به گزارش مشرق، مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پایتخت و جای جای ایران اسلامی برگزار شد.
براساس برآورد اولیه دستگاههای ذیربط، میزان حضور مردم در راهپیمایی امسال حدود ۲۱ میلیون نفر بود. این آمار نسبت به سال ۹۸ با افزایش حدود سی درصدی همراه بوده است (به دستور ستاد ملی کرونا راهپیمایی مردم سال ۱۳۹۹ به صورت خودرویی و سال ۱۴۰۰ با محدودیتهایی برگزار شده بود).
این حضور با شکوه، برخلاف تمام نقشهها و برنامههای چندماههای بود که دشمنان ایران برایش هزینه کرده بودند. به همین دلیل، بازوهای رسانهای دست به کار شدند تا هرکدام به نحوی این حماسه را کمرنگ کنند.
مثلا رسانه سعودی اینترنشنال از تصویری با زمان و مکان نامشخص استفاده کرده که جمعیت زیادی در آن حضور ندارند. اما با بررسی اندازه و زاویه سایهها و تابلوهای راهنمایی مشخص میشود این عکس مربوط به ظهر روز ۲۲ بهمن و در نزدیکی پل روشندلان در ۹ کیلومتری میدان آزادی ثبت شده است. یعنی زمانی که راهپیمایی پایان یافته و مکانی که مدتی است از جمعیت تظاهرکنندگان تخلیه شده است. اینترنشنال با انتشار این عکس در کنار تیتر برآورد آماری تظاهرکنندگان سعی کرده به مخاطبان القا کند که مسیر راهپیمایی خلوت بوده است.
رسانه سعودی اینترنشنال عکسی از راهپیمایی در ۹ کیلومتری میدان آزادی و ساعات پس از پایان مراسم ۲۲ بهمن را منتشر کرده تا حضور میلیونی مردم ایران را زیر سوال ببرد
اما ایندیپندنت فارسی که ظاهرا نتوانسته به چنین عکسی دست پیدا کند، پا را از این هم فراتر گذاشته و تصویری از راهپیمایی خودرویی پارسال را بهجای مراسم سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است. گفتنی است که در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا، راهپیمایی در شهرهای قرمز همچون تهران به شکل ماشینی و موتوری برگزار شده بود و فقط عده معدودی بهصورت پیاده به میدان آزادی آمده بودند. ضمن آن که در آن سال، به دلیل همزمانی ۲۲ بهمن با روز جمعه، رئیسجمهور بهعنوان سخنران اصلی مراسم، در مصلای تهران به سخنرانی پرداخت و بخش زیادی از جمعیت در مصلی حضور داشتند.
مقایسه تصویر منتشر شده ایندیپندنت فارسی با عکس راهپیمایی امسال، بیانگر چند اختلاف فاحش است:
۱- در راهپیمایی ۱۴۰۰ یک بالون سفید در جلوی برج آزادی وجود داشته که در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.
۲- تزئینات خیابان آزادی در سال ۱۴۰۰ متشکل از پارچههای تکرنگ (سبز، سفید و قرمز) بوده اما در سال ۱۴۰۱ از پرچمهای عمودی ایران استفاده شده است.
۳- امسال بر روی عرشه پل جلوی مسجد دانشگاه صنعتی شریف یک بنر افقی بزرگ وجود داشته که در سال ۱۴۰۰ خبری از آن نیست.
ضمن آن که هوای پاک ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ باعث شده بود که عکسهای نمای باز در این روز، بسیار شفافتر از عکسهای سال گذشته باشد.
ایندیپندنت از تصویر راهپیمایی خودرویی سال ۱۴۰۰ به جای تصاویر راهپیمایی امسال استفاده کرد تا جمعیت واقعی مردم را نشان ندهد
اما این رفتارهای غیرحرفهای، تنها تلاشها رسانههای ضدانقلاب برای کمرنگ نشان دادن حضور میلیونی مردم ایران نبود. بررسی صفحه بی بی سی فارسی در روز ۲۲ بهمن نشان میدهد این رسانه انگلیسی در مجموع تنها ۵ پست اینستاگرامی مربوط به راهپیمایی ۲۱ میلیون نفری ایرانیان را منتشر کرده که ۴ پست آن هم بار منفی دارد. درحالی که برای معدود تجمعات ضدانقلاب در خارج از کشور در همین روز ۳۰ پست اینستاگرامی منتشر کرده است.
روندی که در اغلب رسانههای ضدانقلاب نیز تکرار شده بود.