آژانس اتمی حضور بازرسان خود در اوکراین را افزایش می‌دهد

مدیرکل آژانس اتمی گفت حضور بازرسان این سازمان در اوکراین افزایش می‌یابد تا مانع وقوع حادثه اتمی طی درگیری‌های جاری در این کشور شوند.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) از افزایش حضور بازرسان و اعضای این سازمان در اوکراین خبر داد.

گروسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «آژانس اتمی در حال گسترش حضور خود در اوکراین برای کمک به جلوگیری از یک حادثه اتمی در جریان درگیری‌های جاری است».

وی پیش از این گفته بود که به اوکراین سفری خواهد داشت و در آنجا از نیروگاه‌های اتمی از جمله نیروگاه زاپروژیا در جنوب این کشور بازدید خواهد کرد تا کارشناسان آژانس را در آن مکان‌ها مستقر کند.

مدیرکل آژانس اتمی توضیح داد که «با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود، باید به تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز حادثه خطرناک اتمی ادامه داد».

بیشترین نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا است. زاپوروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپاست و روسیه در اولین روزهای عملیات نظامی خود در اوکراین، کنترل این تاسیسات را به دست گرفت و این نیروگاه به طور عادی به کار خود ادامه داد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

چندی پیش در ۴ منطقه اوکراین شامل منطقه زاپوروژیا همه‌پرسی بر سر پیوستن به روسیه برگزار شد که اکثریت قاطع مردم این مناطق به این پیوستن رای مثبت دادند.

از سوی دیگر، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه تسلیحات غربی و پرسنل خارجی ورودی به اوکراین هدف قانونی روسیه هستند، گفته است: «ورود سلاح‌های غربی ارائه شده به اوکراین، باعث شده این کشور حقیقتا به بازار سیاه تبدیل شود».

.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس