اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون اروپا با تکرار ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، گفت بروکسل تحریم‌هایی را علیه نهادهای ایرانی که ادعا می‌شود با این جنگ مرتبط هستند، پیشنهاد خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا با تکرار ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، از پیشنهاد برای اعمال محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد.

این مقام ارشد اروپایی در توییتی مدعی شد: ما در حال تضعیف توانایی روسیه برای حفظ ماشین جنگی خود هستیم. بسته تحریمی دهم (علیه روسیه) شامل ممنوعیت‌های تجاری و کنترل صادرات فناوری به ارزش ۱۱ میلیارد یورو می‌شود.

وی در ادامه مدعی شد: روسیه از صدها پهپاد ساخت ایران استفاده می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم کنترل‌های صادرات خود را به نهادهای ایرانی گسترش دهیم.

فون در لاین در توییتی دیگر درباره سخنانش در پارلمان اروپا افزود: «برخی پیش‌بینی می‌کردند اوکراین طی چند روز سقوط خواهد کرد. اما شجاعت افسانه‌ای اوکراینی‌ها جهان را مبهوت کرد. یک سال بعد، فانتزی‌های امپراتوری پوتین، در بیداری به واقعیت مایوس‌کننده تبدیل شد، در حالی که رویاهای اوکراین از همیشه قوی‌تر است. اوکراین پیروز خواهد شد».

به گزارش رویترز، رئیس نهاد اجرایی اتحادیه اروپا گفت که بروکسل برای اولین بار تحریم‌هایی را علیه نهادهای ایرانی که ادعا می‌شود با جنگ اوکراین مرتبط هستند، پیشنهاد خواهد کرد. طبق این گزارش، او به قانون‌گذاران اروپایی گفت که اقدامات پیشنهادی افرادی را که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مرتبط هستند، هدف قرار خواهد داد.

به گفته وی، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت‌های تجاری و کنترل صادرات فناوری از جمله مرتبط با پهپادها، موشک‌ها و بالگردها می‌شود.

متحدان غربی اوکراین از جمله ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که ایران از طریق عرضه پهپاد به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت دارد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که مسئله عرضه پهپاد به روسیه به قبل از جنگ اوکراین مربوط می‌شود و جمهوری اسلامی از نحوه استفاده از این پهپادها اطلاعی ندارد.

اخیراً همچنین اروپایی‌ها تحرکاتی را برای اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داده‌اند. روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» اخیراً در گزارشی از تلاش بخش حقوقی اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» این اتحادیه خبر داد.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند بدون مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو، یکی از نهادهای دولتی را تروریستی اعلام کند. مقام‌های این اتحادیه از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که احکام دادگاه یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا همچون انگلیس نیز می‌تواند زمینه حقوقی برای انجام چنین اقدامی را به وجود آورد اما شرایط بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

گزارش فایننشال تایمز افزود: این اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه و در واکنش به آنچه که این اتحادیه سرکوب اعتراضات در ایران می‌خواند، است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیش‌تر در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 0
    معلومه خوب سوختن.تحریم کنید. هر چه دلتان خواهد. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
  • ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 0
    اتحادیه اروپایی وجود ندارد بگویید اتحادیه کشورهای تحت قیمویت امریکا
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 0
    جوجه را آخر پاییز می شمارند ملکه. صبر کن کمی هوا گرم بشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس