کد خبر 1452524
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
ند پرایس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار اظهارات مداخله جویانه واشنگتن گفت که مذاکرات احیای برجام چند ماهی است از دستور کار خارج شده است.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تکرار اظهارات روز گذشته خود مدعی شد: با توجه به سرکوب معترضان در ایران، دولت بایدن بر حمایت از حقوق مردم ایران متمرکز شده است.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاها و بدون اشاره به مواضع دولت بایدن در مذاکرات ادعا کرد: در سپتامبر گذشته توافق احیای برجام نهایی شده بود اما ایران از پذیرش آن خودداری کرد.

پرایس با حمایت از ناآرامی های ایران اذعان کرد: اکنون چند ماهی است بازگشت به برجام مورد تمرکز ما نبوده و اولویت دستور کار ما انجام هر کاری برای حمایت از حقوق جهانی مردم ایران و مقابله با روابط امنیتی رو به رشد ایران و روسیه است.

ایران همواره یکی از پیچیده ترین چالش های آمریکا بوده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اظهارات دو سناتور جمهوریخواه که مدعی شده اند جمهوری اسلامی ایران، مهمترین چالش امنیتی برای آمریکا است، نیز مدعی شد: ایران همواره یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های آمریکا در دوره‌های مختلف بوده است. از برنامه هسته‌ای تا فعالیت های مخرب آن در سراسر منطقه و فراتر از آن.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: این موارد نشان‌ می‌دهد که بدون شک ایران یکی از دشوارترین چالش‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم.

پرایس درباره کاریکاتور توهین آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو و واکنش ایران به آن نیز مدعی شد: ما فقط از نظر آزادی بیان اظهار نظر می‌کنیم. آزادی بیان، ارزش و حقی جهانی است که از آن حمایت و در سراسر جهان آن را ترویج می کنیم، چه در فرانسه، چه در ایران، چه در دیگر کشورها.

معاون رابرت مالی کارمند اداره ملی امنیت هسته ای آمریکاست / او همچنان درگیر موضوع هسته ای ایران خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جدا شدن جرت بلانک معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وزارت خارجه و بازگشت به وزارت انرژی این کشور نیز گفت: جرت بلانک کارمند اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا است و پس از دو سال به سمت اصلی خودش باز می‌گردد و این یک انتقال عادی کارمندان دولتی است.

این مقام آمریکایی افزود: اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا شریک بسیار مهمی در شکل دادن به سیاست ما درباره برنامه هسته‌ای ایران است و بلانک در نقش جدید خود همچنان درگیر این موضوع خواهد بود.

تارنمای آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرد که جرت بلانک، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تیم ایران را در وزارت امور خارجه ترک می‌کند و به وزارت انرژی آمریکا بازمی گردد تا به فعالیت خود پیرامون سیاست هسته‌ای ادامه دهد.

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی – صهیونیستی"اکسیوس" با ارتباط این موضوع به مذاکرات وین، مدعی شد که خروج بلانک از تیم رابرت مالی نشانه دیگری از اعتقاد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا مبنی بر ممکن نبودن بازگشت به برجام در شرایط کنونی است.

آکسیوس ادعا کرد بلانک، معاون رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران و یکی از بازیگران کلیدی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران بر سر بازگشت به برجام در دو سال گذشته بود.

این رسانه آمریکا در عین حال با نقض ادعای خود به نقل از یکی مقامات ارشد آمریکایی نوشت که بلانک، کارمند اداره ایمنی هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا است و پس از نزدیک به دو سال همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا، به محل خدمت پیشین خود باز می‌گردد و این یک انتقال عادی کارمندان دولتی است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

دولت دموکرات بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و اگرچه نقش خود را در حوادث اخیر ایران منکر شده و مدعی است در پی تغییر رژیم نیست، اما از آغاز ناآرامی ها در ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده ، بر ناآرامی های ایران متمرکز است.

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه در ژنو سوئیس، قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند.

این قطعنامه نیز با ۲۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.

وزرای خارجه ۹ کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز ۱۷ آذر ماه در بیانیه ای مشترک در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، تهران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.

دولت بایدن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و با سوء استفاده از سازو کارهای بین المللی و سازمان ملل به اسم دفاع از حقوق زنان ایرانی، ۱۴دسامبر /۲۳ آذرماه، پیش نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید و بدعت و رویه‌ خطرناکی را پایه گذاری کرد.


منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیّد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    58 1
    با آمدن دولت انقلابی آقای رئیسی باید به یانکیستان گفت: باش تا شام ذلّتت برسد/ کاین هنوز از نتایج پَسین است!!!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      2 1
      احسنت، دم شما گرم!! با اجازه، مصرع دوم شعر شما رو تغییر دادم؛ باش تا شام ذلّتت برسد/ کاین نه آن نیم دولت حَسَن است!!!
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      1 1
      باش تا علف زیر پایتان سبز شود. کاین نتایج روزگار است.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    6 2
    یعد از شکست در آشوب خیابانی وارد فاز جنگ روانی و ارزی شدند. در مقاطع خاص با رسانه ای کردن همچین اخباری سعی در تاثیر بر بازار های ارزی و مالی ایران دارند.
  • CA ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    امریکا یک خطوط قرمزی داشت که محیا نشد خارج کرد ما خطوط قرمز داشتیم ولی رعایت نشد مونیدم تفاوت یک کشور جهان اولی با ما
  • محسن IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    16 0
    آمریکا هر روز می گوید احیای برجام دیگر در دستور کارش نیست، اما از این سو مسئولان ما، و بخصوص وزارت خارجه، دائماً می گویند آمریکا برای احیای برجام به ما التماس می کند و توپ مذاکرات در زمین آمریکاست و ...
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    3 12
    وقتی تاقچه بالا میذارید ، اونام بلدند این کارو کنند، حالا برید التماس کنید!!! وقتی یه مشت بی سوادو می‌فرستید مذاکره و یکی که حتی زبان بلد نیست می‌کنید وزیر امور خارجه، اوضاع میشه همین!!! بشینید تا ترامپ بیاد دیگه!!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      1 1
      آره درست میگی! دکتر ظریف هم انگلیسی بلد بود که "لغو" تحریم را "تعلیق" (Suspend-Lift) ترجمه کرده بود!!! با همین یک اشتباه ساده اما فاحش و وحشتناک، منافع ملّی یک کشور را بر باد داد!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      28 0
      برو جلو اول یخ بزن، بعد بوق بزن اغتشاشوی کلنگی!! حالا اربابای گاوچرون تروریست همجنس بازت باید بیان به دست و پامون بیفتن، شاید، اونم شاید یه تف انداختیم کف دستشون!!!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    4 0
    خدا را شکر. وقتی ترامپ توافق را پاره کرد و حضرت آقا گفتند ما هم آتش‌ می زنیم، روحانی مسخره کرد و گفت اینجا منقل نداریم که آتش بزنیم و در برجام ماند. رئیس جمهوران ایران که از توافق خارج نشدند خدا خودش به صحنه آمد و طوری شرایط را پیش برد که آمریکا دوباره خودش از مذاکرات خارج شد. این است منزلت ولایت فقیه در پیشگاه خدا. تا کور شود هر آن که نتواند دید.
  • محسن IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    این یک انتقال عادی پس از شکست به سرجای خود است . منتظر شکست های بعدی هستیم.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    7 0
    وزارت‌ خارجه این مواضع را در شورای امنیت یا سازمان ملل ثبت کند تا فردا نگویند ایران، برجام را ترک کرد...
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    حتما دلیل ونقشه ای براین کارشون دارند .منتهی ازکارشناسان ورجال سیاسی ما کسی نمیدونه که موضوع چیه. فقط بلدند بگنامریکا بما پیام مذاکره میده. اگه حقیقت داره جسارت اینکه به شیطان بگوئید اگه خواسته تو اشکارا ورسمی اعلام کنی ما بمیزمذاکره برمیگردیم.چرا کسی نمیتونه این حرفو به اونا بزنه. دم خروس یا قسم. کدوم طرف راست میگه
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    شیطنت و خباثت از قیافت میباره حرومزاده
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس