پشت پرده مخالف‌خوانی‌های مولوی عبدالحمید چیست؟/ خطبه‌هایی، نه برای نمازگزاران!

چند هفته‌ است که عصرهای جمعه تیتر اکثر رسانه‌های ضدانقلاب به سخنان مولوی عبدالحمید، امام جمعه هفتادوپنج ساله اهل سنت زاهدان اختصاص می‌یابد.

به گزارش مشرق، چند هفته‌ است که عصرهای جمعه تیتر اکثر رسانه‌های ضدانقلاب به سخنان مولوی عبدالحمید، امام جمعه هفتادوپنج ساله اهل سنت زاهدان اختصاص می‌یابد. تداوم این وضعیت اما به صورت خودخواسته از سوی وی صورت گرفته و مشخصاً هر هفته موضوعی مشترک با خط تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه دستمایه‌ خطبه‌خوانی‌ها در مسجد مکی زاهدان می‌شود. اما این مخالف‌خوانی‎‌ها علی‌رغم انتقادات بسیاری که طی سال‌های مختلف به سبک سیاست‌ورزی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی وارد است، دارای ریشه‌های مشخص و قابل لحاظ می‌باشد.

بازپس‌گیری جایزه حقوق‌ بشری

مولوی عبدالحمید در سال ۱۳۹۳ جایزه تلاشگر حقوق‌ بشر را از کانون مدافعان حقوق‌ بشر گرفت؛ کانونی که شیرین عبادی و تعدادی از همفکرانش تأسیس کرده‌اند. اما در سال ۲۰۲۱ این کانون اعلام کرد جایزه‌اش را از عبدالحمید پس می‌گیرد، چرا که او از «طالبان» حمایت کرده است. اتفاقی که به‌نظر می‌رسید بن‌مایه یکی از علل مواضع بحث‌برانگیز مولوی عبدالحمید طی هفته‌‎های اخیر باشد و بر مبنای آن مولوی سعی دارد با سوارشدن بر موج اعتراضاتی که در ایران شکل گرفته چهره‌ جدیدی از خود ترسیم کند و دوباره نظر مثبت این به اصطلاح «مدافعان حقوق‌بشر مستقر در امریکا» را به دست آورد. او در یکی از همین خطبه‌ها گفت «من چنان به آزادی اعتقاد دارم که با حقوق‌ بشر رقابت می‌کنم.»

خطبه‌های یک مهر، فجایع هشت مهر

در مقام سخن، صحبت‌های عبدالحمید چیزی بیشتر از ادعاهای مخالفان جمهوری اسلامی نیست و در نگاه اول نادیده گرفتن این ادعاها بهترین کاری است که می‌شود در قبالشان کرد، اما باید توجه داشت که خطبه‌های عبدالحمید می‌تواند باعث ایجاد تنش و شکاف میان مذاهب شود و امنیت سیستان و بلوچستان را تهدید کند، نه به‌خاطر خود این حرف‌ها که ادعاهایی تکراری‌اند بلکه به‌خاطر جایگاه عبدالحمید در مقام امامت جمعه‌ اهل سنت. از این‌رو مسئولان جمهوری اسلامی پاسخ‌هایی به این سخنان داده‌اند و نماینده‌ای از طرف رهبر به زاهدان اعزام شد تا سخنان عبدالحمید را بشنود و به مطالبات او رسیدگی کند. او در خطبه نماز جمعه یک مهر، در گیرودار اعتراضات در کشور، گفت «نگذارید مطالبات مردم انباشته شود... در غیر این‌صورت با یک جرقه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند... با سلاح و قدرت نمی‌توان حکومت را نگه‌ داشت، کشور را پلیسی و امنیتی اداره نکنید. مردم آزادی می‌خواهند و نیاز دارند حرفشان شنیده شود» و سخنانی از این قبیل که به خوبی تهدید به آشوب در بین سطور آن دیده می‌شود، همین حرف‌ها بود که کار را به درگیری‌های هشتم مهر ماه زاهدان کشاند.

بعد از ماجرای هشتم مهر در زاهدان، عبدالحمید تقریباً در مقام اپوزیسیون ظاهر شده و با خدشه وارد کردن به تمام ارکان جمهوری اسلامی سعی داشته خودش را مخالف نشان دهد. او در جلسه اساتید دارالعلوم زاهدان گفته است «یکی از آثار خیر این حادثه [وقایع هشتم مهر که به کشته و شهید شدن تعدادی از هموطنان بلوچ منجر شد] این بود که سبب بیداری مردم ما شد و ترس از دل مردم ما بیرون رفت... ما باید در روابط و همکاری‌های خود تجدیدنظر کنیم، زیرا ظلم از حد گذشته است.»

حمایت از محاربین و فرق ضاله

امام جمعه مسجد مکی در خطبه‌های یازده آذر و در دفاع از محاربینی که در سایه اعتراضات مشغول ناامنی و قتل بودند، گفت: «من از جریان محسن شکاری که در تهران اعدام شد، متأسف شدم. وقتی کسی دیگری را نکشته و فقط راهی را بسته و کاردی را به بسیجی زده و آن بسیجی زخمی شده از لحاظ شرعی نمی‌توان او را کشت.» عجیب است که مولوی عبدالحمید بستن خیابان با سلاح سرد و زخمی‌کردن بسیجی‌ها را مصداق محاربه نداند، درحالی‌که قطعاً با فقه اهل تسنن آشناست. او در دفاع از حقوق شهروندی کار را به جایی رساند که از فرقه ضاله بهائیت هم دفاع کرد. گویی این امام جمعه اهل سنت نظر سایر علمای این مذهب را در مورد فرقه سیاسی امنیتی بهائیت نمی‌داند که اینچنین در مقام دفاع از آنها برآمده است.

تناقضات متعدد در اظهارات

درباره اظهارات او چند نکته قابل بیان است. او در تمام طول این مدت تلاش داشته تا در رسانه‌ها چهره‌ای معقول از خود بسازد و به قول خودش در کنار مردم باشد و از مطالبه دست نکشد اما عمده مواضعش هیچ انسجامی ندارند. او حرف‌های خودش را نه حتی در فاصله این جمعه تا جمعه بعدی، بلکه حتی در طول یک سخنرانی مکرراً نقض می‌کند. پیداکردن تناقض در صحبت‌های عبدالحمید سخت نیست؛ همه جمله‌هایی که این روزها از صحبت‌های عبدالحمید تیتر رسانه‌ها می‌شوند با مواضع قبلی او در تناقض‌اند. درواقع این حرف‌ها از دهان کسی شنیده می‌شود که مواضع و رفتارش در دورترین نقطه نسبت به این مطالبات قرار داشته. مثلاً او در فروردین ۱۳۹۵ گفته «حاکم می‌تواند تارک نماز را مجازات و به نماز وادار کند» و در آبان ۱۴۰۱ اظهار داشته «نه شیعه و نه سنی به‌ زور به بهشت نمی‌رود با محبت و دوستی و احترام و با رعایت حقوق می‌توانید مردم را به بهشت یا جهنم ببرید.»

کسی از حقوق زنان حرف می‌زند که هنوز اجازه ورود زنان نمازگزار را به مسجدی که امامتش را به عهده دارد نمی‌دهد. درواقع خطبه‌های او مجموع چند جمله چشمگیر و گل‌درشت است که هر کدام به تنهایی معنا دارند و نهایتاً شاید تیتر جذابی برای سایت‌ها و محتوای توئیتر عبدالحمید باشند، اما هیچ نسبتی با باقی حرف‌ها و مجموع رفتارهای او ندارند. او هیچ‌گاه برای ادعاهایش دلیل و مدرکی ارائه نکرده است. آنچه که او به‌عنوان پشتوانه مواضعش ارائه می‌کند معمولاً از چند جمله تکراری «بررسی‌ها نشان می‌دهد» و «اخبار ناگواری به گوش می‌رسد» فراتر نمی‌رود. امام جمعه مسجد مکی در پایان هر سخنرانی‌اش از پایبندی به وحدت و دلسوزی برای ایران می‌گوید، اما با اظهارات نسنجیده و اغراق‌آمیزش هر هفته روی گسل تنش‌های قومی و مذهبی در کشور راه می‌رود.

تعابیر عجیب درباره قاتلان شهید عجمیان

از نظر او هر درگیری بین نیروهای انتظامی و معترضین و آشوبگران «جنایت» است و باید بررسی و پیگیری شود و مقصران آن «علنی محاکمه شوند» اما نه‌تنها مطالبه‌ای برای پیگیری مقصران شهادت بسیجیان و مأموران انتظامی ندارد، بلکه وقتی طبق قانون محاکمه شده‌اند و جرمشان با شهادت شاهدان و فیلم دوربین‌های مداربسته و اعترافات خودشان محرز شده، آقای عبدالحمید هنوز آنها را «معترض» می‌خواند و ادعا می‌کند «پایان‌دادن به اعدام و اخذ اعتراف اجباری از خواسته‌های خیزش اخیر است.» او در واکنش به اعدام قاتلان شهید عجمیان در توئیتی نوشته «کمتر کسی اتهام وارده به این دو جوان را باور می‌کند» که خود مصداق موضعگیری‌های عوام‌پسندانه و متظاهرانه آقای امام جمعه در خطبه‌هاست، خطبه‌هایی که نه برای نمازگزاران و حاضران در مسجد و نه برای اهالی سیستان و بلوچستان، که بسیار دورتر از سیستان و برای رسانه‌هایی که هر هفته منتظر منتشر کردن حرف‌های تحریک‌آمیزش هستند ایراد می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    30 56
    هرکه حرف بزنه ، از نظر شما آدم بد ، فتنه گر و تجزیه طلبه .
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      45 10
      حرف زدن با فتنه پراکنی و لجن پراکنی فرق میکنه توام بد فتنه گر و تجزیه طلبی
    • جلال میاندواب IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      7 2
      حرف داریم تا حرف این مولوی عزیز حرفهاش از معده میاد تا از مغزش
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      3 0
      تو مشرق نیوز از این حرف ها نزن ناراحت میشند.آخه همشون حقوق بگیرند
    • غیرت IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      4 1
      آدم باید با حرف زدن درّ و گوهر از دهانش بیرون بزنه نه گاز معده
    • فرزند ایران IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      3 0
      از نظر نه، واقعا هست. اگر هم نباشه. همین فتنه گر و تجزیه طلب و دشمن سوارش میشن
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      5 1
      جاسوس مستقیم عربستان سعودی هست اینها اجازه نمیدن زن بدون مرد از خانه بره بیرون حالا مدافع حقوق زنان شدند
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      4 0
      حرف زدن نه نشخوار حرف اربابت
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      حرف بر علیه منافع ملی و انسجام و وحدت باشد اره همه این ها است مشکلیه,؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 0
      ایشون حرف زیاد زده مثلا صراحتا طالبان رو تایید کرده این رو هم قبول می کنی ؟ کسی که هم طالبان و هم بهاییت رو تایید کنه اعجوبه ای است
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    28 7
    بدجور جوگیر شده توسط وهابی ها ورسانه های تروریستی وابسته چون عنترنشنال . دیرنیست بعد از اتمام تاریخ مصرفش چون کاغذی مچاله شده دور ریخته بشه و از پیشگاه ملت و رهبری تقاضای بخشش و ندامت کنه
  • هادی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    18 11
    زبون دراز شدن عبدالحمید رابطه مستقیم به باج دادن حکومت داره از ماست که بر ماست
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    16 5
    چرا بازداشت نمیکنن این # عبدالپلید
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    15 4
    لعنت خدا
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    13 35
    همه بدن فقط شما و همفکراتون خوبيد
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 0
      شماخوبین وحشی ها مگه عبدالحمید طالبان پرست بشه طرفدارتون
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 0
      دقیقا حرف عبدالحمید همین است که خودپسندی و تعریف از خود مصداق این شیخ اموی عبدالحمید است که تصویر روشن آن تو هستی - چرا اینقدر خودتان را بیش از اندازه خودتان می دانید.
    • سید علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      3 0
      چرا همون حرفای آمریکا و اسرائیل رو میزنه؟! یکم فکر هم خوبه !چرا در مورد ظلم و ستم عربستان تو یمن یا اسرائیل تو فلسطین خفه خون گرفته؟!
    • رضوی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 1
      اظهارات خلاف واقع و ظالمانه و دفاع از قاتلین بیرحم و چشم فرو بستن بر وحشی گری و جنایت عده ای اغتشاش گر قاتل و توجیه اعمال اونهاست که بده نه مخالفت فکری با مشرق!
    • احد IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 0
      عبدالشیطان مخالف حضور زنان در نماز جمعه ، حامی طالبان ، داعش و وهابیت . البته شما که سرتون رو گذاشتین زیر برف چون جایی رو نمی‌بینی فکر میکنید مردم هم چیزی نمی‌دونم . اول مطالعه کنید در خصوص افراد و با اندیشه ایشون آشنا بشیم بعد نظر بدین . عبدالشیطان هرگز داعش ، طالبان و وهابیت رو نفی نکرده و هرگز به جنگ یمن و.... هم معترض نبوده چون برادران وهابیش پشت ماجرا بودند .
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    21 7
    مولوی عبدالحمید و گوهر عشقی را بازداشت کنید .
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 0
    با سلام ریشه زبان درازی ایشان ما ها هستیم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 0
    با سلام ریشه زبان درازی ایشان ما ها هستیم که پشت سر ولایت رو خالی میکنیم
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 0
    آقای مولوی عبدالحمید وحدت جامعه اسلامی رو به هم نزنید این چیزیه که پیامبر از امتش میخواست به احتمال زیاد شما هم راضی به از بین رفتن ارزش های دینی نیستی(نگید ضد انقلاب با دین کاری نداره که خندم میگیره)
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    شیعه و سنی کنار هم هستیم نباید بذاریم امثال مولوی عبد المجید اتحاد ما رو به هم بزنند
  • وروجک IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    آنقدر گل مشکوک به آفساید زدیم که دیگه کسی از زدن گل صحیح ما خوشحال نمیشه.
  • منتظر ظهور IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 1
    یه عده که سال تا ماه رنگ نماز و مسجد رو نمیبینن الان شدن اهل نماز جمعه جالبه که تمام دستورات و سنت های اسلام رو مسخره میکنن ولی برای مُرده هاشون هفته و چهلم میگیرن از ما هم جلو زدن 🤣🤣🤣
  • غضنفر IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 0
    ب نظرمیرسد که سواد سیاسی عبدالحمید انقدرنیست تا این مواضع را بیان کندبلکه این مطالب که از زبان ایشان درخطبه ها گفته میشود دیکته همان مدافعان دروغین حقوق بشر وشیرین عبادی است این دیکته انها رامیخواند
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    3 0
    متاسفانه ایشان سر سپرده وهابی هاست تا جایی که از بهاییت حمایت می کند ایشان حتی به اعتقادات اهل سنت هم اعتقاد ندارد اگر تو عرعرستان بود صد ها بار گردنش را زده بودند
  • مصطفی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا چه کسی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    3 1
    به نظر من باید این مردک را با ساتور گردن بزنند . من حاضرم این کار را انجام دهم
  • ali IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    پشت پرده رو ول کنید مشرق جان ،اگه الان به فکر داخل نباشیدفردا باید با رضا شست چی بشینید مذاکره . کم کم مشروعیت می گیره.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    ابران با ارسال نامه ای به الازهر خواستار فتوی رسمی علمای اهل سنت درباذه بهاییت شود تا ایشان به نام اسلام در نماز جمعه بر علیه رسول الله صحبت نکند
  • چی بگم IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 0
    مگر بلده با توئیتر کارکنه؟فیلترشکن مگر براش حرام نیست؟😂
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    کلا با مخالف مشکل دارید!!!!
  • SE ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    همین فردا اگه آقای عبدالحمید بیاد و از نظام تعریف کنه باور کنید همه اونهائیکه بهش فحش میدن شروع به تعریف کردن از سجایای اخلاقی او خو اهند کرد😁😁
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 1
    این آلی جناب آقای مولوی بزرگ گواره ما دارد تبدیل می‌شود به سونی یه آمریکایی آره آقا جان اینجوری یه از شما بعید ه آقا
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 3
    تنها مرد روزگاروکسی که بهشت جایگاهش است
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    می خوان چابهار رو از ایران جدا کنند
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      2 1
      دقیقا کار سرویس های پاکستانیه و اگر اوضاع امنیتی بشه دیگه هند و چین و روسیه روی خطوط ریلی و ترانزیتی ما حاضر نمی شوند باجی برای اتصالات بما بدهند و آمریکا و غرب هم به ریش ما می خنده
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    این چرا نمی توپد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 3
    اگر کل سخنانش را گوش کنید پند و نصحيت میکنہ
  • . IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    و
  • شرقی ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    فکرمیکنم هرکی میخادبچشم بیادودنبال پول پله قدرته راهشویادگرفتن تناقض گویی فتنه افکنی دیگه کمترادم عاقلی بااین حرفابایدگول بخوره ما۴۰ ساله دا ریم ازخودی میخوریم به اسم دین یکیشونم همین آقای عبدل حمیده
  • مهربان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    عبد الشیطان معدوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس