سریاز ایرلندی

شامگاه چهارشنبه خبری ناگهان توجه مردم لبنان از مسابقه فوتبال فرانسه – مغرب به سوی شهرک العاقبیه در جنوب این کشور جلب کرد، کشته شدن یک سرباز حافظ صلح سازمان ملل(یونیفل) در یک درگیری، اما علت چه بود؟

به گزارش مشرق، از زمان استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ پس از جنگ ۳۳ روزه در جنوب لبنان، مردم این منطقه همواره با روی خوش با این نیروها برخورد کرده و شرایط استثنائی که برخی موارد باعث آزار آنها شده را تحمل می کردند و از طرفی دیگر مقاومت اسلامی لبنان نیز با احترام به قوانین بین المللی شرایط را برای فعالیت این نیروها با همکاری ارتش لبنان فرآهم کرد.

اما حضور نیروهای سازمان ملل در لبنان دارای شرایط خاصی است که به اختصار به آن خواهیم پرداخت.

پس از جنگ ۳۳ روزه و برقراری آتش بس بین مقاومت اسلامی لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی، بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه جنوب لیطانی مستقر شده و به عنوان نیروی حائل بین لبنان و رژیم صهیونیستی عمل می کنند.

بر اساس نقشه ای که در وب سایت نیروهای یونیفل منتشر شده است، منطقه حضور این نیروها به صورت طولی از شهر صور تا نقطه صفر مرزی و به صورت عرضی نیز از نوار ساحلی تا مزارع شبعا را شامل می شود، این مسئله بدان معناست که نیروهای یونیفل حق ورود به سایر مناطق لبنان را ندارند.

همچنین بر اساس توافق بین مقامات لبنانی و سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ گشت زنی نیروهای یونیفل در شهرک های جنوب لبنان مستلزم هماهنگی با ارتش لبنان بوده و نیروهای ارتش لبنان باید همواره در کنار نیروهای یونیفل حضور داشته باشند، علت این تصمیم احتمال ایجاد برخورد بین مردم جنوب لبنان و نیروهای سازمان ملل بود.

مطالب فوق الذکر به طور خلاصه مهم ترین شرایط حضور نیروهای یونیفل در جنوب لبنان به شمار می آیند اما به راستی چه اتفاقی در شهرک العاقبیه رخ داد و آیا این اتفاق از پیش برنامه ریزی شده بوده یا حادثه ای غیر قابل پیش بینی بوده است؟

روزنامه الاخبار به نقل از منابع مطلع خود در نهادهای امنیتی لبنانی و همچنین در نیروهای یونیفل علت ماجرا را اینگونه ذکر کرده است:

در ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه شامگاه چهارشنبه دو دستگاه خودروی نیروهای یونیفل که قصد عزیمت به شهر بیروت را جهت تبدیل نیروهای قدیم با جدید را داشتند، یکی از این خودرو ها به دلیلی نامعلوم از بزرگراه اصلی خارج شده و وارد شهرک العاقبیه که بیرون از منطقه عملیاتی این نیروها می باشد شد و از آنجایی که مردم این شهرک به دلیل تماشای مسابقات فوتبال بین مغرب و فرانسه در خیابان ها حاضر بودند با دیدن گشتی یونیفل تعجب کرده و خواهان خروج هر چه سریع تر آن از شهرک شدند و اوضاع شهرک به سرعت متشنج شد.

در این فضای متشنج گشتی یونیفل سعی در خروج از منطقه را داشت که به دلیل استرس و سردرگمی راننده ابتدا یک شهروند لبنانی را زیر گرفته که منجر به خشم و عصبانیت مردم شد، این گشتی پس از برخورد با چند خودرو سعی در خروج از منطقه را داشت که پس از تیراندازی از سوی مردم با یک ساختمان برخورد و واژگون شد.

پس از وقوع این حادثه نیروهای امدادی لبنانی با حضور در صحنه نسبت به انتقال مجروحین به درمانگاه اقدام کردند.

روزنامه الاخبار در ادامه به نقل از منابع خود ذکر می کند که فرماندهی یونیفل و ارتش لبنان و حزب الله هر سه متفق القول هستند که اتفاقی که رخ داد از پیش برنامه ریزی شده نبوده و مجموعه اشتباهاتی که هر دو طرف مرتکب شدند باعث وقوع این ماجرا شد.

در همین راستا فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در بیانیه خود بدون موضع گیری خاص و یا متهم کردن فرد یا گروه خاصی از همکاری با نهادهای لبنانی برای روشن شدن علت ماجرا خبر داد.

همچنین حاج وفیق صفا از رهبران ارشد حزب الله لبنان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز ضمن عرض تسلیت به نیروهای حافظ صلح خواستار اجرای تحقیقات شفاف جهت روشن شدن علت حادثه شد.

پس از انتشار خبر کشته شدن سرباز ایرلندی سیلی از اتهام و دروغ پراکنی از سوی دشمنان داخلی و خارجی مقاومت روانه فضای رسانه ای و مجازی این کشور شد، برخی از اتهام ها به قدری آلوده به توهم بود که این حادثه را به مذاکرات هسته ای ایران! و مسئله انتخاب رئیس جمهور جدید در این کشور ربط دادند.

اما پس از فروکش کردن غبار حادثه هنوز علت کشته شدن سرباز ایرلندی که راننده این خودرو بوده مشخص نیست.

بنا بر تصاویر منتشر شده چندین گلوله به شیشه سمت راست خودرو اصابت کرده و از آنجایی که شیشه ها ضد گلوله هستند امکان کشته شدن سرباز ایرلندی توسط گلوله بسیار پایین به نظر می رسد، یک منبع مطلع به روزنامه الاخبار گفته است که تنها امکان اصابت سرباز ایرلندی از طریق پنجره بازی است که در منتها الیه عقب خودرو باز بوده است و احتمال کشته شدن این سرباز بر اثر برخورد با ساختمان وجود دارد.

از طرفی دیگر سازمان اطلاعات ارتش لبنان هنوز گزارش پزشکی قانونی در خصوص چگونگی کشته شدن این سرباز را دریافت نکرده است.

تنش زایی بی پایان یونیفل در لبنان

مسئله درگیری بین مردم جنوب لبنان با نیروهای یونیفل تازگی ندارد و در سالهای گذشته بارها این مسئله در مناطق مختلف این کشور رخ داده است که تنها به بخشی از آنها خواهیم پرداخت:

در جولای ۲۰۰۹ نیروهای سازمان ملل بدون هماهنگی با ارتش لبنان وارد روستای خربه سلم در جنوب لبنان شدند که منجر به درگیری سنگین با مردم این شهرک شد، بر اساس گزارش منابع خبری لبنانی ۱۴ سرباز فرانسوی در این درگیری ها زخمی شدند.

در جولای ۲۰۱۰ نیروهای یونیفل پس از تصادف با چند خودرو در شهرک تولین یک جوان لبنانی که به این مسئله اعتراض کرده بود را بازداشت کردند که با خشم جوانان این منطقه مواجه شد، آنها پس از سنگ باران خودروی خود جوان لبنانی را آزاد کردند.

در ژانویه ۲۰۱۶ اهالی شهرک عیتا الشعب در جنوب لبنان پس از مشاهده تصویر برداری نیروهای یونیفل از مناطق مسکونی این شهرک نسبت به این اقدام اعتراض کرده و دوربین همراه این نیروها را ضبط کردند.

در آگوست ۲۰۱۸ یک گشتی یونیفل پس از تصویر برداری از مناطق مسکونی شهرک مجدل زون توسط بعضی جوانان این شهرک سنگ باران شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ نیز نیروهای یونیفل در شهرک برج قلاویه در نقطه صفر مرزی بدون هماهنگی با مسئولان این شهرک و ارتش لبنان اقدام به پرتاب ترقه هایی با صدای انفجاری قوی کردند که باعث رعب و وحشت مردم این شهرک شد.

در ماه مای ۲۰۲۰ یک گشتی یونیفل در حال گشتنی زنی خود در شهرک بلیدا با یک خودرو و موتور سیکلت برخورد کرد که باعث خشم مردم این منطقه شد.

در دسامبر ۲۰۲۱ نیز پس از حضور نیروهای یونیفل در شهرک شقرا در جنوب لبنان بدون حضور نیروهای ارتش لبنان و تصویر برداری از مناطق مختلف، مردم این شهرک با این نیروها درگیر شده و خواستار اخراج آنها از شهرک شدند.

هر چند مردم لبنان حضور نیروهای بین المللی را قبول کرده اند اما در مقابل حضور افراد سازمان ملل بدون حضور ارتش لبنان و یا در مناطقی خارج از مناطق عملیاتی این نیروها را تلاشی برای جاسوسی کردن از مردم و مقاومت اسلامی قلمداد می کنند و از انجایی که رژیم صهیونیستی در تمامی این سالها با فشار به سازمان ملل خواستار گسترش فعالیت های نیروهای یونیفل در جنوب لبنان برای کنترل مقاومت اسلامی و جاسوسی از آن شده بود حساسیت اقدامات بدون هماهنگی نیروهای یونیفل صد چندان می شود.

هنوز زود است که به طور دقیق در خصوص اتفاقی که رخ داده اظهار نظر کرد که سرباز ایرلندی به دلیل واژگونی کشته شده است یا تیراندازی، اما حتی اگر بخواهیم تیراندازی را به عنوان علت کشته شدن سرباز ایرلندی بپذیریم بدون شک این مسئله نمی تواند ادعای دشمنان مقاومت در خصوص دخالت حزب الله در این مسئله را تائید کند چرا که هر کسی که در لبنان زندگی کرده و یا از شرایط این کشور مطلع است به خوبی می داند که سلاح شخصی در تمام مناطق این کشور وجود دارد و کوچکترین اختلافات شخصی و یا خانوادگی و حتی در مواقع شادی و عزاداری از سلاح شخصی استفاده می شود و به طور قطع در فضایی پر از تشنج و خشم آن شب شهرک العاقبیه، رقتار غیر عاقلانه و ناشی از خشم توسط برخی افراد دور از انتظار به نظر نمی آید.

حادثه شهرک العاقبیه بار دیگر ثابت کرد که دشمنان مقاومت که در همه عرصه ها جز شکست و ناکامی چیزی عایدشان نشده از هر بهانه ای حتی قبل از صدور نتیجه تحقیقات رسمی و بین المللی استفاده کرده تا چهره مقاومت را نزد مردم این کشور مخدوش کنند، تلاشی که به طور قطع همانند سالهای گذشته با شکست مواجه خواهد شد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    حالا این یکی که گیج بازی خودشون بود ولی تجربه نشون داده اگر هر از چند گاهی یکی از این نوکرهای اسرائیل اشتباهی بخوره به مین و سقط بشه کم کم گورشون را گم می کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس