کد خبر 1464445
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
انتخابات آمریکا

 اعضای حزب دموکرات ایالات متحده در حالی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آماده می‌کنند که هم اینک اختلاف نظر عمیقی بین نامزد شدن یا نشدن جو بایدن ۸۰ ساله برای انتخابات پیش رو به وجود آمده است.

به گزارش مشرق، دموکرات ها اگرچه بر این باورند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تاکنون اقدام‌های خوبی انجام داده است اما بیش از آن ترجیح می‌دهند که به رقم کهنسالی وی، شخص دیگری برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.

در همین پیوند میشل گلدبرگ، ستون نویس نیویورک تایمز در گزارشی که هفته پیش منتشر کرد، مدعی شد که اخبار گسترده ای وجود دارد که بایدن قصد دارد از وضعیت این حزب برای پیشبرد کارزار انتخابات مجدد خود استفاده کند. اما در حزب دموکرات شکاف هایی بر سر ماندن و رفتن بایدن به وجود آمده است.

«سارا لانگول» استراتژیست جمهوری خواه و از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ در این خصوص گفت: دموکرات ها می گویند که بایدن کارهای خوبی انجام داده اما او بسیار مسن است. وی افزود: بایدن پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله می شود.

به گفته لانگول، برایند این نگاه در نتایج نظرسنجی واشنگتن پست/ای بی سی نیوز نیز مشهود است و بر اساس آن اگرچه ۷۸ درصد از دموکرات ها و مستقل های با گرایش دموکرات، اقدامات بایدن را تایید کرده اند، اما ۵۸ درصد از آنها خواهان نامزدی یک چهره متفاوت در سال آتی میلادی هستند.

صرف نظر از اینکه دموکرات ها چه می خواهند، احتمال کناره گیری بایدن بسیار کم است. ضمن آنکه بسیاری از دموکرات ‌ها نگران هستند اگر بایدن کنار هم برود، نامزدی به «کاملا هریس» معاون رئیس جمهوری می رسد که نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد رضایت چندانی از وی وجود ندارد.

این نشریه در ادامه نوشت است: از همین رو احتمال می رود که انتخابات مقدماتی دموکرات ها در سال ۲۰۲۴ روندی آرام و مشورتی نداشته باشد و به احتمال زیاد این روند پیچیده خواهد بود و منجر به یک کارزار انتخابات عمومی متزلزل شود.

نیویرک مگزین در ادامه به پیامدهای احتمالی بازنشستگی بایدن پرداخته می نویسد: هریس وارث مسلم بایدن است و اگرچه براساس نظرسنجی ها چهره چندانی محبوبی نیست، اما تا سال ۲۰۲۸ فرصت دارد، محبوبیتش را بهبود بخشد. به عقیده ناظران چنانچه بایدن، هریس را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کند، این امر می تواند حضور هریس را تقویت کند اما حتی با وجود حمایت فعال بایدن، بعید است که هریس از نوعی نفوذ سیاسی برخوردار باشد.

بر این اساس، میدان اولیه انتخابات ۲۰۲۴ در صورت کنار رفتن بایدن می تواند شلوغ تر از چهار سال قبل باشد و احتمالا چندین مقام اصلی دموکرات در انتظار زمان مناسب برای نامزدی ریاست جمهوری هستند. از جمله «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا، «جی بی پریتزکر» از ایلینوی و« گرچن ویتمر» از میشیگان.

موضوع دیگر قابل توجه در صورت کنار رفتن بایدن هزینه است. نیویورک مگزین خاطرنشان می کند که کنار رفتن بایدن از نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ اگرچه فرصتی برای روی کارآمدن جوانترها است، اما مستلزم صرف هزینه و انرژی گزافی است.

براساس نتیجه گیری این نشریه، اگرچه ورود دوباره بایدن ۸۰ ساله به کارزار انتخاباتی که هیجان چندانی در میان رای دهندگان دموکرات ایجاد نمی کند ریسک بالایی دارد، اما خطر ورود یک نامزد جوانتر هم بدون پرداخت هزینه و صرف انرژی امکان پذیر نیست و خطرش برای دموکرات ها بالاتر است. ضمن آنکه دموکرات ها باید مراقب «دونالد ترامپ» و «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا باشند که مترصد فرصت برای کنار زدن کامل دموکرات ها و ورود قدرتمند به کارزارهای انتخاباتی هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس