ادامه نگرانی انگلیس درباره گسترش روابط نظامی روسیه-ایران

پس از نماینده انگلیس در سازمان ملل، این بار وزارت دفاع این کشور ادعای تلاش مسکو برای دستیابی به موشک‌های بالستیک ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، پس از آن‌که «باربارا وودوارد» نماینده بریتانیا در سازمان ملل در نشست روز جمعه این سازمان مدعی شد که روسیه به دنبال دریافت موشک از جمهوری اسلامی است، این بار وزارت دفاع بریتانیا نیز این ادعاها را تکرار کرده است.

طبق گزارش وبگاه «شارلوت آبزرور»، سازمان اطلاعاتی انگلیس گفته است در حالیکه روابط میان جمهوری اسلامی و روسیه عمیق‌تر می‌شود، روسیه در تلاش برای به دست آوردن «صدها موشک بالستیک» از ایران است.

طبق این گزارش،‌وزارت دفاع انگلیس روز گذشته (شنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود قرار داد، تصریح کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه فوریه (پنجم اسفند ماه)، ایران به یکی از حامیان نظامی اصلی روسیه تبدیل شده است و تأکید کرد که حمایت ایران از ارتش روسیه احتمالاً در ماههای آتی افزایش می‌یابد.

وزارت دفاع روسیه در این پیام مدعی شد: «در عوض، روسیه به احتمال خیلی زیاد، سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را پیشنهاد می‌دهد که روابط دفاعی آن‌ها را دگرگون خواهد کرد».

وزارت دفاع بریتانیا همچنین مدعی شده است که به احتمال خیلی زیاد روسیه بخش اعظمی از ذخایر موشک‌های کوتاهبرد «اس اس-۲۶» (SS-۲۶) اسکندر خود را که قادر به حمل کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی برای مسافت ۵۰۰ کیلومتر است، از دست داده است.

لندن علی‌رغم آن که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که در جنگ اوکراین نقشی ندارد، مدعی است، در صورتیکه روسیه با موفقیت به بخش زیادی از موشک‌های بالستیک ایران دست پیدا کند، از آن‌ها برای گسترش حملات علیه زیرساخت‌های ملی اوکراین استفاده خواهد کرد.

غرب به ویژه آمریکا و انگلیس در هفته‌های اخیر فضاسازی علیه روابط روسیه و ایران را تشدید کرده‌اند به طوریکه روز جمعه، کاخ سفید نیز هشدار داد که مسکو و تهران برای تولید مشترک تسلیحات آماده می شوند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت که ایالات متحده نمی‌داند که چگونه ایران در حال بررسی این موضوع است که آیا شرکت کند یا خیر اما روسیه آرزوی همکاری بر روی خط تولید مشترک با ایران را دارد.

از طرف دیگر، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که انگلیس به افشای این «اتحاد ناامیدکننده» ادامه می‌دهد و هر دو کشور را مسئول نگه می‌دارد.

اتهام‌زنی‌های غرب علیه جمهوری اسلامی در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته تصریح کرد که انتقال پهپادهای ایران به روسیه قبل از جنگ اوکراین بوده است و مقام‌های ایران هیچ اطلاعی از نحوه استفاده مسکو از این پهپادها ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    2 0
    جزیره انگلیس غلط کرده برای ما تعیین و تکلیف کند. باید به استعمار جزیره شیطان پایان دهیم. جدیدا هرچه بیشتر غذای حیوان می خورند بیشتر پاچه می گیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس