شرایط دشوار زلزله‌زدگان ترکیه؛ مردم در خودروها می‌خوابند

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که مردم در مناطق زلزله زده ترکیه در ماشین‌ها می‌خوابند و از بازگشت به خانه‌هایی که ترک خورده یا آسیب دیده‌اند، اجتناب می‌ورزند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های انگلیسی روز سه شنبه گزارش‌هایی از وضعیت مردم در مناطق زلزله زده در جنوب شرقی ترکیه منتشر کردند و نوشتند، اینک مردم در ماشین‌ها می‌خوابند و از بازگشت به خانه‌هایی که ترک خورده یا آسیب دیده‌ اجتناب می‌ورزند.

وبگاه «آی نیوز» نوشت، مردم در خودروها می‌خوابند و از بازگشت به خانه‌هایی که ترک خورده یا آسیب دیده‌اند اجتناب می‌کنند. در پی زمین‌لرزه‌های فاجعه‌باری که روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند، اینک دارو کم شده است.

این وبگاه نوشت، شمار کشته‌ها به سرعت در حال افزایش است، زیرا تلاش‌های امدادی و نجات به دلیل هوای سرد زمستانی که مانع از رسیدن به موقع خدمات ا می‌شود، با مشکل مواجه شده است.

شرایط دشوار زلزله‌زدگان ترکیه؛ مردم در خودروها می‌خوابند

خبرنگار این وبگاه که درمسیر «قونیه» گیر افتاده است گفت که مسیرها توسط کاروان‌های بزرگ وسایل نقلیه بدون پمپ بنزین مسدود شده است و صدها خودرو و هزاران نفر گیر افتاده‌اند.

مردم محلی در مناطق آسیب‌ دیده گفتند که اختلال در خطوط برق، گاز و خطوط ارتباطی باعث شده نتوانند نیازهای اولیه خود را برآورده کنند و این تلاش‌های امدادی را با مشکل مواجه می‌کند.

یک معلم ساکن شهر «غازی عینتاب» گفت، بازارها بسته است و پمپ بنزین‌ها هیچ بنزینی ندارند. در زمین های خالی، بازماندگان خودروهای خود را پارک کرده و داخل آن می‌خوابند و دسترسی به داروخانه ها و داروها بسیار دشوار است. به گفته امدادگران، برخی دیگر از ترس اینکه ممکن است ترک خورده یا آسیب ببینند از بازگشت به خانه های خود اجتناب می‌کنند.

شرایط دشوار زلزله‌زدگان ترکیه؛ مردم در خودروها می‌خوابند

یک مقام «انجمن همبستگی پناهندگان افغان» در شهر «قیصریه» گفت: «مردم برای ورود به خانه‌های آسیب دیده یا ترک خورده خود مردد هستند در مناطقی که آسیب کمی دارند، دسترسی به نیازهای اولیه مانند پوشک، غذا و پتو نیز ضروری است.»

این گزارش حاکیست، بسیاری در منازل خود را برای سرپناه، آب، نوشیدنی‌های گرم و غذا به آسیب دیدگان باز کرده‌اند.

یک امدادگر محلی در توصیف وضعیت حاکم گفت که افراد آسیب پذیر از جمله افراد دارای معلولیت از بدترین آسیب‌ها در این اوضاع هستند .افرادی که زیر آوار می‌مانند، به ویژه آنهایی که از نظر جسمی ناتوان هستند، امکان کمتری برای خروج از آنجا دارند.

به گفته این امدادگر، بسیاری از مردم سعی می‌کنند از شهرهای خود فرار کنند و به دنبال مکان‌های امن‌تری تری برای زندگی باشند.

ترکیه که بر روی خطوط گسل قرار دارد، پیش از این زلزله های شدیدی را تجربه کرده است. در دسامبر ۱۹۳۹ زلزله مهیبی با قدرت ۷.۹ ریشتر حدود ۳۳۰۰۰ کشته و ۱۰۰۰۰۰ مجروح برجای گذاشت. پس از فاجعه کنونی، دسترسی به نیازهای اولیه مانند دارو و سرپناه ضروری است. اگرچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پس‌لرزه‌ها تا یک سال دیگر ادامه خواهند داشت، اما این زمین‌لرزه احتمالا اثرات مخرب‌تر دراز مدتی بر زندگی خواهد داشت. این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، عصر سه‌شنبه از افزایش شمار جانباختگان زلزله این کشور خبر داد. اردوغان در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد، اعلام کرد: «شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه به ۳۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان به ۲۲۱۶۸ نفر رسیده است» .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 1
    باز خوبه خبری از ترکیه میاد ولی حتی همین خبر هم از سوریه بیچاره نمیاد چون در اثر زلزله شدید، اینترنت و برق کامل قطع شده، کلی تلفات دادند، تحریم هستند و هیچ کس هم نیست که کمکشون کنه...
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 0
      دقیقا ،مردم سوریه مظلوم واقع شدن
    • ارتش روسیه IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 4
      داداش نگو به اینا بیچاره اینا هموناین که با آذربایجان ریخته بودن رو هم رزمایش برادری میزاشتن ضد ایران...
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 2
      احمق گناه یه کودک و زن چیه ؟ اره راس میگی بیچاره اونا نیستن تو بیچاره یی که.....
    • سید فروزان CH ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 1
      سردار قاآنی و نیروهای مقاومت در محل هستند ، ایران وروسیه و هند هم مشغول ارسال کمک و نیرو ، مطمئن باشیم با مدیریت ایران انشالله خیلی سریعتر از ترکیه اوضاع سوریه (مناطق زلزله) رو براه میشود آنچه مسلم است دولت اردوغان مشغول التماس و کدایی از غرب جهت کمک است ،نبود مدیریت و هم کاملا مشهود است در ترکیه
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 2
    مردم بیچاره خودمان خوی چرا نی گویید ترکیه ده استان درگیره آخر زمان ماهنوز در سرپل ذهاب بعد ۵ سال در گیریم بعد از دوروز حرف از ترکیه خواب در ماشین می زنی بس کنید کمی واقع بین باش درست
  • سید فروزان CH ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 1
    آن حرام زادههایی که میگفتند ،ایران احازه نمیده وکرنه ترکیه حاضر است در عرض ۲۴ ساعت یک شهر با کانتکس بسازد در خوی با تمام امکانات ، سه روز است از زلزله کذشته هنوز دولت تکان نخورده ،در مرکز مشغول التماس و گدایی از غرب برای ارسال کمک و نیروهای امدادی ،نیروهای نظامی هم در پادکانها ،رژه میروند ، با این سرعت و‌مدیریت خواب توران بزرگ را هم میبینند ،انوقت آن علف خور (علی پف) به امید اینها عرض اندام میکند برای ما ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس