امیرعبداللهیان: تا به دست عدالت سپردن جانیان آمریکایی مسؤول در ترور سردار به پیگیری‌ها ا‌دامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه گفت: تا به دست عدالت سپردن جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسؤول در ترور سردار سلیمانی به پیگیری‌ها ادامه خواهیم داد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) ۱۲ دی ماه در مراسمی به مناسبت گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در محل وزارت امور خارجه طی سخنانی اظهار داشت: دکتر کدخدایی به عنوان مسؤول پیگیری پرونده حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه در کنار سایر مسؤولیت‌هایی که دارند، مستقر هستند و توانستند اقدامات موثری را رقم بزنند.

وی افزود: اقدامات حقوقی و بین‌المللی توسط این مجموعه و کارگروه ویژه توانستیم سرعت ببخشیم. اقداماتی از گذشته انجام شده یود و اقدامات جدیدتری انجام شد.از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم.

وی تصریح کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسؤول در ترور سردار سلیمانی نیز به پیگیری‌ها ادامه خواهیم داد.

وی همچنین گفت: در بخش همکاری با دولت عراق و دستگاه قضایی این کشور بین دستگاه قضایی ما و بخش سیاسی ما با طرف عراقی تاکنون سه دور مذاکره فنی و دقیق انجام شده و دور چهارم این مذاکرات هفته آینده به میزبانی ایران در تهران برگزار خواهد شد. همه مستندات مشترک لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضایی و بین‌المللی تهیه شده و در این دور از نشست نهایی خواهد شد. از جمله مستنداتی که ما نیاز داشتیم پذیرش رسمی دولت عراق و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در روز ترور مهمان رسمی دولت عراق بوده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: با اینکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق بارها و از همان ساعات اولیه ترور سردار بر این موضوع صحه گذاشت، اما در مسیر تبادل اسناد رسمی و یادداشت‌های رسمی برای استفاده از این مستند در مجامع حقوقی و بین‌المللی که دوستان دنبال می‌کنند، ما نیازمند مستندسازی دقیق مشترک با طرف عراقی در این موضوع بودیم.

وزیر خارجه همچنین گفت: شخصیت بارز سردار در عرصه دیپلماسی این بود که برای موضوعات مذاکراتی وقت می‌گذاشتند. عزیزانی در جمع ما حضور دارند که در جریان گفتگوهای ایران و آمریکا در عراق به درخواست طرف عراقی و برای کمک به وضعیت عراق در سال ۱۳۸۶ هستند.

وی بیان کرد: در آن ایام برای یک ساعت گفتگوی سه جانبه ایران، عراق و آمریکا بیش از ۴۰ ساعت سردار سلیمانی به عنوان مسؤول وقت این پرونده به دلیل ارتباطش با موضوع عراق و درخواست رهبران و دوستان عراقی در آن مقطع وقت می‌گذاشتند و گاهی بیش از آن وقت می‌گذاشتند برای اینکه تیمی که عازم می‌شود همه جزییات را آنالیز کنند که در میز مذاکره هیچ سؤالی بدون پاسخ نماند. طرف آمریکایی در اثنای مذاکرات بارها می‌گفت ما در این موضوع اختیاری نداریم و باید با کاخ سفید چک کنیم ولی آنقدر عقبه محتوایی مذاکراتی ما با این رویکرد ویژه سردار سلیمانی که هدایت تیم را از طرف نظام برعهده داشت، قوی بود که هیچ موضوعی در جلسه مطرح نمی‌شد که طرف ایرانی نیاز به مذاکره و مشورت با مرکز داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس