دلایل موفقیت مراکش از نگاه «مارکا»/ معجزه «یونان» تکرار می‌شود؟

یک نشریه به بررسی دلایل موفقیت تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی قطر پرداخت و نوشت: آیا معجزه تیم ملی فوتبال یونان در «یورو» این بار در جام جهانی تکرار می شود؟

به گزارش مشرق، ولید رکراکی، سرمربی تیم ملی فوتبال مراکش موفق شد کشورش را به نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند که یک دستاورد بی‌سابقه در تاریخ فوتبال کشورهای عربی و آفریقایی است.

گرچه دوره کوتاهی است که رکراکی هدایت «شیرهای اطلس» را بر عهده گرفته است، اما تیمی بسیار محکم ساخت، طوری که شکست دادن آن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به امری بسیار سخت تبدیل شده است.

رکراکی در ۳۱ آگوست ۲۰۲۲، حدود دو ماه و نیم مانده به شروع جام جهانی، تمرینات تیم ملی مراکش را برعهده گرفت تا جانشین «وحید هلیل هودزیچ» بوسنیایی شود. دوره هودزیچ با وجود موفقیت در بردن مراکشی ها به جام جهانی قطر، شاهد اختلافات داخلی در تیم شد و در نهایت کنار رفت.

تیم رکراکی بدون شکست

رکراکی از زمانی که هدایت مراکش را برعهده گرفت، در ۸ دیدار که ۳ بازی دوستانه و بقیه در جام جهانی بود، توانست ۵ پیروزی و ۳ تساوی به دست آورد. مراکش در دیدارهای دوستانه پیش از آغاز جام جهانی، شیلی را ۲ بر صفر و گرجستان را ۳ بر صفر شکست داد و با پاراگوئه بدون گل مساوی کرد.

در جام جهانی قطر، مراکش با کرواسی بدون گل مساوی کرد، سپس در مرحله گروهی ۲ بر صفر بلژیک و ۲ بر یک کانادا را شکست داد، سپس با ضربات پنالتی پس از تساوی بدون گل اسپانیا را در یک هشتم نهایی شکست داد و در آخرین بازی در یک چهارم نهایی با یک گل بر پرتغال پیروز شد.

بیشتر بخوانید:

دیوار نفوذ ناپذیر جام جهانی +عکس

تیم ملی مراکش در این دیدارها ۱۳ گل به ثمر رساند و تنها یک گل دریافت کرد و نکته قابل توجه هم این است که این گل توسط مدافع مراکشی به ثمر رسید و یک گل به خودی بود.

روزنامه اسپانیایی مارکا درباره موفقیت تیم رکراکی در گزارشی نوشت که «یاسین بونو» دروازه بان مراکشی رهبر تیم ملی مراکش است و به همراه دفاع مستحکم توانست بلژیک، اسپانیا و پرتغال را از جام جهانی حذف کند.

مارکا به سبک رکراکی اشاره کرد و افزود: سبک سرمربی مراکش بر سازماندهی دفاعی و بسته بودن محوطه جریمه مبتنی است که با سرعت در حرکت از دفاع به حمله همخوانی دارد و در عین حال از سرعت و قدرت بازیکنان جهت فشار بر حریف حین حمل توپ استفاده می کند که این همان روش سرمربی اتلتیکو مادرید، دیگو سیمئونه آرژانتینی است.

کارشناس فوتبال مراکش

بازیکنان موفق شدند فلسفه مربیگری رکراکی را به نحو چشمگیری اجرا کنند که این موضوع در صحبت های «منیر المحمدی» دروازه بان دوم تیم ملی مراکش مشهود بود. المحمدی گفت: «رکراکی فوتبال مراکش را به خوبی می شناسد و در سطح تاکتیکی همه چیز را تغییر داده است. او در مدت زمان کوتاهی به خوبی با ما سازگار شد و از ما می خواست که به شکلی منظم بازی کنیم، بدانیم چه زمانی باید پرس کنیم و به خوبی با حریف برخورد کنیم».

او ادامه داد: «در حمله، او گزینه های زیادی را به ما پیشنهاد می کند تا از هر یک از بازیکنانمان بهترین استفاده را ببریم».

رکراکی خوشحالی خود را از کارهایی که در حال حاضر انجام داده و هماهنگی زیاد بین او و بازیکنان پنهان نکرد. وی اعلام کرد: از نظر تاکتیکی خوب هستیم، فضای خالی نمی گذاریم و بازیکنانی داریم که می توانند در هر مسابقه تفاوت ایجاد کنند.

سطح فوق العاده ای که تیم ملی مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ ارائه کرد، «معجزه» یونان را به یاد آورد که تیم آن قهرمان جام ملت های «یورو ۲۰۰۴» را به همین ترتیب به ارمغان آورد، اما تنها تفاوت بین این دو تیم آن است که شیرهای اطلس زمانی که فرصت پیش می آید، تمایل به حمله دارند.

مراکش چهارشنبه هفته جاری در مرحله نیمه نهایی جام جهانی در ورزشگاه البیت از ساعت 22:30 دقیقه به مصاف همتای فرانسوی خود می رود.

بونو دروازه بان تیم ملی مراکش درباره این مسابقه گفت: «ما می‌توانیم با هر تیمی در جهان روبرو شویم و معجزه کنیم».

مارکا نیز تاکید کرد که ستاره‌های فرانسوی باید تلاش زیادی برای شکستن استواری تیم رکراکی انجام دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس