کد خبر 1464250
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
عباس حاجی نجاری

حضور شکوهمند و تاریخی مردم ایران در راهپیمایی بیست و دوم بهمن‌ماه امسال، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر سرزندگی و پویایی انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش مشرق، عباس حاجی نجاری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: حضور شکوهمند و تاریخی مردم ایران در راهپیمایی بیست و دوم بهمن‌ماه امسال، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر سرزندگی و پویایی انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و نشان داد که دلبستگی و تعلق مردم ایران به انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن پیوندی الهی است و سختی‌ها و چالش‌هایی نظیر جنگ تحمیلی یا جنگ ترکیبی اخیر دشمنان علیه مردم ایران، نه‌تن‌ها خدشه‌ای بر آن وارد نمی‌کند بلکه آن‌ها را در حضور درصحنه و دفاع از انقلاب و نظام اسلامی مصمم‌تر می‌کند. حضوری که به‌رغم جهش آمار کمی آن در مقایسه با راهپیمایی‌های گذشته، به دلیل شورونشاط راهپیمایان و حضور گسترده و فراگیر جوانان نشان‌دهنده انتقال بین نسلی ارزش‌های انقلاب است.

ریشه این تحول را باید در همان تعبیری از انقلاب دید که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش ایران در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه پیرامون زنده‌بودن انقلاب مطرح نمودند. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این دیدار با مروری بر بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی ایستادگی مردم در برابر کم‌نظیرترین فشارها و تحریم‌ها و تهدیدها و عدم انحراف از اصول و مبانی طراحی‌شده برای انقلاب اسلامی را نشانگر این پویایی و سرزندگی دانسته و یادآور شدند:انقلاب آن‌وقتی زنده است که بتواند پیرایه‌های خودش را، آرایش‌های خودش را زنده نگه دارد. انقلاب زنده آن انقلابی است که بتواند در هر دوره‌ای نیازهای خودش را بشناسد، خطرات متوجّه به خودش را بشناسد، راه تأمین آن نیازها را پیدا کند، راه خنثی کردن آن خطرات را پیدا کند؛ این انقلاب زنده می‌ماند. معظم له سپس با مقایسه انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های معاصر جهان علت شکست یا بازگشت دیکتاتوری‌های سخت و تلخ در انقلاب‌های بزرگ جهان مانند انقلاب فرانسه و شوروی را غفلت از نیازها و خطرات اصلی و مشغول شدن به مسائل و دعواهای شخصی دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی خود را از این آفات مصون نگه داشت. البته ما هم مشکلاتی داشتیم و همت‌ها و تشخیص‌ها در دولت‌های مختلف یکسان نبود، اما حرکت کلی، حرکت به سمت قله، و پیشرفت مادی و معنوی بود.

تردیدی نمی‌توان داشت نقش رهبری به‌عنوان دیده‌بان بیدار انقلاب در رصد چالش‌ها و آسیب‌ها و دادن به‌موقع هشدارها نسبت به رفع آن و هدایت انقلاب در عبور از گذرگاه‌های سخت، در سرزندگی و شادابی آن نقش بسزایی داشته و دارد و همچنین حضور درصحنه مردم به‌عنوان صاحبان اصلی انقلاب که در سخت‌ترین و دشوارترین صحنه‌ها نظیر دوران دفاع مقدس و یا تشدید جنگ اقتصادی دشمن به‌رغم تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها و دادن بیش از ۲۰۰ هزار شهید و تحمل بی‌نظیرترین تحریم‌ها به‌رغم گذر نسلی در پای آرمان‌های انقلاب باقی‌مانده‌اند و اکنون انقلاب بعد از ۴۴ سال، بالندگی و پایایی خود را حفظ و دشمنان انقلاب را زمین‌گیر کرده است. علاوه بر این‌ها شاخصه‌های مهم زنده‌بودن و پویایی انقلاب را در ابعاد زیر می‌توان برشمرد:

۱-عدم انحراف انقلاب اسلامی از اصول و مبانی و اهتمام بر تحقق شعارهای اساسی انقلاب نظیر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و تأمین عدالت اجتماعی و حفظ ارزش‌های دینی و الهی.

۲- استمرار حرکت پیش‌روندگی انقلاب در همه عرصه‌های علمی، صنعتی، دفاعی، پزشکی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی و ارتقای جایگاه ایران در میان کشورهای برتر در این حوزه‌ها و رسیدن به بازدارندگی دفاعی و خودکفایی در بسیاری از عرصه‌ها به‌رغم تحمل فشارها و تحریم‌ها.

۳-خنثی‌سازی همه تهدیدها و تحریم‌ها و جنگ‌های نرم و نیمه سخت و سخت و ترکیبی دشمنان در طول ۴۴ سال گذشته که هریک برای فروپاشی یک نظام سیاسی کفایت می‌کند.

۴- شکست تمامی راهبردهای دشمنان برای تسلط بر منطقه نظیر دکترین اقدام پیشدستانه، طرح خاورمیانه بزرگ و ایجاد گروهک‌های تکفیری و تروریستی برای تقویت تسلط بر منطقه و انحراف در مسیر حرکت انقلاب اسلامی. مقام معظم رهبری در تبیین این شاخصه مهم حرکت انقلاب در دیدار با کارکنان نیروی هوایی یادآور می‌شوند: جمهوری اسلامی، این منطقه مهم، راهبردی و پرمنفعت را از دست آن‌ها خارج و علاوه بر آن، ندای استقلال و باج ندادن را نه‌فقط به‌عنوان یک مسئله سیاسی بلکه به‌عنوان یک باور و ایمان دینی بلند کرده است.

۵-الهام بخشی حرکت انقلاب اسلامی در میان مسلمانان و مستضعفان جهان، تحول کمی و کیفی در نیروهای مقاومت، گسترش حرکت‌های انقلابی به دیگر مناطق و گسترش عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی در منطقه.

۶- تأثیرگذاری بر تحولات جهانی، فروپاشی مارکسیسم، افول امریکا و تقویت و تحکیم اقتدار و توانمندی ایران در پیچ تاریخی که جهان درگیر آن شده است.

۷- چشم‌انداز روشن نسبت به آینده با توجه به انتخاب دولت سیزدهم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مقابله با تحریم‌ها.

در این زمینه برآورد اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که از مهم‌ترین مراکز نظریه‌پردازی امریکا است، قابل‌توجه است. بر اساس این برآورد که توسط مدیر این بنیاد تهیه‌شده، با انتخاب رئیسی بیشترین میزان نزدیکی به ولایت‌فقیه حامل پیام مهمی برای سیاستمداران امریکایی است، اینکه جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست و باید به عقب برگردانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس