ناصر کنعانی - نمایه

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که منجر به شکل‌گیری فضای مثبتی در روابط ایران و مصر شود، استقبال می‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل ائتلاف‌هایی با حضور ایران، چین و روسیه گفت: ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای، آمادگی همکاری با همه طرف‌هایی که به طور صادقانه، جدی و عملی آمادگی همکاری دارند، دارد.

وی افزود: ایران از هرگونه تلاش در این مسیر مبتنی بر نگاه سازنده خود استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران از همکاری برای صلح و نیز مقابله با یک جانبه گرایی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از هر سازوکار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین المللی که به تأمین امنیت برای بشریت کمک می‌کند، استقبال می‌کند.

کنعانی تاکید کرد: ایران پیشنهاداتی برای استفاده در مجموعه‌های سازمان ملل متحد در سالهای گذشته ارائه و مطرح کرده است که به تصویب رسیده است. در چارچوب‌های منطقه‌ای نیز تاکنون در این زمینه گفتگو و تبادل نظر مبتنی بر سیاست همسایگی و تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راه برای امنیت مشترک است، وجود داشته که در این زمینه آماده گفتگو و تبادل نظر با همه طرف‌هایی که در همین چارچوب تلاش مشترک دارند را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت روابط ایران و مصر، گفت: در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در چارچوب گفتگوهایی که در حاشیه اجلاس بین وزیر امور خارجه ایران با سایر مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس صورت گرفت، گفتگوی کوتاهی نیز بین وزیر امور خارجه مصر و السیسی، رئیس جمهور این کشور صورت گرفت. گفتگوها مثبت و دارای روح مثبت و توأم با علاقه بود.

وی افزود: در سطوح دوجانبه گفتگو در زمینه حل و فصل موضوعات کنسولی مشترک میان دو کشور وجود دارد. رابطه و گفتگوی دوجانبه بین دو کشور از طریق دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره همواره برقرار بوده است و دو طرف اساساً مشکلی برای گفتگو، دیدار و تبادل نظر دو جانبه با یکدیگر ندارند.

آمادگی عراق برای شکل‌گیری گفتگو میان تهران و قاهره

کنعانی تصریح کرد: در عین حال دولت عراق و نخست وزیر این کشور اعلام کرد که آمادگی دارد جهت کمک به شکل گیری گفتگوهای مقامات دو کشور ایران و مصر مساعدت کند. ایران از توسعه روابط استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص سفر حسین امیرعبداللهیان به عمان و ابتکارات پیشنهادی سلطان این کشور گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان در چارچوب استمرار گفتگوهای دوجانبه دو کشور و همچنین تبادل و رایزنی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است.

وی افزود: گفتگوهای میان دو کشور همواره مفید، سازنده و در خصوص مسائل دو جانبه بوده است و در مورد موضوعات مورد اهتمام منطقه‌ای به ویژه در ارتباط با عمان که مشخصاً دو کشور دارای نگاه سیاسی مشترک و ابتکارات مشترکی برای کمک به حل و فصل بحران در کشور یمن هستند.

کنعانی تصریح کرد: همچنین در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان پیام کتبی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را تسلیم سلطان عمان کردند و همچنین دعوت رئیس جمهور محترم جهت سفر سلطان عمان به تهران را تقدیم کردند؛ بنابراین اساساً دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفتگو و تبادل نظر در حوزه‌های مورد علاقه دارند و این سفر در همین چارچوب انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: با نگاه و رویکرد توأم با حسن نیت برای نقش‌آفرینی مثبت در برخی از موضوعات مرتبط، طبیعتاً عمان همواره طرف مشورت و گفتگو با جمهوری اسلامی ایران بوده است و همواره علاوه بر ارائه ابتکارات خود، شنونده دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

کنعانی در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این خصوص گفت: دیدگاه‌های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده است و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود.

وی افزود: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست‌های اصولی ما است و در مورد حضور دانشجویان، موضع خود را اعلام کردیم و تاکید می‌کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مصلحانه و برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرزهای میان دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد ایران از آن موضوع متأثر می‌شود.

سوءاستفاده سیاسی از سانحه هواپیمای اوکراین محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای ارسال پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه گفت: یک بار دیگر به بازماندگان تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم. ایران همواره با انجام رایزنی برای رسیدگی مناسب به این موضوع تاکید کرده است و متناسب با تعهدات بین المللی و قوانین داخلی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و سازمان قصایی نیروهای مسلح ابعاد کیفری موضوع را پیگیری کرده است. ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از این موضوع را محکوم می‌کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص امتناع استرداد مجرمین توسط کشورهای اروپایی گفت: استرداد مجرمان مبنای حقوقی و قانونی است. الان پاسخ دقیق در این زمینه ندارم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای اوکراین مبنی بر استفاده از پهبادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست. تکرار ادعاهای واهی نیز کمکی به تأیید چنین ادعایی نمی‌کند.

وی افزود: مدارکی در این زمینه از سوی اوکراین ارائه نشده است. همکاری‌های دفاعی ایران مبتنی بر منافع و مصالح مشترک براساس قوانین بین المللی است.

کنعانی همچنین در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت‌های دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی انجام می‌شود.

ایران راه حل مسئله سوریه را سیاسی می‌داند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص نشست وزرای خارجه ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و عدم دعوت از ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می‌داند و کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه از نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع هستند.

کنعانی در خصوص وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نیز تصریح کرد: فضای موجود مثبت است و می‌توان با توجه به مذاکرات قبلی امیدوار بود با کمک دولت عراق شاهد برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به روی کار آمدن نتانیاهو و تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: در این باره واکنش نشان داده و موضع خود را بیان کردیم. در این ارتباط بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی هم به وضعیت شکننده دولت تازه خود و هم به وضعیت بی ثبات و متزلزل اقتصاد و مسائل‌شان توجه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دلسوز IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    ما با هر یک از کشورهای منطقه روابط خود را جدا کردیم،آنها را بیشتر به دامان اسرائیل فرستادیم . از رویکرد جدید وزارت امور خارجه در تجدید روابط با کشورهای منطقه استقبال می کنیم.
  • US ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    تا انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شما پیگیری خواهید کرد ، پاسخ شما ها محفوظ است و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس