شی

جمهوری اسلامی، به تایید دوست و دشمن، در سیاست خارجی یک خصلت پایدار داشته و آن این که اهل «پیمان شکنی» نیست و تا زمانی که طرف مقابل خود به سمت زیرپا گذاشتن عهد مودت نرود، بر سر پیمان باقی است.

سرویس جهان مشرق- بارها این مساله را در تحلیل رویدادها و تحولات حوزه سیاست خارجی شنیده‌ایم که «عرصه بین‌الملل، عرصه اخلاق نیست» و یا «محاسبات کشورها در روابط خارجی، باید صرفا محاسبات عقلانی مبتنی بر منافع ملی یک کشور باشد». در درستی این گزاره‌ها نمی توان چندان چون و چرا کرد، به ویژه امروز که عرصه بین‌الملل روز به روز به عرصه «جنگل» شبیه‌تر می شود و قدرت‌های جهانی، بر حسب منویات و منافع خود، دیگر حتی حفظ ظاهر هم نمی کنند و هر نوع قوانین و قواعد پذیرفته شده را یا تفسیر به رای می کنند و یا به کل نادیده می گیرند.

با این حال، حتی در «جنگل» هم آنارشی مطلق حاکم نیست، چه بسا برخی قوانین و نوامیس بر رفتار و سلسله‌مراتب جانوران، بین هر گونه و بین گونه‌های مختلف با هم، حاکم است که به ندرت از آن‌ها تخطی می شود. اگر بنا باشد بر اساس اصل «محاسبه عقلانی» و «منافع گرایی حداکثری»، هر نوع رابطه‌ی دوستی، دشمنی، اتحاد، ائتلاف، واگرایی و همگرایی دچار «سیالیت محض» شود، اصولا دنیا نه تنها دنیای متمدن نمی ماند، که در سطحی فروتر از جنگل سقوط می کند.

جمهوری اسلامی، به تایید دوست و دشمن، در سیاست خارجی یک خصلت پایدار داشته و آن این که اهل «پیمان شکنی» نیست و تا زمانی که طرف مقابل خود به سمت زیرپا گذاشتن عهد مودت نرود، بر سر پیمان باقی است. از همین رو، بسیاری از منتقدان آن، جمهوری اسلامی را به «اخلاقی» فرض کردن روابط خارجی و به کارگیری اصول و اخلاقیات حاکم بر روابط انسانی(رفاقت، تخاصم و...) در عرصه سیاست خارجی متهم می کنند. از این رو، از دشمن مثال می آوریم که ظاهرا به همان مفهوم «محاسبات عقلانی» و «هزینه و فایده» منطبق‌تر عمل می کنند.

رابطه‌ی ایالات متحده با رژیم اسراییل یک نمونه از همین تعبیر است که حتی در عرصه بین‌الملل هم «علقه‌های ایدئولوژیک» هنوز بر «محاسبات» می تواند غلبه داشته باشد. ایالات متحده تحت هیچ شرایطی، در چند دهه اخیر، حاضر به عقب‌نشینی از متحد ایدئولوژیک خود نشد. با نسبتی اندکی پایین‌تر، همین امر در ائتلاف شکل‌گرفته میان دولت‌های دو سوی آتلانتیک از جنگ دوم جهانی به این سو قرار دارد. هیچ‌گاه شاهد نبودیم که در چند دهه‌ای که از این ائتلاف می گذرد، دول حاضر در ائتلاف، اقدامی جدی، در تقابل با خطوط اصلی سیاست خارجی کشورهای موتلف بردارند.

این که کشورها، در اقصی نقاط دنیا، بر اساس همسویی کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت خود، مبتنی بر همراستا شدن منافع ملی هر کشور با همکاری با کشور یا کشورهای دیگر، بر اساس مکانیسم «هزینه-فایده» و «محاسبه عقلانی» وارد اتحاد با دیگران شوند، یک امر است، و این که کشوری، به دیگر کشورهای صرفا به عنوان «سکویی» برای بالا رفتن، «کارتی» در بازی قدرت با دیگران، ابزاری برای «بیشینه‌سازی منافع خود» بدون قائل بودن سهمی برای منافع کشور یا کشورهای متحد، نگاه کند، گرچه شاید در کوتاه‌مدت کار آن کشور را راه بیاندازد، اما در بلندمدت آن را به عنوان کشوری «غیرقابل اعتماد»، «پیمان‌شکن» و «فرصت‌طلب» به دنیا می شناساند که نه تنها نمی توان روی اتحاد با آن حساب کرد، که عقلا باید با هر جبهه‌ای که به دنبال مهار یا تعدیل آن است، همسو شد. به ویژه آن که این کشور، بر خلاف اسم و رسم ادعایی خود، صرفا با رادیکال‌ترین نوع «کاپیتالیسم» به جایگاهی صرفا «اقتصادی» رسیده و کشورهای دیگر را تنها از منظر حساب نفع و ضرر مادی، می سنجد، به کار می گیرد و با کوچک‌ترین تغییر معادله‌ای از نظر اقتصادی، نسبت به آن‌ها تغییر جهت و رویکرد می دهد.

به بیان دیگر، نه تنها «پرنسیب» و «اصول اتحاد» و «حسن نیت» در ساز و کار آن جای ندارد، که حتی از کم‌ترین جذابیت «ایدئولوژیک» و «فرهنگی»، به عنوان کشوری که قصد ایجاد «هژمونی» جهانی دارد، برخوردار نیست. تنها جذابیت چنین کشوری، در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری اقتصادی است که البته بررسی دقیق پیمان‌های اقتصادی آن با کشورهای در حال توسعه نشان از همان منفعت‌جویی یک‌طرفه و فارغ از مبانی و پرنسیب‌های مبنایی قواعد و مبانی تفاهم و حسن همکاری است. تلاش برای قبضه و سیطره بر منابع خام دیگر کشورها، بدون تلاش جدی و پایدار برای انتقال فناوری یا توسعه‌ی بومی، از شاخصه‌های مدل سرمایه‌گذاری «کمو-کاپیتالیستی» است.

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

البته تناقضات رفتاری چین در قبال‌ ایران پیش از اقدام اخیر(بیانیه مشترک با دولت‌های منطقه خلیج فارس علیه ایران) در رای مثبت به قطعنامه های تحریمی ایران در دهه گذشته، قطع مناسبات هسته ای با ایران در دهه ۱۹۹۰ و قطع همکاری رسمی موشکی و تسلیحاتی در دهه ۲۰۰۰ هم خود را نشان داده است. و در همه‌ی این موارد، دولت حزب «کمونیست» چین، بر مبنای بازی طراحی‌شده‌ی جریان گلوبالیسم جهانی حرکت کرده است،

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

چرا که فارغ از همه‌ی ظواهر، خود بخشی مهم و از همین جریان است. ضبط و مسدودسازی میلیاردها دلار از پول ملت ایران در بانک‌های چین به بهانه‌ی تحریم‌های آمریکا، ایجاد انواع و اقسام موانع برای تاجران و فعالان اقتصادی و حتی شهروندان عادی ایرانی حاضر در چین، به اجرا نگذشتن حتی یک مورد پروژه‌ی اقتصادی و صنعتی مهم در کشورمان در دوران بازگشت تحریم‌ها حتی در حوزه‌ی انرژی، عدم انتقال فناوری به ویژه در حوزه‌ی زیرساخت‌های ارتباطاتی و...نمونه‌هایی از رفتاری است که در بالا شرح آن رفت. این در حالی است که دولت چین فقط در بندر گوادر پاکستان(که رقیب راهبردی چابهار محسوب می شود) ۵۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

البته از کشوری که در سه سال گذشته، تحت عنوان «محدودیت‌های کرونایی»، بی‌رحمانه‌ترین و غیرانسانی‌ترینروش‌ها را علیه ملت صبور، زحمتکش و تقدیرپذیر چین به اجرا گذشت و پهنه‌ی این کشور را به به نوعی «آزمایشگاه سنجش طاقت انسانی» تبدیل کرد، نمی توان چندان انتظار اصول «فتوت» و «پایداری بر عهد» با کشورهای دیگر داشت.

شدت این فشارها، که در موارد بسیاری با هدف شکستن حرمت انسانی «شهروندان» چینی بوده، مثل گرفتن تست مقعدی کرونا! [۱] )، یا اجبار زانوزدن مردم چین مقابل ماموران بهداشت دولتی برای بررسی گواهی تست، یا قرنطینه کردن افراد «مشکوک» به کووید در ساختمان‌هایی شبیه محل نگه‌داری احشام و ده‌ها مورد این‌چنینی، چنان عرصه را بر این ملت صبور تنگ کرد که علی‌رغم جو سنگین کنترلی حاکم بر «جمهوری خلق چین» (که بی‌تردید «۱۹۸۴» جرج اورول را به یاد می آورد)، در دو هفته اخیر، به خیابان‌ها آمدند و کمپ‌های غیرانسانی را به اتش کشیدند و دامنه‌ی اعتراضات آن‌قدر گسترده شد که دولت چین مجبور به عقب‌نشینی در سیاست‌های واقعا عجیب و غریب کرونایی خود شد. [۲]

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

بگذریم از این که، بر مبنای گمانه‌ها و برخی قرائنی که از حضار آهنی دولت چین به بیرون درز کرده، اصولا سیاست‌های قرنطینه دولت حزب کمونیست، با هدف یکدست کردن هر چه بیشتر قدرت، کنار زدن رقبای درون حزبی و تضمین قدرت برای سالیان آتی در راس هرم بوده است. به ویژه گزارش‌ها درباره جنگ قدرت پکن و شانگهای(که تحت نفوذ جیانگ زمین رهبر اسبق حزب قرار داشت) متعدد بود و برخی منابع، حتی درگذشت جیانگ‌زمبن، در ماه جاری را نامرتبط با آن جنگ درونی نمی دانستند. برای نمونه، رفتاری که با «هو جین تائو»، رییس‌جمهور پیشین این کشور و از برجسته‌ترین شخصیت‌های حزب کمونیست در کنگره‌ی این حزب، در حضور رییس جمهور این کشور شد، یادآور جلسه‌ی معروف حزب بعث عراق و خارج کردن منتقدان صدام حسین در هنگام سخنرانی او(ژوئیه ۱۹۷۹) بود.

آیا منفعت‌طلبی در روابط بین‌الملل بدون حدّ و مرز است؟

جالب این‌جاست که اقدام حقیقتا ماکیاولیستی و عهدشکنانه‌ی دولت پکن در بیانیه مشترک با شورای موسوم به همکاری خلیج فارس، و دست گذاشتن روی یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، یعنی تمامیت ارضی و مالکیت جزایر سه‌گانه‌ی همیشه ایرانی، در حالی است که ماجرای شبه‌جزیره‌ی تایوان، همچون یک زخم باز بر پیکره‌ی تمامیت ارضی چین قرار دارد و محور جبهه‌بندی‌های امنیتی و حتی نظامی در دریای چین جنوبی است، تا حدی که در ماه‌های اخیر، بحث تقابل نظامی جمهوری خلق چین با ائتلاف متحدان تایوان جدی‌تر از همیشه بوده است. جالب این‌جاست که وقتی هیات سیاسی آمریکا به ریاست نانسی پلوسی در مردادماه گذشته از قصد خود برای سفر به تایوان گفت، دولت چین تهدیدهای لفظی شدید و غلیظ صورت داد و حتی دست به یک رزمایش نظامی هم زد، اما رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد و دولت «منفعت‌طلب» و ابرمحاسبه‌گر» هم هیچ اقدام خاصی جز «محکومیت شدید» انجام نداد. از قدیم گفته‌اند، کسی که در خانه‌ی شیشه‌ای است، به خانه همسایه سنگ نمی اندازد، به ویژه اگر آن همسایه، حسن نیت خود را(شاید بیش از اندازه) در زمینه تمایل به اتحاد و همراستایی ثابت کرده است.


[۱] https://www.ntdtv.com/b۵/۲۰۲۱/۰۲/۲۰/a۱۰۳۰۵۸۶۷۳.html

[۲] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۹۱۰۰۶۵۵۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 31
  • حسین IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    12 2
    بسیار جامع و کامل بود و در جواب تنها یک کلمه باید گفت ،مماشات،متاسفانه با اینکه ایران در سیاست خارجی نسبت به همه کشور ها و حتی کشور های متخاصم مثل،امریکا و عربستان همواره سیاست جوانمردی و عدم عهد شکنی رو در پیش گرفته ولی این کشور ها سیاست های انسان دوستانه ایران رو حمل برضعف ایران دونستند و همواره عهد شکنی و تجاوز به منافع ایران رو در پیش گرفتند ،چون میدونند در قبال این عهد شکنی ها و گستاخی ها هزینه چندانی نباید بپردازند ،یکی میگفت اگر ترامپ مطمئن بود که با خارج شدن امریکا از توافق اتمی ایران هم از این توافق خارج میشه به احتمال زیاد زیر توافق نمیزد و این حرف کاملا درسته ،الان هم چین میدونه با این گستاخی ها و پیمان شکنی ها ایران مقابله به مثل نمیکنه ،باید سیاست مماشات رو حتی با نزدیک ترین شرکای خودمون کنار بگذاریم ،چه اشکالی داره ما هم مثل روسیه و ترکیه با تایوان روابط اقتصادی داشته باشیم و از فن اوری پیشرفته این کشور استفاده کنیم ؟ و یا وقتی چین اینجور از عربها در برابر ایران حمایت میکنه چرا ما سخاوتمندانه امتیاز بهره برداری از ابزیان خلیج فارس و دریای عمان رو به این کشور نامرد بدیم؟
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 0
      سیاست فقط اردوغان. صبح میره با پوتین دیدار میکنه و عصر حمله روسیه به اوکراین رو محکوم میکنه و پهپاد براشون میفرسته.
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 0
      وزارت خارجه ما بسیار ضعیف و منفعله. همیشه عکس العملی هست اونم از نوع ضعیفش. مثلا میتونست این چند وقت کلی از انگلیس و آلمان و فرانسه به خاطر برخورد با معترضان انتقاد کنه و سفیرشونو بخواد. ولی میشینه تا اونها به ما معترض بشن.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 0
      وجدانا درسته که ما عهدشکنی نداشتیم ولی واقعا فکر می کنی ما ضعیف نشدیم؟ اقتصاد، پشتوانه ها و سرمایه های اجتماعی، هتک هویت ملی و تاریخی... به نظرت قوی هستیم؟؟؟؟؟ حق ندارن ما رو ضعیف بدونن؟؟؟
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      ۸:۳۱ راست و دروغ و غلط و قبل و بعد و.... قاطی هم کردی
  • US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    56 6
    روابط بین الملل براساس دوست و دشمن بازی نیست، بلکه بر اساس تأمین منافع ملی هست. دوست دائم و دشمن دائم وجود ندارد،
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      8 5
      در متن جوابت داده شده. منفعت طلبی فقط سود دم دستی و گذرا داره و اعتبار سرمایه گزاری و شراکت طرف منفعت طلب رو در بلند مدت خدشه دار میکنه. آمریکا با تمام بد عهدی هاش نسبت به شرکای خودش حداقل در ظاهر وفاداره تا در بلند مدت سلب اعتماد صورت نگیره. چین غیر قابل اعتماد بودنش رو داره ثابت میکنه
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      7 1
      دقیقا
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      18 10
      البته فراموش نکنید در دوره ای که روزانه ۸۰۰ نفر تلافات کرونایی داشتیم و در دورانی که تمام کشورها از خرید نفت ایران خودداری کردند این چین بود که به ایران کمک کرد چین و تمام کشورها رو آن طوری که هستند به مردم نشان دهیم نه افراط و نه تفریط بهتر بود این مقالات قبل از مواضع اخیر رئیس جمهور چین منتشر بشه تا مردم از اتخاذ چنین مواضعی توسط چین متعجب نشوند
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      5 7
      طبق اسلام زمانی که عهدی میبندیم باید طبق مفاد آن عهد عمل نموده و پا برجا باشیم ، ولی اینکه بعد از تناقض رفتار چین در قبال ایران بیاییم گزارش های ضد بشری از چین بدهیم ، این نیز خلاف اسلام هست چرا که اسلام میگوید حق را بگو اگرچه هلاک شوی . پس ایران نیز از جانب منافع شیطانی خواسته است بر اعمال ننگین و ضد انسانی حاکمان چین سر پوش بگذارد . درد امروز جوامع انسانی عمل نکردن به اخلاق و عدم حقوق انسانی خواسته شده در دین هست و اینکه بگوییم ما هم مثل حکومت های شیطانی عمل کنیم چاره کار نیست .
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 2
      طبق اسلام زمانی که عهدی میبندیم باید طبق مفاد آن عهد عمل نموده و پا برجا باشیم ، ولی اینکه بعد از تناقض رفتار چین در قبال ایران بیاییم گزارش های ضد بشری از چین بدهیم ، این نیز خلاف اسلام هست چرا که اسلام میگوید حق را بگو اگرچه هلاک شوی . پس ایران نیز از جانب منافع شیطانی خواسته است بر اعمال ننگین و ضد انسانی حاکمان چین سر پوش بگذارد . درد امروز جوامع انسانی عمل نکردن به اخلاق و عدم حقوق انسانی خواسته شده در دین هست و اینکه بگوییم ما هم مثل حکومت های شیطانی عمل کنیم چاره کار نیست .
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      5 3
      ما اتفاقا به سمت غرب رفتیم 1 دهه برای ایجاد روابط با غرب زمان گذاشتیم حتی هسته ایی خود را رسما تعطیل کردیم هوافضا را هم غیررسمی تعطیل کردیم اما غرب چی کار کرد ؟ رفتیم که مردم ببینند ما با غرب دشمنی نداریم تهش باز دبه کردند و نشان دادند مشکلشان هسته ایی نیست غرب درواقع از ما یک کشور زیرپرچم و تحت فرمان می خواهد شاید این برای امثال قطر و امارات ساده باشه اما ما با چنین کشور و تاریخی نمی توانیم زیرپرچم بریم 100 ساله داریم شهید می دیم برای هیچی ؟ که باز مستعمره بشیم ؟ غرب دقیقا خواهان دیکته کردن سیاست و نظامی به تهران است و الا حتی با ما معامله برد برد در حد 10 به 1 هم نخواهد بست و بعد ما که با غرب کاری نداشتیم اما این ها 45 ساله دارن به ما ضربه می زنن بریم کلید مملکت را تحویلشون بدیم که اینجا تفسیر کنیم با غرب دوستیم خوبه ؟! در مورد اسرائیل , جدا از اینکه مسئله فلسطین آرمان ماست ما اگر این تروریست ها را در همان منطقه مشغول نگه نداریم باید این ها را وسط کشورمان ببینیم ما به جز این رژیم که اصلا به رسمیت نمی شناسیمش با کسی تو دنیا دشمنی نداریم اما دنیایی که بعد از جنگ جهانی به سمت منافع غرب نوشته شده با استقلال ما دشمنی می کند این جا باید انتخاب کنیم استقلال ؟ یا زیر پرچم رفتن ؟ خوبه مثل ژاپن و آلمان تو کشورمون پایگاه های آمریکا را بزنیم ؟ خوبه برگردیم به عصر کاپیتولاسیون ؟ ما برای رسیدن به مثلا اقتصادی بهتر که نمی توانیم کلید مملکت را تحویل طرف بدیم که .
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    49 2
    با تشکر از نویسنده مقاله ولی باید گفت که مقصر خود ما هستیم که دیپلماسی ضعیفی داریم
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      6 6
      ما میخوایم دیپلماسی دو جانبه داشته باشیم هم با غرب و هم با شرق ولی متاسفانه در رابطه با غرب اسرائیل موش دوانی و سنگ اندازی میکنه. اگر رابطه با چین و روسیه فقط محدود به تامین منافع هست روابط با اروپا و آمریکا موانع پیچیده و ترکیبی ژئوپلتیک ایده ئولوژیک اقتصادی و سیاسی داره.
    • سعید IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      18 4
      دیپلماسی یعنی حفظ منافع ملی کشور با رفیق بازی فرق دارد.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      ۷:۳۵ جان زیاد ربطی به دیپلماسی ضعیف نداره چون خیلی از هموطنان خودمون تحلیل دقیقی از کشور و وضعیت واقعی اون ندارند اونوقت شما میخواهی چین و یا سایر کشورها تحلیل درست داشته باشند، مثلا چین بیاد تمام تخم مرغهاش را تو سبد ایران بگذارم مثلا شیخ قلابی؟ البته چین هم به وقتش حساب کار دستش میاد
  • یاران امام IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 22
    سیاستهای کلی چین کمونیست درقبال ایران دو آتشه هست. چین در پنهان مخالف پیشرفت ایران است ولی درظاهر بخاطر منافع کشورخویش رفتار منافقانه دارد .چین هم کشور مورد اطمینان نیست .سیاست خارجی ایران نسبت به چین کمونیست بایستی تیزبینانه رفتار کنند. براساس اظهارات سیاستمداران جهان دولت چین خصلت سگ چوپانی هست تا یک تکه نان دادید به روی شما پارس نمی کنند. والا باید مواظب رفتار منافقانه چین باشیم.در ضمن چینی ها کودن ترین سیاستمدار دارند. الان رفتار دوگانه چینی ها آشکار میشود معلوم بود مخفیانه در مورد مذاکرات هسته ای خیانت میکردند. بلی ایران بود چین را چینی ها کرد. سعودیها چهره خیانت و خصمانه دارند ودر ظاهر چاپلوس. انشاا... پیشرفتی که در پیش داریم چینی ها هم به ایران زانو خم خواهند کرد. امپراتور ایران با محوریت دین اسلام با رهبری ولایت مطلق حضرت والیعصر ریشه فساد ها ورفتارهای منافقانه را ریشه کن خواهیم کرد. پیروزی حتمی نزدیک است.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 12
    رابطه ایران وچین رو اصلاح طلبانی بهم زدند که هر روز برای اویغور های تجزیه طلب اینجا عزاداری می کنند ومتاسفانه برخی بزرگان با انها همراه شدند چین به ایران وامریکا فهماند مبی تواند با هرکه بخواهد رابطه برقرار کند وهرکاری برای تمامیت ارضی اش می کند نگذاریم حامیان تجزیه در ایران ودوستان بن سلمان دیکر در ایران اویغور اویغور کرده واز سین کیانگ صحبت کنند اگه جین دشمن جهان اسلام است چرا خادم حرمین شرفین ودوست اصلاح طلبان با او پیمان استراتژیک می بند چین با ایران همراه است فقط یک هشدار داد
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    34 9
    مثلی هست که نیگه ، کسی روی اسب مرده شرط نمیبنده
    • ایرانی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 4
      منظور اسب مرده کی هست ایران هیچ زمانی اسب مرده نبوده و با چرخش ما به سمت دیگه چین تمام نقشه هاش به گند کشیده میشه
    • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 0
      البته اسب بازنده درست تره
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      ازنظر چین گفتم که منطورش مشخصه کی اسب مرده هست .‌ این دیگه توصیح لازم نداره .
    • به ایرانی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      شما توانایی اجرای دیپلماسی متوازن رو نداری به همین خاطر اسب مرده ای
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 1
      ۸:۰۹ البته ضرب المثلی هست که میگه جوجه را آخر پاییز میشمرند، گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 0
      فدات شم صبر هم یه حدی داره.دلار داره 40 میشه حالا تا کجا صبر کنیم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    25 6
    ثبات مهمتر از منفعت هست . کشورها بخصوص قدرتهای بزرگ به حکومتهایی که ثبات داخلی بیشتری دارن نزدیک میشن .
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 1
      وقتی خودمون تو بوغ و کرنا کردیم که مورد حمله داعش یا براندازها و تجزیه طلبها قرار گرفتیم باید فکر اینجاش رو هم بکنیم که دولتهای دیگه تا تثبیت شرایط داخلی ، روی ایران حسابی باز نمیکنن . خودکرده را تدبیر نیست .
    • عبدالله مومن IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      داستان ثبات را به شیاطین افساداتی ای بگو که دهه هاست در حالی که خود در راس قدرت بوده اند در بی ثباتی جمهوری اسلامی ایران می کوشند
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      فرمولش رو گفتم . کشوری که ثبات داخلی نداره ،دنیا تصمیمی برای اینده روابطش نمیگیره چه در جهت افزایش روابط چه در جهت کاهش . کره شمالی با اون رفتارش ،ثبات داخلی داره و دنیا هم‌تکلیفشون روشنه که هر کدوم از کشورها با کره شمالی چند چندن .
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 11
    تحولات دو سه ماه اخیر عامل همه این رفتارها هست ‌ . ثبات سیاسی داخلی را تضمین کنید .
  • محتشم IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 7
    چرا از اینکه عربستان می خواهد مستعمره چین شود احمق های بی وطن ناراحت نیستن / احمق ها زمانی قبل شبیه همین قرارداد ایران با چین را حتی در سطحی مانند علی مطهری مورد پرسش قرارداده و دانشجویان عالم و پرفسور نیز ار مسعمره شدن ایران حرف می زدند / آنقدر گفتن و بافتند تا کار را از دست دولت خارج کردن و حالا با روشن فضاحت و آشکار شدن حماقت خود به جای خفه شدن مانند کودک همیشه کودک مجددا داد وقال راه انداخته اند / احمق هایی مه رهبرشان استراتژیست های پشت پرده شبکه های جنگ مجازی و سعودی است / مرگ . نفرین بر حماقت و آدم ریاکار نادان
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 9
    چین با این حرکت احمقانه مالکیت خودش بر جزیره تایوان رو هم زیر سوال برد! در اینده نه چندان دور مخالفان چین همین بیانیه را در اثبات عدم مالکیت چینی ها بر تایوان تو سر حزب کمونیست و شی جین پینگ میزنن
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 1
      چین با تایوان ابرقدرت نمیشه و با نبودنش هم فقیر و مستاصل نمیشه. رابطه تایوان و چین با رابطه روسیه و شرق اوکراین متفاوت بود . چین به خاطر تایوان وارد جنگ نخواهد شد .
    • جیم IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      در جواب اونی که گفت چین با تایوان ابرقدرت نمیشه .مشکل شما و برخی از اصلاح طلبان اینه که فکر میکنید اگر چیزی به غرب و آمریکا بدی مشکل حل میشه با بده بره مشکل چین حل نمیشه بلکه مصیبت چینیها تازه شروع میشه تایوان بعنوان یک کشور مستقل میخواد عضو ناتو بشه سپر دفاع ضد موشکی در مرز خودش با چین به کمک غرب می زاره و کلی مسایل دیگه که حتی می‌تونه به تجزیه چین بینجامه .
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      جیم // در جواب شما ، من هیچ وقت یک پست یا گفته در حمایت اصلاحطلبها هیچ کجا نگفتم و نفرستادم چون نیستم . شما چرا هر کسی خلاف شما حرف میزنه ، فکر میکنید اصلاحطلبه و امریکایبه یا سعودیه ؟
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 2
    کشورها هم مباحث ایدیولوژیک دارن و هم منافع.مثلا حمایت چین از کره شمالی یا حمایت آمریکا از اسراییل ایدیولوژیکه.برخی ها میگن ایران نباید از فلسطین حمایت کنه اما حمایت ایران از فلسطین قبل از اینکه ایدیولوژیک باشه به خاطر منافع ملیه چون اسراییل با رویا نیل تا فرات و خوی استبدادی تا حالا ده ها دانشمند ایرانی رو ترور کرده و مخالب هر گونه توسعه ایران به عنوان رقیب دارای تکنولوژی هست.هم چنین نابودی اسراییل یعنی تسلط کامل ایران بر خاورمیانه و جریان نفت‌.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      مسیله توان هزینه دادن هست . امریکا و چین میتونن هزینه ایدولوزیکشون رو بدن ‌ . ایا ایران میتونه هزینه ایده ولوزیک خودش بدهد ؟ اگر میتونه ، دیگه شاکی نشه و بفرما راه باز و جاده دراز .
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    15 5
    چین در حق مسلمانان ترکستان شرقی ظلم فراوانی روا داشته که متاسفانه ...
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      4 13
      اونها که تروریست و تجزیه طلب هستند. هرجای دنیا باهاشون رفتار مشابه با دولت چین انجام میشه
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 0
      یه تعداد ترک هم در آلمان هستن. حتما اونجا ترکستان شمال غربی است!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 0
    این نوشته بیش از پبش بر منفعل بودن دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و بی خبری متصدیان این دستگاه از روابط بین الملل مهر تایید می زند. به قول دکتر ظریف هیچ کشوری در دنیا با کشور مضطر ارتباط برقرار نمی کند. در میان فرقی میان چین و روسیه و آمریکا نیست
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    13 6
    دم چین گرم خوب حالی به ما داد
  • شهرام IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 3
    اگر چین متحد استراتژیک ماست پس ما هم باید متحد استراتژیک چین باشیم آیا هستیم ؟ روند انتقال منظم انرژی فسیلی داریم برایش ؟ تکنولوژی ویژه ای داریم که چین به آن نیازمند است ؟ نخیر ما هیچ قدرت موازنه اقتصادی قدرتمندی نداریم که یتوانیم متحد استراتژیک کشورهای دیگر (حتی جهان سومی) شویم
    • مجید IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 3
      خداییش من جای سفارت چین بودم، شما رو یک سفر ویژه می بردم دستاوردهای «درخشان» حزب کمونیست رو ببینی با این رگ سینوفیل قوی که در شما هست.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    16 8
    باید از چین نهایت تشکر رو کرد چون حرف ما رو اثبات کرد
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    اشتباه بزرگ ایران این است همزمان با هزینه کردن در کشورهای دوست منافع کشور را در درازمدت وکوته مدت را پیگیری واجرایی نمی کند .واقعیت این است در نظام بین الملل کنونی سیاستها بطور دائم در چرخش به نفع منافع کشورهاست .چرخش سیاست می تواند شدید یا آهسته باشد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    آمریکا بدین خاطر از رژیم صهیونیستی بطور دائم حمایت می کند که سیاست واقتصاد آمریکا تحت کنترل کارتل های صهیونیستی است .وگرنه امریکا با اقتصاد سرمایه داری هیچگاه بطور دائم با کشوری تعهدات بلند مدت وپایدار نمی بندد مگر اینکه منفعت اقتصادی در آن باشد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    9 3
    مگه مسخره بازی دوست دشمن فقط منافس تمام
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    13 4
    چین در حق مسلمانان اویغور ترکستان شرقی و روسیه به مسلمانان چچن هر جنایتی که بگید رو انجام داده
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 6
      اون پانترک های فاشیست و تجزیه طلب که حقشون بوده هر کاری باهاشون انجام داده. ما از بین بد و بدتر چیزی رو انتخاب نمیکنیم.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      5 2
      چین برای دنیای امروز زیادی بزرگه ،فکر کنم لازم باشه مثل شوروی کوچیکتر بشه تا مدیریتش راحتتر بشه 😂
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 1
      چطور کردستان هم در آناتولی شرقی شهر وان اعلام استقلال کنه😊
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    در دنیای کنونی روابط بر اساس نیاز شکل می‌گیرد. انتخاب بین بد و بدتر است. بلوکه کردن میلیاردها دلار کشور، تحریم پشت تحریم، ب انزوا کشیدن، ایجاد اغتشاش و آشوب دوره ای و... هزاران رفتار دیگر بخصوص بهانه هسته ای و تو نباید داشته باشی ها این ملت و کشور را از غرب رانده است. دریغ که اعتراض و صحبتی بمیان نمی‌آورید.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 1
    مقایسه عملکرد چین با تمام کشورهای استعماری به ما نشان می دهد که وقتی ضعف داخلی و سیاست ناکارآمد خارجی باشد و مسئولان در توهم هر دولتی از این خوان نعمت لقمه ای می کند حالا چین باشد یا روسیه یا حتی آمریکا مهم عملکرد مسئولان است که نتیجه شاهد مدعاست
  • رضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 2
    وقتی امام فرمودند نه شرقی نه غربی خائنین کمونیست و خائنین غربگرا هر کدام تلاششان را کردند تا کشور را به سمت اربابانشان سوق دهند و مشرق شما هم بی تاثیر نبودید و این هم آخرین نتیجه . حالا هم تلاش کنید تا موضوع را ماست مالی کنید و ثابت کنید که چین کشور بسیار خوب و پشتیبان ایران است و ..... چرا نباید اینها اعدام شوند؟
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 0
    متقابلا"منافع ملی ما هم اقتضاء می کند که هرچه سریعتر نسبت به عقد قرارداد های اقتصادی با تایوان اقدام کنیم و خود را بی جهت از گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تایوان محروم نکنیم.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 2
      تایوان از بزرگترین تولید کننده های ریزتراشه ها هست ، ایران چی میتونه به اونجا صادر کنه تا بشه تاخت زد 😂 . بعلاوه تایوان امریکاییه ، معلوم نیست هر نماینده ایران پا بزاره اونجا ،کت بسته نفرستنش گوانتانامو 😂
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 0
    واقعا اين ده سال اخير انقدر تحولات سنگين و شديد بوده، خيلي نقاب ها و ظاهرسازي‌هاي كشورها داره كمكم براي دنيا عيان ميشه. يكيش همين چين هست.
  • علی افصحی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 1
    این نوشته گلایه آمیز با این که حق است اما جایی در سیاست ورزی نظام ولایی ندارد. سیاست ورزی در نظریه ولایت فقیه از جنس و نوع دیگری است. مبانی این سیاست ورزی بر پایه مصلحت ، حکمت و عقلانیت است نه فتوت و رواداری که در مکاتب مادی اصلا مطرح نیست. فتوت و رواداری امری وحیانی است نه کاپیتالیستی و کمو-کاپیتالیستی! هرگز در منظومه سیاست ورزی امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه که ناظر فروپاشی کمونیزم بوده و رو آمدن -کمو کاپیتالیسم چین و نیز نظم نوین ادعایی کاپیتالیزم ، حرفی از اعتماد، فتوت، رواداری و...و هر مفهوم اخلاقی نشده ، ضمن آن که از منافع و بیشینه کردن آن نیز سخن در میان نبوده بلکه سخن از حکمت، مصلحت و خردمندی بوده که از درک عینی واقعیات جاری در سپهر سیاسی عصر حاضر نشأت می گیرد. دردنیای معاصر یک طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز ایستاده و طرف دیگر مادیت کموکاپیتالیستی و کاپیتالیسم . نظام اسلامی داعیه دار آبادانی زمین و صلاح مردم زمانه است داعیه ای که حساسیت برانگیز برای هر نظام مادی صرف است. فلذا همگرایی نظام مادی عالم در مقاطعی و بر مسائلی برای ولی فقیه امام خامنه‌ای نه مایه تعجب و نه امر جدیدی است چرا که پیش از همگرایی یا واگرایی، ولی فقیه صف خود را جدا ساخته و در ساحتی ایستاده که در آن ساحت تهاجم و زیاده خواهی وجود ندارد همه امور بر اساس قرار داد های روشن بدون تأویل و تفسیربوده و حاوی مفاهیم کشدار نیست کاملا حقوقی است قرادادهایی که حق مشخص و تکلیف مشخص متقابل دارد قرآن در آیات مختلف بر این سیاست ورزی تاکید دارد به ویژه در سوره توبه که قراردادها را تا زمانی نافذ می داند که طرف مقابل نقض نکند. آیه سوم.و نیز آیه پنجاه وهشت انفال «و اما تخافن من قوم خیانه فانبذ الیهم علی سواء پایبندی به قرارداد تا قبل از خیانت کشور مقابل است جواب خیانت ، نفی قرارداد است. همان سیاست ورزی ای که مولی علی به مالک اشتر در نامه پنجاه وسه دیکته فرموده که از قراردادهای قابل تأویل دوری کن.و نیز امام علی فرمود ما به کسی حمله نمی کنیم اما اگر کسی دعوت به جنگ کرد پشت به میدان نمی کنیم. و این رمز پیشتازی امام خامنه‌ای در جهان معاصر است. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 1
    مشرق شرافت رو زیر پا نذار سال ها بعد در مورد شما و مدیران مسیول شما چه میگویند ؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 1
    ایران قوی با داشته های خود ؛ راه تحقق نه شرقی نه غربی (یا شاید هم شرقی هم غربی) واقعی است.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    آهنگ خفنی بود میخام ازین به بعد تو مغازه اینو پخش کنم مشتریا زیاد شه
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 0
    " نه شرقی ؛ نه غربی " اصل سیاست همین شعاری بود که پس از انقلاب ۵۷ سرلوحه وزارت خارجه ما شد . مادامی که هر رفتاری حد وسط نداشته باشد یا افراط است یا تفریط . که در هردو حالت ؛ طرف محکوم به باخت و شکست می باشد .
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 1
    سوء تفاهم نشود اولا لعنت برغرب ،روسیه هم که معرف حضورهست .الان متحد ماست مخلصش هم هستیم ولی عملکردی هم از گذشته تاکنون هست .درطول خدمتم باغربی و چینی ها کارکردم . بسیار آدم های قالتاق و بیاندازدررویی هستند هرجا هم که بتوانند باحق حساب کاررامی اندازند.باید بشدت مراقبشان بود ودرمقابلشان ابزارقدرت تعریف کرد . ضعیف کردن حلقه های ارتباطی فیمابین که عاقلانه نیست لیکن همواره معتقد بوده ام که اگرچین پابگیرد ازامریکا بهتر نیست که شاید حریص تر هم باشد . با مابراساس احترام متقابل برخورد نمی کند . نباید منفعل بود و راهش برخوردبا چین نیست . باید ابزارقدرت بیشتری تولید کرد .
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    خیلی جالبه که با وجود خواندن این مقاله برخی همچنان در زیرش جمله « دوست و دشمن در روابط بین الملل معنی ندارد و تنها منافع ملی مهم است » را می نویسند . اونوقت این منافع ملی چگونه تامین می شود!!؟؟ آیا جز دوستی پایدار و وفادارنه می شود منافع ملی پایدار بدست آورد؟! بگذارید یک نمونه از همین منطقه خودمان که اتفاقا مربوط به خودمان است را یادآوری کنیم. در زمان شروع جنگ تحمیلی حافظ اسد (پدر همین بشار اسد کنونی) رییس جمهور وقت سوریه بود که تقریبا بر خلاف بیشتر کشورهای عربی طرف ایران را گرفت و مثلا خط لوله نفت عراق به بندر سوریه در دریای مدیترانه را قطع کرد و برخی موارد دیگه که ضررهای مالی قابل توجهی متوجه سوریه کرد، نمونه دیگه ارسال موشک و آموزش نیروهای ایرانی بود که تقریبا هیچ کشوری حاضر نشد برای ما انجام بده( لیبی قرار بود انجام بده که تنها به ارسال چند موشک خلاصه شد و پا پس کشید )، و حالا شما دیدید که حافظ اسد دوست واقعی و وفادار را خوب شناخت و جای درستی دنبال منافع ملی کشورش رفت با وجود ضرر مالی موقت، چون درست در بدترین بحران سوریه یعنی حمله تروریستی داعش و همراهی بیشتر کشورهای عربی و غربی با تروریستها، ایران پشت بشار اسد را خالی نکرد و سوریه را از دست این جنگ ترکیبی جهانی نجات داد. در مقابل شما مثلا کویت را ببینید که چه حمایتهای مالی سیاسی که از صدام نکرد و دست آخر خوب حق خودشا گرفت و صدام به کویت حمله کرد. حالا با اتفاق رخ داده انتظار ملت ایران این است که در قضیه تایوان اگر در جبهه مقابل چین قرار نمی گیریم دستگم دیگر هیچگونه حمایتی هم نکنیم، از جمله محکوم کردن سفر مقام های غربی به تایپه. خرید نفت ارزان قیمت ایران توسط چین هم بیشتر ذیل همان منفعت طلبی چین معنی دارد تا حمایت از ایران .
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    گاو شیرده را باید دوشید نباید کشت
  • محمود IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 1
    سالهاست که کارشناسان بی طرف داد میزنن این موضوع رو که دنیا دنیای منافع است نه رفیق بازی اما متاسفانه یک حزب و دسته که خود را بر قله کلیه علوم و تجربه دنیا میداند و بر همین اساس منافع ملی ایران رو دارن به باد میدن گوش شنوا ندارد تا اینطور از طرفها چک بخورد جالب اینجاست که صدا و سیما از روز اعفلام بیانه مشترک چین فقط و فقط داره برای منافع چین تبلیغ میکنه یجوری که انگار نماینده منافع چینیا تو ایرانه
  • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 0
    ایران بجای چین باید روابط اقتصادی و سیاسی خود با تایوان را گسترش دهد.برای اینکار میتوان مجوز جداگانه از آمریکا گرفت.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    این مسئول ادامه داد: در ساعات اولیه این حادثه، سربازان گمنام امام زمان(عج) اقدامات لازم برای شناسایی عوامل را در دستور کار قرار دادند. وی گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت پس از وقوع قتل، عوامل ترور شناسایی و قبل از خروج از مرز توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و با پشتیبانی عملیاتی نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان دستگیر شدند.......تشکر ....احسنت به سربازان گمنام مملکت .خدا خیرتون بدهد.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    6 4
    کار چینی ها نتیجه سیاست ورزی و دیپلماسی بایدن است ... لطفا دست از ستیز با غرب بر دارید . با دوستان مروت .با دشمنان مدارا.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    8 0
    عربستان هم مانند ترکیه و بقیه کشورها با همه به نفع منافع خودش روابط را کم و زیاد میکند. فقط ایران هست که در یک دشمنی طولانی مدت با امریکا قرار گرفته که به منافع ملی ضررهای زیادی زده. البته رابطه به معنی تسلیم نیست بلکه تعامل برای پیشبرد منافع ملی.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 0
    حالا چین بدش !!!! ما هم باید یاد بگیریم تو سیاست خارجی مون با کارت چین و روسیه بازی کنم ( هیچ دوست واقعی وجود نداره)
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    سالها پیش امام خمینی در یکی از سخنرانی هایش از عبارت کمونیستهای آمریکایی استفاده کرد که هنوز معنی آن برای سیاستگزاران سیاست خارجی ما درک نشده است ،شاید هنوز خیلی مانده درک کنند که چین همان آمریکاست!ظهور چین اتفاقی نبود وبرخلاف آنچه تبلیغ می کنند نتیجه همکاری کارگرانی پرتلاش با نوابغ اقتصادی وسیاسی نبود اگر آمریکا می خواست سالها پیش می تو انست جلوی چین را بگیرد ،اگر کارگر ارزان می خواست در هند هم می توانست آن را پیداکند چرا این سیل سرمایه را بطرف چین سرازیر کرد؟واقعیت این است که آمریکا تجربه جنگ های جهانی دوم وکره وویتنام را داشت ،سرمایه سالاران حاکم بر آمریکا درک کرده بودند که در تمام طرح هایشان برای توسعه ودست اندازی به همه جهان یک مزاحم دائمی دارند که نه می توانند مستقیم به آن حمله کنند ونه می توانند از شرش راحت شوند وآن افکارعمومی خود آمریکا وکشورهای متحدش وسازمانها ونهادهای حقوق بشری بود که اتفاقا خودشان بعنوان کشورهای حامی دموکراسی آن را تبلیغ کرده بودند وحالا نمی توانستند با آنها مخالفت کنند آنها متوجه شده بودند که نیاز دارند تا از سیستمی که برای هرکارش باید به مردم وهزاران نهاد حقوق بشری پاسخ دهد به سیستمی کوچ کنند که خود را ملزم به پاسخ به هیچکس نبیند حتی مردم خودش وهمه آنچه را می خواستند در چین کمونیست یافتند .اشتباه است اگر فکر کنید با اژدهای آمریکا می جنگید وآن راشکست می دهید وبا چین دادوستد می کنید !بجز درسایه تسلط بر تمام منابع نفتی وگازی ومعدنی کل خاورمیانه که آن هم بدون جنگی برق آسا وشهادت طلبانه ممکن نیست شما اهرم قدرتی در برابر این مافیای نیرومند که شرق وغرب عالم را گرفته است ندارید ،الان لازم نیست تکلیفتان را با چین یا آمریکا معلوم کنید تکلیفتان را با خودتان معلوم کنید که مرد این میدان هستید یانه
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 4
    چین حواست باشه روی این عربستان حساب باز نکنی اینان حزب باد هستند البته دیدین خوب شیر میدن شما هم اومدین استفاده کنید
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 3
    منافع ملی ارجحیت داره بر هر عهد و پیمانی و این را لااقل از شی یاد بگیرید
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    6 1
    یک نگاهی به زندگی مسلمانان ساکن اروپا و امریکا بیندازید و با وضعیت نابسامان مسلمانان روسیه و چین مقایسه کنید و بفهمید روی دیوار کی باید یادگاری بنویسید
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 4
    چین متوجه خواهد شد که اشتباه کرده است به قول لیندسی گراهام اگر آمریکا نبود، آنها در عربستان سعودی ظرف یک هفته مجبور می‌شدند فارسی صحبت کنند.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 5
      شما هم دلتو به همین حرفا خوش کن تا ببینیم در آینده اقتصاد ایران کجاست، اقتصاد عربستان کجاست.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 2
    زمانی که شرق مهد تمدن و اقتصاد و فرهنگ و تکنولوژی بود در غرب آدم خواری رواج داشت با پیدا شدن دهکده ایی در لهستان , سابقه آدم خواری در این قاره به 6 هزار سال رسید
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 3
    شما خودت سرمایه دار باشی پولتو میاری تو ایران؟
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 0
      آره
  • علیرضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    مقاله جالب و بدون غرض و کامل هرچند مشرق هیچ موقع این موضع را نداره در ادامه هنوز سر این مسأله مهم یکی از نمایندگان مجلس که گویا مربوط به امنیت ملی هست این موضوع توهمات گروه غربگرا می‌دونند و تاسف بار تر اینکه رو موضع نادانی و تبعات بدی که این رفتارهای چین و روسیه و هزینه های که برای امنیت ایران داره چشم می‌بندند ونگرانی درست حالا غربگرا یا مردم بی طرف و محق بی اساس می کنند و کم نیستند از این دولتمردان متوهم
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 3
    سالها ميگفتيم چين و روسيه تكيه گاه خوبي براي كشور نيستند
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 1
      ما میخواهیم با تمام دنیا روابط حسنه داشته باشیم. تیرگی روابط با غرب هم بیشتر از سمت دشمن هست نه از سمت ایران. باز کردن جبهه دشمنی با چین به نفع ایران نیست و به جز غربزدگان خودفروخته مزدور کسی آن را طرح نمی کند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 3
    تا رئس جمهور چین. عذر خواهینکرده. نباید. هیچ قرادادی با انها امضا شو. ، اینکه نخست وزیرش به ایران امد معنی عذر خواهی نداشت و فقط برای اطمینان از اجرای توفقش بود. ، اقای رئیسی نگذارید. شما را به قاجارها همسو کنند
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 1
      چشم
  • کیا GB ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    6 0
    همه صحبتها یه یک نتیجه گیری میرسد و آن این است که باید قوی شد.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 3
      نه نتیجه دقیق نیست . قوی شدن ، این رو همه میدونستن ، بحث اصلی اینه که جطور و از چه راهی باید قوی شد ؟ اقتصادی ؟، نطامی؟ ، دوستی با کی؟ ، دشمنی با کی ؟ بحث همش سر این چهار تا هست ‌ . ما بعد از ۴۰ سال باید تکلیف خودمون رو با خودمون روشن کرده باشیم . آیا در اون چهارتا که گفتم هر جوری که بوده پیش رفتیم ، آیا راصی هستیم ؟ اگر نیستیم باید در الگوهایی که تا الان در موارد اقتصاد ، نطامی ، دوستی با یا دشمنی با هر کی را تجدید نطر کنیم . اگر هم راصی هستیم که دیگه فحش و فصاحت و زد و کتک از کجا اومده ، اون رو پیدا کنیم .
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    آخرش رسیدیم به کلام امام که نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی یعنی چینی کمونیست با ایرانی غربی بی دین با آمریکایی سرمایه دار همه در یک خط هستند إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند و ممکن است برادر غیر مومن با برادر مومن برادر نباشد در واقع شیخ زکزاکی آفریقایی و رزمنده یمنی و لبنانی برادر ماست ولی علی کریمی و علی دایی ایرانی دشمن ایران ما هستند حتی هموطن هم نیستند آنها هموطن ترامپ و بن سلمان کودک کش هستند پس ما ایرانی ها انتقام خون شهدای برادرانمان را در یمن و عراق و سوریه و لبنان خواهیم گرفت و برادران یمنی ما انتقام خون برادران شهیدشان را در ایران و عراق و سوریه خواهند گرفت و برادرانمان در عراق به برادرانشان در یمن و فلسطین کمک خواهند کرد برادری ما به اشتراک اعتقادیمان است نه اشتراک خاکمان
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      راست میگی؟ خب چرا از اول نفهمیدید
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 3
    حقیقت اینه که بجز برخی مستضعفین درجهان کسی با ما همپیمان نیست.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 0
      پس پوتین کیه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    آمریکا ب وقتی که از قراداد عربستان و چین مطمن شد، بایدن بلافاصله هیاتی برای مذاکره ب پکن فرستاد که در ادامه آن بلینکن هم ب چین برود. ظاهرا این ملاقات در پی رفع اختلافاتی که در اندونزی داشتند ذکر شده است.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    مشرق با شرف ، دیگه ماله کشیدن فایده ای نداره ، این توجیه ها دیگه به درد عموم مردم نمیخوره
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 1
    این جمله ای که الن نوشتی: "تنها جذابیت چنین کشوری، در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری اقتصادی است که البته بررسی دقیق پیمان‌های اقتصادی آن با کشورهای در حال توسعه نشان از همان منفعت‌جویی یک‌طرفه و فارغ از مبانی و پرنسیب‌های مبنایی قواعد و مبانی تفاهم و حسن همکاری است. تلاش برای قبضه و سیطره بر منابع خام دیگر کشورها، بدون تلاش جدی و پایدار برای انتقال فناوری یا توسعه‌ی بومی، از شاخصه‌های مدل سرمایه‌گذاری «کمو-کاپیتالیستی» است" ما قبلا می گفتیم تو بهمون تهمت می زدی و چینوفیلا فحش مون می دادن. خدا به خیر کنه با روسیه که از چین هم بدتره. ببینم اون موقع چی می گی.
  • علی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 3
    چین کمونیست منزوی و عقب مانده با سفر مخفیانه کسینجر ۱۹۷۲ و سپس نیکسون ۱۹۷۳ وارد دنیای سرمایه داری شد.اتحاد چین کمونیست با سرمایداری صهیونیستی- آمریکایی موجب گشایش ( فن) و سرمایه به این کشور شد. چین اتحاد تنگاتنگ با صهیونیزم جهانی دارا می باشد.و درباطن شریک درآمده ها در صادرات با جهود است. اگر عربستان را زائده و گاو شیرده آمریکا بدانیم که هست مطمئنآ سفر اخیر به عربستان با هماهنگی آمریکا جهت رفع نیاز نفت و مشتقات آن صورت گرفته تا اتکا به ایران جبران شده باشد.
  • FR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    حالا که دشمنی کرده از واقعیت های چین سخن به میان می‌آورید فکر نمی‌کنید رفتار خودتان تحلیل خودتان غلط است ؟ اصلا یک سیاست خارجی پایدار در دنیا وجود ندارد و کاملا اشتباه است
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    همه چیز کافر دنیایش است. از کافر انتظار ماندن بر عهد و پیمان داشتن اشتباه است.
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 3
    چقدر پرفسور و کارشناس اینجا داریم
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 1
    چه عجب از مشرق ؟ مبارکه
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 1
    خیر
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    متاسفانه این نشون میده نه متفکران حذب اصلاح طلب نه اصلگرا هیچ کدام نه آشنایی کافی با روابط بین الملل دارند نه شناخت کافی از کشورهای شرقی و غربی...
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 2
    چین در باره جزایر فقط گفته بر رسی شود که اگر بررسی شود حق ایران آشکار می شود فکر نمی کنید خیلی تند رفته اید؟
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      1 0
      چین: خودم بمیرم، هوادارم نمیره.
  • ن IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    فقط و فقط یه پوست اندازی کامل در سیاسیون چه در مجلس که ظاهرا موروثی شده و چه در دولت یک سری انسان های فشل و تنبل کهنه فکر
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 0
    واقعا کامل و جامع بود از خواندن لذت بردم واقعیتهای چین را نشان دادید در حالی که برخی افراد پنهانش می کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس