چین خطاب به آمریکا: اول مشکلات بدهی‌های خودتان را حل کنید

بدنبال اظهارات «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا که در این هفته، چین را به عنوان یک «مانع» بر سر اصلاح بدهی در قاره آفریقا توصیف کرده بود، مقامات چینی در واکنش گفتند: اول خانه خود را مرتب کنید.

به گزارش مشرق از رویترز، سفارت چین در زامبیا در وب‌سایت خود درباره اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: بزرگترین کمکی که آمریکا می‌تواند در مورد مسائل مرتبط با بدهی داشته باشد، این است که براساس سیاست‌های مسئولانه پولی با مشکلات بدهی خود در درون مقابله کرده و کارشکنی در تلاش‌های فعال دیگر کشورهای مستقل برای حل مشکلات بدهی‌ را متوقف کند.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در تهدیدی خطرناک و غیرمعمول می‌خواهند از رای دادن به سقف جدید برای بدهی امتناع کنند. این موضوع در عمل نشان می‌دهد که این پول پیشتر خرج شده و اکنون دولت آن رقم را بدهکار است اما این جمهوری‌خواهان بدنبال فشار بر دولت بایدن و دموکرات‌ها هستند. تاکنون، دولت بایدن و کاخ سفید از مذاکره با جمهوری‌خواهان تندرو برای دست‌کشیدن از فشار بر کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران و معتدلین امتناع کرده است.

بدهی ملی آمریکا از رقمی معادل ۵.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۳۱ تریلیون دلار رسیده که این موضوع ناشی از هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان، برنامه‌های مرتبط با کووید-۱۹ و کاهش درآمدهای مالیاتی است.

ژانت یلن و کریستالینا جورجیوا رییس صندوق بین‌المللی پول به طور جداگانه وارد زامبیا شده‌اند تا بر ضرورت اصلاح بدهی‌های آفریقا تاکید کنند.

زامبیا در سال ۲۰۲۰ بدهی خود را معوق کرد و تا به امروز پیشرفت چندانی برای پرداخت آن به طلبکاران چینی و خصوصی نداشته است؛ البته این وضعیت به کاهش فقر شهروندان کمک کرده است.

براساس گزارش بانک جهانی، فقیرترین کشورهای جهان بیش از ۳۵ میلیارد دلار به اعتباردهندگان دولتی و خصوصی در سال ۲۰۲۲ بدهی داشته‌اند که بیش از ۴۰ درصد از این بدهی به چین است.

بانک توسعه آفریقایی هفته گذشته اعلام کرد که تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به منظور کنترل نرخ تورم در داخل آمریکا و افزایش ارزش دلار، به موانع بدهی کشورهای آفریقایی افزوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    بدهی آمریکا بیش از این هاست. ۷۴ تریلیارد دلار مالیات بابت بازنشستگان به مرور گرفته و اصل پول را خرج کرده حالا که ملت به سن بازنشستگی رسیدند پولی ندارد بهشون بده. چند برابر اقتصادش تعهد و بدهی داره. در واقع به جای سرمایه گذاری کردن پول بازنشسته ها اصل پول را خرج کرده. نیروی کار فعلی هم در حدی نیست که ازشون مالیات بازنشسته ها دریافت بشه
  • یعقوب ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    اخبارتون بچه گانه و سخیف ، اونها دو ابرقدرت هستند و ما از لحاظ اقتصادی سیاسی مانند یک پشه ،به وضعیت داخلی خودمون بپردازیم شاید فرجی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس