.

شهروندان فرانسوی در پی فراخوان‌های گسترده سیاستمداران و رهبران اتحادیه‌های کارگری برای برگزاری اعتصابات در روز ۱۹ ژانویه، از ترس بروز دوباره بحران سوخت به سمت پمپ بنزین‌ها هجوم آوردند.

به گزارش مشرق، تارنمای روزنامه لو پاریزین روز یکشنبه اعلام کرد که مردم فرانسه به دلیل تجربه‌های مشابه گذشته به سمت جایگاه‌های سوخت هجوم آوردند و برخی جایگاه‌ها به طور موقت با کمبود سوخت مواجه هستند.

این روزنامه فرانسوی تاکید دارد که خطر اعتصاب در پالایشگاه‌های این کشور به گوش می‌رسد.

برخی جایگاه‌داران نیز اعلام کردند که به دلیل شرایط حاکم، شهروندان ۲ برابر معمول برای دریافت سوخت مراجعه می‌کنند.

روزنامه کاپیتال نیز امروز با انتشار گزارشی به شتاب فرانسوی‌ها برای دریافت بنزین در جایگاه‌های سوخت این کشور پرداخت و نوشت: با توجه به تظاهرات گسترده ۱۹ ژانویه علیه اصلاحات بازنشستگی، ترس از بروز اعتصاب در پالایشگاه‌ها در پیش است و بسیاری از فرانسوی‌ها نمی‌خواهند وضعیت اکتبر سال گذشته میلادی را دوباره زنده کنند.

در این گزارش یادآوری شده است که همه اتحادیه‌ها به طور هم‌ صدا از فرانسوی‌ها خواستند تا برای اعتراض به پروژه اصلاح قانون بازنشستگی دولت در روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه متحد شوند.

بی‌اعتمادی به دولت مکرون

هجوم فرانسویان به سمت جایگاه‌های سوخت در شرایطی رخ می‌دهد که وزیر انتقال و انرژی این کشور روز جمعه گذشته در مصاحبه با فرانس‌اَنفو (Franceinfo) با بیان اینکه هیچ پالایشگاهی در اعتصابات شرکت نخواهد کرد، از شهروندان فرانسوی خواسته بود که وحشت نکنند و به سمت پمپ‌های بنزین هجوم نیاورند.

اما روزنامه کاپیتال با استناد به گزارش روزنامه لو پاریزین اضافه می‌کند که سخنان یاد شده مانع از ترس فرانسوی‌ها برای بروز چالش در هفته‌های آتی نشده است.

چند ده جایگاه سوخت بسته شد

این روزنامه فرانسوی با اعلام اینکه چند ده جایگاه سوخت تعطیل شده و این الگو در انتظار تکمیل است، می‌نویسد: بدیهی است که فراخوان‌های دولت مبنی بر وحشت نکردن شنیده نشده است و رانندگان نمی‌خواهند همان دردسر پیشین را دوباره تجربه کنند.

جنجال اخیر اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که با مخالفت گسترده شهروندان و طیف گسترده‌ای از سیاستمداران و اتحادیه‌های کار این کشور همراه شد، اکنون به دعوت رهبران سیاسی فرانسه برای برگزاری تظاهرات میلیونی در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) رسیده است.

هجوم فرانسویان به پمپ بنزین‌ها

تارنمای هفته‌نامه لو ژورنال دو دیمانش (Le Journal du Dimanche) نیز امروز نوشت: فابین روسل (Fabien Roussel) دبیر ملی حزب کمونیست از یک میلیون فرانسوی خواست که در ۱۹ ژانویه در اعتراض به اصلاحات قانون مربوط به بازنشستگی به خیابان‌ها بیاییند.

این تاریخ پیشتر به عنوان نخستین تاریخ بسیج اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی برای اعتراض به قانون جدید دولت مکرون معرفی شده بود.

دبیر ملی حزب کمونیست همچنین خواستار برگزاری همه‌پرسی در زمینه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه شد؛ موضوعی که مکرون نسبت به آن موضع بسیار انعطاف‌ناپذیری اتخاذ کرد و امکان تغییر در سیاست خود را کاملا منتفی دانست.

روسل تاکید کرده است: "همه اقشار از کارکنان بخش‌های عمومی، خصوصی، جوان‌ها، بازنشستگان و همه ما باید به صورت گسترده در روز ۱۹ ژانویه به خیابان‌ها بیاییم؛ بیایید یک میلیون نفر شویم تا به خیابان برسیم."

دبیر ملی حزب کمونیست بار دیگر پیشنهاد داده است که اصلاحات قانون بازنشستگی به جای رای‌گیری در پارلمان فرانسه، به همه‌پرسی عمومی گذاشته شود.

وی اضافه کرد: "ما خواهان یک بحث واقعی در مورد اصلاحات پیش رونده بازنشستگی هستیم. مردم باید مشارکت کامل داشته باشند."

روسل تاکید کرد:"مکرون در هفته‌های اخیر یک مشاوره ساختگی [با احزاب و اتحادیه‌های کارگری] ترتیب داد و تغییرات ایجاد شده در پروژه اولیه این قانون از بی‌رحمی آن برای میلیون‌ها کارمند کم نمی‌کند. این مکرون است که سلاح‌ها را انتخاب می‌کند."

هجوم فرانسویان به پمپ بنزین‌ها

کلمانتین اوتَن (Clémentine Autain) نماینده حزب فرانسه تسلم‌ناپذیر نیز در گفت‌ وگو با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر لزوم حضور پرقدرت در تظاهرات ۱۹ ژانویه، تحقق این امر را به منزله توازن قوا و افزایش قدرت ارزیابی کرد.

فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (CGT: نخستین از پنج کنفدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری فرانسه که از نظر آرا بزرگترین و از نظر تعداد اعضا دومین است) نیز اظهار امیدواری کرد که میلیون‌ها فرانسوی در ۱۹ ژانویه در تظاهرات شرکت کنند.

دولت مکرون بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته به وقت پاریس لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی را ارایه کرد؛ طرحی که به اعتقاد تحلیلگران فیوز اعتراض‌ها را در این کشور اروپایی روشن می‌کند و موجب انفجار نارضایتی‌ها خواهد شد.

دولت فرانسه در طرح جدید اصلاحات بازنشستگی موضوع افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سالگی را مطرح کرده است.

اتحادیه‌های اصلی فرانسه به اتفاق آرا مخالف این اصلاحات هستند و پنجشنبه را به عنوان نخستین روز اعتصاب و تظاهرات علیه این اصلاحات اعلام کردند.

بر اساس نتایج نظرسنجی که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، از هر ۱۰ فرانسوی حدود ۶ نفر با اصلاحات بازنشستگی اعلام شده توسط دولت مکرون مخالف هستند.

نتایج تحقیقات موسسه مشاوره، نظرسنجی و برنامه‌ریزی راهبردی اِلَب (Elabe) همچنین نشان می‌دهد که ۴۶ درصد فرانسوی‌ها اعلام آمادگی کردند که در هفته‌های آینده علیه این اصلاحات بسیج شوند که ۵۷ درصد از این افراد را چهره‌هایی با میانگین سنی ۵۰ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند.

همچنین ۷۰ درصد از حامیان ژان لوک ملانشون رهبر ائتلاف مخالف رئیس جمهوری فرانسه موسوم به نوپس نیز اعلام کردند که قصد انجام این کار را دارند.

در این بین ۲ نفر از هر سه فرانسوی (۶۸ درصد) احساس می‌کنند که دولت به اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های سیاسی گوش نداده و با آنها مشورت نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس