آمادگی چین برای سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در ایران است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امضای ۲۰ سند همکاری اقتصادی و آمادگی چین برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری فرصت مناسبی است تا دو کشور برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای توسعه اقتصادی داشته باشند.

به گزارش مشرق، حسن هانی‌زاده در ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور به چین اظهار کرد: سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین صورت گرفت، با توجه به رخدادها و تحولات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: چین شریک راهبردی ایران در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، انرژی و تجاری تلقی می‌شود وهر دو کشور همواره در طول سال‌های اخیر با تهدیدات خارجی مواجه بوده و هستند و لذا این تهدیدات زمینه نزدیکی تهران - پکن را فراهم ساخته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا علیه دو کشور موجب شده تا راهکارهای بومی و منطقه‌ای برای تقابل با این تحریم‌ها از سوی چین و ایران تعریف شود و سازمان همکاری شانگهای بستر مناسبی برای کاهش اثرات تحریم‌ها به شمار می‌رود.

هانی‌زاده عنوان کرد: پیوستن رسمی جمهوری اسلامی به سازمان همکاری شانگهای که ۱۵ کشور را در بر می‌گیرد، فرصت مناسبی است تا یک مجموعه اقتصادی و امنیتی منسجمی برای شکل‌گیری یک سازمان اقتصادی قدرتمند فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه چین در طول ماه‌های اخیر به دلیل چرخش به سمت برخی کشورهای زیر مجموعه آمریکا در منطقه نارضایتی مقامات ایران را فراهم ساخت اما سفر رئیس جمهور ایران به پکن در حقیقت نوعی دلجوئی مقامات چینی از ایران نیز تلقی می‌شود.

سفیر پیشین ایران در لیبی یادآور شد: این کشور هر چند یک قدرت اتمی برتر و عضو ۵ کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل بشمار می‌رود اما سیاست‌های چین در حقیقت سیاستی غیرتهاجمی است زیرا این کشور هرگز قائل به تقابل فیزیکی با ناتو و قدرت‌های غربی نیست.

هانی‌زاده گفت: سیاست ثابت چین مبتنی بر خزندگی آرام برای تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان است و دستیابی به چنین جایگاهی قطعا به همپیمانانی مانند ایران نیاز دارد.

وی افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مجموعه شانگهای که نیمی از جمعیت جهان را در بر می‌گیرد از ظرفیت ژئوپولتیکی و اقتصادی بالائی برای کمک به پویائی اقتصاد چین برخوردار است.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران محوری‌ترین کشور جاده ابریشم است و سواحل قابل اطمینان و طولانی در دریای خزر و خلیج‌فارس دارد ضمن اینکه سفره‌های گسترده نفت و گاز و بنادر متنوع می‌تواند ایران را به یک کشور راهبردی در عرصه‌های کریدور شمال جنوب تبدیل کند.

هانی‌زاده عنوان کرد: دسترسی سیال و آرام چین از رهگذر جغرافیای ایران برای ترانزیت کالاهای خود از شرق آسیا به غرب آسیا و آفریقا و کشورهای اورآسیا، رهبران چین را به تلاش برای حفظ مناسبات خود با ایران تشویق می‌کند.

امضاء ۲۰ سند همکاری اقتصادی و آمادگی چین برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز

هانی‌زاده تصریح کرد: لذا امضاء ۲۰ سند همکاری اقتصادی و آمادگی چین برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز و توسعه خطوط ریلی سریع‌السیر و بنادر ایران فرصت مناسبی است تا دو کشور برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای توسعه اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: صرف‌ نظر از مناسبات اقتصادی بین تهران و پکن موضوع همکاری‌های امنیتی چین و ایران برای تقابل با هژمونی آمریکا و ناتو اولویت اصلی دولتمردان چین تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: تحرکات آمریکا و ناتو در تایوان برای درگیر کردن چین در منطقه‌ای که بخشی از قلمرو حاکمیتی پکن بشمار می‌رود نگرانی رهبران چین را برانگیخته است.

هانی‌زاده بیان کرد: از این رو همکاری‌های امنیتی و نظامی تهران و پکن می‌تواند به کاهش دخالت‌های آمریکا و ناتو در منطقه منجر شود.

وی تصریح کرد: ایران محوری‌ترین کشور غرب آسیا به لحاظ نفوذ سیاسی و معنوی تلقی می‌شود و چین نیز نیازمند نفوذ منطقه‌ای ایران است. لذا هر دو کشور شرایط مشابهی دارند و همکاری‌های مشترک می‌تواند ثبات و امنیت منطقه را تضمین کند.

سفیر پیشین ایران در لیبی خاطرنشان کرد: عملیاتی کردن سند همکاری راهبردی ایران و چین اگر در مسیر صحیحی قرار گیرد و ریل‌گذاری همکاری‌های راهبردی نیز براساس نیازهای دو کشور صورت گیرد.

هانی‌زاده افزود: جهان در یک دهه آینده شاهد دگرگونی‌های اساسی در تعاملات شرق- شرق خواهد بود.

وی اظهار کرد: سیاست سازمان همکاری شانگهای این است که حجم تبادلات اقتصادی میان کشورهای زیرمجموعه این نهاد بزرگ طی یک دهه آینده به ۲۰ میلیارد دلار بالغ شود ضمن اینکه هدفگذاری‌ها این است تا در این مدت به تدریج از سلطه دلار بر بازارهای شرق کاسته شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: اجرایی کردن سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله دو کشور می‌تواند یک تحول عظیم در حوزه خودکفایی اقتصادی شرق ایجاد کند و این کشورها را از بازارهای اروپایی بی‌نیاز سازد.

هانی‌زاده اضافه کرد: لذا سفر رئیس جمهور ایران به پکن دستاوردهای مهمی در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی و اجرایی کردن سند همکاری ۲۵ ساله یاران و چین به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مناسبات پکن - تهران کاملا راهبردی است و تابع متغیرات و دگرگونی‌های منطقه‌ای نیست و هر دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که مناسبات خود را براساس منافع مشترک و خارج از فشارهای بیرونی تعریف کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: چین به تازگی به سمت تعامل با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برآمده اما رهبران این کشور به خوبی می‌دانند که کشورهای خلیج فارس بویژه عربستان به دلیل وابستگی به سیاست‌های آمریکا نمی‌توانند شریک راهبردی پکن باشند اما ایران به دلیل استقلال ملی در تصمیمات کلان خود همواره شریک پایدار چین باقی خواهد ماند.

هانی‌زاده ادامه داد: روابط چین و ایران در دولت سیزدهم صرفنظر از نوساناتی که در سیاست خارجی پکن بوجود آمده رو به توسعه است و دولت سیزدهم نیز بطور جدی برای تقابل با فشارهای تحریمی آمریکا واروپا در صدد گسترش مناسبات خود با چین و روسیه برآمده است.

وی تصریح کرد: کشورهای «چار» یعنی چین، ایران و روسیه به دلیل شرایط جهان و منطقه در پی افزایش سطح همکاری‌های خود هستند و ایران حلقه اتصال چین و روسیه تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: تنش‌های جهانی و منطقه‌ای و جنگ روسیه و اوکراین نیز در تقویت همکاری‌های ۳ کشور چین، روسیه و ایران کاملا موثر هستند.

هانی‌زاده گفت: هدف نظم نوین جهانی آمریکا این است که هیچ قدرتی در جهان چه در حوزه‌های نظامی، سیاسی و امنیتی و چه در حوزه اقتصادی نباید در مسیر حرکت آمریکا و ناتو به سمت شرق مزاحمتی ایجاد کند.

وی ادامه داد: لذا بطور طبیعی این نظم تحمیلی با کنش‌هایی از سوی قدرت هایی مانند ایران، چین و روسیه مواجه خواهد شد و این قدرت‌ها نیز برای تقابل با متغیرات و تهدیدات خارجی نقشه ناچارند نقشه راه خاص خود را ترسیم کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: لذا پس از سفر رئیس جمهور ایران به پکن قطعا بازارهای داخلی ایران و منطقه شاهد تحولات کیفی خواهد شد و این سفر تاثیر خود را بر تحولات منطقه‌ای باقی خواهد گذاشت.

آیت الله رئیسی ۲۴ بهمن ماه به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برای انجام سفری رسمی عازم این کشور شد و علاوه بر رایزنی با همتای چینی خود و امضای ۲۰ تفاهم نامه در حوزه های مختلف اقتصادی و دیدار با مسئولان سیاسی این کشور، در دانشگاه پکن حضور یافت و استاد افتخاری این دانشگاه را دریافت کرد. حضور در جمع نمازگزاران مسجد تاریخی «دونگ سی» پکن ، برگزاری نشست با اندیشمندان چینی و نیز فعالان اقتصادی کشور و همچنین نشستی با ایرانیان مقیم چین از دیگر برنامه های این سفر سه روزه بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    23 15
    قابل توجه براندازان و دشمنان انقلاب که پیشرفت را فقط در گرو شیطان بزرگ و غرب میبینند. خدا را شکر
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 25
    بشین تا میاد رفت عربستان و امارات بدترین توهینا رو بهمون کرد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 29
    باز کدوم شهر رو میخواهید بفروشید
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      7 3
      چرابه حرف بیهوده زدن عادت کردین؟فروش کدوم شهر؟مثل طوطی فقط حرفهای سنگ اندازان درمسیررونق اقتصادی ایران روتکرارمیکنین.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      آلبانی رو میخوایم بفروشیم ! به همراه شما گاوهایی که اونجا علف می چرید !
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 3
      خاک تو سرت که اینقدر احمقی ....برای اگاهی تو احمق و بقیه احمقها مثل تو میگم با چینی ها در یک پروزه ای کار میکردم کارت شناسایی که برای من و امثال من ایرانی درست کرده بودند به اندازه A7 بودش و کارت شناسایی که برای چینی ها درست کرده بودند به اندازه A5 بود به این بزرگی ....حالا چرا به خاطر اینکه هر جا میرند سریع از عکس و مشخصات زود شناسایی بشند که کار جالبی بود فکر نکنم گرفته باشی بیشتر توضیح میدم منظورشون این بود که یک چینی هر غلطی خواست نتونه انجام بده و هر جا عشقش کشید نتونه بره گرفتی یا بیشتر توضیح بدم ....حالا در این دنیای امروزی که همه گرگ شدند میاند مفت کشور را میدند به چینی ها احمقها . چینی ها یه حسنی که دارند مثل غربی ها و اروپایی ها و کره ای ها و زاپنی ها مغرور نیستند میدونی تازه به دوران رسیده هم نیستند من فلانم و من فلان و این چیزها ندارند. فقط دنبال کار و تحارت و پول دراوردن هستند .
    • صادق IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      6 0
      شهر باباتو
  • کاظم IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    9 4
    داداش صفرا رو درست شمردی؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      9 4
      مسئولین ما بیشتر از پنج تا صفر رو نمیتونند بشمارند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 14
    به سرمایه گذارهای چینی توصیه میکنم یه چند صد هزار دلار هم صرف ساخت کارخانه تولید پماد سوختگی برای غربگداهای داخلی بکنن، خداییش جواب میده!!! خخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 9
    اگر چین 50 میلارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرد اسم شما را بجای کارشناس مسائل بین‌الملل می گذاریم مدیر مسائل بین‌الملل و اگر نکرد می گذاریم ...
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      5 4
      اگر هم سرمایه گذاری کرد خودت میای اینجا میگی...... خوردم!!!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 9
    😅
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    11 10
    به همین خیال باش
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    14 16
    چین از این کارها نمی کنه
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      9 2
      احسنت ، فقط آمریکا ازین کارها میکنه ، یه نگاه به افغانستان، عراق، سوریه، یمن، ویتنام و..... بندازین متوجه میشین چه سرمایه هایی رو یانکی‌ها با هواپیما بیل بیل ریختن رو سر مردم این کشورها!!!!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 19
    بعد ملت میگن چرا نفت با تخفیف میدید انگار قرار مفت با ایران کار کنن ملت عجیب غریب بی سیاست جوشی
  • علوی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    14 22
    به چین بگویید اول اون چهل میلیارد دلار بلوکه شده را آزاد کنه
    • علی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 1
      ۴۰ میلیارد؟؟دقیقا چه دوره ای با تو یک سال ۴۰ میلیارد دلار به چین کالا یا نفت فروختیم؟؟؟؟؟؟کل بودجه دولت ۱۲۰ میلیارد دلارم نیست بعد تو میگی ۴۰ میلیارد؟؟
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    19 19
    اگر ۲زار از چین به کشور ما منفعت برسه من اسممو عوض میکنم.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      3 6
      باشه الان اسمت غربگدای اغتشاشو هست، میزاریم غربگدای اغتشاشوی احمق ، خوبه؟؟!!
  • ح IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    قطر و عربستان با چین قرارداد بستن:بفرما این اخوندا اصلا عرضه ندارن!! جمهوری اسلامی با چین قرارداد بست : وایی کشور رو فروختن به چین همینقدر مضحک و بی مغز!!
  • مجتبی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    12 3
    ارتباط مالی با بانکهای چینی برقرار کنید تا بتوانیم مستقیما و بدون دلال از بازار چین خریده کنیم
  • ال IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    7 13
    عجب کارشناس..بی سوادی...۵۰۰میلار د دلار.یا نمیدونه چقدره.یا چین به ایران دورغ گفته
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    باشه تو راست می گی آقایون ماستمال
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 1
    چین پول‌های بلوکه خودمون را بدهید سرمایه گذاری نخواستیم...
  • یزدان IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    4 7
    دریغ از یه یک قرونی خیالت راحت یا دروغ گویی یا خیلی دلت خوشه
  • علی افصحی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 8
    امام خامنه ای از مراوده با دولت ها فرموده و از جذب سرمایه های داخلی و خارجی و دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی از آغاز بر آن همه همت کرده نمونه اش همین سرمایه گذاری خارجی!نه غربی!. دولت ذلیل روحانی جهانگیری تا سرحد پیشمرگ شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی پیش رفتند تا مگر به یک سرمایه گذاری خارجی برسند و نرسیدند و تا دیروز هم راه حل معضلات جامعه ما را در سرمایه گذاری خارجی می دانستند چنان که روحانی جهانگیری سفیه باز بر غرب و سرمایه گذاری خارجی طی همین چند روز تاکید کرده و نیز شیرین عقل های جمع شده در پیرامونشان نیز دائما حرف از خارجی و سرمایه گذاری خارجی می زده و می زنند این جماعت فقط حرفش را زدند اما جناب رئیسی سرمایه گذاری خارجی تا پانصد میلیارد دلار را فقط بایک سفر عملیاتی کرده است آن هم با اولین قدرت اقتصادی جهان. حالا اگر شما از جبهه بد ترکیب اصلاح طلبان آ مریکایی یک تاییدی و یک حجسته بادی شنیدید ما هم می شنویم. شاخص اصلاحات آمریکایی فقط هوس های خودشان است و بس!امیرالمومنین در حق این جماعت در خطبه هشتاد و هشت نهج البلاغه فرمود ه«لایقتصون اثر النبی و لا تقتدون بعمل وصی اصلاح طلبان نه به سیره پیامبری پیرواندو نه از امام و وصیی تبعیت دارند!» بلکه جریانی اند که در دایره بسته خود و جناح خود زندانی اند« مفزعهم فی المعضلات الی انفسهم و تعویلهم فی المبهمات علی آ رائهم کان کل امرئ منهم امام نفسه قد اخذ فیما یری بعری ثغات و اسباب محکمات» مولی علی به جنبش بی سر اصلاح طلبی آمریکایی اشاره می کند که این جماعت هوای نفس خود را کلید خروج از مشکلات وسختی ها دانسته و در مسائل پیچیده راه حل را فقط در رای خودجسته مثل این که فرد فردشان امام خودشانند! حکمی هم که می کنند انگار برای دستیابی اش به محکم ترین و استوارترین دستاویزها دست زده اند!این خود پرستان مشرک فقط کارهای خود و اربابان غربیشان را تایید کرده و هر راه حل دیگر و اقدامات راهگشای غیر را انکار می کنند هر چند که دقیق ترین و کارآمد ترین باشد.این که چه مقدار عملیاتی خواهد شد از این پانصد میلیارد موضوع ثانوی است که در مقال دیگر باید وارسی شود. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 9
    اگه چین اینهمه پول میخواست سرمایه گذاری کنه خفاش نمیخوردن ..
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      1 1
      دقیقا این الان چه ربطی داشت؟عربهاهم خیلی چیزهایی که مانمیخوریم رو میخورن اینهمه هم واردات دارند
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 8
    جک سال
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      1 1
      توفعلا بخند.وقت بهره برداریش که برسه فرصت خندیدن نداری
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 9
    چین چندین ساله بدهی خود به ایران رو نمیده ... نفت هم مفتی میخره . چند تا عروسک و مداد پاک کن هم به جاش میده بهمون
    • رضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 0
      ماشالله این همه اطلاعات از کجا داری.به ماهم منبع بده
  • سعید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    4 1
    یعنی شماها هنوز به چین و روسیه امید دارید؟
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    از این وعده ها زیاد داده ،یکی هم عملی نشده
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 0
    اختلاص گرا اماده ....
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    یک خط در میان تکذیب میکنید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    ۵۰۰ میلیون دلار در مقابل ۳۰ میلیارد دلار توافق یا عربستان عددی نیست. علاوه براین تا زمانی که مشکل تحریم داشته باشیم همین ۵۰۰ میلیون را هم سرمایه گذاری نمی کند
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    همین فرداس که دوباره ازاصلاح طلبها بقدرت برسندو بایه وعده فرانسه .باتوهین چینو پس بزنن. باز روز ازنو روزی ازنو.اقای رئیسیم انچنان پیش رفتی دراین موضوع نداشته که دیگه نتونن بعقب برگردونن. دولت 13 برخلاف ادعاش قراردادهاشو باچین انطور که باید جدی نمیگیره وروش کار نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس