کد خبر 1455283
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
سوخو 35

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از ورود جنگنده‌های سوخو۳۵ به کشور در اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جنگنده‌های سوخو۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، اوایل سال آینده وارد کشور می شود.

حیدری همچنین گفته است ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به زودی وارد کشور می‌شوند.

طی سال‌های گذشته، گمانه زنی‌هایی درباره خرید جنگنده‌های سوخو ۳۰ از روسیه مطرح شد و در برخی مقاطع زمانی این گمانه زنی‌ها قوت هم می گرفت.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه شهریور ماه امسال امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگویی با تایید خبر خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش تاکید کرد که خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ در دستور کار نهاجا قرار دارد و خرید جنگنده سوخو ۳۰ در برنامه نهاجا قرار ندارد.

تاکنون اخبار غیررسمی متعددی درباره خرید جنگنده از روسیه، نوع، تعداد و زمان تحویل آنها به ایران منتشر شده و در جدیدترین اظهار نظر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید این جنگنده‌ها اوایل سال آینده به ایران می‌آید.

* سوخو۳۵ را بیشتر بشناسید

سوخو ۳۵ یکی از قدرتمندترین جنگنده های نسل ۴++ دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی N-۰۳۵ مجهز است و امکان کشف ۳۰ هدف و درگیری با ۸ هدف را بصورت هم زمان دارد.

حداکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع پست ۱۵۰۰ کیلومتر و در ارتفاع بالا ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است و عمر عملیاتی موتور های قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نیاز به کنترل و اورهال ۴۰۰۰ ساعت است.

این جنگنده بصورت همزمان به انواع موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین و ضد کشتی و ضد رادار نیز مسلح می شود. علاوه بر آن توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک های لیزری و ماهواره ای و راداری را نیز در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مجتبی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 8
    جنگنده سوخو 30 برای سپاه مناسب است و سوخو 34 می تواند جانشین سوخو 24 نیروی هوایی و سوخو 22 سپاه شود. اخیرا روسیه سوخو 34 را برای فروش در نظر گرفته است
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 0
      سوخو 30 مدل صادراتی به هند از لحاظ هزینه‌ای بسیار به‌صرفه است. به نظرم میگ 29 به‌روزرسانی شده هم بسیار عالیه. البته سپاه باید تمرکز خودش رو روی گسترش توان موشکی قرار بده و کار رو به نیروی هوایی ارتش بسپره. برای هر دو نیرو آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    12 10
    زباله های روسی و چینی
    • ح IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      به خدا که اگر همین کیفیت رو آمریکا ساخته بود الان داشتی به به و چه چه میکردی!!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    6 31
    حکومت که خودکفا بود چه احتیاجی به واردات داره:))))))))
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      11 7
      برای کوری چشم غربگداها تا چشمشان درآید!!!!!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      10 4
      تا لج اربات یانکیستانیت و کاسه لیسان داخلیش که گمان می کردند توانسته اند ایران را تحریم و به خصوص تحریم نظامی کنند را درآورند! مواظب باش از این غم دق نکنی!!!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      10 3
      ابله معامله چ ربطی به خددکفا بودن یاونبودن داره در قبال پهبادهای شاهد ک دهن اوکراین رو سرویس کرده روسیه سوخو میده اسکل
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      10 0
      دستیابی به دیگر فناوریها هم ضرورت داره
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      7 0
      مسئله را ساده تحلیل نکن ، در حد چند اسکادران خیلی هم خوب است باعث آشنایی با تکنولوژی‌های جدید می شود . چرخ را دوباره اختراع نمی کنند ، مهندسی معکوس می کنند . بله برای پوشش همه پایگاههای هوایی این خرید جوابگو نیست و البته به صرفه هم نیست و باید جنگنده داخلی ساخته شود و شرط عقل هم برای عدم وابستگی ساخت داخل است .
    • عاشق میهن IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      6 1
      جلبک عقلش از تو بیشتره . تو کل دنیا یکی دو تا کشور تو ساخت جنگنده خودکفان فقط
    • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      18 0
      همیشه باید از نظر نظامی قوی باشیم
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      14 2
      میسوزه :)
    • ح IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      الان انگلیس و آلمان از آمریکا جنگنده می‌خرن مشکل داره؟؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 4
    بزارید به دستتون برسه بعد تو بوق و کرنا بکنید مثل داستان اس 300 نشه
  • سید IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    10 7
    تجهیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تعداد کافی از جنگنده های پیشرفته اَبَرفلانکر از یک سو و مهارت و تجارب خلبانان ایران از دفاع مقدس که آن را در اختیار خلبانان جوان این نیرو قرار داده اند قطعاً نیروی هوایی ایران را در صدر قدرت های منطقه قرار می دهد چرا که این جنگنده هوایی ها برتر از جنگنده های موجود در منطقه از جمله میراژ 2000 و یورو تایفون و ایگل اِف 15و فالکن اِف 16 و هورنت اِف 18 و رافائل و تورنادو و غیره هستند و حتا به قول کارشناسان نظامی یانکیستان اگر خلبان آن مهارت کافی داشته باشد از پس اِف 35 هم برمی آیند!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    13 5
    صدها اسکادران آواکس برای بمباران وشخم زدن اسراییل لازم داریم نه به این آهن پاره ها آواکس آواکس آواکس اوجب کفاعی
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      2 0
      فقط 1 عدد موشک سامارت نیاز است
    • علی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      3 0
      اواکس هواپیمای شناسایی نه بمب باران الان بمب فکن های ب_52 امریکا هم دیگه برای بمب باران کشور هایی که داری سامانه های زد هوایی هستند استفاده نمیشن چون زیادی بزرگند و گرون و اگر شناسایی بشن که میشن راحت شکار میشن
    • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 0
      آواکس یک هواپیمای راداری است نه یک هواپیمای جنگنده! ؟
    • شیخ IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      0 0
      کی میمیری ؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    6 3
    تا تز روسها چیزی نگرفتین صداشو در نیارید روسها خائنن
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    12 6
    دلخوش به این چند تا سوخو ۳۵ نباشید چون اگه اینطور بود روسیه اوکراین رو ۱۰ روزا اشغال کرده بود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 0
    بنظرم خود نیروهای مسلح سخنگو دارند و به وقت اطلاع رسانی می کنند ، این نشت اطلاعات در مقامات کار خوبی نیست و مشکلات امنیتی ایجاد می کند . /// هر کرا اسرار کار آموختند ** مهر کردند و دهانش دوختند
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    چه عبرت گیرندگان کم هستند . آقا اسرار نظامی و مملکت را تا وقت اطلاع رسانی آن جار نزنید .
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    بسیار عالی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 2
    با این جنگنده نسل 5 تقریباً تمام جنگنده های دشمنان بی ارزش و بی کارآمد خواهند شد
  • سیدمرتضی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 2
    من کارشناس نیروی هوایی نیستم اما به شخص طبق اطلاعات موجود ترجیح میدادم جی۱۰سی رو بخریم اگر این کار میکردی الآن جی ۱۰هارو در فرودگاه ها میدیدیم نه این که از سال۲۰۲۰منتظر اقایون روس باشیم، دومین دلیل من تیراژ تولید هستش مثلا۶۴جنگنده در یک سال تحویل پاکستان دادن اما روسیه این تیراژ تولید رو برای کشور خودش هم نداره اخیرین بار در سال۲۰۱۵ بود۱۰۰جنگنده در یک سال تولید کردن و بعدها تولید به۲۰عدد یا۳۰عدد رسید ، دلیل بعدیم سابقه بد روس ها در معاملات نظامی با ما بوده همیشه یا دیر تحویل دادن یا پشتیبانی نکردن ، دلیل بعدیم ما از قبلا دنبال سوخوی۲۷بودیم اما روس ها نفروختن در دوران اقای خاتمی و اقای احمدی نژاد، در دوران اقای روحانی دنبال سوخوی۳۰بودیم باز هم فک کنم رضایت ندادند الآن این سوخوی۳۵هارو مصر سفارش داده بود اما به دلیل تحریم ها امکان تحویل دادن به مصر وجود نداره مگر با رضایت امریکا(امریکا نفوذ امنیتی زیادی در مصر داره سیاست مداران و نظامیان ضد امریکایی کم نیستن اما...)ما چرا این هارو تحویل بگیریم، دلیل بعدیم اینه که چین از نظر الکترونیک هوایی و شبکه کردن نیروی هوایی بسیار جلوتر از روسیه هستش و حتی جلوتر از کشورهای غربی بجز امریکاست واقعا در این زمینه به دلیل تعداد زیاد ماهواره و این که دومین دارنده تعداد زیاد اواکس و هواپیمای جنگ الکترونیکه میتونه کمک فراوانی بکنه و ما در زمینه ماهواره ای با چین قرارداد داریم، دلیل بعدیم ارزون بودن جی۱۰سی به دلیل تیراژ بالای تولیده این هواپیماست و هزینه پرواز کمش ، دلیل بعدیم موشک های هوا به هوا بمب های دور ایستا ما غربی هستند و چین در این مورد به ما نزدیکه پایه بمب های دور ایستاش و موشک های هوا به هواش ایتالیا فرانسه و رژیم موقته البته الآن دیگه موشک های هوا به هوایی در حد امرام تولید میکنه البته واقعا هزینه کرده و تجربه پیدا کرده ، بحث بمب های دور ایستا شبکه محور کردن نیروی هوایی اواکس چیزی هست برای اینده نیروهوایی که الآن چین این رو داره اما روسیه هنوز این کار رو برای خودش کامل نکرده، هرچند مهمترین دلیل خرید نظامی در درجه اول سیاسیه من روسیه رو دوست دارم اما روسیه هیچ وقت قابل اتکا و اعتماد نیست مثال سوریه لیبی ارمنستان و... ما اینجور ضعیف نیستیم اما تجربه میگه قراداد نیروگاه اتمی بوشهر اس۳۰۰ اتفاقات بین ما و روسها در سوریه
    • هامان IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 0
      «هر روز وزیر دفاع وقت آقای سردار نجار یک چیز میگفتن،روزی علاقه به راه اندازی خط تولید بالگرد کامف وروزی ارتقا وخرید میگ۲۹به۳۵نمونه های تازه وپس ازکمی خرید سوخو۳۰داشتند!!!این فرصت طلایی پس از روی کارآمدن دولت دوم احمدی نژاد وفشار دولت اوباماکه دارو رو برماتحریم کرد تمام شد!!!در دولت تدبیروامیدهم که تنها حرف زده شد،پس نه این روسیه اون روسیست ونه این ایران اون ایران،روسها وچینی ها تکلیفشون رو بامانمیدونستن وعدم اطمینان دوطرفه بود ولی این روسیه تکلیفش رو باغرب میدونه خودشم زیر تیغ تحریم رفته،قرارداد همکاری دفاعی راهبردی بستیم،چند مسئله درباره ی خرید اس۳۰۰ و تاخیر در احداث نیروگاه اتمی بوشهر،در دوره ی نمیدونم چی بخرم بالاخره اس۳۰۰نهایی شد ولی بافشار آمریکای مهربان(الکی مثلا آمریکاخوبه خخخ)روسیه ازترس تحریمهای آمریکا خودش رو برای ایرانی که تکلیفش باخودش معلوم نبود زیر تحریم نبرد،ما۶۰۰ملیون دلار پیش پرداخت دادیم،پرسنل آموزش دیدن وبرگشتن،باتحویل ندادن سامانه،ما شکایت کردیم در دولت روحانی لاهه بالاخره بنفع ما رای داد که یاسامانه رو تحویل ایران بده روسیه یا علاوه بر پیش پرداخت۴میلیارد دلار جریمه بده،روسها چون خط تولید اس۳۰۰pmu2رو تعطیل کرده بودن،به ما پیشنهاد خرید آنتی۲۵۰۰دادن که برای زدن موشک خوبه ولی تهدید ما هوایی بود چون توان پاسخ موشکی متقابل رو داشتیم ولی دولتهای متخاصم ما نیروی هوایی بروزی داشتن،اس۳۰۰هم توان ضدهوایی هم موشکی داشت،اونها پس ازرد این پیشنهاد ازسمت ما اس۴۰۰روپیشنهاد دادن ایران برای تنبیه طرف روسی به همان مدل اس۳۰۰قیدشده در قرارداد اصرار کرد که مجبور شدن کلی هزینه کنن خط تولید رو راه بندازن تا همون مدل اس۳۰۰روبدن،تا نقره داغ نشن،اما بحث نیروگاه اتمی بوشهر،اصرار ما برای استفاده از فن آوری زیمنس باعث شد طراحی تاابتدای دهه ی۸۰طول بکشه،پس از اونهم در کنار فشار آمریکا ماهم درپرداختها تاخیر داشتیم،حداقل ۴سال هم اکراین اذیت کرد چون فن آوری توربین نیروگاه ها در اوکراین وموتورسیچ بود،بهمین دلیل اکنون ازایران برای نیروگاه وتلمبه خانه های نفت وگاز توربین میخرن چون مپنااین توان رو داره،پس اکراینی که خیلی ها گلوپاره میکنن براش درتاخیر راه اندازی دخیل بوده،امابالاخره تحویل داد در۹۲،اما غربی های مورد اعتماد چی؟!!!اکنونم روسها دارن برامون نیروگاه میسازن که بخاطر دیر»
    • هامان IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      سیدمرتضی جان،جسارتم رو ببخش،این رو باهمه ی دوستانم ولی درپاسخ به شما میگم،وضعیت جهان ناپایداره،همه بدنبال تقویت بنیه ی دفاعیشون هستن وآمریکا،ناتو واسرائیل،کشورهای عربی نزدیک به اونها،استرالیا وژاپن وکره ی جنوبی وحتی ترکیه دارن وارد خطوط قرمزی میشن از وحشت افول آمریکا که پیش ازاین نمیشدن، پس باید حواسمون به شرایط دنیا باشه و درکنار نگاه به داخل دادن بودجه ی پژوهشی برای ساخت جنگنده ی سنگین نویین وبروز داخلی،حتما باتوجه بشرایط جهانی خریدخوب خارجی هم داشته باشیم،این قرارداد دیرانجام شدودلیلشم مصر باشه یانباشه آغاز خوبیه و باهمکاری صنعتی،تا۶۰فروندباتولید داخل اینجور که شایعات میگه خوبه اما کافی نیست،درسته قرار نیست کل کشور تعطیل بشه وخرید نظامی اونم هوایی بشه اما یواش یواش در درازای۲دهه میشه بابرنامه ریزی خوب خریدهای مناسب،همکاری صنعتی،پژوهش وگسترش صنعتی یک نیروی هوابردی بتسرنشین بروز وقدرتمند داشت،چه در بخش هوایی سپاه وارتش چه بخش هوادریای ارتش وسپاه،پس شرایط جهان رو ببینیم باسپاس از تحمل شما و دوستان
    • مجتبی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 1
      جنگنده سو 35 در واقع مانند اف 14 اما مدل روسی است و برای نیروی هوایی مناسب است. این جنگنده از نظر فنآوری هم برای ایران اهمیت دارد و برای فناوری ساخت جنگنده مورد نیاز کشور کمک بزرگی است. ایران علاوه بر این جنگنده برتری هوایی به جنگنده سبک مانند جی بیست و یا در حد اف شانزده نیاز دارد که با تولید موتور توربوفن بومی محقق می شود
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    جون ۲۴ عدد
  • IL ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    9 1
    رسانه ای کردن این خبر توسط یک نماینده اصلاح طلب که به شدت طرفدار برجام هست و منتقد رابطه ایران و روسیه بسیار عجیبه!!!!
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      9 1
      نظرت درسته اما چرا پرچمت اسرائیله؟!
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    8 0
    همیشه این مجلسی ها با نطق های بیجاشون کارو خراب میکنند برای اس سیصد هم همین اتفاق افتاد
  • US ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو ٧٥ چک میت و دیگر هیچ
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    ایران باید از تمام کشورهای همسایه قوی‌تر باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس