وزارت دفاع عراق: مسئله کنترل خطوط مرزی با ایران را پیش می‌بریم

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با اشاره به اینکه نیروهای مرزبانی این کشور در خط مرزی با ایران و ترکیه مستقر شده‌اند، گفت که به دستور نخست‌وزیر عراق، بغداد مسئله کنترل خطوط مرزی با ایران را پیش خواهد برد.

به گزارش مشرق، یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، امروز (سه‌شنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی که در ساختمان وزارت دفاع این کشور برگزار شد، گفت که بغداد طرح استقرار نیروهای مرزبانی عراق در خط صفر مرزی با ایران و ترکیه را پیش خواهد برد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز»، یحیی رسول در این باره اظهار داشت: «فرمانده کل نیروهای مسلح دستور کنترل خطوط صفر مرزی با ترکیه و ایران توسط نیروهای مرزبانی را صادر کرده است. این نیروها دستورات را فورا اجرا کردند. السودانی دستور داد پیشتبانی تدارکاتی از این نیروها برای حفظ پاسگاه‌های [مرزی] صورت بگیرد.»

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اضافه کرد: «این گام بسیار مهم است و فرماندهی مرزهای منطقه یکم کنترل مرز با دو کشور همسایه را آغاز کرده است. ما موضوع کنترل خط صفر مرزی، تقویت فرماندهی نیروهای مرزبانی و کنترل پاسگاه‌های مرزی را برای پایان دادن به حملات و کارشکنی‌ها پیش خواهیم برد.»

پیش از این، یک عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق خبر داده بود که دولت این کشور در پیامی هشدارآمیز به گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب، از این گروه‌ها خواسته است که خاک عراق را ترک کنند.

«ترکی جدعان» عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق، روز یکشنبه، به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفته بود: «این احزاب و جریان‌ها عملا فرایندهای امنیتی عراق را تحت الشعاع قرار می‌دهند. بغداد پیامی محرمانه و غیرعلنی برای برخی از این احزاب فرستاده مبنی بر اینکه در قبال آنچه رخ می‌دهد ساکت نخواهد ماند و حق حفظ حاکمیت [خود را] خواهد داشت.»

به گفته جدعان، در پیامی که دولت عراق برای این گروه‌ها ارسال کرده است، از این گروهک‌ها خواسته شده مقرهای خود را تخلیه کنند و فعالیت‌های خود را به خارج از مرزهای عراق منتقل کنند.

پس از هشدار و حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق، شورای امنیت ملی عراق تدابیری را جهت امن‌سازی مرزها با ایران و ترکیه و جلوگیری از استقرار گروهک‌های کُرد در این مناطق اتخاذ کرد.

شورای امنیت ملی عراق در جلسه‌ای که سوم آذرماه سال جاری به منظور بررسی این مسئله تشکیل داد، چهار تصمیم اتخاذ کرد که این چهار تصمیم عبارت بودند از: « ۱. ایجاد طرحی برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی عراق به منظور حفظ خط صفر مرزی با ایران و ترکیه ۲. «تأمین تمامی ملزومات موردنیاز برای پشتیبانی تدارکاتی از فرماندهی نیروهای مرزبانی و تقویت ظرفیت‌های انسانی و اموال موردنیاز و... به منظور انجام مأموریت‌ ۳.مانور با منابع انسانی وزارت کشور [عراق] جهت تقویت پاسگاه‌های مرزی۴. هماهنگی با دولت منطقه کردستان عراق و وزارت پیشمرگه برای عمل به بندهای یک و دو به منظور یکپارچه‌سازی اقدامات ملی برای محافظت از مرزهای عراق.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    این یک فرصت ویژس برای خود عراقی ها که خاکشونو پس بگیرند. بغداد یک نفر نیروی سیاسی یا نظامی در اقلیم ندارد یعنی اصلاً خبر ندارد داخل اقلیم چه خبره. خودشان فرودگاه دارند! خودشان واردات صادرات دارند! خودشان نفت می فروشند! خودشان با امثال اسرائیل قراردادهای امنیتی می نویسند! خودشان سلاح می خرند! اگر بغداد بتواند در مرزهایش با ایران و عراق, نیروی مرزبانی مستقر کند این یک گام مهم خواهد بود برای تسلط حد اقل اولیه بر اقلیم. بغداد در قدم بعدی باید پادگان های بزرگ با نیروهای بیشتر را در مرزش مستقر کند نه برای تهدیدی که از سمت ایران و ترکیه بشه، بلکه برای تهدیدی که از درون و از اقلیم می شه.
  • انقلابی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    تجزیه طلب های کرد اومدن قدرتشان را نشون بدن.ولی پایگاهشون از بین رفت و استقلال منطقه کردستان را هم از دست دادن و مرزها هم به دست حکومت مرکزی افتاد. اینه قدرت جمهوری اسلامی ایران.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    بسیار عالی. آرزوی موفقیت داریم. بالأخره بعد از چند دهه، دولت مرکزی حضور و اقتدار خودش را نشان می دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس