دارو

رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران اعلام کرد: اولین و تنها داروی تزریقی زیر جلدی برای پیشگیری (Prophylaxis) از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A وارد کشور شد.

به گزارش مشرق، با اعلام انجمن ترومبوز و هموستاز ایران، پیمان عشقی با اشاره به اینکه داروی امیسیزوماب جهت پیشگیری از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A در سال ۲۰۱۷ تائیدیه FDA و در سال ۲۰۱۸تائیدیه EMA را دریافت کرده است، افزود: این درو در بیش از ۱۱۵ کشور جهان مجوز مصرف گرفته است که در ایران نیز پس از انجام مطالعات مدل سازی اقتصادی و تایید به صرفه بودن و هزینه اثربخشی بالا نسبت به روند درمانی کنونی که به معنی کاهش هزینه های درمان نیز بوده و در سال ۱۴۰۱ مجوز واردات و مصرف در بیماران هموفیلی A شدید واجد مهارکننده با تیتر بالا که خونریزی های مکرر آنها به درمانهای معمول پاسخ نداده است را دریافت کرد.

وی اظهار داشت: اولین محوله از داروی امیسیزوماب از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد و با نظارت و همکاری وزارت بهداشت دسترسی بیماران هموفیلی A دارای شرایط دریافت دارو به آن فراهم خواهد شد.

رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران در مورد نوع A بیماری هموفیلی گفت: هموفیلی A یک اختلال خونریزی دهنده نادر و ارثی مرتبط با کروموزوم X است که با کمبود فعالیت فاکتور انعقادی ۸ (FVIII) شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به خونریزی‌های خودبه‌خودی مکرر یا خونریزی‌های طولانی‌ متعاقب تروما گردد، که خونریزی های مکرر، به ویژه در مفاصل، می تواند منجر به آسیب های پیشرونده و غیر قابل برگشتی شود که در نهایت موجب کاهش تحرک، افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی بیمار می شود.

وی ادامه داد: هموفیلی A شایع‌ترین شکل هموفیلی است که ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد را با حدود ۳۲۰ هزار مبتلا در سراسر جهان تشکیل می‌دهد. شیوع تخمینی، ۱۲.۱ مورد در هر ۱۰ هزار مرد برای همه شدت های هموفیلی A است که در کشور ما نیز این عدد یکسان است.

پیمان عشقی تصریح کرد: یکی از مشکلات این بیماران گسترش مهارکننده ها بعد از مصرف مداوم فاکتور ۸ است است که منجر به افزایش قابل توجه تبعات بیماری، هزینه سرسام آور بار درمانی و درنهایت میزان مرگ و میر بیماران می شود و در در این دسته از بیماران در مقایسه با بیماران مبتلا به هموفیلی نوع A بدون مهارکننده ها، مدیریت خونریزی‌ها دشوارتر بوده که این امر موجب می شود علاوه بر کاهش کیفیت زندگی (از دست دادن روزهای تحصیلی، کاری و فعالیتهای اجتماعی) و افزایش هزینه‌های درمان، آسیب مفصلی و نیاز به مداخله جراحی در آنان بیشتر باشد.

وی گفت: نه تنها پیشگیری از خونریزی، بلکه درمان ضروری خونریزی در این دسته از بیماران مستلزم تزریقات وریدی مکرر روزانه و پرهزینه داروئی می باشد که به ویژه در کوردکان منجر به افت کیفیت زندگی و در نهایت در بسیاری از موارد معلولیت های متعدد می گردد.

رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران ادامه داد: داروی امیسیزوماب نخستین داروی تزریقی زیرجلدی است که با فواصل تزریقی طولانی در مطالعات مختلف جهانی سبب کاهش چشمگیر خونریزی، ارتقا کیفیت زندگی و کاهش واضح معلولیت ها ی مفصلی در این بیماران می شود.

به گفته عشقی، امید فراوانی است که با شروع و گسترش مصرف بجای علمی و تحت نظارت مراکز جامع درمانی هموفیلی، این دارو سبب کاهش روزافزون معلولیت ها همزمان با کاهش هزینه درمان این بیماران در کشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس