167722899316247900.jpg

صبح امروز با حضور رییس جمهور از برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه ازجمله سامانه انتقال آۤب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه بهره برداری شد.

به گزارش مشرق، صبح امروز جمعه با حضور حجت الاسلام رییسی از برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه ازجمله سامانه انتقال آۤب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه بهره برداری شد.

افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه

انتقال آب مازاد مناطقی چون سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از جمله پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه است. پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانال و ۲۸ کیومتر رودخانه گدار می‌باشد.

با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌ها، پروژه تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در مدتی کمتر از هفت ماه در روز عید مبعث به اتمام رسید.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

در فاز نخست انتقال آب کانی سیب به دریاچه، برنامه ریزی شده است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود.برای این طرح بیش از ۴هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

رهاسازی آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در فصول غیر زراعی و با رعایت همه جوانب و میزان حقابه انجام می‌شود.

در فصول زراعی هم اولویت تامین آب شرب و بعد از آن آب کشاورزی است و در صورت داشتن شرایط مطلوب و وضعیت منابع آبی، رهاسازی انجام خواهد شد.

اگر وضعیت بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از نرمال باشد امکان افزایش رهاسازی آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب از طریق خط انتقال و تونل کانی سیب در فصول غیر زراعی وجود دارد.

بازگشایی دریچه سد شهیدکاظمی به سوی دریاچه ارومیه

دریچه سد شهید کاظمی در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد و در سفر امروز سید ابراهیم رئیسی به استان آذربایجان غربی، به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.

بر این اساس، با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز، سالانه سیصد میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت. ۲۶ طرح دیگر نیز برای احیای این دریاچه در آینده افتتاح می‌شود.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

سید ابراهیم رییسی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

وی ضمن تشکر از دولت قبل و همه کارگران و مهندسان و تلاشگرانی که در افتتاح این پروژه نقش آفرینی کردند افزود: قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای این طرح به معنای واقعی جهاد کرد و تلاش شبانه روزی و سه شیفته برای انجام به موقع و فنی این طرح از افتخارات مهندسی ایرانی است.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام طرح‌های نیمه تمام آن گفت: تمام ارکان دولت به خصوص وزارت نیرو و شخص وزیر به صورت شبانه روزی پیگیر اتمام این طرح بودند و تا احیای کامل نباید تلاش‌ها متوقف شود.

محرابیان: چالش ریزش تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه با تکیه بر توان داخلی رفع شد/ «غیرممکن» بودن اجرای طرح از نظر کارشناسان خارجی

وزیر نیرو گفت: مهمترین چالش ما در مراحل پایانی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، ریزش بخشی از تونل بود که طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی اتمام و ترمیم آن طی مدت کوتاه غیر ممکن بود اما متخصصین داخلی با نوآوری و تکیه بر توان داخلی در مدت بسیار کوتاه این کار را به اتمام رساندند.

رئیس جمهور: احیای دریاچه ارومیه دغدغه‌ای ملی است

سید ابراهیم رییسی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: ماه با برکت شعبان به عنوان فرصتی مغتنم برای خودسازی و تعالی روحی است.

رییس جمهور با اشاره به فضائل امام حسین علیه السلام و تبریک روز پاسدار گفت: همه ادیان الهی به شخصیت و وجود سیدالشهدا احترام قائلند و چه زیباست که این روز را به اسم روز پاسدار نام گذاری کرده اند.

رئیس جمهور گفت: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

وی ضمن تشکر از دولت قبل و همه کارگران و مهندسان و تلاشگرانی که در افتتاح این پروژه نقش آفرینی کردند افزود: قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای این طرح به معنای واقعی جهاد کرد و تلاش شبانه روزی و سه شیفته برای انجام به موقع و فنی این طرح از افتخارات مهندسی ایرانی است.

دکتر رییسی با اشاره به عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام طرح‌های نیمه تمام آن گفت: تمام ارکان دولت به خصوص وزارت نیرو و شخص وزیر به صورت شبانه روزی پیگیر اتمام این طرح بودند و تا احیای کامل نباید تلاش‌ها متوقف شود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: در نشست های مختلفی که با مسوولان و مردم این منطقه داشتیم و در سفرهای مختلف به منطقه مهمترین درخواست و مطالبه مردم احیای دریاچه ارومیه بود و دولت نیز با توجه به دغدغه مردم این موضوع را در اولویت قرار داد.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

وی با تاکید بر لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام گفت: طرح های نیمه تمام در جای جای کشور مردم را رنج می دهد و عزم دولت برای اتمام این طرح های نیمه تمام است.

رییس جمهور به حفظ حقوق مردمی که در مسیر این طرح به هر نحوی متاثر شده اند تاکید کرد و گفت: همه تمهیدات برای حفظ حقوق مردم در نظر گرفته شده است و اجازه نمی دهیم حقی ضایع شود.

حجت الاسلام رییسی با تشکر از پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: همه ما مدیون رشادت‌های پاسداران هستیم و اگر امروز برای افتتاح طرح بزرگی گردهم جمع شده ایم مرهون امنیتی است که خون شهدا و تلاش رزمندگان پاسدار ایجاد کرده اند.

رییس جمهور با یادآوری رشادت های مردم منطقه و پاسداران جان برکف در ابتدای انقلاب تاکید کرد: در سال‌های اول انقلاب این مناطق آلوده به حضور ضدانقلاب بود. این افراد که در ظاهر شعار آزادی سر می دادند و آزادی را از مردم منطقه گرفته بودند اما مردم و رزمندگان اسلام با مقابله جانانه اجازه جولان به آنان ندادند و امنیت منطقه را تامین کردند.

وی افزود: استان آذربایجان‌غربی و تمامی استان‌های مرزی ما شاهد جانفشانی نیروهای مسلح، پاسداران، بسیجیان و دیگر نیروهای مسلح از ارتش و سپاه و نیروهای زمینی و هوایی بوده، این عزیزان جانفشانی‌های زیادی برای امنیت منطقه انجام داده‌اند.‌

وی وحدت در منطقه را یکی دیگر از زیرساخت‌های توسعه برشمرد و گفت: همدلی و وحدت بین اقوام و ادیان در این منطقه در ایجاد امنیت و به تبع آن توسعه شهرهای شمالغرب نقش اساسی دارد.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و افزود: این حضور پیام‌های زیادی برای داخل و خارج داشت و نشان داد علیرغم تلاش دشمنان برای ایجاد نا امنی در کشور تا وقتی مردم در صحنه هستند انقلاب بیمه است.

وی در ادامه یادوخاطره مرحوم حجت الاسلام حسنی را گرامی داشته و خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید تاریخ را برای جوانان تبیین کنیم، حماسه هایی که در منطقه آذربایجان‌غربی رخ داده مانند حماسه شهر نقده و دیگر حماسه ها سند ماندگاری از همدلی مردم برای تامین امنیت منطقه است و نباید از انتقال این تاریخ به آیندگان غافل شد.

محرابیان: چالش ریزش تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه با تکیه بر توان داخلی رفع شد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار اظهار داشت: تقلیل آب دریاچه ارومیه در طول ۵۰ سال گذشته چالش جدی برای مردم منطقه و مسوولان است.

وزیر نیرو گفت: برای احیای دریاچه ارومیه کارگروهی تشکیل شد به نام کارگروه احیا که در آن ۲۶ اقدام برای بخش ها و دستگاه های مختلف ملی و استانی تصمیم گیری شد که مجموع این طرح ها باعث نجات دریاچه خواهد شد.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

محرابیان تاکید کرد: سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه بزرگترین و مهمترین طرح احیای این نگین فیروزه ای محسوب می‌شود که امروز افتتاح شد.

وزیر نیرو یادآور شد: این پروژه شامل چند سد، تونل کانال، و لایروبی مسیر برای اتصال آب مازاد به دریاچه بود که با موفقیت اجرا شد.

وزیر نیرو با اشاره به دیگر پروژه های احیای دریاچه گفت: پروژه های انتقال پساب بهداشتی شهر تبریز و ارومیه، از دیگر طرح‌های کارگروه است که طی آن پساب این دوشهر پس از تصفیه بهداشتی وارد دریاچه ارومیه می شود و با اختصاص اعتبارات خوبی که صورت گرفته در خرداد ماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مهمترین چالش ما در مراحل پایانی، ریزش بخشی از تونل بود که طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی اتمام و ترمیم آن طی مدت کوتاه غیر ممکن بود اما متخصصین داخلی در یک اقدام قابل تقدیر با نوآوری و تکیه بر توان داخلی در مدت بسیار کوتاه این کار را به اتمام رساندند.

محرابیان تصریح کرد: مشاورین داخلی با تلاش خود روشی طراحی کردند و با کمترین زمان، این چالش را مرتفع کردند. کار در یک اقدام فشرده به صورت سه شیفت و شبانه روزی پیش رفت و با دوربین های ۲۴ساعته رصد می کردیم و امروز شاهد افتتاخ رسمی هستیم. ین طرح مورد تاکید ویژه رییس جمهوری بود و با تکمیل سد سیلوه کل اهداف طرح محقق می شود.

وی اظهار کرد: پساب بهداشتی تا خرداد به بهره برداری می‌رسد. با این اقدامات دریاچه ارومیه احیا نمی شود و باید ۲۶ اقدام دیگر انجام شود که این اقدام سنگین ترین بود. در کنار آن باید تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف هم داشته باشیم. بارش شرط اصلی است و اگر بارش به اندازه نباشد چالش های جدی خواهیم داشت. بارش های بهمن بخش قابل توجهی از عدم بارش پاییز را جبران کرد و این در حالی است که سه سال سنگین خشکسالی را داشتیم. در شمالغرب بارش ها نسبت به میانگین کشوری کمتر است اما این پروژه سرآغازی برای احیاء کامل دریاچه ارومیه است.

وزیر نیرو در پایان گفت: از عزیزان در قرارگاه خاتم الانبیا تشکر می‌کنم که با اقدامات جهادی و شبانه روزی کار را به سرانجام رساندند.

افتتاح واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با حضور رئیس جمهور

با حضور رئیس جمهور، واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه افتتاح شد و توان اسمی این نیروگاه به ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.

افتتاح واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با دستور رییس جمهور و با نام مبارک اباعبدالله(ع) به شبکه سراسری وصل شد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بکارگیری دانش و فناوری بومی تولید کننده قدرت است، گفت: اگرچه موشک سازی مایه افتخار است اما نمادهای افتخار در کشور منحصر به این حوزه نیست بلکه استفاده از دانش بومی در هر عرصه ای مایه مباهات و تولیدکننده قدرت است.

با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات توان اسمی تولید این نیروگاه به بیش از ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

حضور در یادمان شهید بروجردی در شهرستان نقده

رئیس‌جمهور همزمان با روز پاسدار در محل یادمان شهید بروجردی در شهرستان نقده حضور پیدا کرد و ضمن سخنرانی در جمع زایران راهیان نور، از فیلم سینمایی غریب که در جشنواره فیلم فجر امسال اکران شد، تقدیر کرد.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

بازدید نماینده رییس جمهور از مناطق زلزله زده خوی

غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور نیز جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ برای بازدید از مناطق زلزله زده خوی و بررسی آخرین اقدامات به این شهر سفر کرد.همزمان دکتر رییسی در نقده بزرگترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد.

رئیس‌جمهور: دشمنان بارها اقتدار مردم و نیروهای مسلح ما را دیده‌اند/ کارنامه درخشان سپاه در دفاع از انقلاب و ارزش‌ها

رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز پاسدار گفت‌: دشمنان با وجود اشتباهات متعدد هنوز نیز برای برپایی آشوب در منطقه تلاش می‌کنند و با تحریک برخی کشورها برای خود پایگاه برپا کنند، این درحالی که سخت در اشتباهند و بارها اقتدار مردم و نیروهای مسلح ما را دیده‌اند.

رئیس‌جمهور: دشمنان بارها اقتدار مردم و نیروهای مسلح ما را دیده‌اند/ کارنامه درخشان سپاه در دفاع از انقلاب و ارزش‌ها

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در جریان سفر به استان آذربایجان غربی، در دیدار با سبزپوشان ولایت علوی به مناسبت روز پاسدار، با تبریک سالروز ولادت امام حسین (ع) به همه مسلمانان و آزادگان جهان گفت: خداوند را شاکرم که در روز پاسدار در سرزمین ایستادگی در مقابل دشمنان و در حضور پاسداران عزیز مدافع امنیت و استقلال کشور هستم.

رئیس جمهور اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای تشکیل به عنوان نیرویی پرتلاش و کارآمد در دفاع از دین، قرآن و ارزش‌های انقلاب اسلامی و صیانت از سرزمین ایران رشادت و شجاعت به خرج داده و کارنامه درخشان و افتخارآمیزی در دفاع از انقلاب اسلامی، کمک مومنانه به مردم در رخدادهای مختلف و احداث زیربناها و زیرساخت‌های کشور داشته است.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

رئیس جمهور گفت: همه ذرات عالم تقدس خود را از خدای متعال می‌گیرند و اگر قرار بر تقدیس جایگاهی باشد باید دید این جایگاه و نهاد چقدر ارتباط با خدای متعال دارد و در این راستا نیروهای مسلح ما و سپاه پاسداران تقدس خود را از هدف والای انقلاب و خدای متعال می گیرند و با نیروهای مسلح سایر کشورها متفاوت‌اند.

دکتر رئیسی با اشاره به رشادت‌ها و افتخارآفرینی سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ‌کشور تاکید کرد: تلاش و مجاهدت رزمندگان باعث شده دشمنان امروز از نام سپاه نیز هراسان هستند.
رییس قوه مجریه با اشاره به شکست دشمن در محاسبات تصریح کرد: دشمنان مفتضحانه در جنگ روانی و رسانه‌ای بر علیه ملت ایران شکست خوردند و عدم همراهی مردم با نقشه‌های دشمن نشان دهنده این شکست است و نمود بارز همراهی مردم با انقلاب در ۲۲بهمن ماه امسال بود.

حجت الاسلام رییسی ضمن تمجید از فعالیت نیروهای سپاه در منطقه شمالغرب افزود: قرارگاه پر افتخار حمزه سیدالشهدا علیه السلام در طول سالهای اخیر افتخار آفرید و امسال نیز با اقدامات مناسب و کوبنده در جهت تامین امنیت منطقه درخشان عمل کرد.

رهاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی/افتتاح بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا

دشمنان با تحریک برخی کشورها به دنبال برپایی پایگاه هستند

رئیس جمهور ضمن یادآوری شکست‌های متعدد دشمنان در منطقه تصریح کرد: باوجود اشتباهات متعدد هنوز هم دارند در منطقه تلاش میکنند آشوب برپا کنند و با تحریک برخی کشورها برای خود پایگاه برپا کنند، این درحالی که سخت در اشتباه اند و بارها اقتدار نیروهای مسلح ما و مردم را دیده‌اند.

وی با اشاره به اعتراف دشمنان به قدرت نظامی ایران افزود:سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امروز قوی‌تر از همیشه است.

رئیسی تاکید کرد: نیروهای مسلح ایران امروز در آماده ترین و مجهزترین زمان خود قرار دارد و دشمن در ضعیف‌ترین موقعیت خود واقع شده است.

رییس جمهور گفت: با رهبری حکیمانه حضرت اقا و بصیرت و همراهی مردم عزیز راه خود را با قدرت ادامه میدهیم و به دشمنان می گوییم ؛ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست /عرض خود میبری و زحمت ما میداری.

وی ادامه داد: چندی پیش برخی پیام‌ها از سوی تعدادی از کشورهای اروپایی به ما ارسال شده بود که نشان می‌داد دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، در حالی که به فرموده رهبری معظم انقلاب این نظام به مثابه درخت تناور و استواری است که با این تکانه‌ها به لرزه نخواهد آمد.

رئیس جمهور تاکید ‌کرد: هرکس در هرکجای عالم، چه خارج و چه داخل کشور و در هر سازمان و نهاد، چه آشکار و چه پنهان نسبت به این انقلاب و نظام نیت سو داشته باشد و بخواهد شیطنت کند و با فساد نظام را تهدید کند، محکوم به شکست است و این به این دلیل است که ذات نظام و هاضمه نظام پاک است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: ممکن است در یک اداره یا نهادی فردی فاسد وجود داشته باشد و کسانی سواستفاده کنند اما هاضمه نظام اسلامی ضدفساد است و ناپاکی را نمیپذیرد و هر ناسالمی و ناپاکی در هرلباسی در هر جایگاهی در این نظام محکوم به نابودی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    4 3
    جناب محرابيان! با سلام و خسته نباشى، ما از جهد و كوششتان در انجام وظايف تان راضي و از خداوند براى جنابعالى كه از گزينه هاى خوب دولت جناب رئيسى ميباشيد درخواست سلامتى و طول عمر همراه با توفيقات داريم ،،،
  • US ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 13
    بله افتخار افتتاح پروژه این سد و آبرسانی که از دوران خاتمی شروع شد به ریسی رسید!!!
    • !!!!!!!! IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      2 3
      اینقدر بدبختی!!!! سوختگی تا چه حد
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 1
      شما فقط دس بسينه كدخدا و پرچمش باش و كارى به ايران و ايرانى ندامته باش ، اُفتاااااااد؟
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    3 1
    آقای رئیس جمهور میشه لطف کنید دستور بفرمایین که همسان سازی حقوق بازنشسته ها با شاغلین که امسال بعد از تصویب اجرا نشد از آغاز سال دیگه اجرایی بشه.ممنون میشیم.
  • من IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    3 1
    افتخار کف هورا ....
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 1
    این پروژه که از زمان دوران روحانی شروع شده فقط در دوران ریست جمهوری این آقا افتتاح گردید. پس نباید جزء کارنامه این آقا ثبت شود.
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      2 1
      انشاءالله تو گور هم با اربابت شیخ كليد محشور باشى ،،،،
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    جناب رئيسى! شما بداد مستمرى بگيران تأمين اجتماعى كه از بى عدالتى سازمان بيمه تأمين اجتماعى جان به لبشان رسيده محض خدا رسيده و پيگيرى بفرماييد،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس