1

حضور سفیر سوئیس در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در قم، در حالی که چادر بر سر دارد، باعث اعتراض لیدرهای براندازان شده است،

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های شنبه ششم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع نمایندگان خبرگان رهبری، بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه و جدال دولت با نوسانات ارزی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، این مجلس رفیع و بسیار مهم را نماد درهم‌ آمیختگی «جمهوریت» و «اسلامیت» خواندند و با اشاره به حضور بی‌بدیل، حیاتی و مستمر مردم در صحنه‌های گوناگون گفتند: بنیه قویِ مردمی نظام، ثروتی ملی است که خداوند با آن، حجت را بر علما و همه مسئولان نظام تمام کرده است و همه باید در حفظ و افزایش این سرمایه عظیم، بی‌وقفه تلاش کنیم.

روزنامه همشهری در سرمقاله خود با اشاره به سخنان رهبر انقلاب نوشته است:

به‌واقع پربسامدترین مفهوم راهبردی در سخنان یک سال اخیر رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین است. رهبرانقلاب در دیدار با اقشار مختلف نسبت به ضرورت و اهمیت جهاد تبیین تذکر دادند؛ از نیروهای مسلح گرفته تا پرستاران، مداحان، دانشجویان، فعالان رسانه‌ها، نمایندگان مجلس، مسئولان و اخیرا هم فقهای مجلس خبرگان. رهبر انقلاب در باب اجرا و روش هم توصیه‌هایی داشتند؛ مثل اینکه تأکید داشتند بر حرف نو، بیان نو و منطق نو. یا اینکه از شبهه نهراسیم و نرنجیم. اگر پاسخ هم نداشتیم اشکال ندارد؛ صادقانه بیان کنیم و دنبال پاسخ برویم. در نهایت اینکه نفیا هم فرمودند حرف سست و بی‌منطق نزنیم.

در ادامه این یادداشت آمده است:

ماجرای جهاد تبیین را نباید صرفا در حد شبهه و شایعه دید. نباید تنها در موضوعات خبری و در مقابل دروغ‌پراکنی‌ها دید. جهاد تبیین اصل اساسی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است که شاید مهم‌ترین مخاطب آن علما و فقها هستند. به تعبیر رهبرانقلاب هم خود ورود کنند و هم باید از جهادگران جوان عرصه جهاد تبیین با پشتوانه‌های نظری حمایت کنند.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

پروژه پایان ریزگردهای دریاچه ارومیه

انتقال آب مازاد مناطقی چون سد کانی سیب به دریاچه ارومیه مورد توجه هیچ کدام از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در صفحه اول قرار نگرفته است! این روزنامه‌ها با وجود حساسیت ویژه به مسائل محیز زیستی ترجیح دادند تا افتتاح طرح رئیس‌جمهور را سانسور خبری کامل کنند، این اتفاق یک نشانه جالب در خودش دارد، محیط زیست برای برخی رسانه‌ها یک پروژه سیاسی خاص است که رابطان در داخل و خارج داد.

روزنامه ایران درباره این طرح بزرگ نوشته است:

آغاز بهره‌برداری از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه که یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق در غرب کشور است، از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور رئیس‌جمهور در ارومیه کلید خورد. با بهره‌برداری از این طرح، سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به صورت رسمی به شبکه سراسری برق متصل شد. رئیس‌جمهور در سخنانی افتتاح طرح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را یک طرح ملی دانست که به اعتقاد او منافع حاصل از آن فراتر از استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی را شامل می‌شود و سراسر کشور و منطقه را دربر می‌گیرد؛ موضوعی که به گفته رئیس‌جمهور نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است. چه آنکه این مهم یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولان، نخبگان و ائمه‌جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

روزنامه فرهیختگان نیز خبر از پایان ریزگردها در دریاچه ارومیه داده و می‌نویسد:

ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲۶ مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه دارد. یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها در حوزه سخت‌افزاری انتقال آب از رودخانه زاب به سمت دریاچه ارومیه است. امروز این انتقال مسبب این است که تونل زده شود و کانال احداث شود و رودخانه لایروبی شود که این اتفاق افتاد و ۳۶ متر تونل کار کردند، ۱۱ کیلومتر کانال روباز کار کردند و ۲۸ کیلومتر از رودخانه زاب را لایروبی کردند تا این آب وارد دریاچه ارومیه شود. یکی از ۲۶ مصوبه همین بود که امروز فاز اول آن افتتاح شد. قرار است ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از این کانال سالیانه به دریاچه ارومیه منتقل شود. از این میزان فاز اول امروز ۳۰۰ میلیون مترمکعب با حضور آقای رئیس‌جمهور و آقای سلاجقه و وزیر نیرو افتتاح کردیم. احیای دریاچه پروسه طولانی‌مدتی است و الان حدود ۳ دهه است که دریاچه ارومیه در وضعیت خشکسالی است. احیای آن زمانبر خواهد بود و برنامه احیای در آن ۲۶ مورد است که امروز یکی از اینها در فاز اول به بهره‌برداری رسیده است.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

نمایندگان نئوناتو درباره جنگ اوکراین چه می‌گویند؟

‌بیست‌وچهارم فوریه سال قبل صف‌بندی ناتو باعث آغاز در اوکراین شد؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره این ماجرا گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که بی‌شباهت به دفترچه تبلیغاتی ناتو در هناگ تجاوز به کشورهای مختلف نیست!

روزنامه آرمان امروز نوشته است:

یاد آوری به دولتمردان اروپا چه به عنوان یک متحد و چه به عنوان یک رقیب بالقوه در سطح دنیا که بدون آمریکا، با همه احساس توانایی هیچ اند و توان کنترل هیچ بحرانی را نه در سطح دنیا بلکه در داخل اروپا ندارند، به تصور بسیاری ایده ایجاد نیروی واکنش سریع اتحادیه اروپا در جایگزینی پیمان ناتو می تواند از عمده دلایل آغاز جنگ در اکراین باشد. کما اینکه با مرور تاریخ می توان با قطعیت گفت هرزمانی که کشورهای اروپای خواستند صدای استقلال طلبی بلند کنند و خود را از زیر سیطره نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا برهانند با بحرانی در داخل مرزهای اروپا روبرو شدند و آمریکا با طرح ریزی این بحران ها اهمیت خود را به آنها به رخ می کشد و نشان میدهد که بدون آمریکا اروپا با همه توانایی‌اش هیچ است. با آنچه که مطرح شد به باور بسیاری از تحلیل گران سیاسی برنده اصلی این جنگ آمریکاست و قطعا بازنده اصلی این جنگ روسیه، اتحادیه اروپا و اکراین هستند. مانند بسیاری از جنگ های که اروپاییان در تاریخ معاصرشان از آنها یاد وخاطره ای دارند.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

روزنامه شرق نیز روایتی یک جانبه از جنگ در اوکراین منتشر کرده و بدون ارائه تحلیلی از دلایل شروع آن نوشته است:

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شده و زیرساخت‌های این کشور آسیب فراوانی دیده است. تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال ۲۰۲۲ با افت ۳۵‌درصدی روبه‌رو شد. یک اندیشکده اقتصادی در کی‌یف میزان خسارت‌های وارده به این کشور را ۱۳۸ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. این در حالی است که بخش کشاورزی اوکراین متحمل بیش از ۳۴ میلیارد دلار خسارت شده است. به گفته دولت اوکراین، بیش از سه هزار مدرسه در یک سال گذشته آسیب دیده‌اند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز اعلام کرده است ۲۳۹ مکان فرهنگی در جنگ آسیب دیده‌اند. مسکو از سپتامبر ۲۰۲۲ به این سو به‌طور سازماندهی‌شده زیرساخت‌های بخش انرژی اوکراین را هدف گرفته است. نزدیک به نیمی از این مراکز و نیروگاه‌ها تا ماه دسامبر آسیب دیده بودند. امری که باعث شد اوکراینی‌ها با خاموشی‌های گسترده هم‌زمان با فصل زمستان روبه‌رو شوند.

در ادامه این گزارش آمده است:

‌بیست‌وچهارم فوریه ۲۰۲۲ روزی است که هیچ‌کس در اوکراین و روسیه آن را فراموش نخواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی شروع یک «عملیات نظامی ویژه» در منطقه دونباس را اعلام کرد و هم‌زمان شورای امنیت سازمان ملل هم از پوتین خواست تا این حمله را متوقف کند. آژیرهای خطر در سراسر کی‌یف، پایتخت اوکراین، به صدا درآمدند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد: «اگر کسی بخواهد سرزمین، آزادی و زندگی ما را بگیرد، از خود دفاع می‌کنیم». به نظر می‌رسید مسکو امیدوار است این عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تصرف کی‌یف و سقوط دولت اوکراین به پایان برسد؛ اما نیروهای اوکراینی ۳۶۵ روز پس از آن آغاز تهاجم نظامی روسیه همچنان در حال مقاومت در برابر ارتش مسکو و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت فرمان حکومت روسیه مانند واگنر هستند و در بسیاری از مناطق توانسته‌اند روس‌ها را عقب برانند.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

روزنامه وطن امروز جنگ اوکراین را به یک جنگ جهانی تشبیه کرده و می‌نویسد:

اوکراین با چراغ سبز و حمایت‌های لفظی آمریکا با وعده عضویت در ناتو وارد این درگیری شد، اما بعد از آغاز جنگ، کشورهای غربی به بیان اظهارات ضد و نقیض درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپایی یا ائتلاف ناتو روی آوردند. جنگ اوکراین در نخستین سالگرد خودش وارد یک پدیده جهانی شده است. از سویی غرب برخی کشورها مانند ایران و چین را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کند و از طرفی دیگر این جنگ باعث بروز مشکلات بزرگ اقتصادی و انرژی در جهان شده است. بعد از جنگ اوکراین قیمت اقلام غذایی بویژه گندم و جو و به تبع آن نان در جهان افزایش یافت. از سوی دیگر برخی متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس در یک چرخش آشکار به سمت چین و روسیه گرایش پیدا کرده‌اند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یک نظم جدید جهانی مبتنی بر چندجانبه‌گرایی شکل گرفته است و جهان در سال‌های آینده دچار چرخش کامل از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا شده و به سمت پایان هژمونی این کشور پیش خواهد رفت.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

سفیر به جای اروپا به قم رفت

حضور سفیر سوئیس در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در قم، در حالی که چادر بر سر دارد، باعث اعتراض لیدرهای براندازان شده است، روزنامه جوان نوشته است:

در ماه‌های اخیر، آشوب‌هایی در کشور به بهانه مرگ مهسا امینی و با موضوع قانون حجاب در اسلام و ایران به راه افتاد. جریان ضدانقلاب با به راه انداختن آشوب‌ها در کف خیابان و جنگ روانی در رسانه و فضای مجازی تلاش کرد پروژه براندازی جمهوری اسلامی را پیش ببرد و در این مسیر، نقطه اتکای براندازان، دولت‌های غربی و برخی هم پیمانان منطقه‌ای آن‌ها بودند. غربی‌ها هم البته برای این جماعت کم نگذاشتند و از پول و رسانه و حمایت سیاسی و خلاصه همه کار کردند؛ چون منفعت مشترک در تخریب ایران داشتند.

دهن‌کجی سفیر سوئیس به اغتشاشات در قم! / تبلیغات نمایندگان ناتو در تهران درباره جنگ اوکراین

جوان نوشته است:

با این حال، براندازان انتظار نداشتند این حمایت حد یقفی داشته باشد و آن‌قدر همیشه از غرب حمایت دیده بودند که انتطارشان در هنگامه آشوب براندازی هم این بود که هر خواسته‌ای از غرب علیه ایران دارند، سریع برآورده شود. یکی از خواسته‌های آنان از کشورهای اروپایی هم این بود که سفرای خود را از ایران فرا بخوانند. براندازان بارها این موضوع را طرح کردند، اما غرب گرچه از آنان حمایت می‌کرد، اما وقتی دید توان براندازان با وجود همه حمایت‌ها، از سطح شکنجه نیروهای حافظ امنیت یا آتش زدن سطل آشغال و بستن خیابان فراتر نمی‌رود و بین خودشان هم اختلاف زیاد است و رهبر و لیدر مناسب و برنامه مشخصی هم ندارند، حاضر به دادن هزینه بیشتر برای یک جماعت لمپن نشد. در نتیجه خواسته براندازان برای قطع یا کاهش روابط دیپلماتیک اروپا با ایران، جامه عمل نپوشانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    6 9
    البته بعدش به غلط کردن افتاد. مجبور شد توضیح بده و ماله بکشه و توجیه کنه.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      9 3
      09:55 ولی خوب...... شما اغتشاشو ها رو سوزوندا!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 8
    وارتباط این سفرسفیرسوئیس به قم ومسمومیتهای پی درپی دانش آموزان دختر قمی؟
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    9 8
    این حکومت دست نشانده و مامور کشورهای غربی برای نابودی ایران ومردم ایران انتظار داشتید به اعتراضات روی خوش نشان دهند
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      2 2
      اینو یه غربگدا و مزدور غرب برای تجزیه ایران میگه!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    پس چرا گفتن‌که غربیها باعث اشوب شدن ؟
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 0
    پس چرا از فرداش ، دلار بالا رفت ؟
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    مگه نمیگفتن اروپاییها جاسوسن ؟
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    پس ادمهتی خوبین و بیخودی عیبتشون کردیم . خدا ما رو ببخشه .
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 0
    این اروپاییها ، خوب گیجتون کردنها . خخخخخخخ
  • سيد مجتبى بنيادى IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 3
    دردوبلاى خانم سفير سوئيس بخوره تو سر گلشيفته و ديگر فاجعه شده هاى اونور آب
  • ابن الرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    امریکا به اکراین به عنوان پیشمرگ برای نایود کردن روسیهع می نگرد اگر روسها شکست بخورند گرچه همه اروپا نابود شود انهادلشان برای اکراین نسوخته است می خواهند شاخ روس هارا بشکنند واگر مسکو شکست بخورد فلسطین را هم ریشه کن می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس