کد خبر 1453079
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱)چند ماه است مقامات آمریکایی و اروپایی به طرف ایرانی پیغام می‌دهند و در رسانه‌ها هم منتشر می‌کنند که مشکل توافق بر سر احیای برجام، حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین است. می‌گویند ایران به روسیه پهپادها داده و حالا هم می‌خواهد موشک‌های مدرن بدهد. آنها در عین حال ادعا می‌کنند که احیای برجام، دیگر، در اولویت قرار ندارد و اولویت‌شان، حمایت از اعتراضات در ایران است. البته یکی در میان، جوزپ بورل، پالس مذاکره هم می‌فرستد، اما در عین حال می‌کوشند برای احیای توافق، شرط‌های درون‌برجامی و برون‌برجامی بگذارند.

۲) ماجرا چیست؟! برجام به خودی خود، برای غرب یک پارادوکس است: «بسیار مهم» است و در عین حال از اهمیت افتاده است. مهم است چون حتی صهیونیست‌ها هم می‌گویند که برجام، رمق برنامه هسته‌ای ایران را گرفت و آن را مهار کرد. غربی‌ها می‌گویند تا قبل از برجام، با هیچ اقدامی نتوانسته بودند برنامه هسته‌ای ایران را این‌گونه در بند بکشند و تحت نظارت در آورند. برجام، در عین حال از اهمیت افتاده، چون اهداف مهم‌تری را از طریق آن مدنظر داشتند و آن هدف، نه‌تنها محقق نشده، بلکه ایران در عرصه راهبردی، بر راهبرد غرب چیره شده است.

۳) برجام از نگاه استراتژیست‌های غربی، یک روند و ریل‌گذاری بود و نه یک توافق موردی. به همین دلیل هم بلافاصله پس از توافق و اوراق شدن یا تعطیلی ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی مانند ویزا، آیسا و سیسادا را روی میز گذاشتند و سپس به «مادر تحریم‌ها» (کاتسا) توسعه دادند. همزمان، زمزمه برجام ۲ و ۳، و مطالبه حذف قدرت نظامی (موشکی) و نفوذ منطقه‌ای ایران را در دستورکار گذاشتند. و این در حالی بود که آمریکا، تهدید تروریسم در قالب تشکیل دولت در عراق و شام (داعش) را درست پشت مرزهای ایران، حداکثری کرده بود.

۴) «برجامیزاسیون»، به پشتوانه توجیه‌تراشی جریان غربگرا در ایران، بدیل پروژه براندازی بود. ایران باید در این روند (اصطلاح معروف آب‌پز شدن قورباغه)، تدریجا از رمق می‌افتاد تا مانع اصلی پروژه «قرن جدید آمریکایی» و «خاورمیانه جدید» از سر راه برداشته شود. در صورت چیرگی غرب بر موقعیت امنیتی و منابع اقتصادی خاورمیانه، تسلیم کردن چین و روسیه و هند و دیگر قدرت‌های نوظهور، برای آمریکا هیچ کاری نداشت.

۵) اما جمهوری اسلامی ایران با درایت رهبر حکیم انقلاب، در زمین غرب بازی نکرد و در نبرد نقشه‌ها و راهبردها، منفعل نشد. نظام، نبرد نیابتی در منطقه را به سردار سلیمانی سپرد و محور مقاومت توانست با هم‌افزایی توانمندی‌ها، جنگ جهانی سوم ادعایی غرب را مثل جنگ جهانی چهارم ادعایی (اشغال افغانستان و عراق) به شکست بکشاند. ایران در اوج فشارهای دوگانه غرب در «مذاکرات هسته‌ای» و «جنگ عراق و سوریه»، توانست به‌واسطه سفر سردار سلیمانی به مسکو، روسیه را برای نقش‌آفرینی در این نبرد دوران‌ساز جهانی، قانع کند و پای کار بیاورد.

۶) وضعیت نظم مستقر جهانی به جایی رسید که در اوج نقش‌آفرینی برجامی و فرابرجامی آمریکا در منطقه، سیاستمداران متعددی در غرب، (از جمله جوزپ بورل، فدریکا موگرینی، امانوئل سارکوزی و ولفگانگ ایشینگر رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ) اذعان کردند:

- قدرت رهبری آمریکا در حال زوال است. هرگز آمریکا را تا این حد قطبی‌شده و بی‌ثبات ندیده بودم.

- محور جهان درحال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ‌ وجه مسلط نیستیم. روی کار آمدن ترامپ‌، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن.

- تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌اند. این اتفاق پیش چشم ما در حال وقوع است.

- جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جدیدی شکل دهند. کشورهایی مثل ایران و روسیه در حال پر کردن خلأ قدرت هستند.

۷) به آغاز بحث برگردیم. آیا ادعای حمایت ایران از روسیه، می‌تواند بهانه درستی برای عدم احیای توافق برجام از سوی غرب باشد؟ جنگ اوکراین، ۵ اسفند سال گذشته آغاز شد؛ یازده ماه قبل. و این در حالی است که آمریکا و اروپا، ۴ سال و ۹ ماه است که رسما برجام را زیر پا گذاشته‌اند، و در سه سال قبل از آن هم، به تصریح آقای ظریف، ۱۱ تعهد خود را نقض کرده بودند. چرا در آن چهار سال قبل از جنگ اوکراین، خدعه و عهدشکنی کردند و نجابت و صبر ایران را به ناتوانی تفسیر نمودند؟! اگر جنگ محکوم است و باید تخطئه شود، همه‌جا باید محکوم شود وغربی‌ها نمی‌توانند نگاه گزینشی به تجاوز نظامی داشته باشند؟ آنها نمی‌توانند طلبکاری کنند، بلکه باید پاسخگو باشند که چرا جنگ در اوکراین و اصابت ترکش‌های اقتصادی آن به کشورهای اروپایی بد است، اما جنگ‌افروزی در عراق و افغانستان و سوریه و لبنان و یمن و لیبی، پسندیده است؟!

۸) آمریکا و غرب، در حالی از جنگ اوکراین شاکی شده‌اند، که اولا پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی ناتو را تا مرزهای روسیه گسترش دادند و هشدارهای پیاپی مسکو برای ممانعت از این تهدیدافزایی را نادیده گرفتند؛ ثانیا، همان‌ها متهمان اول جنگ‌افروزی‌های فراوان در غرب آسیا، شمال آفریقا و آمریکای لاتین هستند، و این غیر از نقش منحصربه‌فردشان در افروختن آتش جنگ‌های اول و دوم جهانی است. پوتین رئیس‌جمهور روسیه، چند ماه قبل با ابراز پشیمانی درباره اعتماد به توافق با غرب گفته بود: «غرب با گسترش ناتو ما را فریب داد. غرب همه کار می‌کند تا نظام نواستعماری را حفظ کند. وعده غربی‌ها برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق در نهایت یک فریب کثیف از آب در آمد». او همچنین درباره سخنان «آنجلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان، مبنی بر اینکه «هدف از توافقات مینسک در سال ۲۰۱۴، خرید زمان بود»، اظهار داشت «این، شگفت‌انگیز و ناامیدکننده است. صادقانه بگویم، ممکن است ما خیلی دیر متوجه شده باشیم و شاید باید زودتر از اینها کار را شروع می‌کردیم. می‌دانستم که اوکراین قصد اجرای توافق را ندارد، اما فکر می‌کردم سایر شرکت‌کنندگان در آن فرآیند، صادقند. معلوم شد آنها نیز ما را فریب می‌دادند». آنجلا مرکل درباره اینکه غربی‌ها روسیه را فریب داده و زمان خریدند، به اشپیگل گفت: «آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین غافلگیرکننده و عجیب نبود. توافقات مینسک مبهم بود و از بین رفت. این توافق برای تقویت نظامی اوکراین، زمان خرید».

۹) در موضوع ایران، آمریکا و غرب که از آغاز قرن جدید، قلدری در غرب آسیا را شدت بخشیده بودند، پس از انعقاد برجام، یاغی‌تر شدند. آیا کشور ما پس از واگذاری ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای -و با این وجود، گروکشی برجامی غرب- باید دست روی دست می‌گذاشت تا ناتو، تهدید دولتی تروریست‌ها در عراق و سوریه را، به داخل مرزهای ایران سرازیر کند؟ آیا باید منفعلانه تماشا می‌کردیم تا جنگی بدتر و خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی صدام را به عمق خاک ما بکشانند؟ آیا عقلانیت و آینده نگری اجازه می‌داد که ایران با وجود گروکشی‌های پیشابرجامی و پسابرجامی غرب، اقتدار منطقه‌ای و قدرت بازدارنده نظامی خود را هم واگذار یا متوقف کند و منتظر سرنوشت تلخ لیبی، سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان باشد؟!

۱۰) دولت بایدن که دو سال قبل سر کار آمد، از یک طرف اذعان داشت فشار حداکثری ترامپ دچار شکست فاحش شده، اما از طرف دیگر، آرزو می‌پروراند که فشار حداکثری را به فشار هوشمند تبدیل کند و ایران را به واگذاری امتیازات بیشتر در قالب توافق برجام‌پلاس مجبور سازد! به عبارت دیگر، دولت بایدن، هم به تضعیف قدرت آمریکا اذعان داشت و هم می‌خواست امتیاز بیشتری از ایران قوی‌تر شده به نسبت چهار سال قبل‌تر بگیرد! در این رویکرد، جبران عهدشکنی برجامی کمترین جایی نداشت. آنها به‌جای محکومیت خروج ترامپ از برجام و جبران آن، این عهدشکنی را ابزار فشار و چانه‌زنی بهتر می‌دانستند. امکان احیای برجام، دقیقا در همین نقطه (آغاز سال میلادی ۲۰۲۱- دی‌ماه ۱۳۹۹) منتفی شد. دولت بایدن نه‌تنها اراده‌ای برای احیای متوازن برجام نداشت و نمی‌خواست تحریم‌های پسابرجامی را متوقف کند (و تضمین معتبر برای عدم تکرار عهدشکنی بدهد)، بلکه امتیازات فرابرجامی هم می‌خواست!

۱۱) ایران در مسیر جدید، سه سال در دولت روحانی و بالغ بر ۹ ماه در دولت رئیسی، صبر پیشه کرد تا مگر غرب سر عقل بیاید. غرب اما همان‌گونه که ظرف دو دهه اخیر نشان داده، با وجود شکست‌های راهبردی و پسروی‌های پیاپی، قادر نیست لوازم فروپاشی نظم جهانی تک‌قطبی و تشکیل نظام متکثرتر را که لازمه آن، به رسمیت شناختن حقوق و منافع دیگران است، بپذیرد. برخلاف دعاوی غربگرایان در ایران، برجام با همه اهمیتش برای آمریکا و اروپا، نه دیروز مستقلا مورد اعتنا و احترام غرب بود، و نه امروز. آنها زنجیره‌ای از توافقات نا برابر و نقد/ نسیه را می‌خواهند که قابلیت‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی و امنیتی و دیپلماتیک ایران را به بند کشد، به زانو درآورد و تبدیل به قربانی آماده ذبح کند؛ نه این که ایران بتواند حق حیات و تولید قدرت و پیشرفت مستقل داشته باشد. به ماجرای عبرت‌آموز اوکراین بنگرید! آمریکا و اروپا در دو مقطع به فاصله تقریبا دو دهه، ابتدا با انقلاب رنگی (نارنجی)، مُهره‌ای به نام یولیا تیموشنکو را- که بعدها به خاطر فساد مالی بازداشت شد- سر کار آوردند و منابع این کشور را غارت کردند؛ سپس کمدینی به نام زلنسکی را فربه کردند، برای او حزب ساختند و رئیس‌جمهورش کردند و همزمان، به گسترش پایگاه‌های خود در مرزهای روسیه پرداختند. این پیشروی ناتو در دهه گذشته که برخلاف توافقات مینسک بود، معنایی جز تدارک پنهان برای زدن ضربه نهایی به روسیه نداشت.

۱۲) غرب، اوکراین را قربانی تجاوزطلبی خود کرد اما با این وجود، هنوز هم حاضر نیست این کشور را که هزینه گزافی را متحمل شده، به عضویت ناتو دربیاورد! آمریکا و غرب، انتظاری جز همین روند، از دیگر کشورها ندارند. با این وجود، غرب گدایان در ایران، همان روند تحقیرآمیز را تایید و امضا می‌کنند. تحلیل نشریه صدا، وابسته به حزب اتحاد ملت را به یاد بیاورید که دو سال قبل، هنگام دیدار توهین‌آمیز ترامپ با رئیس‌جمهور صربستان نوشت: «از نگاه منتقدان، عکسی که ‌ترامپ از مذاکره‌کننده می‌ پسندد، این تصویر [ملاقات تحقیرآمیز رئیس‌جمهور صربستان] است: همچون برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ. آیا اقداماتی از این جنس را باید مایه شرمساری دانست؟ فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده نشسته؛ اگر منافع، چنین اقتضایی کند، باید آن را تمسخر کرد، یا عقلانیت سیاسی خواند؟». اما ایران، نه عربستان است و نه اوکراین و صربستان. ایران، در حال نقش‌آفرینی منحصر به فرد در تاسیس نظام جهانی متکثرتر و عادلانه‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 5
  • 90 درصد اورانیوم IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    12 11
    آنها( آمریکا و اروپاییان ) می خواهند همین رویه یعنی تحریم و تعلیق مذاکرات را دنبال کنند 1- به دلایل واهی (تحویل پهپاد به روسیه )جمهوری اسلامی تحریم شده و به تحریم ها افزوده می شود 2- به دلیل دوباره آمریکا به برجام که در جوامع بین المللی منزوی خواهد شد . باید غنی سازی 90 درصد از سر گرفته شود یا قطعنامه یا پیشرفت غنی سازی
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      مذاکرات هسته ای تا روز قیامت!
  • محمدصالح چگینی قزوین خ سعدی ک شهیدنوروزی ب دوم 33 IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 3
    غلط کردن وقتی یه مشت متجاوزبه هم درکاخ سفیدوولوه میخورن وحول هیچ چی اشتراک ندارن ایران امضاکرد وزیرنظارت اژانس هم هست
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 16
    همین الان بگوییدبه دروغ خبر مذاکره مجدد در برجام قیمت دلار و سکه و خودرو کاهش پیدا میکند، حتی جنازه برجام باعث کاهش قیمت خواهد شد،اون وقت مشرق نیوز و کیهان و جریانی که فقط گرانی و بدبخت کردن مردم ایران در سر دارند به برجام حمله میکنند
    • جبم IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      در خصوص جنازه برجام که قیمتها را کاهش میده .مواد مخدر و افیونی هم به شما آرامش و لذت مقطعی میده .آیا این آرامش پایداره.برجام هم همینه .
    • امید IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      مگه روحانی که تاکمر برای اروپا وآمریکا خم شد وبرحام راذلیلانه کامل اجراکردن چه نتیجه ای گرفت!! آنها هیچ کاری به نفع ایران نکردن و بعد که ایران هسته اس راکنارگذاشت باپررویی خواسته هایشان بیشترشد ودرنهایت ترامپ قمارباز بر جام راپاره کرد،، هرگز به قول آدمهای پست وتروریست وبی دینی مثل آمریکا واروپا نژادپرست اعتماد نکنید،، آنها جزیه نابودی مسلمین وتکه تکه شدن ایران ما رصایت نمیدهندباید اولا ماهمه چه مذهبی وانقلابی وچه ملی گرا وغیرمذهبی برسر قدرت ایران متحدباسیم دربرابر غربی‌ها نژادپرست وثانیا سلاح اتمی بسازیم وقوی باشیم تا دست ازسرایران این گرگهای غربی بردارند
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    16 20
    این جناب تحلیلگر مسائل سیاسی خبری از گرانی خودرو و ارز هم دارند یا فقط زر می زند
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 1
      چرا وقتی دوره روحانی با برجام قیمت ارز 7 برابر شد زری نمی زدی؟! لال بودی؟ معلومه این خارش الانت از جای دیگه نشات گرفته :)
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 10
    جمع کنید این بازی ها را
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    17 11
    وقتی خبر از قیمت ها نداری
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 8
    این به اصطلاح تحلیلگران خیری برای مردم ندارن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    15 17
    برا چی به روسیه سلاح میدید؟ که شوروی رو احیا کنه ؟! خخخخخ
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 1
      میدن که به جاش جنگنده نسل 4.5 و پدافند s400 بگیرن که اسرائیل راحت نیاد مرکز هسته ای رو بزنه و بابت تششعاتش خودت و ننه بابات و هفت نسل بعدت به فنا برید
  • رامبد پیر IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    49 87
    خب این همه گفتی ، تهش دلار چند؟
    • ...‌ IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      17 14
      قیمت وطنپرستی و استقلال کشورت چند ؟؟!!اصلا معنای قانون شرم آور کاپیتالاسیون در ایران را میدانید؟؟هنوز در کره جنوبی و ژاپن اجرا میشود تاریخ بخون یا در گوگل سرچ کن !!فضای مجازی کیلویی چند؟؟
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      8 6
      دلار 28 تومن، سؤال بعدی!!
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      10 3
      متحجرالان دیگه همه دارن باارزکشوری مبادله میکنند تااسیرتحریم جنگ افروزان فاسدنشن
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      10 12
      بگو ببینم قیمت خودت چند؟؟؟ 2دلار بیشتر میارزی؟؟؟ دوریال هم نمیارزی!!!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      7 0
      لطفا اونایی که فهم تحلیل اینطوری رو ندارن نخونن دلار
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      6 10
      دولاروارد ۴۰هزارشد مبارک برجامی ها وغیربرجامی ها وتا۵۶هزارخواهدرفت
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      18 43
      حقوق نجومی میگیره همینا رو بنویسه.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 5
      🤣🤣👌
    • ترابیان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      10 2
      از افساد طلبان حقه باز وطن فروش حیله گر بپرس که با برپایی فتنه ۸۸ و گرای تحریم های فلج کننده به اربابان غربی شان باعث بدبختی و فشار به ملت ایران شدند و با دغل کاری و اراجیف گویی و تحمیل برجام کذایی بدون هیچ گونه دستاوردی به ملت وانمود کردند که تحریم هایی که خودشان به کشور تحمیل کرده اند می خواهند بر دارند دقیقا بعد از فتنه ۸۸ بود که دلار و سکه در چرخه بی ثباتی و سبد سرمایه ای ملت قرار گرفت چند سال قدرت هسته ای بودیم و ذیل فصل هفت منشور ملل متحد هم بودیم غربی ها نتوانستند چپ به ایران نگاه کنند نفت هم به راحتی صادر می کردیم کسی پراید و پژو و سمند و...به قیمت ارزان می خرید حالا افساد طلبان حقه باز به سرکردگی روحای و ظریف که ۲ بار صنعت هسته ای را به تعطیلی کشاندند یک بار در زمان خاتمی ملعون و بار دوم هم در دولت نیرنگ و فریب روحانی با برجام کذایی مدعی شدند که سایه جنگ را از سر کشور برداشتیم در صو رتیکه بعد از برجام می خواستند با برجام موشکی و منطقه ای جنگ را به آسانی بر ایران تحمیل کنند لعنت بر ذات بی شرفشان
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      7 2
      گمان کرده اند که دولت حسنک وزیر ادامه خواهد داشت که برای برجام لَه لَه می زد!!!!
    • قهرمان IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      11 2
      قیمت دلار را از حسن روحانی و تیم غربگدایان بپرس
    • حزب الله IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      7 3
      دلار ارزون میخوای؟مرزنیمروزافغانستان نزدیکه،برواونجازندگی کن.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      اگه قرار بود قیمت دلار رو از حسنک وزیر بپرسیم پس چرا شما اومدید جای اونها ،بزارید بیان بالا تا ازشون بپرسیم 🤭😅
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 6
    فقط باید با زبان موشک صحبت شود
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 6
    اقای محترم بله برجام اخ اخ اخ یا الله مرد باشید این اخ اخ را رها کنید
  • علی افصحی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 1
    پس از انقلاب اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه در ایران اسلامی یک موزه چهل و چهار ساله از خباثت های متنوع و مختلف شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی تشکیل شد.تا پیش از حاکمیت ولایت فقیه خباثت های شیطان بزرگ معمولا ساده و تک علتی بود مثلا با کودتا یا تحمیل جنگی ، یابا فضاسازی و حاکمیت جریان غرب گرایی که تسهیل گر سلطه غرب باشند ، تجزیه طلبی، شورش های شهری، فعال کردن گسل های قومیتی ، مذهبی و...، خرابکاری صنعتی ، تحریم و... حکومتی را که ناسازگار باغرب وحشی بود سرنگون می کردند. اما غرب وحشی همه خباثت هایش را به صورت ترکیبی و یکجا و مستمر بر علیه حاکمیت ولایت فقیه در ایران اسلامی اعمال کرد اما نتیجه عکس گرفتند . هرچند این خباثت ها هرکدام آثار تخریبی داشت اما خیلی زود امامین انقلاب امام خمینی و امام خامنه‌ای ، با نکیه بر فقه سیاسی و مردم و نیروهای شهادت طلب با بهره گیری دانش و فناوری روز در عالی ترین سطح آن بر خباثت های ترکیبی غلبه کردند هرگز از امام خمینی و امام خامنه‌ای جملاتی مانند آن چه‌ پوتین به زبان آورده نشنیده ایم چرا که از ابتدا با الهام از آیات قرآن با استکبار دوستی، اعتماد و... نداشته اند.مانند آیه یک تا ده سوره ممتحنه «یا ایهالذین امنوا لا تتخذوا عدوی وعدوکم اولیاء تلقون الیهم مودة و قدکفروا بما جاءکم من الحق یخرجون الرسول و ایاکم ان تومنوا ای کسانی که مومنید با دشمنان من و خودتان دوستی نکنید کسانی که کافر به آیین شما بوده و درصورتی که به شما نزدیک شوند شما را به دلیل این که ایمان آورده اید آواره انان می کنند. ولایت فقیه رمز پایداری و غلبه بر غرب وحشی بوده وباطل السحر برجام ها! سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 12
    در كنار اين تحليل هاي آب دوغ خياري! بد نسيت مزخرفاتي كه در مورد زمستان سرد مي گفتيد رو هم تحليل كنيد حضرات شرقگدا!!!!
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      👌😂😂😂
  • عقیل IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 9
    این مقالە تقریبا منبطق با آمال و آرزوهای طیفی است که می خواهد وضعیت اینجوری باشد اما آیا همینجوری است؟
  • سروش IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 2
    درود بر کیهان وکیهانیان که از همه عاقلانه تر می اندیشند.
  • علی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 1
    دمت گرم ریشه تفکر افساد طلبا رو با تیتر ها ترکوندی.مرگ بر ضد ولایت فقیه .مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    11 1
    اصلا قبول کنیم که ما پهپاد به روس‌ها داده ایم مگر غرب نمی‌گفت ای مردم ایران !اینها فتوشاپ هست و رهبر شما به شما دروغ میگه و شما تا تسلیم نظر کدخدا نشوید قوی نخواهید شد ؟؟؟!!! حالا ما می‌بینیم بدون تسلیم کدخدا شدن ،ناله کدخدا از همان فتوشاپی ما بلند شده پس رهبر ما راست می‌گفته و ما خودمان قوی هستیم و برای قوی شدن احتیاج به زانو زدن در برابر دشمنان را نداریم
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      تا پوتین وارد کیف نشده ،هنوز هم میگم فوتوشاپه . وقتی اثری در پیروزی روسیه نداره همونه دیگه
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 1
    غرب قطعا و قطعا تحریم را برنخواهد داشت. چون تحریم سلاح غرب است و هیچ عاقلی خود را خلع سلاح نمی‌کند. همچنان که ما دست از موشک بر نمی داریم. از طرف دیگر تحریم با گذشت زمان خاصیت خود را از دست می دهد و از دست داده و خواهد داد. از سال ۹۰ تاکنون دوبار بی خاصیت شده اما حسن کلید یکبار با برجامچای و یکبار دیگر افتادن در پی تابوت آن و اینستکس آن را زنده کرد. هم اکنون تحریم با صاحبش در حال سقوط است و این سقوط قطعی قطعی است. کافی است تنفس مصنوعی به غرب نرسد.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    9 1
    آمریکا به دنبال برجام نیست. برجام بهانه ای برای خر کردن یک عده غربگدای غرب لیس بود نه برای بهبود روابط. اساسا رابطه ای بجز بردگی برای ما قبول ندارند.
  • KR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 6
    این همه گفتی اما یادمون نمیره یه پرونده هفت هشت ملیون دلاری ویلموتس تا مدتها سر خط خبرها بود و بخاطرش ساختمون فدراسیون هم داشت به فروش می رفت اما همین بیخ گوشمون رونالدو قرارداد دو ونیم ساله پانصد ملیون دلاری بست. بودجه تحقیقات وپژوهش های علمی و دانشگاهی کره جنوبی ۲۸ ملیارد دلاره. بودجه تحقیقات و پژوهش های علمی ایران چقده؟ اصلا کل بودجه ایران چند ملیارد دلاره؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 1
    با اولین جنگ ماسک و دستمال کاغذی غرب فروخواهد پاشید. این را حتی بن سلمان هم متوجه شده فقط زلنسکی و حسن روحانی و اذناب اینها متوجه نشده اند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسین IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 5
    برجام که توطئه حسن روحانی بود. دولت رئیسی هم که از اول گفته برجام رو نمیخوایم. زودتر ختم برجام رو اعلام کنید و اون برنامه ای که قولش رو به مردم دادید اجرا کنید دیگه. یه مشتی هم بزنید به دهان استکبار جهانی.
  • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 4
    سیاست صفر اقتصاد صفر اینده تاریک و مبهم
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 7
    ایران برجام پلاست را می پذیرد و اجرا میکند
  • سعید IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 1
    با توکلت علی الله روز خود آغاز کن یا علی گو دم به دم ، هم از نبیت یاد کن
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 1
    تحلیل فوق العاده ای بود....
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 6
    ایران نفتش رو داره میفروشه و قیمت نفت پایین اومد ، پولش رو هم خرج اتینا میکنه . با حمله ای هم که روسیه به اوکراین به بهونه اتمی شدن کرد و دفاع پیشگیرانه رو روتین کرد و ایران اولین اعلام اتمی بخواد کنه روز قبلش زیر رو شده ، خب حالا یکی بگه ،غرب چرا بیاد برجام امضا کنه ؟ هر چی موشک هم میخواد بسازه ، ۴۰ سال حمله به جایی نکرده ، بزار اونقدر بسازه تا خسته بشه .
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 5
    سیا ، ندزدتت 🤣
  • سیامک DE ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 1
    برجام یک ویروس بسیار خطرناکی است که در بنیادها و جاسوس خانه های این چند کشور پلید غربی تولید شده و هدف واقعی از تولید آن بتدریج و بطور آهسته کشتن قدرت نظامی ایران بوده است. هرگز و هرگز به هیچکدامیک از قراردادها و پیمان نامه های این ۴ الی ۵ کشور خبیث غربی اعتماد نکنید زیرا تمامی آنان سمی هستند و شما را خواهند کشت زیرا این چند کشور غربی تنفر زیادی از ایران دارند
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 4
    این چرت و پرت ها را تعطیل کنید با برجام حال منه کارگر خوب میشد خراب شد عه عه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 11
    خب تو راست میگی. ولی اقتصاد داغون ایران چی. نکنه از برنامه هسته ای غذا هم تولید مبشه
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      اشتغال درست میشه آماربیکاری ورشدبیکاری درایران ازمتوسط کشورهایی که حتیازفساد وغارتگری ارتزاق میکنن کمتره ولی برای هرشبکه ده تافاحشه گذاشتن که امارشون نشرپیدانکنه
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    در داخل کشور همراهی مردم را بدست آورید و بعد در خارج هر کاری خواستید میتوانید انجام دهید. بدست آوردن همراهی مردم در داخل اول حل مشکل اقتصادی است و دوم شنیدن نظراتشان و عدم تحمیل خواسته های حاکمیت. اگر این دو اتفاق افتاد مردم تا ته جنگ با امریکا هم با حاکمیت همرا ه خواهند بود. همچنانکه در جنگ با صدام بودند.
  • هادی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اکثریت ملت ایران نه حافظه تاریخی دارن و نه دور اندیشی. البته این هم به خاطر مسئولانیست که مقاومت رو به مردم تحمیل میکنن و خودشون در ناز و نعمتن. عدم صداقت با مردم از طرف باعث شده ملت نزدیک بین و فرصت طلب بشن تا دوربین و فداکار!
  • CN ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    همه اینها درست اگر وضعیت افتضاح اقتصادی، امنیتی پولی و آموزش و پرورش را به دست نخبگان بسپارید و به این وضعیت اسفناک پایان دهید. کاری کنید حداقل ملت همانند ده سال اول انقلاب راضی باشند و الا تمام این ادعاها باد هواست.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    درجه حرارت کیف 9-، درجه حرارت خارکیف 14-.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    گفته منتفیه ،رمز نداره دیگه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    کم کم دارن از حسنک راه و رسم کشورداری رو میپرسن.خداییش زشته بگیم تورو خدا همون که حسنک گفته رو ما قبول میکنیم.شما هم خواهشا قبول کنین
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    بالاخره یک آدم حسابی پیدا شد تو دهن وطن فروشان قلم مزد بدست اقتصاد آنلاین اعتماد آنلاین و خبر آنلاین کذا کذا بزند
  • راد IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تحلیل منطقی و واقعیت گرایانه ای بود منتها به مذاق کاسه لیسان غربگدا که امروزه تاحد وصله ی شلوار جین عموسام تنزل پیدا کردند خوش نیامده است
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    سگ آلبانی نشین از اربابات بپرس دلار چند.
  • اندیشکده ایران کهن IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    امریکا قصد داره با اشغال مجدد ایران از ایران به عنوان یک سپر علیه چین و روسیه و هند استفاده کنه مثل کاری که با اوکراین لیبی افغانستان و..توسط غرب گراها کرده خلع سلاح ایران هدف امریکا نیست خلع سلاح ایران برنامه ای برای هدفی بزرگتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس