها خود نیز به آن اذعان و اعتراف می‌کنند همانند اعترافات کنونی آنها به بدرفتاری و توهین از سوی مسلمانان در قطر.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» به نقل از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» در خصوص افزایش نفرت از اسرائیل در دانشگاه‌های برجسته آمریکا نوشت: گسترش فضای ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا و توصیف اسرائیل به دولت آپارتاید باعث نگرانی مجامع اسرائیل شده است.

به نوشته این پایگاه، فعالیت‌ها علیه اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا افزایش یافته است تا جایی که به موضوعی رایج تبدیل شده است اما اخیراً از خط قرمز جدیدی عبور کرده است؛ چند تشکل دانشجویی در دانشگاه برکلی علیه هر سخنران که به ابراز مواضع در حمایت از اسرائیل یا صهیونیسم بپردازد، تحریم گسترده‌ای را اعلام خواهند کرد.

هشت سازمان دانشجویی دیگر در دانشکده حقوق برکلی وجود دارند که این تصمیم را اتخاذ کردند و شروع به اجرای سیاستی کردند که بیان عقاید به نفع اسرائیل یا به طور کلی صهیونیسم را ممنوع می‌کند. وضعیت در نیویورک به ویژه در دانشگاه‌های کلمبیا و کانی بدتر است تا جایی که تحریم‌هایی از سوی دانشجویان علیه افرادی که با اسرائیل اعلام همبستگی کرده باشند، اعمال می‌شود.

چهار سال پیش نیز مؤسسه آمریکایی «پیو» نتایج یک نظرسنجی خود را انتشار داد که میزان محبوبیت «دولت اسرائیل» را در آمریکا تنها ۴۱ درصد نشان می‌داد؛ حمایتی که کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته بود و دلیل اصلی آن به کاهش حمایت دموکرات‌ها از دولت اسرائیل مربوط می‌شد.

رژیم صهیونیستی در حالی همواره با کاهش محبوبیت و مقبولیت در جامعه آمریکا رو به رو است که «کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی» (ایپک AIPAC) تأثیر و نفوذ زیادی در این کشور دارد.

آیپک بزرگترین لابی‌ای است که یهودیان آمریکا از آن برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی آمریکا با هدف حمایت از منافع اسرائیل استفاده می‌کنند. پیشتر در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، ایپک انتقادات تندی را از سوی صداهای برجسته حزب دموکرات مانند «برنی سندرز» و سناتور «الیزابت وارن» دریافت کرد.

لازم به ذکر است که ایپک در ظاهر یک سازمان یهودی محسوب نمی‌شود اما اکثر اعضای آن از جامعه یهودیان ایالات متحده است که به شبکه‌ای از روابط از جمله با صدها مؤسسه بنیادین، خیل عظیمی از کمک‌کنندگان ثروتمند یهودی و غیر یهودی مجهز است. این لابی شامل حدود ۱۰۰ هزار عضو و ۱۷ دفتر در سراسر ایالات متحده دارد و دارای پتانسیل بالایی در جذب پول و به‌کارگیری سیاسی آن در ایالات متحده است.

افزون بر تأثیرگذاری ایپک بر افکار عمومی آمریکا، این لابی صهیونیستی هزینه هنگفتی برای اثرگذاری بر تصمیم سازی ها و دخالت در انتخابات آمریکا می‌پردازد.

تیرماه امسال بود که روزنامه «گاردین» در گزارشی از هزینه‌های چندمیلیون دلاری تندروهای طرفدار اسرائیل برای تغییر اولویت حزب حاکم آمریکا خبر داد و نوشت: منتقدان می‌گویند «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» موسوم به ایپک و متحدانش تلاش می‌کنند تا با پول‌های میلیاردرهای جمهوری‌خواه، بر سیاست‌های حزب دموکرات تأثیر بگذارند.

این روزنامه چاپ لندن با اشاره به اینکه «لابی‌های اسرائیل میلیون‌ها دلار در ایالت مریلند خرج کرده‌اند تا مانع از پیروزی نامزدی شوند که از فلسطینی‌ها حمایت کرده بود»، نوشت: ایپک ۶ میلیون دلار برای جلوگیری از پیروزی «دونا ادواردز» اولین زن سیاهپوست کنگره آمریکا از ایالت مریلند خرج کرده است.

این روزنامه انگلیسی زبان، حمایت نکردن ادواردز از قطعنامه‌های دولت اوباما در حمایت از اسرائیل در طول جنگ سال ۲۰۱۱ غزه در کنار حمایت از توافق هسته‌ای این دولت با ایران را دلیل دشمنی ایپک با این عضو سیاهپوست کنگره آمریکا ارزیابی کرد. گاردین از تشکیل کمیته‌ای در ایپک در ماه دسامبر خبر داد که وظیفه آن هزینه‌کرد مقادیر نامحدودی از منابع مالی برای دخالت مستقیم در انتخابات و جلوگیری از روند فزاینده انتقاد از اسرائیل در حزب دموکرات است.

این رسانه غربی اضافه کرد: ایپک، این کمیته را با ۸.۵ میلیون دلار بودجه و کمک‌هایی از سوی حامیان ثروتمند اسرائیل راه‌اندازی کرد. میلیاردرهایی از میان تاجران جمهوری‌خواه تا اعضای ستادهای انتخاباتی دونالد ترامپ و برخی پولدارهای دموکرات حامی اسرائیل از جمله حامیان مالی تشکیل این کمیته هستند.

فرجام سخن

اگر چه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آشکارا نشان داد که مردم کشورهای عربی و مسلمانان جهان هرگز آشکارسازی و عادی سازی نظام‌های سیاسی را با رژیم صهیونیستی برنمی تابند اما آمارها و نظرسنجی‌های مختلف نیز از نگاه منفی مردم اروپا و آمریکا نسبت به این رژیم حکایت می‌کنند.

دولت‌ها و نظام‌های سیاسی در اروپا و آمریکا باوجود اینکه در ظاهر خود را حامی حقوق بشر نشان می‌دهند ولی در باطن، منافع سیاسی و اقتصادی برای آنها تعیین کننده است.

سیاست خارجی آمریکا در دهه‌های گذشته بر حمایت همه جانبه و همسویی مطلق با منافع اسرائیل در منطقه خاورمیانه و در سطح نظام بین الملل استوار بوده است که بارزترین آن خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حمایت از رژیم صهیونیستی بود.

این حمایت همه جانبه علاوه بر منافعی که برای ایالات متحده داشته، البته هزینه‌هایی را نیز بر این کشور تحمیل کرده است؛ هزینه‌های مالی ناشی از کمک‌های سالیانه، مخدوش شدن رابطه آمریکا با جهان اسلام، هزینه‌های مرتبط با جنگ‌های متعدد در خاورمیانه - که به بهانه تأمین امنیت رژیم آغاز شده اند- نظیر جنگ‌های ۳۳ و ۲۲ روزه لبنان، غزه و نیز اشغال عراق.

افزون بر آن، افزایش احساسات ضدآمریکایی و ضدغربی در جهان در زمره هزینه‌های این حمایت کورکورانه به شمار می‌رود. بنابراین از نگاه ناظران، حمایت بی قید و شرط کشورهای اروپایی و آمریکا از رژیم صهیونیستی بیش از آنکه برای این نظام‌های سیاسی سودساز باشد، زیانبار است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آوا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    6 0
    چون مردم کشور ها با گوشت و پوست خود صهیونیسم را چشیده اند کاملا درک می کنند حرف پیر جماران را که گفت اسراییل غده سرطانی است
  • ح IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    اینا همش کار خودشونه بچه ها این آمریکا روهم خودشون ساختن انداختن گردن کريستف کلمب!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس