عباس جدیدی

قهرمان اسبق کشتی جهان با انتقاد از سبک مدیریت فدراسیون کشتی گفت: نظر پیشکسوتان برای فدراسیون‌نشین‌ها ارزشی ندارد و کادر فنی نقش ضابطین و کارگران دبیر را اجرا می‌کنند.

به گزارش مشرق، بازخوانی اتفاقات اعزام تیم ملی کشتی آزاد به بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی این روزها به سوژه خبری رسانه‌های ایران تبدیل شده است. عباس جدیدی چند روز پیش نقدی بر شیوه اعزام و تغییر اوزان برخی از ملی‌پوشان به ویژه کامران قاسم‌پور داشت در آن زمان داشت که با واکنش تند منصور برزگر سرمربی تیم ملی همراه شد.

جدیدی دارنده مدال نقره المپیک در مصاحبه‌ای از تغییر وزن کامران قاسم‌پور دارنده ۲ مدال طلای جهان از ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم انتقاد کرده بود و گفته بود که داستان من برای قاسم‌پور در حال تکرار شدن است.

برزگر در گفت وگویی اعلام کرد که دهانم را باز کنم جدیدی حرف برای گفتن ندارد. واکنش سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد موجب شد تا پای سخنان عباس جدیدی دارنده مدال طلای قهرمانی جهان بنشینیم.

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران در این گفت وگو اعلام کرد: هدف من از یادآوری آن اتفاقات، پاسخ به سوالی در زمینه شرایط این روزهای کامران قاسم‌پور بود و تنها نظر شخصی خود را در خصوص بررسی و نقد تاریخی یک تصمیم غلط و خودخواهانه بیان کردم. قصد توهین به هیچ پیشکسوتی را نداشته و نخواهم داشت احترام آنان بر من واجب است.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است:

این روزها جدال لفظی بین عباس جدیدی و منصور برزگر به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده است چرا بعد از حدود ۲ دهه این حواشی به وجود آمد؟

نمی‌دانم چرا نام بازخوانی یک اتفاق تاریخی را جدال لفظی می‌گذارید؟ یک رسانه سوالی درباره تغییر وزن کامران قاسم‌پور پرسید که به آن پاسخ دادم. من تجربه کشتی‌گرفتن در وزنی بالاتر از وزن اصلی خود را دارم و برای آسیب‌شناسی این تغییر وزن یک نقد تاریخی به اعزام تیم به بازی‌های المپیک سیدنی داشتم. همچنین شرایط این روزهای قاسم‌پور را تغییرات وزنی برخی ملی‌پوشان تیم ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۰۰ مقایسه کردم. نمی‌دانم چرا به بعضی‌ها برخورد و به خودشان گرفتند. من نظر شخصی خود را گفتم و به هیچ پیشکسوتی هم توهین نکردم. همیشه احترام پیشکسوتان را داشتم و برای رقیبانم نیز احترام قائلم. نباید به عنوان یک کارشناس و کسی که زندگی خود را برای کشتی گذاشته است نظری بدهم؟ متاسفانه از صحبت‌های من سوء برداشت می‌کنند.

با این حساب داستان شما به احتمال زیاد برای کامران قاسمپور تکرار خواهد شد؟

من در دسته ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد موفقیت‌هایی را کسب کردم و برای المپیک سیدنی آماده می‌شدم اما اتفاقاتی در آستانه المپیک رخ داد که موجب شد تا نظم تیمی به هم بخورد. علیرضا حیدری به وزن من آمد و من مجبور بودم تا در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی بگیرم. مجید خدایی نیز داستان خود را دارد. این‌ها به خاطر تزریق امیرضا خادم به تیم ملی بود و قرار بود وی چهارمین المپیک خود را تجربه کند. حضور خادم در وزن ۸۵ کیلوگرم بود که وی چندی پیش در انتخابی به مجید خدایی باخته بود. این تصمیمات موجب شد تا مدال‌ وزن‌های ۸۵، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم از ایران گرفته شود. کامران قاسم‌پور نیز در مسیر تغییر وزن غیر کارشناسی قرار گرفته است. امروز باید از تجربه تلخ آن روزها استفاده کنیم تا اتفاقات من برای کامران قاسم‌پور و تیم ملی تکرار نشود. نباید بیش از ظرفیت یک نفر از وی توقع داشت.

ممکن است که افزایش وزن برای قاسمپور آسیب‌زا باشد؟

حتما، من تجربه تلخ این کار را دارم و اکنون نیز چهار دیسک کمرم مشکل دارد. با ۱۰۵ کیلو وزن به مصاف نفراتی رفتم که ۳۰ کیلوگرم از من سنگین‌تر بودند. به دلیل این اتفاقات اکنون شرایط بدی دارم و حتی به سختی می‌توانم بخوابم. این تصمیمات سوای آنکه چند مدال جهانی و المپیک را از من گرفت، موجب شد تا سلامتم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه برخی فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند. چه کسی پاسخگو است که من چند مدال جهانی به خاطر این تغییر وزن از دست دادم. من می‌توانستم چند مدال جهانی دیگر هم بگیرم.

با این شرایط کادر فنی کشتی آزاد از تجربه شما برای جابجایی وزنی برخی از ملی‌پوشان استفاده خواهد کرد؟

باید بگویم متاسفانه نه؛ زیرا با یک فدراسیون تک بُعدی مواجه هستیم و تصمیمات در آن به صورت شخصی گرفته می‌شود. در فدراسیون نظر پیشکسوتان جایگاهی ندارد. کادر فنی تیم‌های ملی نیز به عنوان کارگر در این فدراسیون فعالیت دارند. به عبارتی آنان ضابطین و مجری دستور علیرضا دبیر رییس فدراسیون هستند. با این شیوه تفکر و مدیریت نمی‌شود کار را اداره کرد. مربیان تیم‌های ملی‌ باید بدانند با این روش نمی‌شود تیم‌داری کرد.

برگردیم به واکنش آقای برزگر، چرا جدیدی و سرمربی سابق وی به عنوان پیشکسوتان و بزرگان کشتی ایران برخی سوء تفاهم‌ها را دوستانه حل نمی‌کنند؟

نمی‌دانم چرا تاکید بر روی اختلاف و جدال لفظی دارید؛ من در گفت‌وگوی قبلی نظر کارشناسی خودم را بیان کردم. در آن زمان اتفاقاتی رخ داد که موجب تغییر در اوزان شد و من این بحث را به خاطر سوالی درباره کامران قاسم‌پور بازخوانی کردم. هدفم انتقاد از کسی نیست، در آن زمان قصد داشتند امیررضا خادم را که نماینده مجلس بود به تیم ملی تزریق کنند و این تغییرات ایجاد شد. در آن زمان به دنبال آن بودند که خادم چهارمین المپیک خود را تجربه کند و پرچم‌دار کاروان اعزامی باشد و این اتفاق نیز رخ داد. نقد تاریخی یک اتفاقِ اشتباه چه ربطی به جدال لفظی دارد. من می‌گویم اگر اختلاف نظری هم وجود دارد باید در یک میزگرد یا برنامه زنده مطرح شود. ما رسانه ملی و برنامه دایره طلایی را داریم. بهتر است در آن برنامه‌ها بحث شود تا مردم نظرات دو طرف را بشنوند. باید در کمال آرامش مباحث طرح شود. من برای تمام پیشکسوتان ارزش قائلم و حتی به رقیبانم نیز احترام می‌گذارم. ضمن اینکه برای بهرمند شدن مخاطبین از نظراتم حتی حاضر نیستم یک قدم هم از گفته‌هایم عقب‌نشینی کنم. اگر کسی مخالف گفته‌های من است ، اشکالی ندارد، اما در یک میزگرد و یا مناظره می‌توان مسایل را نقد و بررسی کرد.

اما برزگر تهدید به گفتن برخی مسائل کرده است؟

نمی‌دانم چه می‌خواهد بگوید. بگم بگم مال دوران احمدی‌نژاد بود و دوران این حرف‌ها تمام شده است. نباید هیجانی حرف بزنیم. آیا من علیه کسی حرفی را مطرح کردم؟ من تنها نظر کارشناسانه خودم را بیان کردم و به این نظر هم اعتقاد دارم و قدمی هم از گفته‌هایم عقب‌نشینی نمی‌کنم حالا اگر کسی نظر دیگری دارد کارشناسانه مطرح کند خیلی بهتر از این است که مخاطبین را به کارهای نخ نما شده بگم بگم یا میگم میگم معطل کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی با غیرت IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    جناب عباس جدیدی : پس از 1998 تهران که شما در وزن 97 کیلو مدال طلا گرفتید و رسول خادم هم در سنگین وزن نقره گرفت , رسول خادم از کشتی خداحافظی کرد و در سال بعد در ترکیه 1999 شما به جای او به سنگین وزن صعود کردید و با شومیلین معروف کشتی خوبی گرفتید و اقای علیرضا حیدری هم به وزن 97 امده بود و در فینال در مسابقه با گوجیلیدزه گرجستانی ضربه فنی شد و به مدال نقره رسید. سرمربی تیم هم محسن فره وشی بود. بنابراین قبلا تغییر وزن داده بودید و اینهائی که شما تعریف میکند از واقعیت به دور است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس