کد خبر 1463884
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
ایران آمریکا نمایه

دولت آمریکا برای هیچ‌کس، حتی گروه‌ها و محافل برانداز هم قابل اعتماد نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران ضمن بررسی مواضع رابرت مالی و احساس سرخوردگی گروه‌های برانداز نوشت: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با برنامه ‌هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد... مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علناً اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم.» ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم و فکر می‌کنم به ‌اندازه کافی تجربه غم‌انگیز در زمینه مهندسی کردن تغییر رژیم به‌ویژه در خاورمیانه داشته‌ایم.»

این سخنان اما واکنش‌های زیادی در پی داشت و باعث شد رابرت مالی در توئیتی در این‌باره بنویسد: «همان‌طور که گفتم، تمام ارکان دولت بایدن فوراً و قدرتمندانه برای بسیج جامعه جهانی و مقابله با نقض حقوق بشر حکومت ایران تلاش کرده‌اند.» این توئیت که احتمالاً برای پوشاندن برخی انتقادات به عریان مطرح کردن سیاست‌های شکست خورده آمریکا توسط رابرت مالی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی مطرح شده در حالی است که نمی‌توان به سادگی از کنار صریح‌گویی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گذشت. کالبدشکافی سخنان رابرت مالی نشان می‌دهد که حداقل چهار عبرت تاریخی برای براندازان و مفسران سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و منطقه وجود دارد.

رابرت مالی از مذاکرات غیرمستقیم با ایران سخن گفته و از آمادگی برای ادامه دادن این مذاکرات که در راستای رفع تحریم‌ها و تحقق شروط ایران بوده سخن گفته است. این درحالی است که وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات کاخ سفید در ماه‌های اخیر و در زمان اوج آشوب‌ها بارها از عدم اولویت مذاکرات رفع تحریم برای آمریکا در شرایط اغتشاشات در ایران سخن گفته بودند. ایران اما در طول مذاکرات بارها از پیام‌رسانی‌های مقامات آمریکایی به ایران و تفاوت سیاست اعلامی و اعمالی آمریکایی‌ها سخن گفته بود و فاش کرد که آمریکا با ریاکاری آشکار همچنان مذاکرات را پیگیری می‌کند. اما زمان به مرور به همگان نشان داد که مذاکرات همچنان در اولویت این کشور است. پیش از تصریح رابرت مالی، دیدار مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین مورا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان در نشست بغداد در اردن و اعلام از سرگیری مذاکرات در آن نشست، تا انتقال پیام آمریکایی‌ها از طریق وزیر خارجه قطر به تهران همه این مسائل را به خوبی نشان داده بود.

اغتشاشگران و جریان آشوب با کمک رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در تهران تلاش داشتند این‌گونه وانمود کنند که جمهوری اسلامی ایران در لبه پرتگاه سقوط قرار دارد. آنها به پشتوانه حمایت‌های کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا، انگلیس و فرانسه کارزار گسترده تبلیغاتی را به راه ‌انداخته بودند. این نمایش با عناوین ساختگی «اعتراضات گسترده» در حالی پشتیبانی می‌شد که هیچ جنبش جدی و با پشتوانه مردمی در میدان وجود نداشت و تنها برساختی رسانه‌ای از آن پروپاگاندا می‌شد. اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها تنها برای استفاده ابزاری از جریان آشوب برای باجگیری از ایران به این مسئله توجه داشتند. به همین دلیل است که نماینده آمریکا صراحتاً اعلام کرده است: «ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم» هرچند گزاره دقیق‌تر و واقعی‌تر آن است که «آمریکایی‌ها توان تغییر نظام در ایران را ندارند» اما این اعتراف دیرهنگام و خنجر از پشت به اپوزیسیون ضدانقلاب نشان می‌دهد آنها تا چه میزان نزدیک‌ترین افراد به خود را مورد بی‌احترامی و عدم صداقت خود قرار می‌دهند.

این صحبت‌ها که اکنون در مواضع شفاف آمریکایی‌ها مطرح شده به مثابه آب سردی روی سر جریان برانداز بوده که در هفته‌های اخیر به صورت خصوصی به عوامل خود اطلاع داده‌اند. در همین حین مصی علی‌نژاد از فعالان ضدایرانی گفته است: «بسیاری از چهره‌های فعال ما دیدارهای متعدد با کاخ سفید و نمایندگان تصمیم‌ساز در دولت‌ها و رهبران کشورهای غربی دارند. آنها به ما می‌گویند این انقلاب تمام شده و الان کسی در خیابان‌ها نیست. پس چرا فکر می‌کنید ما نباید به میز مذاکره برگردیم. این ته دل مرا خالی می‌کند. این حرف را کاخ سفید و دفتر مکرون و بسیاری از فعالان به من گفته‌اند و این نگران‌کننده است.» این مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها که به دروغ به عوامل ایرانی خود گفته بودند اولویت برای کاخ سفید مسئله اغتشاشات در ایران است و همزمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به تهران پیغام می‌دادند حتی برای متحدان ضد ایرانی خود نیز قابل اعتماد نبوده و تنها به‌عنوان ابزاری کوتاه‌مدت از آنها استفاده کردند

اما رابرت مالی تنها به این مسئله که آمریکا قادر به تغییر رژیم در ایران نیست اعتراف نکرده و حتی گفته است که طرح کلان تغییر رژیم در خاورمیانه تجربه غم‌انگیزی داشته و همواره به شکست انجامیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • متفکر DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    0 0
    بعد از ۴۰ سال و تجربه انواع و اقسام مذاکره هنوز دنبال نشانه می گردید؟ شماها هیچ وقت از خواب بیدار نمی شید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس