نارضایتی مردم ترکیه از اقدامات ضعیف دولت در مناطق زلزله‌زده

یک رسانه ترکیه‌ای نوشت، یکی از دلایل انتقاد مردم از دولت ترکیه ناکافی بودن و ناتوانی در تلاش‌های جستجو و نجات در جریان زلزله‌های اخیر است.

به گزارش مشرق، یک وبگاه ترکیه‌ای به عصبانیت مردم این کشور از اقدامات ناکافی دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در رسیدگی مناسب به مردم و وضعیت امداد و نجات مناطق زلزله زده در جنوب ترکیه اشاره کرد.

وبگاه «یتکین ریپورت» روز سه شنبه در این باره نوشت، شب اول زلزله در ترکیه برای زلزله زدگانی که هیچ کمکی دریافت نکردند یا به اندازه کافی کمک به آن‌ها نشد بسیار سخت و مبارزه سخت با زمان و سرمای یخبندان است.

بر اساس این گزارش، ۲۶۰ امدادگر از ۶۵ کشور به درخواست دولت ترکیه برای کمکرسانی بین‌المللی پاسخ دادند، به علاوه ده‌ها هزار امدادگر محلی زیر نظر اداره بلایای طبیعی و اضطراری ترکیه و حدود ۹ هزار نظامی مشارکت داشتند، اما این کافی نیست و مقیاس این زمین لرزه‌ها بسیار بزرگ است و حدود ۱۵ میلیون نفر را در ۱۰ استان ترکیه تحت تاثیر قرار داده و مشکلات جدی در ارتباط با زلزله زدگان وجود دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه در ۱۰ استان زلزله ‌زده این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از افزایش شمار جانباختگان زلزله این کشور خبر داد. اردوغان در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد، اعلام کرد: «شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه به ۳۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان به ۲۲۱۶۸ نفر رسیده است.»

این وبگاه با اشاره به نارضایتی مردم از کمکرسانی دولت نوشت، یکی از دلایل انتقاد مردم از دولت به ناکافی بودن و ناتوانی در تلاش‌های جستجو و نجات است. روز سه شنبه جسد بی جان یکی از نمایندگان پارلمان، «یعقوب تاش» از «حزب عدالت و توسعه» زیر آوارهای خانه‌اش در شهر «آدیامان» پیدا شد. این در حالی است که در آدیامان و سایر استان‌های آسیب دیده، هزاران نفر از مردم نیازمند به دنبال کمک فوری هستند و وقتی نمی‌توانند کمکی پیدا کنند، ناراحت می‌شوند.بسیاری از بازماندگان زلزله مجبور بودند شب را در سرمای زمستان بیرون از خانه بگذرانند.

احزاب مخالف دولت اردوغان نیز نتوانسته‌اند واکنش‌های خود را بیان کنند و می‌ترسند که توسط حزب عدالت و توسعه به بازی سیاسی بر سر این فاجعه ملی و رنجش شهروندان متهم شوند.

این وبگاه به سخنان «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه که به شهروندان ترک گفته بود ما کنار شما هستیم اشاره کرد و نوشت، این سخنان در حالی بیان شدند که انگار از زیر آوار درآوردن اجساد یک برای شهروندانی است که منظر بستگانشان هستند، یک شاهکار است. سخنرانی «نورالدین نباتی» وزیر خزانه داری و دارایی که گفته بود «همه چیز تحت کنترل است» و «مشکل در اخبار جعلی است» نیز مردم ماتم زده را خشمگین کرد.

این وبگاه در ادامه نوشت، کمک‌ها نمی‌توانند به اکثر بخش‌های استان «ختای» در مرز سوریه برسد، که بر اساس گزارش‌ها تعدادشمار کشت ه‌شدگان بر اثر زمین لرزه‌ها به هزار نفر می‌رسد. فرودگاه ختای در اثر زلزله ویران شد. این ساختمان در سال ۲۰۰۷ توسط یکی از شرکت‌های پیمانکار مورد علاقه حزب عدالت و توسعه علی‌رغم انتقادها مبنی بر اینکه نباید در زمین‌های باتلاقی بنا می‌شد، ساخته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از روستاهای استان «قهرمان مرعش» به ویژه پس از زلزله دوم با خاک یکسان شده است. همچنین ادعا شده که یگان نظامی اعزامی به منطقه دیر وارد عمل شدند. البته این انتقادات نباید باعث رنجش کارکنان بخش امدادی شود که در شرایط زمستانی برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند. مشکل از مدیریت است. اداره بلایای طبیعی و اضطراری ترکیه که به کمک به منطقه فاجعه‌ زده در جهان می‌شتابد، در مواجهه با فاجعه ترکیه ناکافی عمل کرد.

این یک واقعیت است که حزب عدالت و توسعه که در سال ۲۰۰۲ پس از ناآمادگی دولت تحت ائتلاف وقت در جریان زلزله آن ایام به قدرت رسید، همان اقدامات سالهای اول حکومت برای مقابله با زلزله را انجام داد و پروانه ساخت در مناطق زلزله خیز صادر کرد.

در حالیکه «صلاح‌الدین دمیرتاش»، رئیس سابق حزب «دموکراتیک خلق‌» که در زندان به‌سر م‌ برد روز دوشنبه پیشنهاد کرد که زندانیان می‌توانند برای آواربرداری داوطلب شوند، اما کابینه اردوغان حتی برای استفاده از ارتش، منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین نیرویی که در اختیار دارد نیز مردد است و به نظر می رسد قادر به تصمیم گیری نیست.

در انتهای این مطلب آمده است، توجه مردم ترکیه اکنون بر خروج از این فاجعه با کمترین تلفات است، اما ازهم اکنون مشخص است که این بی نظمی دولت اردوغان پس لرزه‌هایی خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 4
    اونجا هشت ریشتر زلزله اومده یه سایت بی در و پیکر از امداد رسانی شکایت کرده مشرق واسش تیتر زده اینجا خوی زلزه اومده مشرق از انفعال دولت قدردانی می کنه خداوکیلی خبرگزاری حرفه ای نیستید شرف که دارید خودتون رو امام حسینی که حساب می کنید آزاده باشید مثل مرد خبر بزارید
    • الیاس IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 2
      اگه انصاف داشته باشی وضعیت خوی 10 برابر از مناطق زلزله زده ی ترکیه بهتره
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 2
      ایران بهشتم باشه امثال تو باز از چاه مستراح ترکیه و غرب و اسرائیل تعریف می‌کنید
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 2
      ترکیه بدون تحریم با اون همه دبدبه و کبکه و کمک‌های کشورهای متحدش یعنی کشورهای اروپایی و آمریکا واسرائیل و دولت جعلی باکو از پس یه چادر زدن برای زلزله زده ها نیومده ولی تو ایران تحریم شده بدون کمک کشورهای دیگه تو چند روز نوزده هزار چادر بلکه هم بیشتر توزیع شده خاک بر سر خود تحقیر ت کنن
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 3
      تفکرات پان پارس. پان پارسه کثیف در سایت مشرق موج می‌زند.
  • یوسف از همدان IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 1
    زلزله خوی فقط یک شهرستان و حداکثر200هزار نفر رو درگیر کرده ولی زلزله ترکیه19میلیون نفر رو
    • ح IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      خب؟؟ انصاف به خرج دادی یانه برای مقایسه؟؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 3
    صهیونیست ها به شدت دنبال خلع اردوغان هستند برای همین از هارد استفاده کردند البته سدهای بی‌رویه باعث خشکی آبهای زیرزمینی و آسیب پذیری گسل ها شده بود ولی هارپ با کمترین اثر توانست چنین زلزله ای خلق کند. اردوغان بعد از سر و سامان دادن اوضاع بایستی همراه با کشورهای منطقه به هر قیمتی شده تمامی کردستان را از وجود نیروهای آمریکایی و صهیونیستی پاکسازی کرد دو از هر نوع جنگ افزاری بایستی برای این کار استفاده کرد یک دونه آمریکایی و صهیونیست رو نبایستی از این منطقه سالم رها کرد. مردم داغدار بایستی با کمک هم یک پاکسازی کامل در این مناطق انجام دهند تا خیال کار برای سگ های رو بغلی صهیونیست در این منطقه بدستشون بیاد
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 2
    باید قبول کرد که حجم بحران و ویرانی بسیار بالاست. خوب در کنارش بی تجربگی رو هم باید اضافه کرد. کشوری که تا حالا بحران رو به مفهوم واقعی تجربه نکرده خ ب مدیریتش یه کم سخته.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    این زلزله اونقدر وحشتناک و در شرایط فوق العاده سخت بوده که راهها اغلب بسته شده و کمک رسانی به سادگی ممکن نیست مردم ترکیه حداکثر تلاش خود رو می کنند شرایط سخته.
  • مرتضی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 1
    البته ما برای مصیبت بزرگ زلزله در ترکیه و سوریه متاثر و متأسفیم حجم خرابی ها زیاد است وتلفات سنگین /اما زلزله های که در بم ورودبار ومنجیل و...اتفاق افتاد با همکاری و همیاری مردم وبسیج همگانی مردم و دولت از درد ورنج مردم کاسته شد /در ترکیه با این حجم گسترده خرابی وزازله قضاوت مشکل است اما دولتی که در فتنه سوریه و عراق و حتی آذربایجان و.... دخیل بوده و منافق گونه عمل کرده امروز محصول کاشته شده اش را درو میکند /بهر صورت ما برای مصیبت جانکاه مردم ترکیه متاثریم
  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    خدابه مردم ترکیه وسوریه کمک کنه آنها گناهی ندارن ولی اردوغان صهیونیست خیلی به مردم سوریه وایران وعراق ظلم کرد الان دهها کشوربه ترکیه کمک می‌کنند ولی به سوریه فقط چندتاکشور این ظلم است که غربی‌ها دارند می‌کنند دروغگوها ریاکار اسم حقوق بشررامیارند حال آدم ازاین نژادپرست های دروغگوی بی دین بهم میخوره،، خدایا امام زمان مارابفرست، البته خداراشکر که ایران درتمام زلزله ها بی کمک خارجی آنچنانی به بهترین وجه باسرعت نیروهای نظامی وامدادی ما کمک رسانی انجام می‌دهند خداراشکر محتاج خارجی‌ها نیستیم
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    سایت مشرق یک سایت پان فارس و از نوع اسلام فارسی و ضد بشریت است و همه چیز رو خود رای تفسیر میکنن تو خوی ممنونم واسه صد نفر چادر بفرستم باز اومدن در مورد ده استان تورکیه صحبت میکنن عجب سایت غیر حرفه ای اس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس