واشنگتن فری بیکن: شخصیتهای بانفوذ آمریکا در تلاش برای احیای برجام

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا در گزارشی نوشت که شخصیت های با نفوذ آمریکایی در تلاش برای حمایت از ائتلافی از فعالان به منظور لابی گری  و تلاش برای احیای برجام هستند.

به گزارش مشرق، واشنگتن فری بیکن در این گزارش نوشت: ائتلافی متشکل از فعالان ترقی‌ خواه با حمایت مالی "جورج سوروس" سرمایه‌گذار و میلیاردر یهودی، "چارلز کوک" میلیاردر و کارآفرین آمریکایی و صندوق برادران راکفلر در حال لابی‌گری‌های پنهانی برای احیای توافق هسته‌ ای هستند.

بر اساس این گزارش، فعالان نهادهایی مانند جی. استریت، نایاک اکشن، بنیاد جامعه باز، دیده ‌بان حقوق بشر و صندوق برادران راکفلر به منظور لابی‌گری با نمایندگان کنگره آمریکا گردهم آمده‌اند.

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن این ادعاها را با استناد به ایمیلی که می گوید یک لابی جی‌ استریت برای دیگر فعالان ارسال کرده، مطرح کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، فردی به نام ویلیامز از اعضای جی‌ استریت، این ایمیل را برای گروهی از فعالان همچون رایان کاستلو از گروه نایاک اکشن، مایک آمیتای از بنیاد جامعه باز و مت داس از اندیشکده کارنگی ارسال کرده که همگی از سوی جورج سوروس یا چارلز کوک حمایت مالی شده‌اند.

این پایگاه خبری آمریکایی مدعی شده است این گروه از فعالان، استفاده از مسائل حقوق بشری را به عنوان پوششی برای پیشبرد طرح خود درباره برجام بیان کرده‌ اند.

به ادعای فری بیکن در این ایمیل آمده است: این نامه را برای طرح این پیشنهاد می‌نویسم که اعضای گروه هفته آینده نشستی مجازی تشکیل داده و درباره مفاد طرحی که می‌توانیم به قانونگذاران طرفدار دیپلماسی برای حمایت از مردم ایران پیشنهاد دهیم به اجماع برسیم.

واشنگتن فری بیکن مدعی شده است که طرح فعالان مورد نظر دو مسیر دارد. آنها قرار است از سویی طرحی حقوق بشری برای حمایت خود از مردم ایران ارائه کنند و از طرف دیگر اعضای مجلس نمایندگان و سنا را قانع کنند با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار بازگشت او به برجام شوند.

بر اساس این گزارش، فعالان برای حضور در جلسه ای در سوم دسامبر (۱۲ اذرماه) گرد هم آمدند. یک فرد آگاه به فری بیکن گفت: این جلسه در مرکز پوکانتیکو در کیکویت در وستچستر، نیویورک که املاک خانواده جان راک فلر در آن قرار دارد، برگزار شد. بنا بر گزارشات، این ملک ۲۰۰ هکتاری با یک خانه ۴۰ اتاقه سنگی، یک گالری زیرزمینی با آثار هنری پابلو پیکاسو و اندی وارهول و باغ های وسیع الهام گرفته از سبک ایتالیایی با ریشه های فرانسوی و انگلیسی در کنار رودخانه هادسون قرار گرفته است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر ۹ بهمن ماه در در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه حامل پیام‌های آمریکا برای ایران هستیم، گفت: از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره اینکه آیا واشنگتن پیامی به ایران ارسال کرده است، گفت: ماهها است که برجام در دستور کار قرار ندارد، ایرانی ها در ماه سپتامبر زمانی که یک توافق مورد تایید همه طرفها روی میز بود، فرصت احیای برجام را از بین بردند.

خبرنگاری از ودانت پاتل پرسید، آیا آمریکا پیامی به ایران ارسال کرده است؟ وی پاسخ داد که همانطور که گفتم، ماههاست برجام در دستور کار و تمرکز ما نیست.

راب مالی ۱۱ بهمن ماه در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی نیز مدعی شد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»

وی اذعان کرد: «دو سال پیش که ما (دمکرات‌ها) روی کار آمدیم به دلیل تصمیم نسنجیده دولت قبل برای خروج از توافقی که کار می‌کرد شرایط خطرناکی را تحویل گرفتیم».

دولت دموکرات بایدن از زمان بدست گرفتن سکان کاخ سفید، سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 1
    بنیاد سوروس،راکفلر و چارلز کوک!!! این برجام چی هست و چه بزرگراه نفوذیه که اینها دارن لابی میکنن تا احیا بشه!!!
  • ش. AE ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 0
    آمریکایی ها فهمیدن این نافرجام چه قدر بر ضد ایران و مردم ایران ما خودمون نفهمیدیم
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    دولت باید با پافشاری بر قطع تمامی تحریمها و حتی گرفتن غرامت از غربی ها پای میز مذاکره برود
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    دولت باید با پافشاری بر قطع تمامی تحریمها و حتی گرفتن غرامت از غربی ها پای میز مذاکره برود
  • احمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 1
    تمام دشمنان ایران،ودشمنان قسم خورده داخلی، وخواری دنبال زنده کردن برجام هستند آمریکای های بی همه چیز بدون برجام دق مرگ میشوند دارن آرام و اندوه خروج از برجام می ترکنند
    • ایرانی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      2 0
      ما از خروج برجام چی نصیبمان شد بجز تورم ۴۰۰ درصدی
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس