کد خبر 1450285
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
هند

کارشناسان می گویند، به عنوان رئیس گروه ۲۰، نقش دیپلماتیک هند بارزتر شده است، اما برخی در مورد اینکه دهلی نو تا چه حد می تواند به اجرای فرمول صلح در اوکراین کمک کند، تردید دارند.

به گزارش مشرق، کارشناسان می گویند که تماس نارندرا مودی، نخست وزیر هند با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر تاثیر رو به رشد هند در صحنه جهانی به رغم انتقادهای اخیر نسبت به واردات انرژی دهلی نو از مسکو تأکید می کند.

مودی با زلنسکی درباره جنگ جاری صحبت کرد، در این تماس تلفنی، نخست وزیر اوکراین از هند به عنوان رئیس گروه ۲۰ کمک خواست تا فرمول صلح ۱۰ ماده ای خود را اجرا کند و به جنگ اوکراین پایان دهد.

یک هفته قبل، نخست وزیر هند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوی تلفنی داشت.

این اولین تماس مودی با پوتین و زلنسکی از زمانی بود که هند در اول دسامبر ریاست گروه ۲۰ را برعهده گرفت.

تماس با زلنسکی نیز سه هفته پس از آن صورت می‌گیرد که «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای به شبکه خبری هندی دهلی نو گفت: غیر اخلاقی است که دهلی نو درباره خرید نفت خود از روسیه توضیح دهد، در حالی که اروپا نیز همین کار را انجام می‌دهد.

فرمول صلح ۱۰ ماده ای زلنسکی برای اولین بار در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی در ماه نوامبر ارائه شد شامل مواردی از امنیت غذایی و انرژی گرفته تا درخواست برای خروج نیروهای روسیه، توقف درگیری ها و مجازات مسئولین جنایات جنگی است.

با این حال، برخی از کارشناسان در مورد اینکه آیا هند می تواند به اجرای اصل فرمول ۱۰ ماده ای صلح کمک کند، تردید دارند.

هند به عنوان رئیس گروه ۲۰ ممکن است بتواند بحث ها در مورد امنیت جهانی غذا و انرژی را به جهات خاصی سوق دهد. ویجی نامبیار، دیپلمات سابق، به یک رسانه هندی گفت: اصل فرمول ۱۰ ماده ای (خروج نیروهای روسیه از سرزمین های اوکراین) به هند مربوط نمی شود.

کارشناسان می گویند که در حالی که هند از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال جاری از حسن نیت روسیه و غرب برخوردار بوده است، اهمیت دیپلماتیک این کشور، با ریاست گروه ۲۰ آشکارتر شده است.

به گفته دیپلمات سابق هند «راجیو باتیا»، یکی از اعضای برجسته اندیشکده سیاست خارجی گیت‌وی هاوس مستقر در بمبئی، تماس بین زلنسکی و مودی بسیار مهم است زیرا مودی دیگر تنها به عنوان رهبر هند صحبت نمی‌کند، بلکه رهبر گروه ۲۰ است.

سوبرانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه نیز گفته بود که هند به عنوان رئیس گروه ۲۰ به دنبال به گوش رساندن «صدای جنوب جهانی» است.

«اومو باوا»، استاد مرکز مطالعات اروپایی دانشگاه جواهر لعل نهرو، گفت: تماس زلنسکی به‌رغم انتقاد از واردات انرژی هند از روسیه، تصدیق موقعیت منحصر به فرد هند در نظم جهانی بود.

وی گفت: به رغم اظهارات اخیر وزیر خارجه اوکراین درباره نقش هند در رنج کشورش، رهبری اوکراین نمی تواند نقش مهم دیپلماتیکی را که هند پیدا کرده نادیده بگیرد. حتی اگر انتقادات علیه واردات انرژی هند از روسیه ادامه یابد، دهلی نو دقیقاً به دلیل این نقش دیپلماتیک و (همچنین) به عنوان میزبان گروه ۲۰ می‌تواند از آن عبور کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس