کد خبر 1455753
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
«ساخت اروپا» به آخر خط رسیده است؟

روزنامه آمریکایی نوشت: افزایش بی‌سابقه بهای انرژی در سال ۲۰۲۲ به دنبال جنگ اوکراین، بقای صنایع تولیدی در «خاک اروپا» و ادامه حیات «ساخت اروپا» را به چالش کشیده است.

به گزارش مشرق،‌ در چنین شرایطی، تصویب قانون جدید آمریکا برای حمایت از صنایع سبز تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، مقام‌های اروپایی را که واشنگتن را متحد خود می‌دانستند،‌ بهت‌زده و خشمگین کرده است.

بر این اساس، افزایش بهای انرژی در اروپا از یک طرف، صنایع را برای بقا در عرصه رقابت با چین و آمریکا به خروج از خاک اروپا ناچار خواهد کرد، و از طرف دیگر، قانون جدید کاهش تورم آمریکا بسیاری از کسب‌وکارها را به تغییر مکان به این کشور تشویق می‌کند.

«قانون کاهش تورم» (IRA) در ماه اوت امسال (مردادماه) توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امضا شد؛ این قانون یارانه‌ قابل توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت های فسیلی نقش تعیین کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات «ساخت آمریکا» را در بر می‌گیرد.

پولیتیکو می‌گوید: بحران انرژی به طور مستقیم بر بسیاری از صنایع تولیدی پر مصرف از جمله صنعت شیشه‌سازی، فلز، کود شیمیایی، کاغذ، سیمان و سرامیک اثر می‌گذارد و نابودی این صنایع به معنای از دست رفتن ۸ میلیون شغل در اروپا خواهد بود.

وضعیت کنونی، رهبران اروپایی را از گسترش پدیده «صنعت زدایی» در سراسر خاک اروپا نگران کرده است؛ به منظور جلوگیری از این شرایط نامطلوب و همچنین پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن، این مساله در صدر فهرست دستورکار اتحادیه اروپا برای ۲۰۲۳ قرار گرفته است.

در همین راستا، یک مقام ارشد کمیسیون اروپا که به نام وی اشاره‌ای نشده، هشداد داد: با توجه به اقدامات چین و روسیه، اروپا با خطر جدی «صنعت زدایی و غیرفعال شدن بخش سرمایه گذاری» روبه‌رو است.

لوک تراینگل دبیر کل یک اتحادیه کارگری اروپایی که بیش از ۷ میلیون کارگر بخش تولید در اروپا را در بر می‌گیرد، هشدار داد: اینکه گفته‌ می‌شود صنعت اروپا به ویژه صنایع پرمصرف در معرض بحران موجودیت قرار گرفته اند، بزرگنمایی و اغراق نیست.

تیری برتون کمیسر بازار داخلی اروپا در ایمیلی به کارمندان خود که پولیتیکو نمونه‌ای از آن را دیده است، تلاش‌ برای تقویت رقابت‌پذیری جهانی اروپا را «اولویت اصلی» در ۲۰۲۳ عنوان کرد و افزود: بهای بالای انرژی نه تنها شهروندان بلکه تمام زنجیره تامین صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و چین به دنبال جذب ظرفیت‌های صنعتی اروپا هستند، ادامه داد: بدون یک پایه قدرتمند در تولید، امنیت بخش‌های تامین، صادرات و اشتغال‌زایی در خطر است.

این گزارش می‌افزاید: با وجود این نگرانی‌ها،‌ بهای گاز در اروپا با وجود کاهش‌های اخیر هنوز حدود ۶ برابر بیشتر از میانگین در ۱۰ سال گذشته و بیش از چهار برابر کشورهای رقیب مانند آمریکا است که این می‌تواند به نقل مکان شرکت‌های بزرگ به خارج از خاک اروپا و نابودی کسب‌وکارهای کوچک‌تر منجر شود.

هشدارها و نگرانی‌ها نسبت به نابودی صنعت در اروپا روز به روز بیشتر می‌شود و در این میان نقطه اشتراک تمام آن‌ها اعلام نیاز برای اقدام هماهنگ در سطح اتحادیه اروپا است.

گفتنی است که برخی کشورها از جمله آلمان و فرانسه در راستای حمایت از صنایع، یارانه‌هایی را به این بخش‌ها اختصاص داده‌اند اما صنایع تولیدی در این کشورها همچنان با بحران مواجه‌ هستند.

تقاضا از طرف شرکت‌ها و دولت‌ها برای مداخله اتحادیه اروپا در این مساله رو به افزایش است و به گزارش پولیتیکو به نظر می‌رسد که این مساله در فصل زمستان تشدید شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    4 0
    با ایران شریک شوند و یا به ایران منتقل کنند ، طبعا شرایط ما مطلوب تر است خودشون هم میدانند
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    با سلام. وی با اشاره به اینکه آمریکا و چین به دنبال جذب ظرفیت‌های صنعتی اروپا هستند، ادامه داد: بدون یک پایه قدرتمند در تولید، امنیت، بخش‌های تأمین، صادرات و اشتغال‌زایی در خطر است. گزاره فوق مستند موثقی در باره اهمیت تولید و نقش آن در ساختار نظام سیاسی است. امام امت چند دهه است که تولید را به صورت یک راهبرد ملی تعریف کرده و پیرامون آن ارشادات موسعی کرده اند‌ ولی متأسفانه دولت ها و تصمیم سازان به طور جدی به آن نپرداختند. تولید و اهمیت آن را دریابید. علاوه بر این تولید در ایران مزیت های بی شماری دارد و به نظر می رسد از این فرصت تاریخی برای تغییر جغرافیای صنعت، تولید، کسب و کار و ... با یستی استفاده کرد و ظرفیت لازم برای جذب منابع فناوری و تولید را فراهم نمایند.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 0
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد، باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت آن را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    باید ارتش کره شمالی را هم به اوکراین دعوت کرد با پیشنهاد اجاره 25 ساله زمین های کشاورزی آن به این کشور و سه استان چرنیهوف و سومی و لاپرادور را در قدم اول پیشنهاد نمود که توسط کره ای ها آزاد شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس