کارشناس مسائل اوراسیا: روس‌ها در به نتیجه رسیدن طرح‌های راهبردی با ایران جدیت دارند

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: طی 12 روز گذشته دو مکالمه میان رؤسای جمهور ایران و روسیه با ابتکار عمل کرملین صورت گرفته که نشان‌دهنده این است که روس‌ها به طور جدی پیگیر به نتیجه رسیدن طرح‌های راهبردی مابین دو کشور هستند.

به گزارش مشرق، روح‌الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا درباره سفر رئیس دومای دولتی روسیه به کشورمان گفت: پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ برای اصلاحات قانون اساسی روسیه، سطح دومای این کشور نسبت به گذشته ارتقاء پیدا کرد. امروز دومای دولتی روسیه با بیش از ۴۵۰ عضو نه تنها در حوزه تصمیم‌گیری برای قانون‌گذاری و قوانین کلان فعال است، بلکه بر عملکرد دولت نیز نظارت کرده و همکاری در شورای عالی فدراسیون روسیه دارای یک جایگاه کلان است.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه «ویچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی روسیه یکی از شخصیت‌های مهم تأثیرگذار روسیه و یکی از نفرات اصلی هیأت اصلی فدراسیون روسیه است، بیان کرد: او ذهنیت بسیار مناسب، نزدیک و همگرا به جمهوری اسلامی ایران دارد و با سیاست‌های کلانی که طی یک سال اخیر برای ریل‌گذاری توسعه روابط ایران و روسیه شکل گرفته، سفر مهم رئیس دومای دولتی روسیه برای عملیاتی‌شدن تفاهمات و گفت‌وگوها به‌خصوص عملیاتی‌شدن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و روسیه بسیار حائز اهمیت است.

مدبر با اشاره به اهمیت راهبردی سفر رئیس دومای دولتی روسیه به کشورمان در ارتقای روابط ایران و روسیه، تصریح کرد: طی ۱۲ روز گذشته دو مکالمه میان رؤسای جمهور ایران و روسیه با ابتکار عمل کرملین صورت گرفته که نشان‌دهنده این است که روس‌ها به طور جدی پیگیر به نتیجه رسیدن طرح‌های راهبردی مابین دو کشور هستند.

وی افزود: در این راستا، آقای پوتین به آقای ایگور لویتین وزیر سابق حمل و نقل روسیه و دستیار خود مأموریت داده است تا بخش معطل‌مانده ریلی راهگذار شمال جنوب در ایران را روس‌ها بسازند. راهگذار شمال جنوب یک مسیر ترانزیتی بسیار مهم محسوب می‌شود که درآمدی بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای کشورمان ایجاد می‌کند یکی از محورهای مذاکرات و گفت‌وگوها بود.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل، گفت: در گفت‌وگوی میان آقای قالیباف و همتای روس خود موضوع تفاهمات مالی ما با روس‌ها و عملیاتی شدن شبکه میر و شتاب هم مسئله مهمی بود که امروز آقای والودین بر همین مبنا گفت تلاش شده تا بیش از ۶۰ درصد تبادلات مالی ایران و روسیه فارغ از شبکه دلار باشد.

وی ادامه داد: اگر شبکه مالی ما به شبکه مالی روس‌ها متصل شود، آن‌گاه تسهیل‌گری فوق‌العاده‌ای برای تجار ما رخ خواهد داد. باید گفت در صورت نهایی‌شدن تفاهمات همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و روسیه ما شاهد سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه و امضای این تفاهم‌نامه توسط رؤسای جمهور دو کشور خواهیم بود.

مدبر با اشاره به سایر بخش‌های سفر رئیس دومای دولتی روسیه به کشورمان تصریح کرد: یکی‌دیگر از محورهای دیدار رؤسای مجلس ایران و روسیه موضوعات امنیتی نه تنها در دریای کاسپین بلکه در سطح منطقه بود.

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: والودین یک کلیدواژه دارد که آن را در دیدار امروز خود با آقای قالیباف مطرح کرد و آن، بحث همگرایی در ائتلاف ضد یکجانبه‌گرایی بود. والودین ۶ ماه پیش طرح ایجاد گروه هشت اقتصادی جهان مغایر با سیاست‌های تحریمی با حضور جمهوری اسلامی ایران در برابر هفت اروپا را مطرح کرده بود.

وی افزود: امروز روسیه در حوزه منابع مناسبات راهبردی خود با ایران تنظیم‌گری انجام داده است. ما معتقدیم هم طرف ایرانی و هم طرف روس برنامه جدی دارند که این برنامه در طراحی نظم جدید جهانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مدبر در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم همگرایی میان مجلس ایران و روسیه و بخش‌هایی که ممکن است محدودیت‌های قانونی نیاز به اصلاح قوانین داشته باشد را به راحتی تسهیل می‌کند و این مسیر یک مسیر بسیار فوق‌العاده در توسعه مناسبات راهبردی کشور خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Aa IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 2
    آقای کارشناس فقط یک سئوال چند سال طول کشید تا نیروگاه بوشهر راه اندازی شود راستی شد و برق تولید می کند چقدر به اندازه یک نیروگاه خورشیدی است.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 2
    خیلی هم عالی ، به امید گسترش روابط و موفقیت برای هردو کشور دوست و مستقل!!!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    ایران اسلامی باید با همراه با آذربایجان با کفار روس وارد جنگ شود
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      0 0
      اتفاقأ اول ایران اسلامی باید به همراهی کشور مسیحی و ارتدکس روسیه با یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز کافر و اروپایی‌های نوکر و آذربایجان طویلهٔ صهیونیست‌ها وارد جنگ شود!!!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    ایران اسلامی باید با همراه با آذربایجان با کفار روس وارد جنگ شود
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    ایران اسلامی باید با همراه با آذربایجان با کفار روس وارد جنگ شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس