چطور «اردوغان‌گیت» فاجعه زلزله ترکیه را مرگبار کرد؟

یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که فساد در دولت «رجب طیب اردوغان» و سپردن پروژه‌های ساخت و ساز به نزدیکان بی‌کفایتش، زمین‌لرزه ترکیه را مرگبارتر کرده است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در گزارشی تحت عنوان «چطور فساد و سوء مدیریت، زمین‌لرزه ترکیه را مرگبارتر کرد؟» به رنج و غم مردم ترکیه پس از وقوع زمین‌لرزه مرگبار هفته گذشته پرداخت.

در مقدمه این گزارش به داستان یکی از زلزله‌زدگان در ترکیه اشاره شده است و آمده که در شهر «آنتاکیه» واقع در جنوب ترکیه، بهزاد یک پتو و چتر بر روی پدرش انداخت که پس از ویران شدن خانه کودکی بهزاد در یکی از مخرب‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ اخیر، زیر آوار گرفتار شده بود.

او با دستان خالی پدرش را که پاهایش زیر بلوک سیمانی گیر کرده بود، بیرون کشید و به این پیرمرد قول داد که کمک در راه است.

این داستان این‌گونه ادامه می‌یابد، ۲۴ ساعت دردناک می‌گذرد که بهزاد از همسرش می‌خواهد که وضعیت پدرش را بررسی کند و به او می‌گوید: «دیگر نمی‌توانم در چشمانش نگاه کنم. به او گفتم کمک در راه است. کمکی در راه نیست».

پدر بهزاد درگذشت؛ همانطور که مادرش، پسرعموها و دخترعموها و هزاران نفر دیگر جان باختند زیرا آن‌جا کسی نبود که کمک‌های لازم را در اختیارشان بگذارد.

فارن پالیسی با مطرح کردن این داستان ادامه داد، در زمین‌لرزه ترکیه، فقط عزیزان نبودند که زیرا آوارها دفن شدند بلکه وعده‌های حکومتداری خوب، کشوری عاری از فساد و دولتی پاسخگوی نیازهای مردم نیز مدفون شدند.

طبق این گزارش،‌«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه (AKP) پس از زلزله ویرانگر دیگری در شمال غرب ترکیه در سال ۱۹۹۹، زمانیکه هزاران نفر به دلیل واکنش کند دولت جان باختند، این وعده ها را داد.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، اردوغان تمام مشکلات دهه ۱۹۹۰ را به گردن فساد گسترده، دولت های ناکارآمد، و نهادهای دولتی بی‌مسئولیت انداخت و متعهد شد که تحت حکومت او، اوضاع به طور اساسی تغییر کند.

طبق این گزارش، روزهایی که جدال‌های داخلی میان شرکای ائتلافی، تصمیم‌گیری دولت را فلج می‌کرد، گذشته است. اردوغان در دو دهه ریاست خود، قدرت را در دستان خود متمرکز کرده است. وی برای انجام این کار، در نهادهای دولتی پاکسازی کرد و افراد وفادار را در پست‌های کلیدی قرار داد و در اکثر سازمان های جامعه مدنی را از بین برد و دوستان خود را تأمین مالی کرد تا حلقه کوچکی از وفاداران را در اطراف خود ایجاد کند.

فارن پالیسی با اشاره به این موارد نوشت، تمامی اقدامات دولت اردوغان راه را برای تراژدی که دوشنبه هفته گذشته سراسر ترکیه را فراگرفت، هموار کرد.

طبق گزارش این نشریه آمریکایی، بزرگی زمین‌لرزه قطعاً آن را مرگبار کرده است اما تحقیقات آکادمیک نشان می‌دهد که زمین‌لرزه در کشورهایی که درگیر فساد گسترده هستند، افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند.

اقتصاد ترکیه در دوران اردوغان به پشتوانه رونق ساخت و ساز اوج گرفت. او حلقه کوچکی از یاران خود در بخش ساختمان‌سازی را از طریق اعطای پروژه‌های زیرساختی بدون شرکت در مناقصه رقابتی یا نظارت قانونی مناسب، تغذیه کرد.

این نشریه سپس به فساد در بخش ساخت و ساز ترکیه اشاره کرد و نوشت، شرکت‌های مذکور شروع به ساخت و ساز گسترده و بی‌قاعده کردند و بدون رعایت قوانین و اصول ساخت و ساز، زیرساخت‌ها و خانه‌ها را در مناطق زلزله‌خیز بنا کردند.

«هاتای» یکی از مناطقی است که به شدت در پی وقوع زمین‌لرزه دوشنبه گذشته ترکیه، آسیب دید و این در حالی است که ساختمان‌های مسکونی،‌ بیمارستان‌ها و حتی شعبه محلی مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه در ترکیه (آفاد) که اکثراً توسط نزدیکان اردوغان ساخته شده، همگی با خاک یکسان شده است یا متحمل خسارات شدید شده است.

طبق این گزارش،‌تنها باند فرودگاه شهر هاتای که توسط یک شرکت نزدیک به اردوغان در بالای یک خط گسل ساخته شده بود، در اثر زلزله به دو قسمت تقسیم شد.

فارن پالیسی ادامه داد، رویه اعطای پروژه‌های زیرساختی دولتی به متحدان اردوغان، که بسیاری از آن‌ها در زمینه ایمنی کوتاهی کرده‌اند، در گذشته نیز به بروز فجایع دیگری منجر شده است. سال گذشته، طوفان و کولاک شهر شرقی «اسپارتا» ترکیه را درنوردید و خسارات گسترده‌ای به بار آورد و چندین هفته ساکنان این شهر را بدون برق رها کرد و چندین نفر نیز جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، تأسیسات شهر اسپارتا به دست حزب عدالت و توسعه خصوصی شده و به شرکت‌های متعلق به «چنگیز هولدینگ» و «کولین هولدینگ» فروخته شده بود؛ شرکتهایی که تحت کنترل نزدیک‌ترین یاران اردوغان است.

شرکت‌های فوق اقداماتی برای تضمین مقاومت زیرساخت‌ها در مقابل بلایای طبیعی صورت ندادند و نتوانستند در زمان وقوع طوفان و کولاک پاسخگو باشند و هرگونه کمک احزاب مختلف در شهرهای مجاور را رد کردند و همین مسئله اعتراضات ساکنان و احزاب مخالف به نظام فاسد مناقصه را برانگیخت.

در سال ۲۰۱۸، در نتیجه فقدان امور حفاظت و تعمیرات، واژگونی قطار در شهر «چورلو» واقع در شمال غربی ترکیه به مرگ ۲۵ نفر از جمله کودکان منجر شد.

در سال ۲۰۱۴، ۳۱ معدن‌چی در پی وقوع یک انفجار و نشت گاز مونوکسیدکربن درون کانال یک معدن، ۳۰۱ معدن‌چی در شهر سوما ترکیه جان خود را از دست دادند. «آلپ گورکان» رئیس «سوما هولدینگ» یکی دیگر از یاران نزدیک اردوغان است. این شرکت در طول سال‌های حاکمیت حزب عدالت و توسعه از خصوصی‌سازی سود برده است و به بخش ساخت‌وساز منشعب شد و قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار دریافت می‌کرد.

بر اساس این گزارش، کارگران معدن و احزاب مخالف ر ترکیه می‌گویند که این شرکت تدابیر امنیتی لازم را انجام نداده است.تنها ۲۰ روز قبل از انفجار، حزب عدالت و توسعه اردوغان یک طرح پارلمانی تحت رهبری مخالفان برای بررسی شرایط معدن را رد کرده بود.

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت، در حالیکه بی‌توجهی نزدیکان اردوغان به قوانین ایمنی، فجایع را شایع‌تر کرده است، پاسخ کند و ناکافی دولت ترکیه، این فجایع را مرگبارتر می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، وقوع آتش‌سوزی گسترده در جنوب ترکیه به کشته‌ شدن دست‌کم ۹ نفر و فرار هزاران نفر از خانه‌هایشان منجر شد و اردوغان به دلیل واکنش بسیار ضعیف و عدم آمادگی دولت برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

احزاب مخالف و ساکنان آسیب‌دیده، دولت اردوغان را متهم کردند که در تهیه هواپیماهای آتش‌نشانی کوتاهی کرده و این در حالی است که میلیاردها دلار را به شرکت‌های ساختمانی که توجه کمی به محیط زیست دارند، اختصاص داده است.

در پی انتقادات شدید، دولت اردوغان بعدها اعتراف کرد که یک ناوگان هواپیمای آتش‌نشان در اختیار ندارد و هواپیماهای فعلی قابل استفاده نیستند.

این نشریه آمریکایی با اشاره به تمامی این موارد، واکنش دولت ترکیه به زمین‌لرزه دوشنبه هفته گذشته ترکیه را نیز ضعیف و کند توصیف کرد و تأکید کرد که ارتش ترکیه می‌بایست در این فاجعه وارد عمل می‌شد اما اردوغان به موقع ارتش را برای کمک به امدادگران در عملیات جستجو و نجات وارد عمل نکرد.

از طرف دیگر، سازمان‌های خدمات اجتماعی ترکیه که نقش مهمی پس از زمین‌لرزه ۱۹۹۹ ترکیه برعهده داشتند نیز در زمین‌لرزه فعلی وارد عمل نشدند و تمامی این نقص‌ها به واسطه سیاست اردوغان در متمرکز کردن قدرت در دستانش، تضعیف نهادهای مستقل و انتصاب وفاداران فاقد پیشینه مناسب برای مناصب کلیدی و از بین بردن سازمان‌های خدمات اجتماعی که حامی برنامه‌های وی نبودند، بوده است.

بر اساس این گزارش، برای کشوری همچون ترکیه که در معرض زمین‌لرزه و بلایای طبیعی قرار دارد، آفاد یک سازمان دولتی مهم محسوب می‌شود اما با این حال بودجه این نهاد بسیار کمتر از ریاست امور مذهبی است که بیشتر بعنوان ابزاری برای مشروعیت دادن به سیاست‌های دولت اردوغان به کار گرفته می شود.

طبق گزارش فارن پالیسی، فردی که مسئول سازمان آفاد در ترکیه است، هیچ‌گونه تجربه‌ای در بخش مدیریت بلایای طبیعی ندارد.

این نشریه این‌گونه ادامه می‌دهد که ارتش ترکیه که برای کمک به انجام تلاش‌های جستجو و نجات ظرف چند ساعت پس از زلزله سال ۱۹۹۹ در صحنه حضور داشت، پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در دوره اردوغان نیز ضعیف و سیاسی شده است.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، دولت اردوغان پروتکلی را منحل کرد که به نیروهای مسلح امکان می‌داد بدون مجوز و بدون نیاز به دستور از مقام‌های بالاتر، به بلایا پاسخ دهند و به سرعت وارد عمل شوند و همین مسئله یکی از عوامل اعزام کند ارتش ترکیه به مناطق زلزله‌زده بوده است.

فارن پالیسی با اشاره به تمامی فسادهای دولت اردوغان نتیجه‌گیری کرد که زمین‌لرزه‌های مهیب به مرگ افراد منجر می‌شوند اما چنین حوادثی در کشورهایی همچون ترکیه مرگبارتر هستند زیرا در این کشورها قوانین ساخت و ساز اجرا نمی‌شود، وفاداران بی‌کفایت مناصب کلیدی را پر کرده‌اند و نهادهای دولتی مستقل وجود خارجی ندارند و سازمان‌های خدمات اجتماعی از بین رفته‌اند و منافع عده معدودی فاسد بیش از همه چیز اولویت دارد.

این گزارش در پایان به نقل از یکی از زلزله‌زدگان ترکیه که نویسنده این گزارش نیز بود، نوشت، در حالیکه خواخرم و خانواده‌اش تلاش می‌کردند اجساد عزیزانشان را از زیر آوار بیرون بکشند تا به شکلی مناسب آن‌ها را دفن کنند، اردوغان در تلویزیون ملی، آن‌هایی را که به واکنش کند و نامناسب دولت اعتراض داشتند را «بی‌آبرو» خطاب می‌کرد و او از ما می‌خواهد که فاجعه کنونی و تراژدی‌های پیش از آن را به‌عنوان «سرنوشت» بپذیریم اما تعداد بیشتری از مردم این کشور به این فکر می‌کنند که مشکلات پی در پی این کشور یک نام و یک نام خانوادگی دارد.

جدیدترین آمار و ارقام رسانه‌های محلی ترکیه نشان می‌دهد که تاکنون حدود 31 هزار نفر در زمین‌لرزه اخیر ترکیه جان خود را از دست دادند و هزاران خانه در این کشور تخریب شده است و خسارات میلیارد دلاری برجای مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    20 30
    این همه لجن پراکنی علیه اردوغان از سوی پانفارسیسم دلیل اقتدار این ابر مرد در مباررزه تروریسم است
    • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      9 2
      زارت
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      8 2
      شما پانترک ها اگه خیلی ناراحت هستید و دارید عذاب می کشید جمع کنید برید پیش همون ابر مردتون. به خدا خیلی بد هست که یک انسان بخواهد هر روز خودش را با نفرت از یک قوم یا یک زبان سپری بکند. البته ترک آذربایجانی اصیل شیعی،ایرانی متولد می شود، ایرانی زندگی می کند ایرانی هم می میرد. زنده باد آذریایجان ایران
    • a IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      7 2
      فراموش نکنید که تمام یا اکثر ترورستهایی که سوریه را ویران کردند و مردم بیگناه سوریه و عراق و حالا افغانستان را کشتند این خردوقان احمق سازماندهی و آموزش داد و به سوریه فرستاد تمام شهرکهای صنعتی شمال سوریه را غارت کرد که حتی پیچ و مهره های آن را به ترکیه برد و حالا گرفتار آه مظلومان شده است
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      6 0
      🤭😂🤣🤣🤣🤣🤣 جوک باحالی بود😏
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    8 14
    شما ترکیه رو بیخیال شو! بیا تو همین تبریز خودمون چندین هزار ساختمان اعم از مسکونی و تجاری نشونتون بدم که به دلایل رانتی بودن و زدوبند بازی عوامل بخصوص در دوره مدیران دولت روحانی، کوچکترین اثری از ایمنی سازی ندارن و اگه خدایی نکرده اتفاقی مثل زلزله ترکیه و حتی با مقیاسی پایین تر اتفاق بیفته تلفات انسانی صدها هزار نفری خواهد شد..
    • کلیم IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      3 6
      همین زلزله در شهری مانند تبریز 90 درصد ساختمانهارو تخریب میکنه و بیش از 1 میلوین کشته ببار میاره
  • س ه IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    5 3
    در اینکه اردوغان یک جنایتکار مسلمان کش است شکی نیست بیشک اطرافیانش دست کمی از وی ندارن، چطور کشور اسلامی خودمون را با ترکیه لائیک مقایسه کنیم ترکیه همه پیمانکاران مقصر را سریعا بازداشت کرد شک نداریم به مجازات خواهند رسید ما چطور اگر صادقانه قضاوت کنیم قبل از زلزله آنچنانی در تهران و سایر شهرها بای از همین حالا تمام پیمانکاران جنایتکار و دزد و بیوژدان این کشور رور گرفت به اشد مجازات رساند!!! ترکیه هر چقدر مسئول و پیمانکار و فامیل و........ فاسد دزد و..... داشته باشد باندازه یک میلیونیوم کشور ما نیست ...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 3
    با سلام مقاله فارین پالیسی غزل خداحافظی اردوغان است. مقاله از محتوی بی تردید اثرگذار است و بنظر می رسد اردوغان روزهای سختی را در پیش رو خواهد داشت. دوستی با شیاطین عاقبت خوبی ندارد.شیاطین در اولین گذر دوستان خود را رسوا و کپس رسوایی او را سر می دهند و در مقام طلبکار در مقابل او می ایستند و ساز مخالف کوک می کنند. شاه هم همین سرنوشت را داشت. مبارک، مرسی، زین العابدین و سایرین همین سرنوشت را خواهند داشت. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمایش عبرت آموزی دارند. می فرمایند عبرت ها زیاد ولی عبرت گیرنده کم است. اما، اسلام دوستان خود را عزیز می کند، آنها را مرجع جامعه می کند، خاطرشون عزیز می کند، عاقبتشون رو نیز تضمین می کند، این هدیه خدا به موحدین است« الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المومنین ایبتغون عندهم العزه ان الزه لله جمیعا ». آیه ۱۲۹ سوره النساء.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    22 63
    بقول عباس عبدی مردم ایران یه زندگی نرمال در حد همین ترکیه میخوان! چیز زیادیه؟!
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      11 3
      به قول خودم غلط میکنید با عبدی منافق، عبدی از دیوار سفارت بالا رفت ولی بعداً واسه صاحب همون سفارت نظرسنجی سازی کرد و در دادگاه گفت غلط کردم اما حالا دوباره منافق بازیش کل کرده، البته یک ثانیه نمیتونی در همون ترکیه کار یا زندگی کنی پس بهتره خفه بشی و بری زیر خواهر مسعود را تمیز کنی تا دندانهای مصنوعی را به باد نداده
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      7 0
      تمام دزدهای ایرانی اول فرار میکنند ترکیه بعد هم میرن فرنگ
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      5 0
      لعنت به هر اصلاح‌طلب
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      آره
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      4 9
      اون زلزله در ایران بیاد بالای ۶۰ میلیون تلفات میدیم ...
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      6 2
      عباس عبدی و همفکراش غلط کردند که همچین افاضه مفتی زدند! خدا اون روز رو نیاره...
  • سید IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    7 0
    در شهرستان نکاه مازندران در خیابانها و کوچه های با عرض کم ساختمانهای 7 و یا 8 طبقه کمتر و یا بیشتر و بی کیفیت یا درحال ساخت است و یا ساخته شده است این ساختمانهای بلند مرتبه فاقد هرگونه پله فرار میباشد و چنانان این ساختمانها بلند مرتبه در خیابانها و کوچه های کم عرض ساخته شده اند که اگرخدای نکرده زلزله بیاد و ساکنین از ساختمانهاهم خارج شوند بازهم در کوچه ها در امان نیستن لطفا به مسولین مربوطه استان مازندران جهت پیگیر ی اطلاع رسانی کنید واقعا هرکس هرجوری دلش خواست ساختمان ساخته باور ندارد بروید تماشا کنید
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    6 9
    نشریه امریکایی غلط کرده در هرموردی مطلب بنویسه ، زلزله ۸ ریشتری هر کجای دنیا بیاید ویران میکند ، جاهایی که زلزله امده از مناطق قدیمی و بافتهای سنتی ترکیه بوده و در ژاپن هم با اون همه جانبداری که جهان سرمایه داری ازش میکنند زلزله ۸ ریشتری دیدیم چقدر فلاکت ببار اورد ، همه ی کره زمین بد هستند فقط امریکا خوب است ، اگر با امریکا باشی هیچ هنری هم نداشته بلشی قهرمانی ، اگر با امریکا نباشی همه ی رفتار و کردار و گفتارت ایراد دارد ، این معنی اصلی استثمار و استعمار و استکبار است ، یعنی فقط باید امریکا بگوید چه بگو چجوری بگو و برای چه بگو ، امیدواریم به حق امام زمان هرچه سریعتر این فرعون بی یال و دم محو شود و جلوتر از ان هم انگلیس خبیث نابود شود
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 1
    واقعا این نشریه درست گفته مگه درایران مشاوران اقتصادی مثل محسن رضایی مثل مخبر کاری بلد هستن اگه زلزله سنگین ایران ببایید بودجه کافی داریم ایران پروژ ها به دست افراد خاصی میدهن که اصلا هیچ کار مبتدی اولیه بلد نیستن مثل وزیر کار وزیر اقتصاد وزیر راه. بودجه کشور ایران واقعا الکی حیف میل میشه. اختلاس رانت مافیا اینجور بخور بخور
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 4
    زیاد مسخره نکنید فاسدتر ازون در ایران جنایتها کردن که در زلزله تهران و البرز نشون داده نیشه این خیانتها فسادهای گسترده
  • CN ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 5
    خدا به داد مردم ایران برسه و اون ساکنان فقیر مساکن مهر که شایعات وحشتناکی در مورد ایمنی و استاندارد ساختشون هست
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    11 15
    هر جا شَرّ و جنگولک بازی بود، اُردو غان خان اونجا یه پای قضیه بود ! ، برای ایجاد شرورت ، به سوریه لشکر کشید، به عراق لشکر کشید، به ارمنستان لشکر کشید،تو آذربایجان مانور قدرت می داد، با یونان درگیر شد، با صهیونیست ها یه روز تئاتر بازی می کرد ، یه روز هم فالوده می خورد،تو جنگ روس با اوکراین یه پای قضیه بود ، از یه طرف با آمریکا رفیق جیک بود و تو ناتو گردن کلفت بازی در می آورد، از یه طرف از روسیه اس ۳۰۰ می خرید، خلاصه این روباه خود شیفته، تو کره ی زمین یه تپه ی سالم باقی نگذاشته بود، کسی که تو جهان اینقدر ادعای گردن کلفتی می کرد و تو هرجا لشکر می کشید و ادعا می کرد بدون اجازه ایشون یه سنگ رو هم نباید جابجا کرد ، حالا تو این زلزله ،علی رغم کمک های جهانی، نمی تونه به داد مردم بدبخت و زلزله زده ی کشور خودش برسه !.
  • بایراق IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 0
    سلام‌شما‌رابه‌خدا‌وهرچه‌که‌دوست‌دارید‌‌‌به داد‌تبریز‌وآذربایجان‌برسید‌بر‌روی‌گسل‌تبریز آپارتمان‌سازی‌گسترده‌صورت‌میگیرد‌و‌بدون کیفیت و....الله‌الله‌شما‌مسئولید‌اگر‌به‌مسئولین رده‌بالا‌منعکس‌نکنیدتبریز‌باید‌در‌عرض‌وطول با‌ساخت‌خانه‌های‌حیاط‌دار‌یک‌الی‌دوطبقه گسترش‌بابد‌نه‌بابلند‌مرتبه‌سازی‌روی‌گسل
  • رضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    3 15
    مطمعنا مدیریت اردوغان صد با بهتر از مدیریت داخلی است اگه زلزله 7.8به ایران میامد بیشتر از صد هزار کشته می‌دادیم.آنها بدون درآمد نفت و گاز و...درآمد سرانه بیشتر از ایران دارند.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      9 2
      شنگول در زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه سازه های بتنی تمام ساختمان مسکن مهر سرپا موند و در تمام مناطق زلزله زده تنها 5 نفر از ساکنان مسکن مهر فوت کردن که در حالیکه در منازل خود ساز و فرسوده بیشتر از 600 نفر فوت کردن اگر مسکن مهری که اینهمه به کیفیت ساختش تیکه مینداختن یکیش فرو ریخته بود شما تمام زمین و زمان رو به آشوب می کشیدید ولی همون مسکن مهر حداقل در اسکلت ساختمان استانداردها رعایت شده بود که فروپاشی سازه صورت نگرفت ولی در زلزله ترکیه ده ها فیلم از ریزش کامل ساختمان وجود داره حتی ساختمان های در حال ساخت هم کاملا فرو ریختن
  • سلام IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    5 2
    عباس عبدی نمیدونه تو ترکیه کسی مثل اون بخواد اوپوزیسیون بشه، زنده نمیگزارند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    3 9
    نه که کشور ما گل و بلبله؟؟؟ پلاسکو ، متروپل و ... قطره ای از فساد بی حد و حصر شهرداری ها و سایر ارگانهاست
  • من IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    3 5
    چطور آمریکا از شما انتقاد بکنه همش دروغه ولی برای ترکیه راست درمیاد مشرق... از فلاکت بقیه داری کیف میکنی؟...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    3 9
    خجالت بکشین اونجا زلزله اومده ساختمونا آوار شدن اینجا ساختمونایی مثل متروپل زلزله نیومده آوارمیشن رو سرتون،تو تاریخ بشریت هیچ جا مثل ایران فساد و رانت و دزدی از بیت المال نداشته و نخواهد داشت،
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    11 2
    اردوغان درواقع اصلا ترک نیست گرجستانیه چه اهمیتی براش داره جان مردم ترک
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    7 1
    امیدواریم خصوصی سازی های آینده ما چنین سرنوشتی پیدا نکنند و آنچه نیت رهبر انقلاب است صادقانه محقق شود
  • یداله IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    4 10
    من از اردوغان خوشم نمیادولی زلزله با این قدرت در هرکجا میامدخسارت بار بود.در آمریکا هم میومد همین بود ولی حالا چون اردوغان موردنظرتان غربی‌هاست اورا متهم به فساد می‌کنند زلزله کوبه ژاپن خیلی ضعیف تر ازاین بود و۷۰۰۰ کشته داشت کسی دولت ژاپن را متهم نکرددولت ایران متهم می‌کنند خودشو با شاخ گاو در انداخته به فکر رفاه مردم نیست دولت زلنسکی را قهرمان ميدونند چون اوکراین بخاطر خوش آیندکدخدا ویران کرد
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      4 1
      ۷۰۰۰ کجا تا الان ۳۰۰۰۰ کجا .این امار تا این لحظس خدا می دونه چقدر از مردم تلف شدن
  • RU ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 9
    ... مشرق هشت ریشتر مارو محو می کنه ببین چطور باعث پیروزی اردوغان میشه هنوز یه هفته نشده خوی رو دریاب
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    11 2
    اگر یک صدم این بی کفایتی ترکیه درتدبیربحران با آن حجم وسیع کمک‌های بین المللی که به ترکیه شد وتحریک هم نیست واین رها شدن مردم بیچاره درزیراوار بعدیک هفته ورهاشدن درسرما بدون سرپتاه ووودرایرآن بود الان تمام دنیاواتحادیه اروپا وآمریکا وسازمان ملل ووو دولت ایران رامحکوم وسلبریتیهای بیسوادا غربگدایران گوش فلک راپرکرده بودن آلان چون ترکیه کشور اروپایی عضوناتو هست خفه شدن
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 4
    کلا هدف از استفاده از هارپ دقیقا کوبیدن اردوغان بود. شهردار آنکارا تایید کرد که کشتی زلزله نگار آمریکا در نزدیکی سواحل قهرمان ماراش در هنکام زلزله رویت شده و این نشان میدهد که آمریکا آماده چنین زلزله ای بوده و البته قبلا نیز آمریکا علیه ترکیه از هارپ استفاده کرده بود. ولی بنظر من حتی این زلزله نیز از محوبیت اردوغان چیزی کم نخواهد کرد چون اولا اردوغان مسئول ساخت سازهای گذشته نیست و حتی ساخت و سازهای جدید نیز تحت نظر شهرداری ها هست که تحت کنترل احزاب دیگر هست و عملکرد ضعیف آنها نمیتواند دولت مرکزی را زیر سوال ببرد.
  • ناشناس DE ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 2
    وای توی کشور ما چقدر اردوخان قاتل و تروریست طرفدار داره !!؟ کسی نگفت که در کشور عزیزمان ایران وضع بهتر است و یا اگر خدای نکرده زلزله ای بوقوع بپیوندد خسارت کمتری وارد خواهد شد ! جنایات خردوغان مزدور غرب آنچنان زیاد است که رئیس مجلس آلمان رفتار های غیر پیش بینی شده این فرد وابسته به صهیونیست ها و مأمور انگلیس در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه را موش فاضل آب نامید ! کسی اینجا دم از گل و بلبل وضع خودمان نگفته که طرفداران خردوغان را به واکنش واداشته کسی ترکیه را ۴۴ سال تحریم اقتصادی نکرده و هزاران رادیو تلویزیون و مطبوعات را علیه انقلاب مردم ایران بسیج نکرده و مدام با حمله نظامی تهدید نکرده ! دولت نژاد پرست و ضد ایرانی اردوغان با الهام دماغ شمشیر را از رو بسته و علنآ به کشور عزیز مان ایران با گول زدن عده ای بیسواد عقده ای و با شعار های نژاد پرستانه پان ترکیسم صهیونیستی به حمله تهدید میکند ! برخی اینجا مأموریت دارند که از خردوغان جانی که دستش به خون هزاران جوانان سوریه ای و ارمنی و حتا آذری آغشته است قهرمان بسازند ! یک سؤال اساسی در اینجا این است که چرا نظامیان ترکیه برای نجات هموطنان خود که در زیر بتون ها و خاک منتظر کمک بودند نشتافتند ! شما که وظیفه خود میدانید از یک جنایتکار دفاع کنید چرا از دستگیری جوانان آذربایجان که با توهم جاسوسی برای ایران دستگیر و زندانی شدند و یا میشوند لال شده اید مزدوران پان ترک ها و جیره خواران علی اف برای جان باختان ترکیه اشگ تمساح می ریزند که تا کنون ۳۱۰۰۰ از ترک را از دست دادیم !! و به دولت ترکیه سر سلامتی می دهند ! زلزله ترکیه بسیار شدید و فاجعه ای بزرگ است ولی اگر سازندگان آن قانون های ساختمان سازی را رعایت میکردند مثل خانه مقوایی تخریب نمی شدند و موضوع دیگر ساخت سد های مرزی برای استفاده سیاسی از آن در مقابل عراق و ایران و ذخیره کردن میلیون ها تن آب هم مزید بر علت شد که جلوی جریان آب در طبیعت هم در زلزله بعدی حتا کشور های منطقه را زیر آب خواهد برد !! اردوغان در قصر هزار اتاقی خود تنها بفکر تمدید ریاست خود هست و با دستگیری چند نفر بعنوان مقصران این فاجعه در فکر فریب مردم است و بس ! زیرا بسیاری از منتخبان وی آگاهی سیاسی چندان ندارند و چه راحت میگوید که این قضا و قدر است و خداوند ما را امتحان میکند !! در گرانی های اخیر هم همین را میگفت !!
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    38 2
    خردوغان مغول مردم بیچاره کرد
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 3
    این دنیا دنیای عمل و عکس العمله. چه بعنوان قانون سوم حرکت در مکانیک کلاسیک و چه هرجا. بقول مولانا: این جهان کوه است و فعل ما ندا. سوی ما آید نداها را صدا. ترکیه امروز عکس العمل جنایت در عراق و سوریه را می بیند. این زلزله ویرانگر جزای کشتار صدها هزار مردم بیگناه سوریه است که بدست داعشی هایی سلاخی شدند که در کمپ های ترکیه و بدست افسران سازمان میت ترکیه (مشابه ساواک) آموزش دیده بودند. جناب اردوغان مگه خواب انتخاب دوباره در تابستان 1402 را ببینه. خون گلوهای اطفال شیعه ای که در عراق و سوریه سربریدی تاوان داره و دامنگیرت میشه جناب عردوغان بیدین و دجال. مسلمون قلابی. مردم ترکیه با تایید عردغان در جنایات او شریکن و دست آنها هم به خون مردم عراق و سوریه قرمزه.
  • مهرداد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 1
    این همه گفتن ترکیه ترکیه آدم فک میکرد ساختموناشون در مقابل ۱۲ ریشتر مقاوم باشن !!! و تا الان ۳۰ هزار کشته دادن اما کشور خودمون که این همه خود تحقیری و تبلیغات منفی و ... وجود داره سرپل ذهاب ۷/۳ ریشتر زلزله اومد ۴۰۰ نفر کشته شدن !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس