«ریحانه 4»؛ پویش کتابخوانی به نشر برای بانوان و دختران از کودک تا بزرگسال | آستان نیوز - پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی - حرم مطهر امام رضا علیه السلام - کراپ‌شده

پویش بزرگ کتابخوانی «ریحانه ۴»، همزمان با ایام سوگواری دهه فاطمیه از سوی انتشارات «به‌نشر» آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) که با این دوره، چهاردهمین پویش کتابخوانی خود را تجربه می‌کند، همانند پویش‌های مطالعاتی پیشین تلاش کرده ۴ اثر را به عنوان منابع کتابخوانی به مخاطبان معرفی کند. این پویش ویژه بانوان است و در آن سعی شده آثاری در گروه‌های کودک، نوجوان و بزرگسال انتخاب شوند تا ذائقه‌ها و سنین مختلف بیشتری را در بر گیرد.

 پویش کتابخوانی به‌نشر برای بانوان و دختران کلید خورد

برای آشنایی بیشتر با پویش مطالعاتی «ریحانه ۴ » و روند برگزاری آن با حسین سعیدی مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) همراه شدیم که در ادامه می‌خوانید.

جناب آقای سعیدی، پویش کتابخوانی «ریحانه ۴» با چه هدفی برگزار می‌شود؟

مهم‌ترین هدف پویش‌های مطالعاتی معرفی کتاب‌های خوب در موضوعات مورد نیاز جامعه است. در شرایطی که فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و دینی دستخوش تفسیرهای گوناگون قرار گرفته است، انتشارات آستان قدس رضوی خود را در قبال شرایط امروز جامعه مسئول و متعهد می‌داند. چرا که صرف‌نظر از جایگاه معنوی و متعالی آستان قدس رضوی در حفظ و گسترش معنویت و اخلاق و سیره رضوی، کتاب و فرآورده‌های محتوایی مکتوب نقش بسیار مهم و اثرگذاری در حوزه‌های تربیتی و اعتقادی دارد و در ایجاد سلایق فکری و عقیدتی هیچ چیز به اندازه کتاب و آنچه می‌خوانیم در ذهن و ضمیر انسان‌ها تاثیرگذار نیست و بر همین مبنا پویش مطالعاتی ریحانه۴ را با محوریت کتاب‌های پیرامون عفاف و حجاب ویژه مخاطبان دختر و بانوان در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار می‌کنیم.

درباره محتوای آثار و مخاطبان آن از رده‌های سنی مختلف توضیح بفرمایید.

یکی از منابع مطالعاتی چهاردهمین پویش مطالعاتی به‌نشر و چهارمین پویش مطالعاتی «ریحانه۴»، مجموعه «قصه‌های حنانه» برای مخاطب کودک است. در این مجموعه دختری به نام حنانه می‌خواهد برای مراسم جشن تکلیف مدرسه یک روزنامه دیواری با موضوع حجاب بسازد؛‌ اما مطالب زیادی در این‌باره نمی‌داند. به همین خاطر از دیگران کمک می‌خواهد و ماجراهای زیادی در این مسیر پیش می‌آید که در دوازده جلد به صورت داستان برای کودکان بیان شده است. مجموعه قصه‌های حنانه به قلم علی باباجانی و تصویرگری گلناز ثروتیان در یک جلد سخت نیز منتشر شده است.

همچنین برای مخاطب نوجوان دو کتاب «دریا و آتش» و «ماه در آینه» معرفی شده که این آثار داستان‌هایی با زبان شیرین برای نوجوانان در موضوع حجاب و عفاف بیان می‌شود. همچنین با نگاهی نو به فرازهای مهم کتاب «مسئله حجاب» نوشته شهید مطهری در کتاب دریا و آتش پرداخته شده است. نویسنده کتاب« دریا و آتش»، ناصر نادری و نویسنده «ماه در آینه» نیز امیرمهدی مراد حاصل است.

کتاب «خانوم ماه» نیز ویژه مخاطب بزرگسال در ژانر کتاب‌های زنان قهرمان انتشارات به‌نشر منتشر شده است. این اثر با بهره‌گیری از زبان روایت و مبتنی بر شخصیت محوری و قهرمان سازی از همسر و مادری است که با زبانی شیرین و مادرانه بیان شده است و مخاطب با مطالعه آن با قهرمان داستان و روایت، همذات پنداری می‌کند و با او در بخش‌های مختلف کتاب همراه می‌شود و می‌آموزد.

برگزاری چهارمین پویش مطالعاتی «ریحانه» تا چه زمانی ادامه دارد؟ مخاطبان به چه شیوه‌ای می‌توانند در این پویش شرکت کنند؟

این پویش از ایام شهادت حضرت زهرا(س) آغاز به کار می‌کند و تا ولادت حضرت صدیقه طاهره (س) ادامه دارد. برای شرکت در این پویش علاقه‌مندان باید یکی از کتاب‌ها را انتخاب کرده و پس از مطالعه کتاب کد قرعه کشی (ابتدای کتاب) را به شماره ۳۰۰۰۳۲۰۹ پیامک کنند. کتاب‌های این پویش با تخفیف ۲۰ درصد در فروشگاه‌های کتاب به‌نشر و سایت این انتشارات به آدرس www.behnashr.com عرضه می‌شوند.

همچنین با هدف ارج‌ نهادن به افرادی که در این پویش مشارکت می‌‎کنند، هشت بسته هدیه هر یک به ارزش ۱۵ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

اساسا برگزاری پویش‌های کتابخوانی را (با توجه به ۱۳ دوره تجربه برگزاری) ویژه بانوان در تشویق مردم به مطالعه چقدر موثر می‌دانید؟

پیش از این، پویش بزرگ «از حسین بخوانیم» با محوریت ۸ اثر برگزیده در رده‌های مختلف سنی از کودک، نوجوان تا بزرگسال با هدف ترویج و معرفی آثار خوب در زمینه معارف حسینی و اتفاقات قیام عاشورا برگزار شد و خدا را شکر با استقبال خوب مخاطبان همراه بود. تجربه سیزده دوره پویش مطالعاتی نشان می‌دهد که برگزاری مسابقات کتابخوانی به شیوه جذاب و اختصاص جایزه برای جذب مخاطب به کتابخوانی موثر است. هم چنین اگر شرایط خرید کتاب یا مطالعه آن برای مخاطب آسان شود، آنان حتما استقبال می‌کنند. ما در به‌نشر تجربه شیرین دوره‌های مختلف پویش مطالعاتی سه ماهه، چهارماهه یا شش ماهه داشته ایم. به طور مثال کتاب‌های مسابقه کتابخوانی «دعبل و زلفا» و «اوسنه گوهر شاد» در مدت برگزاری پویش‌ها به ترتیب در ۴۰ و ۱۶ نوبت تجدید چاپ شدند. به‌نشر سعی دارد با برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی زمینه معرفی کتاب خوب را برای مخاطبان فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • به IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    به نشر بهتر است بر کتاب های جاپ شده خود که مسایل خلاف اخلاقی دارد نظارت کند و بعد پویش کتب خوانی راه بیندازد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس