به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت:

روز ۱۴ دیماه ۱۳۵۷ و در آستانه فروپاشی رژیم شاه، آمریکا با هدف حفظ منافع آمریکا در ایران، یکی از مقامات عالیرتبه خود به نام ژنرال رابرت هایزر معاون‌ فرمانده‌ یگان‌ ناتو در اروپا را مخفیانه به ایران اعزام کرد.

آمریکاییان‌ بدون‌ اجازه‌ ایرانیان ‌وارد و خارج‌ می‌شدند. حتی‌ شاه‌ نیز از ورود هایزر مطلع‌ نشد. شاه‌ بعداً در خاطراتش ‌نوشت‌: «رفت‌ و آمدهای‌ ژنرال‌ هایزر همیشه‌ از پیش‌ برنامه‌ریزی‌ می‌شد؛ امّا این‌ سفر درهاله‌ای‌ از ابهام‌ کامل‌ فرو رفته‌ بود. ورودش‌ را خیلی‌ مستور نگاه‌ داشته‌ بودند. البته ‌نظامیان‌ آمریکایی‌ با هواپیماهای‌ خودشان‌ سفر می‌کردند و خیلی‌ طبیعی‌ بود که‌ بتوانند هنگام‌ ورود به‌ پایگاه‌های‌ نظامی‌شان‌ در ایران‌ تشریفات‌ اداری‌ معمول‌ را نادیده ‌بگیرند». وی‌ مدعی‌ است‌: «در اوایل‌ ژانویه‌ با تعجب‌ خبر شدم‌ که‌ چند روز است‌ ژنرال‌هایزر در تهران‌ به‌سر می‌برد... ژنرال‌ هایزر شخصیت‌ کوچکی‌ نبود، در مقام‌ معاون ‌فرماندهی‌ ناتو چند نوبت‌ به‌ تهران‌ سفر کرده‌ بود و همیشه‌ هم‌ قبلاً تقاضای‌ شرفیابی‌می‌کرد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ش. AE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    پس بگو چرا بعضی ها میگفتن جمعه صبح خبر را شنیدن تنشون خورده به تنه شاه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    خوب هایزر امد که نظامی ها وسران ارتش را قانع کنه که بنفعتون هست که زودتر اعلام بی طرفی بکنید ودر واقع زودتر کلک شاه رابکنه لطفا وقایع سال57راتحریف نکنید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    الان هم نیروهای آمریکایی همون آقازاده ها در حال رفت و آمد هستند
  • علی افصحی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    وقتی همین چهار دهه و نیم پیش وضعیت ایران تحت رژیم ستمشاهی این بوده که مقامات آمریکایی و غرب وحشی به ویژه انگلیس کشور را مستعمره خود می دانستند و ورود و خروجشان تحت ضابطه نبوده آن وقت انتظار داریم این احمق های درجه یک بفهمند که در همین ایران انقلابی کبیر و شیعی اتفاق افتاده و دیگر هیچ بیگانه ای حق ورود و خروج ندارد جز با اطلاع و مدارک معتبر!،نه تنها ورود خروج حنی تصمیم سازی های شاه جلاد با دو سفیر انگلیس و آمریکا بود که هر روز چندین بار در دربار ستمشاهی پلاس می شدند و رویکرد ایران را براساس منافع نامشروع خود تنظیم می کردند اما الآن انگلیس خبیث دزدانه با اراذل اطلاعات رد وبدل می کند شیطان بزرگ آمریکا هم اصلا راه به ایران ندارد. و این استقلال مطلق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز به لطف حاکمیت ولی فقیه و خون پاک شهیدان است. هدیه به ارواح طیبه شهیدان ، امام شهدا و سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • محسن IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    اوج قدرت شاه ایرانه به روایت خودش خیلی جالبه
  • mehdi IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    شما خوب .....
  • ... IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    این شاهک رو هم طوری تعریف میکنن انگار خشایار شاه بود بفرما ادم هم حسابش نمیکردن اونم کی یه افسر
  • US ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    انشالله روزی هم هایزرهای جمهوری اسلامی رو برامون نشر میدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس