رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب؛ انتخابی کشتی ایران در قلب اروپا

مسابقات رنکینگ‌داز زاگرب جایی برای محک مدعیان تیم ملی کشتی بود و آنان در رقابت با بزرگان جهان یک تجربه بی‌نظیر به دست آوردند.

به گزارش مشرق، مسابقات کشتی رنکینگ‌دار زاگرب با کسب عنوان قهرمانی تیم کشتی فرنگی و نایب قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران به پایان رسید. در این دوره از رقابت‌ها تیم کشتی آزاد با ۶ نماینده و کشتی فرنگی با ۱۸ کشتی‌گیر به زاگرب سفر کرده بودند. آزادکاران ایران موفق به کسب ۴ مدال طلا و ۲ نقره شدند. شاگردان حسن رنگرز نیز در زاگرب چهار مدال طلا، چهار نقره و پنج برنز را به دست آوردند.

در زاگرب شاهد درخشش جوانانی مانند علی سوادکوهی، پویاد دادمرز، سجاد ایمن‌طلب، مهدی محسن‌نژاد، رضا اطری، امیرعلی آذرپیرا بودیم.

جوانانی که در زاگرب یک ماکت از مسابقات جهانی را تجربه کردند و خود را برای آوردگاه بزرگ آسیایی و جهانی آماده خواهند کرد. تجربه‌ای که علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی از آن به عنوان پلی برای قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک یاد می‌کند.

دبیر بارها در گفت‌وگوهای مختلف تاکید داشته که حضور در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی می‌تواند کلاس درس و فرصتی برای کسب تجربه قهرمانان ایرانی باشد. شاید بارزترین مثال این ایده دبیر سرشاخ شدن امیرعلی آذرپیر با کایل اسنایدر آمریکایی بود که موجب شد تا جوان ایرانی، نمایش قابل قبولی در برابر قهرمان المپیک داشته باشد.

رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب؛ انتخابی کشتی ایران در قلب اروپا

چرخه انتخابی تیم ملی و رقابت فرنگی‌کاران در قلب اروپا

مسابقات رنکینگ‌دار زاگرب در سطح بالایی برگزار شد تا جایی که حسن رنگرز سرمربی تیم کشتی فرنگی اعلام کرد که در وزن ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم تمام مدعیان جهانی حضور داشتند. در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی به مدال طلا و در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده به مدال نقره رسید.

افزون بر تجربه مسابقات زاگرب برای جوانان، این مسابقات یک رقابت جدی و بخشی از چرخه انتخابی تیم ملی در برخی از اوزان کشتی فرنگی بود. رقابت امیر قاسمی منجزی با علی‌اکبر یوسفی، پژمان پشتام با علیرضا مهمدی، رقابت برادران محمدی و ... نمونه‌ای از این انتخابی در قلب اروپا بود.

۱۸ فرنگی‌کار اعزامی به زاگرب عمده مدعیان کشتی آزاد بودند که در مراحل مختلف چرخه انتخابی به تیم ملی رسیده بودند. بیشتر این نفرات از میان قهرمانان ۱۰گانه مسابقات کشوری انتخاب شدند. البته سه مدال‌آور مسابقات جهانی (محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی، امین میرزازاده) در مسابقات قهرمانی کشور حضور نداشتند.

بنا به اعلام فدراسیون کشتی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی‌ به شرح زیر است:

در این چرخه نفرات برتر قهرمانی کشور راهی اردو تیم ملی خواهند شد و پس از آن نفرات باید خود را در یک یا چند تورنمنت معتبر بین‌المللی مانند مسابقات زاگرب محک بزنند. نفرات برتر اوزان مختلف در تورنمنت‌های بین‌المللی جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب خواهند کرد.

همچنین شماری از فرنگی‌کاران در جام تختی به میدان خواهند رفت. در پایان این مراحل نفرات برتر به اردو تیم ملی دعوت خواهند شد تا در تیرماه انتخابی نهایی برای رقابت‌های جهانی برگزار شود.

تا پیش از برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در ۲ رشته فرنگی و آزاد، دومین اعزام بین‌المللی کشتی فرنگی انجام خواهد شد و محمدرضا گرایی، امین میرزازاده، هادی ساروی و میثم دلخانی به رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب خواهند رفت. بعد از این مسابقات کادر فنی برای انتخاب فرنگی‌کاران تصمیم نهایی را خواهد گرفت. براساس اعلام فدراسیون نفرات برتر هر وزن در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی و قاهره راهی مسابقات قهرمانی آسیا در هند می‌شوند.

پویادادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، عارف محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، رضا عباسی در وزن ۶۷ کیلوگرم، سجاد ایمن‌طلب در وزن ۷۲ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم و امیر قاسمی‌منجزی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نفرات برتر ایران در اوزان مختلف رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب بودند.

ایران در وزن ۹۷ کیلوگرم هادی ساروی و مهدی بالی را به عنوان مدعی دارد که به رقابت‌های زاگرب اعزام نشدند.

رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب؛ انتخابی کشتی ایران در قلب اروپا

نایب قهرمانی آزادکاران با ۶ ستاره سرشناس

شرایط کشتی آزاد در مسابقات رنکینگ‌دار زاگرب بسیار متفاوت از فرنگی بود. ۶ ستاره نامدار کشتی آزاد ایران گام به کرواسی گذاشتند و هر ۶ نماینده ایران در زاگرب به فینال راه یافتند که خود یک رکورد جالب به شمار می‌رود.

شاگردان پژمان درستکار که البته در کرواسی در کنار تیم حضور نداشت، با کسب چهار مدال طلا و ۲ نقره عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کردند.

با توجه به چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، حضور در این رقابت‌ها به عنوان بخشی از چرخه انتخابی تیم ملی نبود بلکه بنا به اعلام فدراسیون تیم منتخب ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا از بین نفرات قهرمانی کشور انتخاب می‌شود.

علیرضا سرلک در وزن ۵۷ کیلوگرم، یاسین رضایی در وزن ۶۱، پیمان بیابانی در وزن ۶۵ کیلوگرم، مرتضی قیاسی در وزن ۷۰ کیلوگرم، حسین سلطانی در وزن ۷۴ کیلوگرم، امیرحسین کاوسی در وزن ۷۹ کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم، ارشک محبی در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیچ در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم نفرات برتر اوزان ۱۰ گانه کشتی آزاد قهرمانی کشور هستند.

همچنین با تصمیم فدراسیون شماری از مدال‌آوران قهرمانی کشور به رقابت‌های بین‌المللی جام یاریگین در روسیه اعزام شدند که حاصل آن کسب مدال برنز مصطفی طغانی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم بود.

مهدی ویسی، عباس ابراهیم‌زاده، کیان محمود جانلو، امیررضا اکبرزاده، محمد بخشی، امیرحسین حسینی، علیرضا رکابی، میثم عبدی، مصطفی طغانی و امیررضا امیری نفراتی بودند که به عنوان جوانان آینده‌داری که از دل پیکارهای قهرمانی کشور بیرون آمده بودند برای حضور در جام یاریگین به کراسنویارسک روسیه اعزام شدند.

بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های بین‌المللی جام تختی به عنوان یکی دیگر از چرخه‌های انتخابی تیم ملی برگزار خواهد شد. در مسابقات جام تختی نفرات دوم تا پنجم قهرمانی کشور حضور پیدا خواهند کرد و نفرات برتر هر وزنه جواز حضور در اردو تیم ملی کشتی را کسب می‌کند تا اردوی متمرکز آزادکاران در محل کمپ‌های تیم ملی برگزار شود.

این اردو تا تیرماه ادامه خواهد داشت و در پایان آن مسابقات مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود تا نفرات برتر راهی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی شوند.

چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، یکی از مهمترین دستورالعمل‌های فدراسیون دبیر در چند سال گذشته بوده است. با تصمیم علیرضا دبیر و کادر فنی، انتخابی فقط از طریق مسابقه انجام خواهد شد و دیگر مانند گذشته یک جمع چند نفره به نام کمیته فنی نمی‌تواند برای اعزام یا حذف یک ستاره کشتی تصمیم بگیرد.

دبیر و تیم فنی وی با طراحی این چرخه انتخابی، کشتی را به ورزش رقابتی تبدیل کردند که کسی از پیش نمی‌تواند مدعی رسیدن به دوبنده تیم ملی باشد.

رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب؛ انتخابی کشتی ایران در قلب اروپا

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس