کد خبر 1453465
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
چرا آمریکا از خاک سوریه دل نمی‌کند؟!

حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه از ابعاد مختلف قانونی، اخلاقی، و راهبردی، محلِ اعتراض است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی ضمن اشاره به تداوم یافتن حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه، آن را نمودی از سیاست های غیرقانونی و نامشروع واشنگتن در یک کشور خارجی می‌داند که نه تنها تایید کنگره این کشور را به همراه ندارد، بلکه در نوع خود زمینه های زیادی را جهت ایجاد تنش و درگیری های گسترده تر در منطقه که می توانند هزینه های فراوانی را به خودِ آمریکا و متحدان آن تحمیل کنند، فراهم می سازد.

پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در گزارش خود می نویسد:

«توجه جهان در شرایط کنونی تا حد زیادی متمرکز بر جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اوج گیری تنش ها میان چین و آمریکا در مورد تایوان است. در این فضا، برخی دیگر از روندهای نگران کننده در حوزه سیاست خارجی و نظامی آمریکا، کمتر مورد توجه و تحلیل قرار می گیرند. یکی از این حوزه ها، حضور نظام متداومِ آمریکا در سوریه است. این حضور نظامی از ابعاد مختلف قانونی، اخلاقی، و راهبردی، محلِ اعتراض است. با این حال عجیب است که با حمایت گسترده احزاب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا و تشکیلات سیاست خارجی این کشور رو به رو است.

بسیار سخت است که آمریکایی ها بخواهند حضور نظامی خود را در سوریه از هر منظری که بخواهیم به آن نگاه کنیم، توجیه کنند. قراردادنِ نیروهای اشغالگر آمریکایی در شمال شرق سوریه که منابع غنی از نفت را دارد، به سختی قابل توجیه است و سوظن های زیادی را در مورد انگیزه های احتمالی واشنگتن برانگیخته است. اضافه بر این ها، نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه که روابط نزدیکی با آمریکا دارند، مطابق با اصول دموکراتیک رفتار و اقدام نمی کنند و البته که نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه نیز تاکنون بارها از سوی متحدان ایران هدف قرار گرفته اند و موقعیت محکمی ندارند.

در این میان، حضور آمریکا در شرق سوریه، تنش های جدی را میان آمریکا با ترکیه به عنوان یکی از متحدان آن در تشکیلات ناتو نیز ایجاد کرده است. آنکارا در نوامبر سال ۲۰۲۲، دور جدیدی از بمباران هوایی مواضع نیروهای کُرد در شمال سوریه را در دستورکار خود قرار داد. یکی از این حملات در فاصله ۳۰۰ متری از یک پایگاه نظامی آمریکا در منطقه انجام شد و موجب شد تا واشینگتن در مورد آن به ترکیه شکایت کند و تاکید نماید که یکچنین اقداماتی جان نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را شدیدا به خطر می اندازند.

افزایش اختلافات میان ترکیه با آمریکا در مورد مساله سوریه، مشکل کوچکی نیست. دلیل اصلی این مساله نیز این است که آمریکا شدیدا به ترکیه نیاز دارد تا این کشور در چهارچوب سیاست کلان سازمان ناتو یعنی تحمیل انزوا به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین اقدام کند. با این حال، سیاست ترکیه در قبال روسیه مبهم بوده و در مورد ایران نیز به شدت واشنگتن را نگران کرده است. دلیل اصلی این مساله نیز این است که ترکیه روابط خوبی را با تهران تعریف کرده و ایران با استفاده از این موضوع توان بیشتری را جهت دور زدن تحریم ها علیه خود پیدا کرده است. در این فضا، اینکه آمریکا با ترکیه در مورد مساله سوریه نیز به اختلاف بخورد، حقیقتا فاجعه بار است.

سیاست غیرعقلانی و غیرمنطقی واشنگتن در قبال سوریه، مدتی است که جلوه هایی عینی را به خود گرفته است. با این حال، این روند بیش از پیش تسریع شده است. سیاست غلط آمریکا در مورد سوریه در دولت "باراک اوباما" آغاز شد. در آن زمان، دولت وقت آمریکا تلاش های گسترده ای را جهت همکاری با عربستان سعودی، ترکیه، و دیگر قدرت های سنی در جهان اسلام جهت برکنار کردن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت در پیش گرفت.

دلیل و محرک اصلی برای این کارزار این بود که دولت سوریه پیوندهای نزدیکی با ایران دارد پس باید ساقط شود. در واقع، سوریه شریک و متحد راهبردی و اصلی ایران در منطقه خاورمیانه بود. در عین حال، دولت سوریه از دیرباز روابط نزدیکی را نیز با روسیه داشته است. از این رو، غرب و متحدانش، دولت سوریه به ریاست جمهوری "بشار اسد" را مرتکب دو گناه نابخشودنی که همان دارا بودن روابط صمیمی با ایران و روسیه بود، ارزیابی و تحلیل می کردند.

مخالفان و دشمنان خاورمیانه‌ای سوریه، تلاش هایی هماهنگ را جهت ساقط کردن نظام سیاسی سوریه در پیش گرفتند. این نظام سیاسی حمایت های فراوانی را از سوی اقلیت های مذهبی در سوریه دریافت می کرد. در این میان می توان به حمایت های مسیحی ها، دروزی ها، و علوی ها از دولت بشار اسد اشاره کرد. در این چهارچوب، واشینگتن بر شدت حمایت های خود از جناح های رقیب در برابر حکومتِ بشار اسد(که متکی بر حمایت شیعیان است) افزود و کارزاری گسترده را در ابعاد مختلف علیه آن به راه انداخت.

دولت اوباما سعی کرد تا نوعی بازی اخلاقی را به راه بیندازد و در قالب آن، دولت بشار اسد را غیراخلاقی و همچون دیو و هیولا تصویرسازی کند. در این چهارچوب، دولت وقت آمریکا تلاش های زیادی را نیز انجام داد تا جبهه مقابل بشار اسد را افرادی توصیف کند که برای "آزادی" می جنگند. سیاست سازان آمریکایی بر این رویکرد اصرار داشتند. این در حالی بود که بسیاری از این به اصطلاح مبارزان آزادی، در واقع تروریست های وابسته به گروه‌های خطرناکی نظیر داعش و القاعده بودند.

ورود روسیه در سال ۲۰۱۵ به معادله جنگ داخلی سوریه در حمایت از نظام سیاسی مستقر این کشور، تا حد زیادی امید گروه های تروریستی، دولت آمریکا و متحدان منطقه ای اش جهت پیروزی در جنگ سوریه را نقش بر آب کرد. با این همه، دولت اوباما حاضر به ترک کارزار جنگ و درگیری خود علیه سوریه نشد. در واقع، در همان دوران و حتی قبل از آن نیز دولت آمریکا طرح های زیادی را جهت حضور در خاک سوریه داشت. این رویه دولت آمریکا موجب شد تا سخنرانی های دور و دراز رهبران آمریکایی دال بر اینکه باید به نظم بین المللیِ به اصطلاح قاعده و قانون محور احترام گذاشت تا حد زیادی با خنده و تمسخر رو به رو شود. در این فضا، سوریه یک دولت شناخته شده و مشخص و مستقل بین المللی بود اما آمریکا با وقاحت هر چه تمام تر نیروهای نظامی خود را وارد بخشی از خاک این کشور کرد.

این مداخله جویی آمریکا در سوریه حتی در بحبوحه اوج گیری تنش های این کشور با ترکیه نیز همچنان ادامه یافته است. رجب طیب اردوغان پیشتر یکی از اصلی ترین حامیان تلاش ها جهت برکناری بشار اسد از عرصه قدرت سیاسی سوریه بود و شدیدا از گروه های مخالف با وی پشتیبانی می کرد. با این حال، این اشتیاق وی پس از آنکه دید که ناآرامی در سوریه موجب شد تا برخی گروه های کُرد در جوار مرزهای ترکیه تحرکات قابل توجهی را پیدا کنند، تا حد زیادی کمرنگ شد و اکنون ترکیه، واقعیت نظام سیاسی سوریه و شخص بشار اسد را کاملا پذیرفته است.

اردوغان حتی زمانی به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد تا نیروهای آمریکایی را که در قلمرو حضور نیروهای کُرد حضور داشتند، جابجا کند. ترامپ نیز در آستانه انجام حمله نظامی ترکیه به سوریه در مناطق مجاور مرزی با این کشور، دست به یکچنین اقدامی زد. جالب اینکه حتی با وجود اینکه نیروهای آمریکایی در آن دوران تغییر موضع دادند و مکان استقرار خود را تغییر دادند، باز هم هدفِ آتش توپخانه و نیروهای ارتش ترکیه قرار گرفتند.

توجه داشته باشیم که کنگره آمریکا هیچگاه مجوز ماموریت نظامی آمریکا در سوریه را صادر نکرده است. با این حال، یک ائتلاف دو حزبی به رهبری سیاستمدار نومحافظه کار آمریکایی یعنی "لیز چنی"، اقدامات فراوانی را انجام داده که در قالب آن ها با شدیدترین و تهاجمی ترین ادبیات، هرگونه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک سوریه محکوم و قدغن شده است. در این راستا شاهدیم که علی رغم اظهارنظر های رسمی که تاکید می کنند آمریکا چیزی در حدود ۴۰۰ نظامی را در شرق سوریه در اختیار دارد، با این حال، داده های میدانی حاکی از این هستند که شمار نیروهای مذکور چیزی بین دو تا چهار هزار نفر است.

در دوره بایدن نیز رویکرد آمریکا به سوریه نه ماهیتی قانونی تر گرفته و نه منسجم تر شده است. اینطور به نظر می رسد که سیاست آمریکا در رابطه با سوریه بدونِ هدف مشخص به پیش می رود با این حال، روز به روز وضعیت خطرناک تری را نیز به خود می گیرد. در اکتبر سال ۲۰۲۲، رهبران کُرد سوریه فشارهای زیادی را وارد کردند تا بتوانند حمایت های بیشتری را از سوی واشینگتن جذب کنند. رهبران کُرد حتی از دولت آمریکا درخواست کردند تا مانع از حملات ترکیه به شمال سوریه شود. مساله ای که اختلافات آمریکا با ترکیه را بیشتر خواهد کرد. در عین حال، تشدید و تداوم حضور میدانی آمریکا در خاک سوریه، خطر وقوع درگیری های گسترده‌تر را نیز به شدت افزایش داده است.

متاسفانه یک باتلاق و خطر دیگر نیز کاملا جلوی چشم ماست و آن این است که شاید، گروه های ذینفوذ و فشار بتوانند در تلاش های خود جهت تعمیق حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه موفق شوند. البته که خطر درگیری آمریکا با روسیه با محوریت جنگ اوکراین نیز جدی است زیرا روسیه یک قدرت اتمی است و می تواند ضربه ای سهمگین را به واشینگتن وارد کند. با این حال، ما نباید

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    12 2
    چون ذات یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز با دزدی و غارت اموال و منابع دیگران عجين شده و کلأ از نظر ژنتیکی اینطورین، کاریشون نمیشه کرد!!! یادتون باشه یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و لاغیر!!!
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      پیام دهنده 8:55 ، دقت روزشمار ما دقیق تر از روزشمار شما برای نابودی اسرائیل است، حد اقل حرکت عقربه رو ادم می بینه. 🤫🤣
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 4
    روز شمار سقوط روسیه : ۴۲ روز .
    • ح IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      2 0
      اگر مثل روز شمار سقوط جمهوری اسلامی باشه!! فکر کنم 42 قرن طول بکشه!!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      ح// کمتر از ۲ سال بعد از شکست و عقبنشینی شوروی از افعانستان ، شوروی رسمن فروپاشید و مجلس اتحاد جماهیر شوروی اعلام انحلال کرد . روسیه در اوج قدرتی که همین شخص شما پیشبینی میکردید در همین زمستان هست قرار دارد . هنوز ۴۲روز وقت هست ، ولی اگر روسیه نتونه در این پیک قدرتش کیف رو تصرف کنه ، ادامه روند فروپاشی که با انحلال اتحاد جماهیر شوروی شروع شد ، قطعیه ‌ . فکر کردی برای چی میگن تاریخ بخونید ؟
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      در مورد سوریه و امریکا هم بگم که طبیعیه .‌چون دروازه افریقا و اروپا هست . مسیر عربستان و ترکیه رو خوب محکم کردن ، تنها جای متزلزل سوریه هست که اونم خوب نکهش داشتن ، هنوز ادلب سقوط نکرده ، ینی برای اسد و همپیمانانش کار گیر پیدا کرده و نتونستن به دروازه اروپا تسلط کامل پیدا کننن و اگر روسیه در اوکراین گیر بیوفته ، این شرایط در سوریه برای مدتها باقی میمونه .
  • جعفری GB ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 0
    تا زمانی که رقیب امریکاییها یعنی روسها وایران درسوریه باشند بهانه برای حضور امریکا فراهم است نفت مفت در منطقه کردستان سوریه هزینه استقرار نیروها وحمایت ازشبه نظامیان کرد راتامین میکند،کنترل ترکیه ،و حضور امریکا مانع ضربه زدن به کردها میشود،دولت سوریه ازجانب اسراییل همواره درتهدید است فعلا نمیتواند اینها رامجبور به ترک سوریه کنند،داعش آماده بازسازی سریع خود هست تا دست به فاجعه بزند،بخشی از خاک سوریه دراشغال ترکیه هست وباج خواهی مفصل بابت ترک اونجا رادارد حمایت ترکیه ازگروههای سلفی تندرو مشکل رادوچندان کرده است،خلاصه خدا به داد سوریه برسد.
  • حسین IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 0
    تنها راه، همونی هست که در افغانستان باعث فرار آمریکایی ها شد، بالا بردن هزینه اشغال با گرفتن تلفات روزانه، یانکی های اشغالگر و ترکیه باید تحت فشار قرار گیرند و هر روز با عملیات شهادت طلبانه تلفات بدهند، اون وقت خواهیم دید چه طور فرار رو بر قرار ترجیح می دهند.
  • ب IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 4
    جناب مشرق! اگر صرف می کند دو خط هم از خیانت عراق عرب به کشور عزیزمان و خلیج فارس بنویسید، می ترسید رفاقتتان تَرَک بردارد؟ از حقوق ایران دفاع کنید. سوریه هم همانند عراق خواهد بود البته به موقعش.
  • متین IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 1
    ایران در سوریه جنگید، ولی منفعتش رسید به روسیه!
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      بله . تمام نشستهای سوری ، روسی و ترکیه ای بدون حصور ایران بوده که احتمالا نمیخوان مشکلات داخلی ایران بر توافقات تاثیر بزاره و از مشروعیت توافقاتشون کم کنه .
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    مگه روسیه دل کنده؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    شماها چرا دل نمیکنین
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    2 0
    سوریه، منیف اشمر و احمد قصیر ها ندارد تا با یک قتل عام 300 نفری از این مزدوران، کلک تروریست آمریکا را برای همیشه از سوریه بکنند. بسیج و حزب الله قبلاً نیروهای استشهادی داشت.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    5 0
    چون تن یانکی ها میخاره شدیداً و باید یک کیسه کشی اساسی بشن تا..
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    5 0
    هرگونه تعلل نسبت به آمریکایی ها در خاک سوریه، آمریکا را نسبت یه خاک ایران نیز طماع می نماید. اغتشاشات اخیر ایران نمونه ای است از نتایج برخورد نرم با آمریکا در خاک سوریه.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      آمریکا اگر میخواست به ایران حمله کنه وقتی که در افعانستان بود و هم مرز با ما بود زهر چشم میگرفت . به هر دلیلی که باشه ، وقتی اون موقع حمله نکرد الان هم حمله نمیکنه ( البته مورد اسراییل فرق داره )
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    اغتشاشات اخیر ایران نمونه ای است از نتایج برخورد نرم با امریکا در خاک سوریه
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      ربطی نداره .
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    5 0
    خوب، من هم جای آمریکایی ها باشم و ببینم حتی یک بسیجی هم به من جرأت نزدیک شدن ندارد، هوس شام خوردن در تهران به کلّه ام می زند. جنگ ایران و آمریکا دیر یا زود شروع خواهد شد در صورتی که واکنش قاطعی به آمریکا در خاک سوریه داده نشود.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      انکار یادت رفته بزرگ بسیجی تاریخ حاج قاسم را همین امریکایی ها به شهادت رسوندن
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      در سوریه تنها بازیگران ، ایران و آمریکا نیست . پیچیده تر از اونیه که فکر میکنید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    باید حملات به آمریکا هر هفته دو بار صورت گیرد تا آمریکایی ها خاک سوریه را ترک کنند. خصوصاً که به خاطر حمایت از اوکراین قادر به باز نمودن میدان جنگ جدیدی در سوریه نیستند.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 2
    به همان دلیل که ایران میتونه باشه اونجاا آمریکا هم میتونه باشه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا آمریکا از خاک سوریه دل نمی کند؟ به نظرم چون سوریه خاک دامنگیر دارد . . !!!!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    نفت مفت! و تروریست که بر علیه کشورهای منطقه ازش استفاده میکنه.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 1
    سوریه جعلی ، عراق جعلی ، لبنان جعلی ، اردن جعلی و ... خاک عثمانی🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷 خاک تورک🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷
  • حسن IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    آمریکای غارتگر واسعمارگر فقط حرف زور وموشک باران پایگاههاشان رامیفهمدوبزودی مجبوربه ترک منطقه است.
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      اگر آمریکا در اوکراین ، اونور دریای سیاه و مدیترانه مستقر بشه ، امکان نداره بشه به امریکا در خاورمیانه فشار آورد . آمریکا با استقرار مستقل از ناتو ، در اوکراین ، بدون نیاز به پایگاههای خلیج فارس و حتی ترکیه ، به راحتی منطقه غرب خاورمیانه رو پشتیبانی میکنه ‌. ( یادتون نره ۴۲ روز و چند ساعت دیگه فقط ۴۱ روز وقت دارید 😉)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس