کنفرانس مونیخ

یک دیپلمات سابق از طیف مدعیان اعتدال گفت: عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ غیرمنتظره نبود؛ ادامه روندی بود که از شهریور شروع شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: کوروش احمدی در گفت‌وگو با سایت غربگرای «انتخاب» اظهار داشت: رئیس کنفرانس مونیخ راجع به دعوت نشدن از ایران به دو عامل اشاره کرده که یکی از آنها برجام است. وی گفته قبلا یعنی در زمانی که مذاکرات در حال انجام بود، ایران را دعوت می‌کردیم. این ظاهرا به این معنی است که وقتی برجام منتفی یا معلق است دلیلی نمی‌بینند که ایران را دعوت کنند.

وی افزود: این عدم دعوت به کنفرانس مونیخ در ادامه روندی است که از شهریور گذشته شروع شده. این دعوت حاکی از آن است که این روند به‌جای اینکه سیر نزولی پیدا کند، روند صعودی یافته و به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها و حتی تا حدودی آمریکا قصد سرعت دادن به این روند و تشدید آن را دارند. البته اقدامات جدید در جهت سرعت دادن به این روند و برجسته‌تر کردن آن از سوی کشوری، چون آلمان چندان غیرمنتظره نبود. می‌دانیم که هم رئیس‌جمهور آلمان و هم صدراعظم آن کشور و هم وزیر امور خارجه آن متفقا طی ماه‌های اخیر مواضعی بسیار تند و رادیکال در مورد دولت ایران و با مسائل مربوط به ایران ابراز کرده‌اند. ظاهرا یک لابی قوی از ایرانیان مقیم آلمان به شمول ایرانیانی که مقامات بالایی در دو حزب عضو ائتلاف حکومتی در آلمان دارند و دیگر ایرانیانی که در رده‌های انتخابی موقعیت‌هایی دارند، در ایجاد و ادامه این وضعیت نقش داشته است.

وی افزود: دور از انتظار نبود که آلمان چنین تصمیمی بگیرد چراکه حتی وزیر خارجه آلمان صحبت از این کرده که به نظر او سپاه باید در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد. البته روشن است که در این رابطه در اتحادیه اروپا اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما آلمان در طیف تندروهای اتحادیه محسوب می‌شود. خیلی غیرمنتظره نبود که در چنین شرایطی از مقامات ایرانی برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ دعوت نشود.

احمدی در عین حال تاکید کرد: البته اینکه گفته می‌شود از چهره‌های اپوزیسیون ایرانی دعوت کرده‌اند، قدری غیرمنتظره بود و احتمالا پس از این دولت آلمان تا حدی از دولت ایران فاصله بگیرد. گزارش‌های غیررسمی می‌گوید که از دو نفر از مخالفین و اپوزیسیون ایرانی دعوت شده، اما خبر آن و نام آن اشخاص هنوز رسما اعلام نشده، هرچند که در رسانه‌ها حدس‌هایی در این رابطه مطرح است. در هر حال اگر واقعا این اتفاق بیفتد، دیگر مشکل می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک روال کار بین دو دولت به وضعیت عادی برگردد. تا پیش از این فرض بر این بود که ممکن است با آرام شدن شرایط و فروکش کردن اعتراضات خیابانی در ایران موضع اروپا و آلمان تا حدی تعدیل شود. ولی ظاهرا آرام شدن فضا در ایران تاثیری بر دولت آلمان نداشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با احتمال احیای برجام، تصریح کرد: در مورد برجام روال کار طی یکی دو سال گذشته و بعد از روی کار آمدن بایدن و توافقات و مذاکرات انجام شده با دولت روحانی و دولت رئیسی و فراز و نشیب‌های متعدد، نهایتا کار به این‌جا کشید که این موضوع مسکوت مانده است و گفت‌وگوها به نتیجه نرسیده است. وقتی دولت سیزدهم بعد از یک وقفه ۶-۵ ماهه مذاکرات را از سر گرفت، پیشرفت کار بسیار کند بود. برخی در غرب مدعی بودند که هیئت ایرانی مسائلی فراتر از برجام را مطرح می‌کند. به هر حال، در اوایل شهریور مذاکرات معلق ماند و پیش‌نویسی که بورل در ماه اوت (مرداد) ارائه کرده بود، به جایی نرسید و با اعتراضات در ایران برخورد کرد.

درباره اظهارات این دیپلمات سابق و تلاش محافل غربگرا برای اعتبار بخشیدن به کنفرانس مونیخ، باید پرسید که آورده حضور مقامات کشورمان در این کنفرانس غربی در طول تمام سال‌های گذشته چه بوده که با شرکت نکردن، از آن محروم شده باشیم؟

شاید غربگراها نخواهند به خاطر بیاورند بهمن‌ماه ۱۳۹۵ یعنی در اوج اجرای برجام و روزهای توهمی پس از آن، در حالی که آقای ظریف برای حضور در همین کنفرانس عازم مونیخ شده بود، در دادن سوخت به هواپیمای وی برای چندین ساعت کارشکنی کردند و از دادن سوخت امتناع کردند. خود ظریف در این باره می‌گوید «موضوع از این قرار بود که به‌خاطر سفر رئیس‌جمهور به هند و حضور من در مسکو فرصت خیلی اندکی برای حضور من در مونیخ به وجود آمده بود. برای سوخت‌گیری پرواز من، به یکی، دو شرکت مراجعه شده ‌بود که گفتند ملاحظاتی دارند. به ‌نظر من آن ملاحظات هم براساس اطلاعات غلطی بود که دریافت کرده ‌بودند؛ مثلا در این‌باره که هواپیمای بنده از کدام شرکت و کدام سرویس استفاده می‌کند. سفارت ما به دولت آلمان مراجعه کرد و دولت آلمان تصمیم گرفت ارتش وارد شود و موضوع ادامه پیدا نکند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید فروزان CH ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    31 2
    دولت ایران باید هر ایرانی که در خارج بر علیه کشور فعالیت دارد را سلب ملیت ایرانی کند ، کسی که نماینده میشود در سوئد یا المان یا هر خراب سده دیگر ، دیگه ایرانی نیست پس تابیعت او را باید سلب کنند ، یا آن دلقک‌های ورزشی سینمایی که رفتن در انریکا و کانادا و غیره و فعالیت علیه نظام و ایران
    • سامان IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      3 6
      خدایی بشینی ساندیستو بخوری بهتر نیست؟
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      1 0
      14:23 احسنت ،دقيقأ همینطوره!! نمیدونم چرا اینقدر ملایم برخورد میکنن با اینا!!!
    • محمدایوب IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      سامان چشم میشینم ساندیسم را می‌خورم تو هم خودت را ناراحت نکن یونجه ات را بخور خشک نشه دهانت را زخم نکنه
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      سامان ساندیس خوری شرف داره به فضله خوری بیگانه مثل امثال تو هست پس بخور و زر نزن
  • علی افصحی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 0
    همین دیپلمات های نادان بودند که هاشمی، خاتمی ، موسوی ،دولت روحانی جهانگیری را به دره نیستی غرب گدایی سوق داده و از آن ها موجوداتی بی اراده ساخته و بلکه مرعوب غرب وحشی! این که دیپلمات شبه قجری!! ،توقف مذاکرات را نه به کج فهمی و بلکه فتنه نمام عیار غرب وحشی بلکه به دولت انقلابی جناب رئیسی نسبت داده، نهایت کنار زدن عقل سلیم است.این که با رؤیت فننه اراذل و اوباش اجیر شده شیاطین عالم ، غرب وحشی مذاکرات را متوقف سازد این به خود کم خرد غرب وحشی مرتبط است اما صمیمانه باید گفت یا این دیپلمات روابط عمومی این مرکز بازاریابی سلاح غرب وحشی است و یا از ماهیت «کنفرانس مونیخ »هیچ اطلاعی ندارد.کنفرانس مونیخ یک کنفرانس نظامی و بازاریابی سلاح است و بودجه خود را از وزارت جنگ آلمان و نیز دفتر صد اعظم آلمان نازی می گیرد آلمانی که اخیرا گرایش های نازیستی پیدا کرده و با پوست اندازی رویای بازآفرینی فضولی های هیتلر قاتل بشریت را در سر می پروراند. صدر اعظمی که اندازه اش حد و اندازه علی کریمی بیمار روانی است! این که ایران اسلامی به چنین کنفرانسی دعوت نشده بر می گردد به این که غرب وحشی و به ویژه آلمان نازی می داند که پس از انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجهیزات نظامی و دفاعی سیاست منحصر به فردی را اتخاذ کرده و آن تأمین نیازهای دفاعی خود توسط دانشمندان و مراکز داخلی است و هرگز ایران اسلامی نمی خواهد در جوزه دفاعی و امنیتی از تجهیزات نا مطمئن غرب وحشی و دولت های متخاصم استفاده کند اما این که دو عنصر معاند پخمه به این کنفرانس دعوت شده باشد هیچ ارزشی نداردو بیشتر آبروی نداشته و ارثان هیتلر قاتل بشریت رابر باد می دهد.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      2 1
      امیدوارم حالتون خوب باشه
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 0
      حال ما خوبه چون حال امثال تو بده گوگولی
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    یاد کارتهای عروسی افتادم که روش مینویسن آقای فلان همراه با خانواده . توی دعوتنامه کنفرانس مونیخ چی مینویسن ؟ ایران همراه با رجوی پهلوی تجزیه طلب ؟ شرم نداره رفتن به همچین سیرکی ؟
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    غربگرا شرقگرا باعث دو دستگی است همچون اصلاح طلب اصولگرا و...
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 0
      چی میگی واسه خودت، امام ما فرمود نه شرقی و نه غربی البته این به معنای نداشتن رابطه نیست که به معنای مستعمره نشدن ما هست پس بهتره حرف بی ربط نزنی
  • سعید IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    کنفرانس برلین که هیچ ، کل تشکیلات دروغین سازمان ملل هم برای خودتون . ایران مقتدر نیاز به کنفرانس های دروغین شما ندارد . مسخره های دلقک
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    خاک عالم تو سر اصلاح طلبا خداییش نفهمن
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس