سید ابراهیم رییسی رییس جمهور صبح یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ به منظور بازدید از مناطق زلزله زده خوی به آذربایجان غربی سفر کرد.

رئیس‌جمهور از پاستور عازم خوی شد تا شخصا پیگیر نحوه رسیدگی به مشکلات مردم این شهرستان باشد که بلافاصله در بدو ورود مستقیم به اردوگاه اسکان اضطراری ولیعصر این شهر رفت.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور که مردمی بودن را شاخصه اصلی دولت سیزدهم می داند، در کوران حوادث نشان داده که دولت در میدان است و اخبار و حوادث را از دفتر کار دنبال نمی کند؛ چنانچه در حادثه سیل فیروزکوه که مرداد امسال به وقوع پیوست، چنین گفت: اگر چه اخبار وقوع سیل به‌طور کامل و لحظه‌ای به‌دست بنده می‌رسد، اما با این وجود طاقت نیاوردم که اخبار را صرفا از دفترم دنبال کنم.

اکنون در میانه بهمن ماه و در شرایطی که بخش دیگری از ایران به دلیل حوادث غیرمترقبه داغدار و مصیبت زده شده، رئیس جمهور در دفتر پاستور طاقت نیاورد و این بار به شمالغربی ترین نقطه ایران رفت.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه شنبه شب ( ۸ بهمن ۱۴۰۱ ) شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند که بلافاصله اعضای دولت، نیروهای ارتش و سپاه و گروه‌های جهادی در میدان حادثه حضور یافتند و رئیس‌جمهور در جانباختن شماری از مردم در این حادثه، با ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان، از مسئولان خواست تا تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به شدت برودت هوا در این منطقه و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده شکل گیرد.

با دستور رئیس‌جمهور از همان روز حادثه، معاون اولش بلافاصله در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد و امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید داشت که از کابینه، وزیر کشور هم بامداد حادثه به همراه جمعی از مسئولان عازم آذربایجان غربی شد.

با وجود دستور از از پاستور و پیگیری‌های مجدد آقای رئیسی، سه شنبه -۱۱ بهمن ماه معاون‌اولش در میدان حادثه حضور یافت تا از نزدیک از مناطق زلزله‌زده این شهرستان بازدید کند و در جریان مشکلات زلزله‌زدگان قرار بگیرد و در این بازدید میدانی گفت که مشکلات بخش قابل توجهی از منطقه رفع و بین آنان چادر، پتو و امکانات گرمایشی توزیع شده اما در کنار آن هنوز بخشی از منطقه نیازمند توجه بیشتر است.

و اما از روز حادثه تا امروز یک هفته گذشت و رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی سومین دستور را داد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش کمپ‌های اسکان موقت و تأمین مایحتاج مردم انجام و روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده در سریع‌ترین زمان آغاز شود.

حال امروز، رئیس‌جمهور بدون اطلاع قبلی و بدون تیم رسانه‌ای از پاستور عازم خوی شد تا شخصا پیگیر نحوه رسیدگی به مشکلات مردم این شهرستان باشد که بلافاصله در بدو ورود مستقیم به اردوگاه اسکان اضطراری ولیعصر این شهر رفت و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی قرار گرفت و مشکلات مردم را شنید.

آقای رئیس‌جمهور در این بازدید گفت با وجود گزارش‌های مستمر در خصوص وضعیت زلزله‌زدگان از سوی معاون‌اول‌ رییس‌جمهور، وزرای حاضر در منطقه و مسوولان استانی اما احساسم این بود که خودم بیایم و از نزدیک وضعیت و شرایط را ببینم.

آیت‌الله رئیسی این را هم گفت که آنچه که از من بر می‌آید، پیگیری است. البته مردم منطقه هم با صبوری شایعات را پشت سر بگذارند و به این شایعات که می‌خواهد دل مردم را خالی کند، توجه نکنند.

رئیس جمهور همچنین در جمع مردم روستای زلزله زده توابع شهر خوی تاکید کرد: دولت همه تلاش خود را بکار می گیرد تا در اسرع وقت و پس از مرحله آواربرداری شرایط مطلوب برای بازسازی اماکن زلزله زده آغاز شود.

رئیس جمهور بازدید میدانی خود را به مناطق صعب العبور و روستاهای اطراف نیز تسری داد، وی در جمع اهالی یکی از روستاهای شهرستان خوی که مناطق کوهپایه ای قرار داشت، گفت: گزارش های امدادرسانی به صورت ساعتی به دفترم می رسید اما فکر کردم تا خودم نیایم و در جمع مردم حضور نیابم و مشکلات را از نزدیک نبینم، آرام نمی گیرم.

وی با قدردانی از دستگاههای امدادرسان برای رسیدگی به امور زلزله زدگان، از مردم اهالی خوی نیز بخاطر همراهی و همدلی با مسئولان تشکر کرد و بر این نکته تاکید کرد که بحران ها پیش می آید، آنچه قیمت دارد، همدلی، اسنجام و یکپارچگی است؛ مردم بدانند دولت در کنار آنهاست تا مشکلات و آلام آنها را کم کند و به همین خاطر ظرف مدت کوتاهی شاهد بازسازی مناطق زلزله زده خواهیم بود.

آیت الله رئیسی همچنین در جمع خبرنگاران در خوی با اشاره به اینکه باید به سمت اسکان دائم زلزله زدگان حرکت کنیم، گفت: دولت اعتبارات بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی را تامین می‌کند.

وی افزود: بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از زلزله در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با تامین اعتبار، مردم با همکاری دستگاه‌های اجرایی، به سرعت بازسازی را دنبال کنند؛ جمعیت هلال احمر، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای فعال در منطقه بسیار خوب کار کرده‌اند و تلاش های بسیاری صورت گرفته است.

نمونه‌هایی از این حضور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی رئیس‌جمهور بارها اتفاق افتاده است که یکی از این موارد بازدید از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در ۱۳ خردادماه ۱۴۰۱ بود و این سفر در حالی انجام شد که آیت‌الله رییسی در روز قبل یک سفر کاری فشرده به تبریز داشت و تا پاسی از شب گذشته جلسات متعددی در این شهر و استان آذربایجان شرقی برگزار کرد.

رییس‌جمهور در این بازدید چهره به چهره با تعدادی از کسبه حاضر در محل گفت‌وگو کرد و تعدادی از مردم نیز در این دیدار مشکلات خود را با وی درمیان گذاشتند که این شهروندان بی واسطه از وجود فساد اداری در این شهرستان گلایه کرده و خواستار برچیده شدن فساد و برخورد با مسئولان ناکارآمد شدند.

دیدار با خانوادهای جانباختگان حادثه متروپل آبادان

یا حضور بدون تعارف رئیس جمهور در ۵ آبان همان سال و در پی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در کشور با هدف ایجاد آشوب روانی میان مردم از کار افتادن جایگاه‌های عرضه بنزین، در یکی از جایگاه توزیع سوخت تهران بود که بلافاصله رو در رو با مردم در پمپ بنزین گفت‌وگو کرد و ظهر همان روز بازدید سرزده‌ای از وزارت نفت برای بررسی آخرین وضعیت عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت داشت.

حضور رئیس جمهور در جایگاه توزیع سوخت

اخیرا هم در پی کاهش شدید دما در اکثراستان های کشور رئیس جمهور در ۲۵ دی ماه و در روز تعطیل به صورت سرزده در مرکز کنترل شرکت ملی گاز حضور یافت و در جلسه کارگروه تامین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرد.

نخستین بازدید سرزده آیت الله رئیسی از یک داروخانه

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ رییس جمهور و چند روز پس از مراسم تحلیف خود و در ایام کرونایی در بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و از نزدیک و بی واسطه در جریان مشکلات مردم و مراجعه کنندگان درخصوص تهیه داروهای مختلف قرار گرفت و در این بازدید گفت: همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است.

یا بازدید سرزده از مناطق زلزله‌زده اندیکا، پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو ، بازدید در میان سیل‌زدگان روستای مزداران شهرستان فیروزکوه و سایر موارد نشان از احساس مسوولیت پذیری دولت در میدان ها و در کنار مردم ایستادن است و حضور مسئولان کشور اقدامی ارزشمند و پراهمیت برای تسکین آلام افراد حادثه دیده است و کابینه رئیسی در این یک سال و اندی نشان داد که برگزیدن نام «مردمی» برای کابینه‌اش نه تنها شعار نبوده بلکه با رویکرد مسئولانه در موقعیت‌های مختلف به معنای واقعی کلمه ساری و جاری است و مردان کابینه او بر این باورند که میان آنها با مردم فاصله‌ای وجود نداشته و آنها خود را از جنس مردم می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    6 4
    دمتگرم سید
  • محمد IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    1 1
    خدایا می دانم که می بینی ، سپردم به خودت
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    6 3
    احتمالا تشریف بردن دستور بدن همه چیز درست شه
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    2 0
    مدیر عامل شرکت ایران خودرو رو اعدام کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس