کد خبر 1446452
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
ماجرای افزایش ۱۵۰ درصدی مصرف آنتی بیوتیک در کشور

بررسی های سامانه نسخه الکترونیک، نشان می‌دهد که در ماه های مهر و آبان ۱۴۰۱، با افزایش غیر قابل باور مصرف داروهای آنتی بیوتیک در کشور مواجه بودیم.

به گزارش مشرق، کمبود داروهای آنتی بیوتیک از چند ماه گذشته در کشور نمایان شده و همچنان هم اثرات این کمبود، کم و بیش وجود دارد.

در این بین، معادله‌های مختلفی را برای این کمبودهای اخیر مطرح کرده‌اند که یکی از گزینه‌ها، مصرف بیش از اندازه داروهای آنتی بیوتیک در ماه‌های اخیر بوده است.

در همین ارتباط، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، گفته است که آنفلوانزای زودرس باعث شده که مصرف داروهای آنتی بیوتیک در کشور، فزونی بگیرد.

البته نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، مصرف خودسرانه و اشتباه دارو در کشور است. به طوری که غلامرضا پورحیدری رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، با بیان اینکه بسیاری از تجویز داروها در کشور ما ضروری نیست، گفت: دست‌کم بیش از ۵۰ درصد دارویی که در کشور تجویز می‌شود ضروری نیست و می‌توان از تجویز آن صرف‌نظر کرد.

وی ادامه داد: با فرهنگ‌سازی در زمینه تجویز و مصرف دارو می‌توان مصرف دارو را به بیشتر از ۵۰ درصد کاهش داد و منابع ذخیره شده در این زمینه را در بخش‌های دیگر هزینه کرد.

در همین حال، حمید عمادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: آنتی بیوتیک ها از جمله آزیترومایسین، آموکسی کلاو، سفکسیم و…، بسیار ارزشمند هستند که کاملاً به شیوه غلط مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروها مقاومت پیدا می‌کنند و عملاً آنتی بیوتیک های خوب و پرکاربرد را از دست می‌دهیم و باید به دنبال آنتی بیوتیک های جدیدتر باشیم.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که تجویز و مصرف آنتی بیوتیک‌ها تبدیل به یک چالش شده است، گفت: خیلی از مردم نمی‌دانند تجویز دارو درست بوده یا خیر و برخی هم به دلیل تب کمبود دارو در حال دپوی آنتی بیوتیک هستند و نمی‌دانند این کار چه تبعاتی ممکن است ایجاد کند.

نازلی نادر متخصص داروساز، استفاده غیرمنطقی از آنتی بیوتیک ها برای بیماری‌های ویروسی نظیر کووید ۱۹، آنفلوانزا و سرماخوردگی را منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی برشمرد و افزود: در بیماری ویروسی صرفاً زمانی مجاز به تجویز آنتی بیوتیک در فرد مبتلا هستیم که بیمار هم زمان دچار عفونت باکتریایی نیز شده باشد.

وی، یکی از شایع‌ترین علل مراجعه کودکان به اورژانس را واکنش‌ها و عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک دانست.

بر اساس آنچه از لابه لای گزارش‌های مستند سامانه نسخه الکترونیک می‌توان به دست آورد، این است که شاهد افزایش غیرقابل باور مصرف داروهای آنتی بیوتیک در ماه‌های مهر و آبان ۱۴۰۱، در ماه‌های قبل از آن بوده ایم. به طوری که ۱۰۰ درصد افرایش مصرف داروهای آنتی بیوتیک پرمصرف را داشته‌ایم.

همچنین، در مهر و آبان ۱.۹ میلیون عدد شربت‌های آنتی بیوتیک مصرف شده که افزایش ۱۵۰ تا ۱۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

نتیجه مصرف خودسرانه و تجویزهای بی مورد برخی از پزشکان، این می‌شود که به یکباره با حجم زیادی از تقاضا برای تهیه داروهای آنتی بیوتیک مواجه شویم. در حالی که با آموزش فرهنگ مصرف صحیح دارو، تا حدود زیادی می‌توان از بروز کمبودهای دارویی در کشور جلوگیری کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس