رایزنی اردوغان و پوتین درباره ایجاد هاب گازی در ترکیه

رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای روس خود، از وی خواست تا «به طور یک‌طرفه در اوکراین آتش‌بس اعلام کند.»

به گزارش مشرق به نقل از گاردین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از وی خواست تا به طور یک‌طرفه در اوکراین، آتش‌بس اعلام کند.

دفتر ریاست جمهور ترکیه در بیانیه‌ای نوشت: اردوغان (در این تماس) گفت که درخواست‌ها برای صلح و مذاکره، باید با اعلام آتش‌بس یک‌طرفه و رویکردی برای یافتن راه‌حلی عادلانه، تقویت شود.

در این مکالمه، پوتین اعلام کرد که آغوش او برای مذاکره با اوکراین باز است اگر کی‌یف اراضی تحت کنترل مسکو را به عنوان قلمرو روسیه پذیرفته و به رسمیت بشناسد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین بار دیگر بر استقبال روسیه از مذاکره جدی تاکید کرد به شرط آنکه مقامات کی‌یف الزامات واضح و آشکاری که به دفعات تکرار شده را محقق کند؛ الزاماتی که بر اساس آن، واقعیت‌های ارضی جدید باید لحاظ شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: طرف روسی بر نقش مخرب غرب و تزریق سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین و فراهم آوردن اطلاعات و اهداف عملیاتی برای کی‌یف، تاکید کرد.

اردوغان قرار است اواخر امروز (پنجشنبه) مذاکرات را با برقراری تماس جداگانه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیگیری کند. رئیس جمهور ترکیه از روابط خوب خود با مسکو و کی‌یف در راستای میانجی‌گری و کمک به پایان جنگ استفاده کرده است.

در این تماس، پوتین و اردوغان همچنین درباره نیروگاه هسته‌ای «آکویو» و طرح «مرکز گازی» گفت‌وگو کردند.

روسیه پس از آغاز عملیات نظامی در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، در اواخر سپتامبر، پس از برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و دو منطقه زاپروژیا و خرسون و با اخذ موافقت اکثریت، این مناطق را به طور رسمی به مسکو الحاق کرد. اوکراین و کشورهای غربی این همه‌پرسی را «جعلی» خوانده و از به رسمیت شناختن این الحاق خودداری کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 10
    کشورهای غربی همان طور که روسیه را در سال 2014 فریب دادند، ما را دارند فریب می دهند که بالستیک به روسیه ندهیم. ما نباید زمان را از دست بدهیم و سریع باید به روسیه بالستیک بدهیم و سوخو 35 را سریع دریافت کنیم.
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 18
    پوتین که اردوغان را داخل آدم حساب نمی کند.
    • افشار IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      16 3
      از سیاست چیزی حالیت نمیشه الکی نظر نده.
    • افشار IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      17 2
      از سیاست چیزی حالیت نمیشه الکی نظر نده.
    • افشار IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      15 3
      از سیاست چیزی حالیت نمیشه الکی نظر نده.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    2 3
    که ناتو سلاح داعشی بریزه، بشه مأمن فرستادن انتحاری داعشی و صهیونیست به بقیه کشورها مثل فلسطین.
  • ابوذر IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    11 1
    پوتین به رابطه با ترکیه بیشتر از ایران اهمیت میده و همین بس که ترکیه عضو ناتو است و رابطه نزدیک با این کشور منافع خاص خودش رو داره. به عنوان نمونه تحویل سیستم دفاعی اس ۴۰۰ به یک عضو ناتو یعنی ترکیه برای آمریکا قابل قبول نبود و به همین دلیل جنگنده اف ۳۵ رو به ترکیه نخواست تحویل بده.
  • ش AE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 9
    این مردک اردوغان اصلاً نمی‌فهمه تو هپروت زندگی می کنه. مردک ابله آتش بس یک طرفه اعلام‌ کنه که دوباره ۱۵۰۰۰ غیر نظامی رو به صلیب بکشه. ارتش نئونازی اوکراین! تو خیلی بیل زنی زیر..... خودت رو بیل بزنو فعلاً تشریف کثافتت رو با اعلام آتش بس یک طرفه از شمال سوریه ببر بیرون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس