۴ میلیون دز واکسن ایرانی در راه بازارهای جهانی

در شرایطی که با تامین به موقع واکسن، مدت‌هاست تعداد فوتی‌های کرونا در ایران به صفر رسیده یا تک رقمی باقی مانده، این روزها برخی از کشورهای پیشرفته دنیا روزانه مرگ‌های کرونایی سه رقمی را تجربه می‌کنند.

به گزارش مشرق، اسفند سال ۱۳۹۸ که خبر ورود ویروس کرونا به کشور تایید شد، موجی از اضطراب و نگرانی در جامعه شیوع پیدا کرد. نامشخص بودن رفتار این ویروس و از آن مهم‌تر درمان‌گریز بودنش سبب شد تا تصمیم‌ها و سیاست گذاری‌ها به سمت پیشگیری برود. اما از سوی دیگر هر چه این ویروس در کشور شیوع بیشتری پیدا می‌کرد، تمرکز رسانه‌های فارسی زبان معاند و برخی رسانه‌های بین‌المللی بر روی ایران هم بیشتر می‌شد.

سیاه‌نمایی رسانه‌های خارجی تا جایی پیش رفت که ایران را به عنوان منشا شیوع ویروس کرونا در منطقه معرفی کردند. در همین راستا نسبت به شیوع این ویروس در کشورهای اروپایی هشدار می‌دادند و با یک عملیات رسانه‌ای کثیف ایران را به عنوان گورستان کرونایی دنیا معرفی می‌کردند. این عملیات رسانه‌ای در کنار شیوع این بیماری در کشور، فضای دلهره‌آوری را ایجاد کرده بود.

علاوه‌بر این، تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی باعث شده بود تا تهیه اقلام مورد نیاز سخت شود. تحریم‌هایی که برخلاف معاهدات بین‌المللی و حقوق بشر اعمال شده بودند. با این حال، با پای کار آمدن تمامی نهادهای حاکمیتی و دولتی و غیردولتی و مردم و گروه‌های جهادی، مقابله با ویروس منحوس کرونا آغاز شد. ابتدا سیاست‌های پیشگیرانه اتخاذ شد که نیازمند همراهی مردم بود. تشریح این سیاست‌ها و خطرات احتمالی رعایت نکردن پروتکل‌ها توانست مردم را همراه کند. به موازات این اقدامات، مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان کشور توانست در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور، کمک قابل توجهی را به بیماران نیازمند بستری کند.

اما ویروس کرونا، ویروسی نبود که قابل پیش‌بینی باشد. با گذشت زمان سویه‌های جدید این ویروس خودنمایی می‌کردند. از سوی دیگر، شرایط شیوع این ویروس در سایر کشورهای دنیا به سمتی پیش رفت که دیگر تمرکز رسانه‌های معاند بر روی ایران نبود چرا که حالا ماجرا متفاوت شده بود.

بیماران در اروپا و آمریکا پشت درهای بسته ماندند!

پس از آنکه ویروس کرونا به اروپا و آمریکا رسید، به سرعت شیوع پیدا کرد. سرعت انتقال ویروس و مرگ و میر تااندازه‌ای بالا رفته بود که بیماران برای دریافت خدمات درمانی پشت درهای بسته مانده بودند. در فرانسه دولت از ارتش خواست تا بیمارستان‌های صحرایی را ایجاد کند. در انگلستان تمامی تخت‌های بیمارستانی پر شده بود و بیماران پشت درهای بسته مراکز خدمات درمانی مانده بودند. آمریکا نیز شرایط اسفناکی را سپری می‌کرد و بیماران به دلیل هزینه‌های بالای درمان توان مراجعه به مراکز بیمارستانی را نداشتند. در مقابل اما ایران شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذاشت. با اینکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها همچنان بالا بود، اما حتی یک بیمار هم پشت درهای مراکز خدمات درمانی نماند. در همین شرایط، بسیج نیروهای جهادی برای ارائه خدمات به بیماران و خانواده‌های کم بضاعت ایجاد شد و این نیروهای جان برکف خدمات مورد نیاز بیماران مسن و کم توان را به درب خانه‌هایشان می‌رساندند.

ایران در تحریم، چشم آبی‌ها به فکر دزدیدن اقلام بهداشتی

روی دیگر ماجرا، مربوط می‌شود به تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا در کشور که در شرایط تحریمی وضعیت خاصی را داشت. در روزهای نخست مبارزه با کرونا، کشور با کمبود ماسک و الکل مواجه شد. اما بازهم اقدامات جهادی و پای کار آمدن تمامی بخش‌ها به سرعت کارگاه‌های تولید ماسک ایجاد شد. تا زمان توسعه و ایجاد خطهای تولید جدید؛ مردم در خانه و زیرزمین خانه‌هایشان و نیروهای جهادی در مساجد و پایگاه‌های بسیج اقدام به تولید ماسک با استانداردهای سازمان غذا و دارو کردند. علاوه‌بر این، دولت با تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید الکل، زمینه را برای تامین الکل ضدعفونی‌کننده فراهم کرد. این در شرایطی بود که کشور در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار داشت و انتظار می‌رفت با موانع و مشکلات بیشتری مواجه شود.

در چنین شرایطی، اما وضعیت در اروپا و آمریکا متفاوت بود. چشم آبی‌های مدعی، برای تامین اقلام مورد نیاز به دزدیدین اقلام سایر کشورها روی آورده بودند. بارها خبر توقیف یا دزدیدن کانتینرهای حامل ماسک و دستکش و لباس‌های‌پرستاران از سوی کشورهای مدعی منتشر شد، آنهم در شرایطی که هیچ‌کدام از این کشورها تحریم نبودند و برای تهیه این اقلام و مواد اولیه مورد نیاز افزایش تولید هم پول کافی و هم ارتباطات لازم را داشتند. اما حلقه مفقوده نبود روحیه جهادی و از خودگذشتگی بود که شرایط پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا و آمریکا را به این روزانداخته بود.

واکسن از راه رسید

شیوع کرونا تا زمستان سال ۱۳۹۹ همچنان قربانی می‌گرفت و امیدها برای پیدا شدن راه درمان یا واکسن پیشگیری‌کننده در برخی از بین رفته بود. برخی کشورهای پیشرفته همچون چین، آمریکا، روسیه و انگلستان تلاش‌هایشان را برای رسیدن به واکسن کرونا بیشتر کرده بودند محققان در ایران نیز پا به پای این کشورها تحقیقات خود را در شرایطی آغاز کرده بودند که کمتر کسی باور داشت که روزی ایران هم به جمع تولید کنندگان واکسن کرونا اضافه خواهد شد. نخستین تلاش‌های توسط غرب به نتیجه رسید و واکسن‌های فایزر و مدرنا و آسترازنکا رونمایی شدند. علاوه‌بر این کشور چین از واکسن سینوفارم رونمایی کرد و روسیه نیز با کشف واکسن اسپوتنیک به جمع کشورهای دارنده واکسن کرونا پیوست.

اما آنچه که حائز اهمیت بود تولید کم و تعداد پایین این واکسن‌ها بود. کشورهایی که توانسته بودند به واکسن دست پیدا کنند سیاست شان ابتدا واکسیناسیون مردم خودشان و سپس فروش آن به سایر کشورها بود. سازمان بهداشت جهانی برای حمایت از کشورهایی که همچنان چشم انتظار واکسن بودند اقدام‌هایی را آغاز کرد اما واقعیت این بود که صاحبان قدرت ابتدا به فکر کسب ثروت از علم کشف شده بودند! ساخت و عرضه واکسن از زمستان ۱۳۹۹ تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و در این مدت دوباره فشار رسانه‌های معاند علیه ایران آغاز شده بود. پمپاژ خبرهای مرتبط با واکسن و معجزه شرکت‌های داورسازی اروپایی و آمریکایی باعث شده بود تا بخشی از مردم مطالبه خرید واکسن از این کشورها را مطرح کنند، این در حالی بود که سابقه تاریک این کشورها در کمک به مردم ایران موجب شد تا مسئولان کشور برای استفاده از واکسن‌های اروپایی و آمریکایی محتاطانه عمل کنند. علاوه‌بر این، دانشمندان کشورمان در تلاش بودند تا هرچه سریع‌تر واکسن کرونا را بسازند. مسئولان اما راه‌های مذاکره با روسیه و چین را برای تامین واکسن در پیش گرفته بودند و با نیم نگاهی به توان داخلی، تلاش برای تامین واکسن را آغاز کرده بودند.

اما عملیات رسانه‌های معاند این پیام را به جامعه انتقال می‌داد که واکسن‌های فایزر و مدرنا اثربخشی قابل توجهی دارند و راه نجات تنها در گرو استفاده از آنهاست! حال اینکه کشور چین توانسته بود با استفاده از واکسن‌های بومی خود صدها میلیون نفر را واکسینه کند و از خطر مرگ نجات دهد یا در روسیه نیز تزریق واکسن اسپوتنیک آغاز شده بود.

اما در کنار برخی رسانه‌های داخلی و جنگ روانی رسانه‌های معاند، برخی از سلبریتی‌ها نیز فرصت را برای تحقیر ایران به علت تامین نکردن فراوان واکسن و زدن سرکوفت واکسن‌های آمریکایی مناسب دیده بودند.

علم و دانش ایرانی معادلات را به هم ریخت

خردادماه سال ۱۴۰۰ اتفاقی رقم خورد که توجه قدرت‌های دنیا و رسانه‌های بزرگ را به خود جلب کرد. دانشمندان ایران توانستند با کشف واکسن کرونا قدمی بزرگ در راستای مقابله با این بیماری بردارند. تولید واکسن برکت ایران را در ردیف کشورهای دارنده واکسن اختصاصی قرار داد. این قدم بزرگ سبب شد تا آمریکا به سرعت تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا را لغو کند تا شاید با لغو این تحریم‌ها فکر برخی از مسئولان را از تولید و حمایت از واکسن داخلی برگرداند.

البته مدیران دولت وقت (دولت دوازدهم) هم عنوان می‌کردند که واکسن سوهان قم نیست که همه جا پیدا شود. هر چند متاسفانه در دولت قبل مسئله واردات واکسن را به نپیوستن ایران به FATF و برجام و تحریم ربط می‌دادند و تا پایان زمان دولت دوازدهم توفیق زیاد و چشمگیری در واردات واکسن حاصل نشد و هنوز واکسن‌های ایرانی به طور کامل به چرخه عرضه نرسیده بودند و بیشتر دوره کارآزمایی را طی می‌کردند.

در آن روزها، اما یک اتفاق سیاسی دیگر در کشور رقم خورد و آن روی کار آمدن دولت سیزدهم بود. دولت سیزدهم از روز نخست روی کار آمدن تمام تلاش و هم و غم خود را برای خرید واکسن در کنار توجه به تولید به کار گرفت.

تامین ۱۵۰ میلیون دُز واکسن

پای کار آمدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌دولت سیزدهم و ارتباط مستقیم وی با رئیس‌جمهور چین مقدمات واردات گسترده واکسن سینوفارم را فراهم کرد. در این بین موفقیت هلال احمر در اوجگیری واردات واکسن را نباید فراموش شود. علاوه‌بر این، ستاد اجرایی فرمان امام با تولید واکسن برکت اقدام به تامین جدی‌تر واکسن مورد نیاز کرده بود. انستیتو پاستور هم اقدام به تولید واکسن مشترک با کوبا کرده و موسسه رازی هم موفق به تولید واکسن سه ظرفیتی شده بودند و نهایتا ۶ نوع واکسن در ایران ساخته شد. حتی بخش خصوصی با مشارکت خارجی نیز قدمی را جهت تامین واکسن مورد نیاز کشور برداشت. حالا به جرات می‌توان گفت که ماجرا فرق کرده بود. روزهایی که مرگ و میر کرونایی به اوج خود رسیده بود و گاه مثل شهریور ماه سال قبل ۷۰۰ جان باخته در روز هم به ثبت می‌رسید جای خود را به روزهایی داده بود که رکورد تزریق واکسن در هر روز شکسته می‌شد.

باز هم همراهی گسترده مردم و افزایش مراکز واکسیناسیون در کشور، موجب شد تا باز هم از زیر فشار رسانه‌های معاند خارج شویم. در شرایطی که برخی خود تحقیرها همچنان بر روی واردات واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا اصرار می‌کردند و همصدا با رسانه‌های معاند حتی با تمسخر، واکسن‌های ایرانی ساخته شده توسط جوانان دانشمند کشورمان را آب مقطر می‌دانستند، نمودارها تغییر کرده بود و هرچه آمار واردات، تولید و تزریق بالا می‌رفت، آمار مرگ و میر کاهش پیدا می‌کرد. پایان آبان ماه سال گذشته میزان تزریق واکسن کرونا از ۱۰۰ میلیون دز فراتر رفت، تا جایی که اعلام شد مشکل کمبود واکسن و کمبود تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور، حل شده و از این بابت هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و آمار تامین واکسن به ۱۵۰ میلیون دز هم رسید.

عملیات پایانی رسانه‌های معاند و شکست مفتضحانه

اما در شرایطی کرونایی کشور به روزهای خوبش نزدیک می‌شد، آخرین عملیات رسانه‌ای در حال کلید خوردن بود. ابرقدرت‌های غرب نتوانستند در شرایط تحریم و رفع تحریم ایران را در مسیر مبارزه با کرونا متوقف کنند، به همین دلیل اقدام به زیر سؤال بردن واکسن‌های مورد استفاده کردند. در شرایطی که آمار مرگ و میر در کشور هر روز روند نزولی را طی می‌کرد، برخی رسانه‌های معاند ادعا می‌کردند که اثر واکسن‌های مورد استفاده در ایران به سرعت از بین می‌رود در حالی که واکسن‌های فایزر و مدرنا می‌توانند ایمنی بیشتری را ایجاد کنند.

همچنین برخی خبرسازی‌ها درباره مرگ افرادی که واکسن‌های چینی و ایرانی تزریق کرده بودند این شائبه را بیشتر در جامعه رواج می‌داد که واکسن‌های مورد استفاده آن‌طور که باید ایمنی بخش نیستند و صرفا یک رفع مسئولیت از سوی مسئولان است!

اما اکنون که این گزارش را تهیه می‌کنیم، آمارهای کرونا در دنیا خط بطلانی بر همه دروغ‌ها و شایعه‌هایی است که از سوی رسانه‌های معاند منتشر می‌شدند. نگاهی به آمار

مرگ و میر روزهای اخیر نشان می‌دهد در شرایطی که آمار جان باختگان در ایران مدت‌هاست تک رقمی یا صفر است، در کشورهایی چون آمریکا، ژاپن و برزیل، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و... که از واکسن‌هایی چون فایزر و مدرنا استفاده کرده بودند همچنان سه رقمی است.

به گزارش دیروز سایت ورلد میترز، تعداد تلفات بیماران مبتلا به کرونا در آمریکا طی شبانه‌روز گذشته به ۲۸۹ مورد رسید. این در حالی است که این کشور در روزهای اخیر تعداد فوتی‌های روزانه ۳۰۰ نفر و بیشتر را هم ثبت کرده است.

ژاپن در شبانه‌روز گذشته بالاترین میزان فوتی و ابتلای روزانه به کرونا را در جهان به خود اختصاص داد. در ژاپن در شبانه‌روز گذشته ۱۸۴ هزار و ۳۷۵ نفر به جمع مبتلایان اضافه شده‌اند و ۳۳۹ نفر فوت کرده‌اند.

برزیل بعد از ژاپن و آمریکا بالاترین میزان فوتی روزانه به کرونا را در شبانه‌روز گذشته در جهان به خود اختصاص داد. ۴۳ هزار و ۳۹۲ نفر طی شبانه‌روز گذشته در برزیل به کرونا مبتلا شده و ۱۶۵ نفر هم فوت کردند.

فرانسه نیز از نظر فوتی، در رتبه چهارم بالاترین میزان فوتی روزانه کرونا در جهان در شبانه‌روز گذشته قرار گرفت. ۴۹ هزار و ۵۱۷ نفر طی شبانه‌روز گذشته در این کشور به کرونا مبتلا شدند و تعداد تلفات بیماران مبتلا به کرونا در فرانسه طی شبانه‌روز گذشته به ۱۲۰ مورد رسید.

کره جنوبی بعد از ژاپن بالاترین میزان ابتلای شبانه‌روز گذشته را در جهان به خود اختصاص داده است. کره جنوبی ۷۵ هزار و ۷۴۴ مورد ابتلای جدید و ۶۲ مورد فوتی جدید را در شبانه‌روز گذشته به ثبت رسانده است.

در روسیه ۷ هزار و ۴۵۱ مبتلای جدید طی شبانه‌روز گذشته به ثبت رسیده و ۵۴ نفر نیز جان باخته‌اند.

این درحالی‌است که سازمان بهداشت جهانی از افزایش شمار مبتلایان در چین ابراز نگرانی و اعلام کرده، با وجود اینکه مقامات چینی می‌گویند شمار مبتلایان نسبتا کم است اما مرکز مراقبتهای ویژه مراکز درمانی شلوغ هستند. طبق آمارها، هیچ کس در چین در روز چهارشنبه گذشته از این بیماری فوت نکرده است اما درباره تاثیر واقعی موج جدید تردیدهایی وجود دارد.

هر چند در کشورمان نیز درخصوص احتمال موج جدید در زمستان هشدارهایی داده شده اما ان شاءالله به لطف خدا و تلاش کادر درمان و همراهی مردم برای تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها دیگر روزهای تلخ گذشته باز نمی‌گردد.

خود تحقیرها درس عبرت می‌گیرند؟

نتیجه اینکه معجزه علم چشم آبی‌ها با گذشت بیش از سه سال از شیوع ویروس کرونا در دنیا هنوز نتوانسته مردم سرزمین‌های غرب را در مقابل این ویروس ایمن کند اما آب مقطرهای ایرانی! در کنار واکسن‌های وارداتی که مطلوب غرب‌پرست‌ها نبود توانست مرگ و میر در ایران را به صفر برساند، باشد تا درس عبرتی تاریخی برای غرب زدگان و غرب‌پرستان و خودتحقیرها باشد.

راستی آنها که با تمسخر می‌گفتند«روزی که واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شود مردم دنیا می‌پرسند مگر کرونا هنوز وجود دارد» این روزها کجا هستند؟

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 10
    شما امریکا را با ایران مقایسه میکنید امریکا یک قاره است ایران یه اندازه یک ایالت امریکا میشه ضمن اینکه اونجا از همه کشورهای جهان هر روز در رفت و امد هستن 300نفر برای امریکا هیچ حساب میشه
    • اهبرخان. IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      5 0
      کار ما مقایسه نیست ما با حقیقت کار داریم و پذیرش واقعیت. شما همه را مقایسه نصف و نیمه می کنید.
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      6 0
      البته کل سصد میلیون و خورده ای نفر یانکی هم برای ما هیچ حساب میشه چون گاوچرون جماعت رو کلأ...... خودمونم حساب نمیکنیم!!! خخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      4 0
      به نظرم اون۳۰۰سیصدنفری که به آمریکامسافرت میکنندهم واقعی نیست و«فتوشاپه»!!!!!!!!!!!!!!!! طرزنگاه یک حقارت طلب که برای استخوان پرتاب شده یانکی ها،داره مثل سگ لوس له له می زنه و خودشیرینی می‌کنه آنهم جهت صدورگرین کارت یا ویزا
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 0
      جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 0
      یک بار هم که شده به نقشه سیاسی جهان نگاه کن تا تفاوت قاره آمریکا با کشور ایالات متحده آمریکا یا همان یانکیستان را بفهمی و از روی نادانی اظهار نظر نکنی! ضمناً جمعیت این کشور سه و نیم برابر ایران است و مرگ روزانه سیصد نفر هم برایشان خیلی زیاد است! عنوان سید را هم به دروغ بر روی خودت نگذار که چیزی که به غربگدا نمی چسبد، سید بودنش است!
  • 63636366666 IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 1
    خخخخخخخخخخخخخخخ مگر شما مسیولین خودتون فایزر نزدید پس بمیرید بعدش ما هم واکسن سینوفارم زدیم حتما میگید برکت بهتره
  • حمید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 0
    اون زمان که واکسنای ایرانی ساخته میشد یک سری میگفتن که اب نمکه و فلانه و ..‌‌‌ واقعا برام جالب بود که ایا اینا phd داروسازی دارن یا مثلا تخصصی در این زمینه دارن یا نه جالب تر اینکه اگه تحقیق میکردی در موردشون متوجه بیسوادی و نادونی شون میشدی واقعا ادمای با سواد و درست حسابی اینجوری اظهار نظر نمیکنن
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 0
    خود تحقیری ها درس عبرت می‌گیرند؟ خیر! زیرا آنها از خود تهی گشته اند و عبدالطاغوت شده اند و راهی بغیر از بندگی و بردگی شیطان ندارند. زیرا هیچ آدم عاقلی راضی به تحقیر خود نمی شود مگر آنکه از قبل بنده و برده بوده باشد.
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    امریک لعنتی باهمین شیوه شوروی روازدور خارج کرد.بابهشت تبلیغ کردن غربو جهنم گفتن شرق مردم شوروی هم باورشون شد اینم نتیجش ولی کککککورخوندن اینجاایرانه مهدتمدن وفرهنگ اسلام توسط ایران قوی شده وجهانی میشود شنیدین وحشی های امریکایی دزدهادروغگوهاترسوهاچقدبدم میادازتون دلم میسوزه براایرانیهایی که میگن امریکا خوبه کم فهمی تاوان داره فک نکنین به همین سادگیاس که میگین
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    نویسنده محترم یک مقداری صبر میکردی تا ببینی که موج جدید کرونا که جدیدا شروع شده و نگاهی هم به سینوفارم و دیگر واکسن ها که همی چینی ها و غربی ها هم زدن ،نداره . تا کجا میخواد پیش بره ؟ آیا به ایران هم میرسه ؟همونطور که دیروز وزیر بهداشت هشدار داد . اینقدر به دیگران نخند و طعنه نزن شاید سراغ خودت هم اومد.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا ان ملتی راسروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت. به ان ملت سر وکاری ندارد که دهقانش برای دیگری کشت افتخار می کنم که ایرانیم امریکاه اگه تحریمهای ایران رو داشت الان همدیگر رو خورده بودند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خود تحقیرها که ذاتا غربگدا هستند؛ ولی ما نباید به خود غره شویم پس خدایا به حق صاحب الزمان (عج) کرونا را از جهان برکن. فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ “بنابراين، مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم؛ و مرا سپاس گزاريد، و [نعمت هاى بيشمار] مرا ناسپاسى نكنيد.”(البقرة: 152)
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس