کد خبر 1463005
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
السودانی به الشرق الاوسط: دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی به زودی در بغداد آغاز می‌شود

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط خبر داد که به زودی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزاری خواهد شد.

به گزارش مشرق،«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، چاپ لندن در خصوص موضوعات متعددی از جمله، گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد، تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم ایران و آمریکا در تشکیل کابینه او که صد روز از تشکیلش می‌گذرد، نقش عراق در منطقه و روابط آن با کشورهای عربی و اسلامی از جمله ایران، اصلاحات در دستگاه امنیتی عراق و حل و فصل مشکل سلاح بدون ضابطه، معضل پولشویی و حل و فصل اختلافات میان بغداد و اربیل اظهار نظر کرد.

نشست قریب‌الوقوع ایران و عربستان سعودی در بغداد

وی در پاسخ به این سوال که آیا به زودی دور جدیدی از گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و ایران به میزبانی بغداد آغاز خواهد شد، گفت: ان شاء الله. به زودی این دیدار صورت خواهد گرفت. از آغاز به کار دولت و بنا به درخواست برادران در عربستان سعودی و ایران، ما می‌خواهیم که این روابطه ادامه یابد و آن را ضروری می‌دانیم زیرا هر چه قدر دیدگاه‌های متفاوت در منطقه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، ثبات بیشتری به وجود می‌آید.

السودانی با تاکید بر این امر که بغداد به ایفای نقش خود در میزبانی گفت‌وگوهای عربستان و ایران ادامه خواهد داد، از برگزاری قریب‌الوقوع دور جدیدی از نشست دو طرف خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سطح نشست‌های امنیتی به سطح دیپلماتیک ارتقا یابد.

نخست‌وزیر عراق افزود: رایزنی‌ها و تماس‌ها برای تدارک این دیدارها ادامه دارد و اساسا این دیدارها در برخی از سطوح صورت می‌گیرد اما ما می‌خواهیم که سطح آن ارتقا یابد. هدف ما بالا بردن سطح دیدار مقامات مسئول امنیتی به سطح روابط دیپلماتیک تحت نظارت عراق است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شخصا در این دیدارها شرکت خواهد کرد، گفت: بله من شخصا موضوع را پیگیری می‌کنم.

روابط عراق با آمریکا نباید محدود به حوزه امنیت باشد

«غسان شربل» سردبیر روزنامه الشرق الاوسط در ادامه این مصاحبه از السودانی پرسید: تماسی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کردید که وی در آن بر پایبندی کشورش به مشارکت راهبردی تاکید کرد و اکنون نیز یک هیأت عراقی عازم واشنگتن شده، شما از آمریکا چه چیز درخواست خواهید کرد؟

السودانی پاسخ داد: فعالسازی توافق «چارچوب راهبردی»، همان چیزی که رئیس‌جمهور بایدن به آن اشاره کرد و ما نیز آن را تایید می‌کنیم. توافق چارچوب راهبردی، رابطه عراق و آمریکا را به حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی می‌کشاند.. این یک توافق روشن است که در آن زمان در پارلمان عراق تصویب شد و قرار است ما آن را اجرا کنیم و رابطه ما با آمریکا علیرغم اهمیت آن نباید تنها به جنبه امنیتی محدود شود. اما در این زمینه‌ها، آمریکا یک شریک راهبردی برای عراق است و ما می‌توانیم از شرکت‌ها و تخصص آنها در پیشبرد واقعیت اقتصاد و کلیه زمینه‌ها بهره ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عراق به آمریکا نیاز دارد و نیروهای سیاسی متقاعد شده‌اند که رابطه با آمریکا ضروری است، گفت: آمریکا کشور بزرگی است و عراق - همانطور که اشاره کردم - به توافقات با آن متعهد است و یکی از مهمترین توافقات، توافقنامه «چارچوب استراتژیک» است. ما در زمینه مبارزه با داعش همکاری داریم... همه نیروهای سیاسی در گفت‌وگوهای خود، در سخنرانی‌های خود تأیید می‌کنند که با روابط عراق با همه کشورها تا زمانی که مطابق با منافع کشورمان باشد، همراه هستند. ما علاقه‌مند به رابطه با ایالات متحده آمریکا هستیم، هیچ مخالفتی وجود ندارد...در روابط ما، منافع عراق در اولویت است.


وی در پاسخ به سوالی که عراق چگونه میان مسئله نفوذ ایران و نقش‌آفرینی آمریکا تطابق ایجاد می‌کند، گفت: این یکی از مشکلاتی است که همواره مطرح است و به این صورت با آن برخورد می کنیم: اول اینکه ایران کشوری همسایه است و با آن مشترکات بسیار دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم.ایران از ابتدا در روند سیاسی و نیز در جنگ با داعش در کنار ما ایستاده است. در این حوزه، ما این رابطه را حفظ می‌کنیم. قطعاً نیروهای سیاسی عراقی بسیاری از اقشار مختلف مردم عراق وجود دارند که با طرف ایرانی نیز روابط مثبتی دارند، مانند بسیاری از کشورهای منطقه. این نیز یک نکته مثبت است اما [کاملا] در چارچوب عدم مداخله در امور داخلی، عدم مداخله یا تاثیرگذاری در تصمیم حاکمیت ملی. این چیزی است که ما در روابط و دیدارهایمان می‌بینیم. همه به این شکل از رابطه احترام می‌گذارند.

السودانی در خصوص آمریکا نیز گفت: اما با ایالات متحده؛ ایالات متحده به روند تغییرات پس از سال ۲۰۰۳ کمک کرد. ایالات متحده بخشی از ائتلاف بین المللی بود که به عراق در شکست داعش کمک کرد.امروز نیز ایالات متحده به عنوان یک شریک برای عراق می‌نگریم و می‌خواهیم روابطمان را با آن در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم. بله، روابط پرتنشی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد، اما مطمئناً این امر به ضرر عراق تمام نخواهد شد. ما نمی‌خواهیم عراق صحنه تسویه حساب شود و طرفدار یک طرف در مقابل دیگری هم نیستیم. آنچه که برای ما مهم است، این است که روابط خود را بر اساس قواعد منافع مشترک، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی تقویت کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    گول عربستان بیشرفو نخ رید.هرچند خود شما گنجشکو جای قناری.قالب میکنید.۴۴ سال دنیا رو سر کار گذاشتید.با سیاست
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    وای به حالتون مذاکره کنید با عربستان بخدا مردم سکوت نمیکنند.حالا ببینید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس