کد خبر 1460061
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
چراغ سبز ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن نشان دادن چراغ سبز برای عضویت فنلاند و مخالفت با عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) گفت: عادلانه این است که بین کشور مشکل‌دار و کشور با مشکلات کمتر تمایز قائل شویم.

به گزارش مشرق، مولود چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با ژائو گومز کراوینهو وزیر امور خارجه پرتغال افزود: از زمانی که روند درخواست دو کشور برای عضویت در ناتو آغاز شده است، گفته‌ایم که مشکلات کمتری با فنلاند داریم، اما درخواست بررسی همزمان روند عضویت دو کشور با هم انجام شد.

وی با اشاره به امضای توافق سه جانبه برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: از زمان امضای آن توافقنامه، فنلاند برخی گام‌هایی برداشت اما سوئد اقدامات تحریک آمیزی انجام داد.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: آنکارا مخالف گسترش ناتو نیست و هیچ مشکل اساسی با فنلاند و سوئد ندارد، نگرانی‌های امنیتی دو کشور را درک می کند ولی نگرانی‌های ترکیه نیز باید درک شده و به آن پاسخ مناسب داده شود.

وی تاکید کرد: منصفانه این است که ترکیه بین کشور مشکل‌ساز(سوئد) و کشوری که مشکل کمی برای موافقت با این عضویت دارد(فنلاند)، تفاوت قائل شود.

چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد که ممکن است کشورش چنین تصمیمی بگیرد و بین درخواست این دو کشور تفاوت قائل شده و درخواست آنها را جداگانه بررسی کنند.

وی اظهار کرد: ترکیه نمی خواهد بین دو کشور تفاوت و تبعیض قائل شود اما این تصمیم بستگی به این دارد که نگرانی‌های ترکیه به شکل واقعی ارزیابی شود.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ.‌ک.‌ک در کشورشان میزبانی نکرده و از آنها حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک فرد تندرو در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد و آتش زدن قرآن در آن محل نیز به پیچیده تر شدن درخواست عضویت این کشور شبهه جزیره اسکاندیناوی افزود.

پس از این اقدام موهن، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد.

به دنبال این موضع، ینس‌ استولتنبرگ دبیرکل ناتو از موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو انتقاد کرد.

اردوغان دیروز اعلام کرد که کشورش ممکن است با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند و سوئد هم وقتی پیام ترکیه را دید، شوکه خواهد شد؛ اما فنلاند نیز نباید همان اشتباهی را بکند که سوئد مرتکب شد.

هم اکنون مذاکرات سوئد و ترکیه برای پیوستن به ناتو متوقف شده است و آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هوشنگ IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    فلاند بهتره سوئد مزخرفه نه به خاطر قرآن سوزی به خاطر طرح مزخرف پرچم کشورش و مساحت آن علاوه بر این تلفظ کلمه استکهلم برای اکثر مردم خیلی سخته فلاند از همین حالا عضو ناتو است
  • گل دوست IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    1 5
    خدا نکند یقه آدم دست ترکیه گیر بکند.خدا نکرده یک روز اگر هسته ای هم داشته باشند به کسی رحم نمی کنند ما نمی دانیم این ها با اسرائیل خوبند با ایران خوبند با روسیه خوبند با اروپا خوبند خلاصه یک روزی این ترکیه را قیچی می کنند.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    سیاست ترکیه بر اساس از آب گل آلود ماهی گرفتن است. سیاست ترکیه،سیاست شناور است. امروز با تو و برای سود بیشتر فردا با دشمن توست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس