انقلاب اسلامی ایران باعث افول نظام تک قطبی در جهان شد

با پیروزی انقلاب اسلامی نیروی سومی در جهان ظهور یافت که تعادل را به آن بازگرداند و ایران به عنوان نمونه‌ای از حکومت عادل و قوی مبتنی بر اصول اسلام معاصر به جهان معرفی شد.

به گزارش مشرق، انقلاب اسلامی پس از پیروزی توانست جغرافیای سیاسی و ترکیب ژئوپلیتیکی منطقه را تغییر دهد و این تغییر از ماهیت انقلاب اسلامی نشأت گرفته است. مجموعه ارزش‌های ایدئولوژیک و مفاهیم والای انسانی ارائه شده توسط حضرت امام خمینی (ره) در مقام بنیانگذار گفتمان این انقلاب، توانست الگویی جدید ایجاد کند و شاخص جدیدی را به منطقه و کل جهان ارائه دهد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مردم منطقه دریافتند که می‌توانند در مقابل غرب و شرق بایستند و معادلات را تغییر دهند. ناکامی‌های پی در پی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی بهترین منبع الهام برای مردم جهان بوده است.

به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر و چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، با پروفسور «طراد حماده» نویسنده و تحلیلگر سیاسی و وزیر اسبق کار لبنان گفتگو شده که متن آن به شرح زیر است:

 انقلاب اسلامی ایران باعث افول نظام تک قطبی در جهان شد

انقلاب مبارک اسلامی ایران در ربع پایانی قرن بیستم در مرحله‌ای که منازعات بین المللی از طریق مسابقه تسلیحاتی و جنگ ستارگان به اوج خود رسیده بود، به پیروزی رسید و رژیم شاهنشاهی را سرنگون کرد. این در حالی بود که جنگ سرد بین اردوگاه‌های بین‌المللی سرمایه‌داری _ امپریالیستی و سوسیالیستی _کمونیستی تشدید شده بود و جنبش‌های آزادی‌بخش در مرحله برداشت ثمره مقاومت خود و نیز عزم و اراده ملت‌ها در مسیر تحقق آزادی و تعیین سرنوشتشان قرار داشت.

ایران در دوران شاهنشاهی یک کشور منطقه‌ای در قلب مناقشه بین‌المللی بود، اما فاقد مشروعیت حکمرانی بود و زیر سلطه استکبار جهانی به‌ویژه نفوذ آمریکا قرار داشت. ایران در آن دوران، به اصطلاح پلیس خلیج فارس بود و قابلیت‌های زیادی در اختیار داشت، اما مردم ایران از آن بهره‌ای نمی‌بردند. از این رو امام خمینی (ره) با درک اهمیت بالای جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران، مبارزه خود را بر آزادی ایران و استقرار جمهوری اسلامی متمرکز کردند. امام (ره) همچنین می‌دانستند که اگر در ایران با این موقعیت راهبردی، حکومت اسلامی واقعی حکمفرما شود، جهان اسلام را به نیرویی مشارکت‌کننده در اداره امور جهان که تسلیم سلطه و نزاع دو قدرت شرق و غرب شده بود، تبدیل می‌کند.

این همان چیزی است که عملاً با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی محقق شد و ظهور جمهوری اسلامی رؤیای نظام سرمایه داری را برای سلطه بر جهان به باد داد. با پیروزی انقلاب اسلامی نیروی سومی در جهان ظهور یافت که تعادل را به آن بازگرداند و دین اسلام جان دوباره گرفت و زمینه سازی برای ظهور امام عصر (عج) آغاز شد.

پیام امام خمینی (ره) به «میخائیل گورباچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق و آنچه در این پیام در مورد دگرگونی جهان و راه‌های رستگاری آن ذکر شد، تصویری از موازنه جدید قوا به نفع ملت‌های آزاده و سرنگونی نظام تک قطبی جهانی و وارد شدن اسلام به اداره امور جهان بود. همه این تحولات به برکت انقلاب مبارک اسلامی در تاریخ بشریت اتفاق افتاد.

نیروهای شرور جهانی به سرکردگی آمریکا و با نام‌های مختلف برای مبارزه با رژیم جدید اسلامی در ایران گرد هم آمدند و جنگ تجاوزکارانه علیه ایران را توسط صدام یاغی آغاز و هر آنچه را که می‌خواست برای او فراهم کردند. این جنگ با تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ و اشغال پایتخت بیروت پس از استان‌های الجنوب و بقاع غربی همراه بود.

به همین دلیل، حضرت امام خمینی (ره) روز جهانی قدس را اعلام کردند، سپاه قدس را تشکیل دادند و مقاومت اسلامی را در لبنان راه انداختند که پس از مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های فراوان توانست لبنان را آزاد کند و دشمن را شکست دهد. سپس صدام سقوط کرد و آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر به افغانستان و عراق حمله کرد و تروریسم تکفیری بین المللی نشأت گرفت.

جمهوری اسلامی از همان ابتدا مدافع مقاومت و حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خود بود و توانست پایه‌های نظام اسلامی را پایه گذاری کند و ایران را در همه زمینه‌های قانونی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی در خط مقدم کشورهای جهانی قرار دهد و نمونه‌ای از حکومت عادل، قوی و توانمند مبتنی بر اصول اسلام معاصر را به جهان معرفی کند.

جمهوری اسلامی به رهبری ولی فقیه، حضرت امام سید علی خامنه ای (مدظله العالی) توانست به صلابت، توانمندسازی نظام اسلامی، حفظ حاکمیت و منافع خود و همکاری با مردم جهان بر اساس نیکی و تقوا ادامه دهد و از مقاومت در برابر ظلم و تجاوز در فلسطین، لبنان، سوریه، یمن، عراق، بحرین، افغانستان و سایر کشورهای جهان و مردم مظلوم آن دفاع کند.

این در حالی است که ایران و جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها هدف جنگ نظامی و نرم، محاصره و جنگ ترکیبی قرار داشته است. با این وجود، محور مقاومت و پایداری را پایه گذاری و شهدا و جان فشانی‌های بزرگی تقدیم کرد تا اینکه به قبله و الگوی جهانیان برای نجات از سلطه و ظلم و یاریگر مظلومان برای تعیین سرنوشت خود تبدیل شد و دوره آماده سازی را برای اقامه حکومت عدل و داد و ظهور امام مهدی (عج) آغاز کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    1 0
    انشاءالله بزودی احتزاز پرچم حضرت مهدی بر گنبد دهکده جهانی
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 1
    جمهوری اسلامی نعمتی بود برای کشورهای صادر کننده سلاح و به لطف جمهوری اسلامی هزاران میلیارد دلار دلار به جیب آمریکاسرازیرشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس