کد خبر 1468019
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
خط ویژه| آب به «دریاچه ارومیه» رسید، اصلاح طلبان و BBC و اینترنشنال ناراحت شدند/ دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای «اغتشاشات» با چاشنی اقتصادی

انتقاد امری ضروری و لازم در پیشبرد امور است، اما تفاوت فاحشی میان انتقاد با سیاه نمایی و یأس آفرینی وجود دارد.

به گزارش مشرق، متاسفانه برخی رسانه‌های اصلاح طلب دارای خطوط مشترک و جهت گیری یکسانی با رسانه‌های معاند هستند. یکی از فصل مشترک‌های این دو طیف، سانسور اخبار خوب و امیدوارکننده است.

در جدیدترین نمونه، رسانه‌های اصلاح طلب همصدا با بی بی سی و اینترنشنال و صدای آمریکا، افتتاح و راه اندازی سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را سانسور کردند.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیا دیروز توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. فرآیند ساخت این سامانه از سال ۹۴ آغاز اما به دلیل عدم تخصیص منابع پروژه تکمیل نشده بود، تا اینکه پس از سفر رئیسی به آذربایجان غربی تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

با اجرای این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی‌سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود. در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود. فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسؤولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط، انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد. به گفته کارشناسان احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند ۲ میلیارد مترمکعب آب است.

پیش از این نیز رسانه‌های اصلاح طلب همصدا و هماهنگ با رسانه‌های معاند، اخبار خوب همچون افتتاح پروژه عظیم آبرسانی در کردستان و پروژه آبرسانی در خوزستان و همچنین افتتاح راه آهن استراتژیک در سیستان و بلوچستان را سانسور کرده بودند.

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

این رسانه‌ها همزمان با سانسور اخبار خوب و امیدوارکننده، به صورت مستمر به پمپاژ اخبار منفی و یأس آفرین و ناامیدکننده مشغول هستند.

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای «اغتشاشات» با چاشنی اقتصادی

در حال حاضر گرانی برخی اقلام و تورم و در مجموع وجود مشکلات اقتصادی، موجب فشار به مردم و ایجاد مشکلات معیشتی شده است. هیچکس منکر این واقعیت نیست. اما در سوی مقابل نمی‌توان تلاش دولت برای بهبود اوضاع را نادیده گرفت. همانطور که نمی‌توان میراث دولت قبل را نیز انکار کرد. میراثی که بدهی سرسام آور، تنها بخشی از آن است. تأثیر اغتشاشات ماه‌های گذشته بر معیشت مردم نیز غیرقابل انکار است.

با اینحال انتقاد امری ضروری و لازم در پیشبرد امور است، اما تفاوت فاحشی میان انتقاد و سیاه نمایی و یأس آفرینی وجود دارد. این روزها جریان اصلاح طلب از یکسو پالس شروع مجدد اغتشاشات با چاشنی مطالبات اقتصادی را ارسال کرده و از سوی دیگر در سیاه نمایی و یأس آفرینی، رسانه‌های معاند از جمله صدای آمریکا و بی بی سی فارسی را ذوق زده می‌کند.

در روزهای گذشته روزنامه اعتماد در مطلبی نوشته بود: «به نظر می‌رسد اگر موج‌آفرینی‌های تعمدی نبود ماهیت اصلی اعتراض‌های اخیر، علیه ناکارآمدی اقتصادی دولت بود تا مسائل اجتماعی. به‌عبارت دیگر اجرای طرح‌های کنترل اجتماعی چون گشت ارشاد با دامن‌زدن به دوقطبی‌های اجتماعی، در راستای آن بود تا به دولت کمک کند با خرید زمان بحران‌های اقتصادی خود را کنترل کند. در این معنا به احتمال تقدم اعتراض‌های اجتماعی بر اعتراض‌های اقتصادی، محصول اتاق فکر نظریه‌پردازانی بود که از آن در جهت هدایت افکار عمومی به مسیری مشخص به‌ویژه فرافکنی ناکارآمدی‌های اقتصادی دولت بهره می‌گرفتند. آن‌ها با اجرای این سناریو، موجی از واکنش‌های خودخواسته رسانه‌ای به راه‌انداخته‌اند که مرکز ثقل مباحث و تحلیل‌های روز را از «مسائل اقتصادی و معیشتی» و حتی «مسائل مهم سیاسی کشور»، به «مسائل کنترل اجتماعی» تغییر داد.»

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

در ادامه این مطلب آمده است: «آن‌ها در اوایل این ایده به اهداف مدنظر خود نزدیک شده بودند، چراکه این فرصت فراهم شده بود تا دولت به‌جای پاسخگوی مطالبات معیشتی و رفاهی مردم با تغییر مرکز ثقل توجهات عمومی، خود در مواجهه با بخشی از اقشار جامعه، مطالبه‌گر باشد. این تغییر از «موقعیت پاسخگویی به مطالبه‌گری»، دولت را در موقعیت قدرت قرار داده بود که همزمان می‌توانست از زیر بار مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم شانه خالی کند. اما بهره‌گیری از مسائل کنترل اجتماعی در راستای کنترل بحران‌های اقتصادی ایده بسیار خطرناکی بود و اشتباهات این حوزه و زمان نامناسب اجرای آنها نه‌تنها کمکی به کنترل بحران‌های اقتصادی نکرد بلکه حتی با تشدید دوقطبی‌های اجتماعی، خالق بحران‌های جدید اجتماعی شد.»

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

دلتنگی اصلاح طلبان تندرو برای اغتشاشات

همزمان، روزنامه‌های هم میهن و شرق در گزارش‌هایی با ضریب دادن به گرانی برخی اقلام، طوری وانمود می‌کنند که آینده‌ای سیاه و تاریک در انتظار مردم ایران است. نکته قابل توجه اینجاست که این تولیدات رسانه‌ای با استقبال ویژه صدای آمریکا و بی بی سی همراه بوده است. به نظر شما رسانه‌های معاند دلواپس معیشت مردم ایران هستند؟!

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 7
    دلار چنده ؟
  • فیروزاسماعیلی کردلر IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 1
    افزایش قیمت ارزدرکشورمشکلات حادی رادرصنعت ومعشیت مردم بوجوداورده است بهتراست دراین موردسیاستهابازبینی شودوافرادمقصروناکارامدکنارگذاشته شود.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 6
    اول بگو سکه چنده ؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 1
    ای وای ای وای و دریغ !!!! از ساده لوحان و عافیت طلبان ساکن در بیت امام!!!!!
  • مجید IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 2
    مگه دوستان در زمان دولت قبل چه میکردند که الان شاکی انتقاد از دولتشان شدند. ..یادشون رفته با چه القابی نوازش میدادند دولت قبل رو...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس