بی‌تعارف با سخنگوی دولت؛‌ از کنایه‌ها و طنزهای تلخ تا بیان شیوای دستاوردها

هورا می کشیدند، اعتراض می کردند، شعارمی دادند، سخنان سخنگو را قطع می کردند و نگران از آینده و معترض از وضع موجود بودند؛ ؛ اما دل در گرو ایران و آبادانی سرزمینشان داشتند.

به گزارش مشرق،‌ دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، پرشورو معترض آمدند تا حرف ها، گلایه ها و دلنرانیهای خود را با سخنگوی دولت در میان بگذارند. گاهی اوقات تندی می کردند و داد می زدند اما فحوای کلام و درونشان حکایت ازدل های بی کینه آنان داشت.
گاهی هم سیاه نمایی می کردند و واقعیت ها را به سخره می گرفتند ، اما نگاهشان گواهی می داد که پیوند این دانشجویان با انقلاب اسلامی علی رغم تنگناهای موجود اقتصادی ناگسستنی است.

برخی دانشجویان هم بیش از آنکه از مشکلات، نارسایی ها و کمبودها دل نگران و معترض باشند خواستار توجه بیشتر بوده و البته از برخی بی عدالتی ها و توسعه نامتوازن از سالیان متمادی نیز رنجور بودند. در این رهگذر اما انگار دولتمردان سیزدهم مسیر را خوب تشخیص داده اند و با هوشیاری و تیزبینی راه صواب را نه در رواج خشونت و کینه ها که در گفتمان سازی و حضور در متن و میان مردم، نخبگان و دانشجویان یافته اند.

این خط و مشی و راهبرد البته بارها از شخص رئیس جمهور تا بسیاری از وزرا و دولتمردان به وضوح مشهود بوده است؛ آنجا که رئیس جمهورشان وقتی مردم یک منطقه ای را به دلیل بروز ناملایمات و مشکلات انباشت شده عصبانی و معترض می بیند ، به میانشان می رود ، دلجویی می کند و اعتراض آنها را می شنود.

این پیوند زیبای امت با دولت همین هفته پیش از سوی مرزنشینان با غیرت در استان خراسان جنوبی و در بحبوحه جریان ناآرامی ها قابل لمس بود و البته که مصادیق فراوان آن پیشتر در میان کارگران و سیاه چادرهای عشایری و اتفاقا همین جمع های صمیمی دانشجویی نیز تکرار شده بود.

از طنزهای تلخ دانشجویی تا بیان دستاوردهای دولت در سه ماه اغتشاش

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان شب گذشته در فضایی پرشور و پرهیجان با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم برگزار شد؛ حضورانبوه و پرمعنای دانشجویان در سالن شهید مطهری این دانشگاه در حقیقت و در وهله نخست ، مصداق بارز و نماد عینی و واقعی از کرسی های آزاداندیشی پس از مدتها تعطیلی و راکد بودن فضای دانشگاهی بود.

آزادی بیان به معنای واقعی کلمه و حتی فراتر از آن در جریان جلسه شب گذشته در دانشگاه بوعلی همدان موج می زد و شکوهی از جدال اندیشه ها و اعتراض ها و سخنان و طنزها و کنایه های دانشجویان و شلوغی و ازدجام جمعیت مشتاق، حکایتی دیگر از پویایی و مطالبه گری دانشجویان را به معرض نمایش گذاشت.

نکته حائز اهمیت و درخور توجه میان دانشجویان سئوال کننده و سخنگوی دولت سیزدهم آن بود که همه بر وجود برخی مشکلات و ناملایمات واقف بودند اما شاید در فرآیندها و علل و عوامل بروز و یا راه حل غلبه بر مشکلات اختلاف نظر و اندیشه وجود داشت.

یکی از دانشجویان نیز با طرح این پرسش که رشد بی رویه و افسار گسیخته برخی کالاها همچون خودرو از هیچ فرد ایرانی اعم از دانشجوی بسیجی و یا هر سلیقه سیاسی پذیرفته نیست، پراید بالای ۲۰۰ میلیونی را بی احترامی به ملت عنوان کرد و گفت : دلار بالای ۳۹ هزار تومانی هیچ توجهیی ندارد و بدانیم که برخی اشتباهات و ناکارآمدی عده ای از مسئولان به پای نظام وانقلاب نوشته می شود و خط و مشی و دستاوردهای این دولت را نیز دچار خدشه می کند.

او معتقد بود که حتی ریشه اصلی ناآرامی ها به همین موضوعات و گرانی ها و مشکلات اقتصادی بر می گردد.

چالش خودرو، پیش تر هم وجود داشت

یک وجه مشترک میان صحبت های دانشجویان و سخنگوی دولت ، مسایل و مشکلات اقتصادی و معیشت مردم بود که اگر چه همه بر وجود این چالش و برای بهبود شرایط اصرار داشتند اما به گفته بهادری جهرمی همه مشکلات و دغدغه های انباشت شده از گذشته را به یکباره و ظرف یک سال و نیم گذشته از دولت گره زدن، دور از انصاف است.
او می گوید: مشکل گرانی خودرو و چالش های آن مربوط به دو هفته ، یک ماه و حتی یک سال گذشته نیست و بحرانی بوده که همچنان از گذشته های دور بر مردم ما تحمیل می شد و در هر دوره ای و یا دولتی این چالش وجود داشته است.
سخنگوی دولت سیزدهم همچنین معتقد بود که مشکلات اقتصادی و تورم بالای ۶۰ درصدی که حتی در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است نه در این دولت بلکه در دولت گذشته و به طور متوالی از حدود پنج سال پیش بر کشور حاکم بوده است.

تشکیل قرارگاه دربرابر جنگ اقتصادی
جهرمی می گوید: مشکلات اقتصادی امروزه تبدیل به یک درد مزمن شده و هرچند برای بهبودی کامل آن نیازمند گذشت زمان زیادی هستیم اما بدانیم که این درد رو به درمان رفته است.

وی ادامه می دهد: اینکه تورم بالای ۶۰ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده و یا رشد اقتصادی صفر درصد در شهریور۱۴۰۰ و زمان آغاز فعالیت این دولت به حدود پنج درصد رسیده است به گواه آمار و از سوی مراجع نشان دهنده ایجاد تحولات صورت گرفته در این حوزه است.
او می گوید: البته قرارگاه جنگ اقتصادی در برابر توطئه های دشمن تشکیل شده و تلاش های شبانه روزی برای بهبود و خروج از این وضعیت نیز با قوت و جدیت ادامه دارد.
او اما این چالش ها و گرانی ها را مقطعی دانست و از آینده ای بهتر و امیدبخش تر نیز سخن گفت.

دستاوردهای سه ماهه اغتشاش در ایران

سخنگوی دولت به ناآرامی های اخیر اشاره کرد و گفت : ظرف همین سه ماه گذشته از بروز اغتشاشات در سطح کشور دستاوردهای عظیم و قابل دفاعی در حوزه ها و مناطق مختلف اتفاق افتاده است.

وی یادآوری کرد که طرح آبرسانی به سنندج پس از ۱۱ سال از شروع عملیات اجرایی آن، آبرسانی به شهر همدان پس از حدود ۱۷ سال از آغاز فعالیت این طرح که با شروع دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد داشت و هم اینک در آستانه بهره برداری قرار گرفته است از جمله دستاوردهای این دولت طی همین مدت بروز اشوب ها در این بوده است.
بهادری جهرمی گفت: ظرف سه ماه گذشته ایران سومین کشور دارای فناوری درمان سرطان با استفاده از روش ژن درمانی شده و همچنین ساخت نیروگاه اتمی کارون عملیاتش در این مدت آغاز شده است.
به گفته وی بزرگترین طرح ریلی و ترانزیتی جنوب یعنی راه آهن خارک – زاهدان به بهره برداری رسیده و در این مدت ماهواره بر قائم که حتی می تواند ماهواره ها را در بین مدارها جا به جا کند نیز اتفاق افتاده است.
او اذعان کرد که در این سه ماه همچنین خبر رشد خرید تضمینی گندم از داخل که حمایت جدی از کشاورزان را هم در پی داشته و باعث شد که ایران در تولید کالاهای اساسی در داخل نیز گام های بزرگی بردارد.

دشمن به دنبال ایجاد رخنه است
بهادری جهرمی وقتی برخی دانشجویان بی محابا دستاوردهای نظام و انقلاب را زیر سئوال می بردند این نکته را یادآوری کرد که م دشمن دنبال ایجاد رخنه و اختلاف بین ملت و دولت است چرا که ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت و دوری کردن اندیشه های مردم از ارزش های انقلاب حربه آنهااست.
وی یادآر شد که دشمن خوب فهمیده است که چه جاهایی را نشانه بگیرد و امروزه اندیشه جوانان و کانون دانشگاه را هدف توطئه خود قرار داده است.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتراض ها در ایران روال عادی خود را داشت و دولت بارها در میان معترضان حضور یافت و سخنان آنها را شنید و حتی تصمیم ها و اقدام های پیشگیرانه ای هم متناسب با شرایط انجام داد که پس از مرگ یکی از دختران این سرزمین که همه از آن نیز متاثر شدیم ، بهانه ای برای دشمن شد که با سوء استفاده از این اتفاق مسیر اعتراض ها منحرف شود.
وی اعتراض بازنشستگان و برخی کارکنان برای میزان افزایش حقوق و فرهنگیان در زمینه رتبه بندی معلمان را مصداق این اعتراض های مسالمت آمیز و عادی در ایران پیش از وقوع ناآرامی ها عنوان کرد و گفت: رتبه بندی معلمان به عنوان یک چالش انباشت شده از گذشته وحقی مغفول مانده از حدود ۱۱ سال پیش بود که در این دولت به سرانجام رسید.

تغییر موضع دشمن
سخنگوی دولت سیزدهم البته بر این نکته تاکید داشت که دشمن هم بر مشکلات و چالش های فرا روی اقتصادی و افزایش ونرخ ارز دامن زده است.
او می گوید که دشمن موضع خود را برای فشار بر ملت ایران حتی در همین ایام ناکامی در بهره برداری از ایجاد آشوب ها و ناارامی های خیابانی ، تغییر داده و باز هم با فشار و تحمیل و تحریم اصرار بر افزایش نرخ دلار به دنبال ایجاد شکاف میان مردم و دولت و رسیدن به اهداف شوم خود است.
بهادری جهرمی معتقد است که دشمن و رسانه های بیگانه با تبلیغالت هنگفت خود مسیر اعتراض ها را منحرف کرده و حتی به دنبال این بودند که اعتراض های واقعی مردم شنیده نشود .

یک دانشجوی دیگری همچنین از سخنگوی دولت پرسید که آیا انقلابی بودن و حرکت در مسیر انقلاب و ارزش ها به معنای دفاع و پذیرش ارز ۳۸ هزار تومانی و پراید ۲۲۰ میلیونی است؟
همچنین یکی از دانشجویان هم حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و جراحی اقتصادی را هر چند امری ضروری دانست ولی گفت: زمان اجرای این طرح از منظر و دیدگاه کارشناسان اقتصادی مناسب نبود چرا که در برهه ای که ما نیازمند ترمیم بدنه اجتماعی رها شده از جامعه بودیم نباید در زمینه حذف این ارز و شوک اقتصادی شتاب می کردیم.
وی گفت که بسیاری از اقتصاددانان نیز بر این امر تاکید داشتند که زمان اعمال و جراحی اقتصادی با این حجم وسیع در این شرایط ضرورتی نداشت.
اما سخنگوی دولت سیزدهم در پاسخ گفت که نرخ تورم از ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ با بیش از ۲۰ درصد کاهش در دولت سیزدهم به ۳۹.۵ درصد کاهش یافت.
او یادآور شد که سرعت رشد نقدینگی در دولت گذشته با وجود صفر بودن نرخ رشد اقتصادی ۴۴ درصد بود که در این دولت به ۳۴ درصد رسید و هدف گذاری تا پایان سال جاری نیز ۳۰ درصد برنامه ریزی شده است.
بهادری جهرمی بر این نکته اصرار کرد که افزایش مقطعی نرخ ارز نباید مبنایی برای قضاوت عملکرد دولت سیزدهم قرار گیرد.
او ابراز امیدواری کرد که با این وجود و در صورت مهار کامل تورم و کاهش رشد نقدینگی آثار مثبت فعالیت های اقتصادی دولت در آینده ای نزدیک قابل لمس خواهد بود وآثارش در بهبود شرایط زندگی زندگی مردم نیز آشکار می شود.

سخنگوی دولت چقدر حقوق می گیرد؟

میان همه سئوالات ریز و درشت ، دانشجویی از بهادری جهرمی خواستار شفافیت و اعلام حقوقوش شد که بهادری جهرمی پاسخ داد که میزان دریافتی کاملش حدود ۲۶ میلیون تومان است.
وی گفت که ۱۳ میلیون از دانشگاه تربیت مدرس دریافت می کنم چون عضو هیات علمی و استادیار آن دانشگاه هستم و به همین میزان نیز از نهاد ریاست جمهوری حقوق دریافت می کنم.
این نشست وجلسه صمیمی پرسش و پاسخ دانشجویی با سخنگوی دولت سیزدهم البته که حواشی های جالب تر دیگری نیز داشت که مجال مکتوب کردن آن در این گزارش نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس