کد خبر 1448875
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
نقشه جدید اسرائیل برای آسیای میانه

روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن در گزارشی با اشاره به سفر پنج هیات از کشورهای آسیای میانه، نسبت به نقشه جدید رژیم صهیونیستی برای این منطقه و همسایگانش هشدار داد.

به گزارش مشرق، «رای الیوم » امروز شنبه نوشت: هیات هایی از پنج کشور آسیای میانه از جمله چند همسایه ایران به تازگی به اسراییل (فلسطین اشغالی) سفر کرده اند تا از تجربه تل آویو در آنچه "مبارزه با تروریسم، بنیادگرایی و مواد مخدر" خوانده شد، استفاده کنند.

این روزنامه افزود: رسانه های اسرائیلی فاش کردند که طی چند روز گذشته، هیات‌هایی از قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان با مدیریت وزارت خارجه اسرائیل، از تل آویو دیدن کردند که این امر تلاش اسرائیل برای رخنه جدید در عمق آسیای میانه به شمار می رود.

به نوشته پایگاه خبری صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» به نقل از منابع سیاسی رژیم اسرائیل، این هیات ها از مقر فرماندهی ارتش اشغالگر در منطقه جنوبی در مرزهای نوار غزه، مرکز صنایع هوانوردی و مناطق دیگر بازدید کردند.

این پایگاه با انتشار تصاویری از اعضای این هیات ها، افزود که اولین هیات دو هفته پیش از رژیم صهیونیستی بازدید کرد و شامل ۳۰ نفر زیر ۳۰ سال و وبلاگ نویسان و جوانان بود که براساس تاکید منابع مذکور، «رهبران آینده» محسوب می شوند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اضافه کرد که دومین هیات تخصصی و مهم، هفته جاری با همکاری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با دفتر منطقه ای مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متشکل از ۲۵ نفر وارد سرزمین های اشغالی شدند. این افراد شامل مقام‌های ارشد پنج کشور آسیای میانه بودند که ادعا شده برای استفاده از تجربیات رژیم اسرائیل در حوزه های حفاظت از به اصطلاح "مرزها و مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جنایت" به این سفر اعزام شده اند.

منابع یاد شده تأکید کردند که این اولین بار است که هیاتی از این دست به تل آویو آمده‌اند تا از رژیم اسرائیل درباره به اصطلاح "مبارزه با تروریسم، پول‌شویی، جنایت و قاچاق" بیاموزند. این موضوعات برای کشورهای آسیای میانه که با چالش های بزرگی در زمینه امنیت ملی و منطقه ای مواجه هستند، اهمیت دارد. این مقامات در این سفر همچنین با نمایندگانی از سازمان ملی اینترنت، سازمان پولشویی و وزارت دادگستری این رژیم و مقامات دیگر دیدار و گفت وگو کردند.

رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از «یووال فاکس» رئیس دپارتمان اوراسیا در وزارت خارجه رژیم اسرائیل نوشت که احساس تهدید امنیتی این کشورها بخصوص از افغانستان پس از خروج آمریکا نشات می‌گیرد و به مواد مخدر و بنیادگرایی بازمی گردد که این به نوبه خود، نوعی منافع مشترک با رژیم اسرائیل ایجاد می کند. تاکنون همکاری های رژیم اسراییل در آسیای میانه در حوزه توانمندسازی زنان و مسائل آب بوده و معمولاً هم چند جانبه نبوده، اگرچه تقویت همکاری بین نهادهای تخصصی در رژیم اسرائیل و کشورهای آسیای میانه برای ادامه مبارزه با تهدیدها و چالش‌های تهدید کننده ثبات، جنبه حیاتی دارد.

این مقام رژیم اسرائیل همچنین فاش کرد که «به منظور تقویت روابط دوجانبه بین اسرائیل و کشورهای شرکت کننده در این سفر، راه‌ها و زمینه های تعمیق همکاری و ادامه کار مشترک بررسی خواهد شد و تل آویو امیدوار است که پس از بازگشت اعضای هیات به کشورهایشان و ارائه نظرات خود، روند تعمیق همکاری ها از طریق برگزاری میزگردهای مشترک و سمینارها آغاز شود.»

نقشه رژیم صهونیستی برای دخالت تدریجی در کشورهای آسیای میانه و پر رنگ کردن حضور خود در این کشورها درحالی است که این رژیم هم اکنون همکاریهای نزدیکی با جمهوری آذربایجان در زمینه های مختلف بویژه نظامی برقرار کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اینا عضویه گروهن که ضدصهیونیستند میخوان ازفلسطین اشغالی برن
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 0
    به ما چه ؟
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    باید میومدن از ایران دیدن میکردن-خخخخ
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 1
    دوستی دوکشورکوچک وجعلی به جایی نخواهدرسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس