به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، جلیل سالاری اظهار داشت: افزایش مصرف بنزین و همچنین نفتگاز در بخش حمل و نقل و غیر نیروگاهی نسبت به سال گذشته و اضافه شدن سالانه نزدیک به یک میلیون خودرو سواری به چرخه حمل و نقل بدون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهموازات آن مصرف بالای گاز طبیعی در بخش خانگی و احتراق ناقص موتورخانهها و بخاریها، استفاده نیروگاه ها از سوخت جایگزین را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی اظهار کرد: با توجه به رشد حدود ۳۰۰درصدی مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده و حمل و نقل (بالغ بر ۷۴ درصد گاز تولیدی کشور) نسبت به شهریور و در نتیجه کاهش شدید گاز قابل تخصیص به صنایع بزرگ و بهویژه نیروگاههای حرارتی تولید برق، استفاده از سوخت دوم (پشتیبان) که سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره (مازوت) است، ضرورتی اجتنابناپذیر است که رویهای مرسوم و متداول درسطح دنیا جهت مقابله با ناترازی تولید و مصارف گاز طبیعی و جلوگیری از بروز خاموشی و قطع برق مشترکان مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرعامل پالایش و پخش فراوردههای نفتی تصریح کرد: در سطح استان تهران بیش از ۷ سال است که تنها نیروگاه بخاری قابلیت مصرف مازوت (نیروگاه بعثت) در تمام فصول سال را دارد اما همواره گاز طبیعی مصرف میکند، درحوزه کلانشهر تهران هیچکدام از صنایع از سوخت دوم نفت کوره(مازوت) استفاده نمیکنند.
سالاری افزود: نیروگاه منتظر قائم واقع در استان البرز از ابتدای فصل سرمای سال جاری و همزمان با افزایش شدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از سوختهای گاز طبیعی و نفت کوره (مازوت) بهصورت ترکیبی استفاده کرده است.
وی اضافه کرد: در کلانشهرهای تهران و البرز باوجود اینکه سوختهای بنزین و نفتگاز توزیعی در بخشهای حمل و نقل و غیر حمل و نقل از نوع یورو (۴) و از کیفیت مناسب مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو (۴) بر خوردار است، میزان مصرف آن بسیار بالا و خارج از استانداردهای حداقلی در صنعت خودرو است.